Eurobank : Έλλειψη απτών αποδείξεων για την επιστροφή στην ανάπτυξη

 

 

Οι  αναλυτές κ.κ. Θεόδωρος Σταματίου, Οικονομολόγος και Θεοδόσιος Σαμπανιώτης, Οικονομικός Αναλυτής, στην νέα έκδοση της Eurobank  7HMERES OIKONOMIA, αναφέρουν ότι είναι «καθοριστική η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο  επτάμηνο του 2013 αλλά χωρίς περιθώρια εφησυχασμού» και σημειώνουν με την παράθεση στοιχείων την αξιολόγηση ότι «η συνεχιζόμενη ύφεση, η μειούμενη ρευστότητα στην οικονομία και η έλλειψη απτών αποδείξεων για την δημιουργία εκείνων των συνθηκών που θα επιτρέψουν την επιστροφή στην ανάπτυξη – με την εξαίρεση των καλών επιδόσεων στον τουρισμό – δείχνουν ότι η φοροδοτική ικανότητα περιορίζεται». Συνοπτικά η ανάλυση έχει ως ακολούθως:

 

 

 

 

 

• «Στοιχεία Γενικής Κυβέρνησης: κανένας εφησυχασμός αφού το πρόβλημα  της υστέρησης των εσόδων παραμένει. Το πρωτογενές πλεόνασμα  οφείλεται κυρίως:

™- στα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ),

™- στα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών  ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος.

 

 

 

 

• Θετική έκπληξη η επιτάχυνση της εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων  υποχρεώσεων, μειώθηκαν στα €6,3 δισ. τον Ιούλιο από €6,9 δισ. τον  Ιούνιο.

 

 

 

 

• Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις: η κυβέρνηση συνεχίζει την αναδιάρθρωση  του δημοσίου τομέα τόσο με την εφαρμογή του προγράμματος της  διαθεσιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων όσο και με το σχέδιο  αναδιάρθρωσης των αμυντικών βιομηχανιών και της ΛΑΡΚΟ.

 

 

 

 

• Η ρευστότητα στην αγορά παραμένει περιορισμένη, καθώς η  χρηματοδότηση του εγχώριου ιδιωτικού τομέα μειώθηκε κατά 4,0% τον  Ιούλιο.

 

 

 

 

• Συνέχισε η βελτίωση του δείκτη ΡΜΙ τον Αύγουστο, στο υψηλότερο σημείο  των τελευταίων 44 μηνών

 

 

 

 

 

Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου αν και σημαντική δεν  αφήνει περιθώρια για εφησυχασμό στην κυβέρνηση αφού η υστέρηση των εσόδων παραμένει δυσχεραίνοντας την προσπάθεια επίτευξης δημοσιονομικού πλεονάσματος για το 2013.

 

 

 

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2013, το δημοσιονομικό ισοζύγιο σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν αρνητικό (δημοσιονομικό έλλειμμα) στα €2,2 δισ. αλλά μειωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012 κατά €5,6 δισ. ή -53,9%.

 

 

 

 

Το πρωτογενές ισοζύγιο σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν θετικό στα €2,6 δισ. αυξημένο κατά €2,3 δισ. ή 712,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012 (πρωτογενές πλεόνασμα €0,3 δις).

 

 

 

 

Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου, αν και σημαντική, δεν αφήνει περιθώρια για εφησυχασμό στην κυβέρνηση.

 

 

 

 

 

Η βελτίωση δεν μπορεί να αποδοθεί σε σημαντική βελτίωση των φορολογικών εσόδων αλλά σε μια σειρά από άλλους παράγοντες, όπως:

 

 

 

 

1.Οι αυξημένες εισροές από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)

 

 

 

 

2. Τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των  Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (Securities Market Programme – SMPs)

 

 

 

 

3. Η συνέχιση της πρακτικής της αναβολής επιστροφής των  φόρων

 

 

 

 

4. Η συνέχιση της πρακτικής της συγκράτησης συγκεκριμένων πρωτογενών δαπανών κάτω από τους μηνιαίους (σωρευτικούς) στόχους όπως αυτοί ορίζονται στον Προϋπολογισμό 2013

 

 

 

 

5.Η συνέχιση της πρακτικής μείωσης των δαπανών του ΠΔΕ

 

 

 

 

 

Αντίθετα, τα φορολογικά έσοδα, παρόλο που συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης, εξακολουθούν να υπολείπονται των αντίστοιχων στόχων του ΜΠΔΣ 2013-16 για το επτάμηνο του 2013.

