Eurobank: Η ένταση του ανταγωνισμού στην αγορά μπορεί να αποτελέσει τον μόνο τρόπο για την προσέλκυση νέων επιχειρήσεων

 Kυκλοφόρησε η νέα έκδοση της Eurobank 7 ΗΜΕΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ στην οποία συνοπτικά αναφέρονται τα ακόλουθα:

 

• Δυνατή η επίτευξη συμφωνίας για το δημοσιονομικό κενό του 2014 και με τμηματική καταβολή της δόσης με δέσμευση ως προς την υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων

 

• Σημαντικά περιθώρια αισιοδοξίας σχετικά με τις προοπτικές της πραγματικής οικονομίας:

 

-Ο Δείκτης Όγκου Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο χωρίς τα καύσιμα, σημείωσε ετήσια αύξηση 3,0% τον Νοέμβριο 2013 για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2010 εξαιτίας κυρίως των ενδιάμεσων εκπτώσεων τον Νοέμβριο την εφαρμογή του μέτρου για την λειτουργία των καταστημάτων και την Κυριακή.

 

-Ο δείκτης PMI υψηλότερα των 50 μονάδων τον Ιανουάριο 2014 για πρώτη φορά από τον Αύγουστο του 2009 σηματοδοτεί επέκταση του μεταποιητικού τομέα για πρώτη φορά από τον Αύγουστο 2009 εξαιτίας της αύξησης της παραγωγής και των παραγγελιών στον κλάδο της μεταποίησης.

 

• Οι καταθέσεις του εγχώριου ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα το Δεκέμβριο 2013 αυξήθηκαν σε μηνιαία βάση για 2ο συνεχή μήνα (κατά 1,4%), ύστερα από υποχώρηση 5 διαδοχικών μηνών.

 

Η ανάλυση αναφέρει ότι είναι δυνατή η επίτευξη συμφωνίας έστω και με τμηματική καταβολή της δόσης με δέσμευση ως προς την υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, σημειώνοντας τα εξής:

 

«Διανύουμε ήδη την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου 2014 χωρίς ακόμη να έχει επιτευχθεί συμφωνία για τα ανοιχτά θέματα της τρέχουσας αξιολόγησης.

 

Η αξιολόγηση θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από τον  Δεκέμβριο 2013 σύμφωνα με το  2ο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (2ΠΣΕΟ).

 

Από ότι φαίνεται από τις τρέχουσες εξελίξεις είναι πλέον πιθανό η αξιολόγηση Δεκεμβρίου 2013 και Μαρτίου 2014 να συγχωνευθούν με αντίστοιχη συγχώνευση των δόσεων (€3,1 δισ. (Δεκ. 2013)+€5,7 δις. (Μάρ. 2014)=€8,8 δισ.).

 

Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα μπορούσε με τη σειρά του να οδηγήσει σε μια τμηματική καταβολή