 

 

 

 

 

Εξαίρεση μόνο αποτελούν τα έσοδα από ΦΠΑ εκτός καπνού και πετρελαιοειδών.

 

 

 

 

Πιο αναλυτικά, για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2013, τα συνολικά φορολογικά έσοδα ήταν χαμηλότερα κατά -9,4% σε ετήσια βάση ενώ η μείωση ήταν -4,4% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

 

 

 

 

 

Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος (φυσικών και νομικών προσώπων) ήταν μειωμένα κατά -10,8% σε ετήσια βάση και -8,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

 

 

 

 

 

Πίνακας 1: Μεταβολή Δαπανών

 ΠΙΝΑΚΑΣ

 

 

 

 

Η συνεχιζόμενη ύφεση, η μειούμενη ρευστότητα στην οικονομία και η έλλειψη απτών αποδείξεων για την δημιουργία εκείνων των συνθηκών που θα επιτρέψουν την επιστροφή στην ανάπτυξη – με την εξαίρεση των καλών επιδόσεων στον τουρισμό – δείχνουν ότι η φοροδοτική ικανότητα περιορίζεται.

 

 

 

 

 

Το επιχείρημα μας ενισχύει και η πορεία των εσόδων από τον ΦΠΑ (Πίνακας 1).

 

 

 

 

Τα συνολικά έσοδα από τον ΦΠΑ για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2013 συνεχίζουν την πτωτική τάση των προηγούμενων μηνών.

 

 

 

 

 

Τα έσοδα ήταν μειωμένα κατά -10.2% σε ετήσια βάση.

 

 

 

 

 

Ενθαρρυντικό μόνο είναι το γεγονός ότι τα συνολικά έσοδα του ΦΠΑ ήταν μειωμένα σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο (ΜΠΔΣ 2013-16) για το επτάμηνο μόνο κατά -0,7%.

 

 

 

 

 

Σημαντική ήταν και η πτώση στις δύο από τις τρεις κύριες υποκατηγορίες του ΦΠΑ (Πετρελαιοειδή και Καπνός).

 

 

 

 

 

Όσον αφορά το ΦΠΑ των λοιπών προϊόντων, μειώθηκε κατά -8,2% σε ετήσια βάση αλλά ήταν αυξημένος κατά 2,6% σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

 

 

 

 

 

Αναμένουμε ότι η ενεργοποίηση της Νέας Γενικής Γραμματείας Υπεύθυνης για τα Έσοδα αλλά και οι ρυθμίσεις για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Ελληνικό Δημόσιο θα συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση της εικόνας των φορολογικών εσόδων τους επόμενους μήνες.

 

 

 

 

 

Σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαίο να επισημάνουμε εδώ ότι οι παραπάνω μεταρρυθμίσεις στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό αν και σημαντικές υλοποιήθηκαν (ή συνεχίζουν ακόμη να βρίσκονται σε στάδιο εφαρμογής) με μεγάλη καθυστέρηση.

 

 

 

 

Η επίδραση τους στην πορεία των εσόδων θα ήταν αποτελεσματικότερη αν είχαν εφαρμοστεί πιο νωρίς κατά τη διάρκεια του 2011 ή του 2012.»

 

 

 

 

 

Αναλυτικά η έκθεση εδώ:7HMERES_OIKONOMIA_03092013v

 

 

 

 

 

www. My Way Press.gr

3/9/13

Σχετικά Άρθρα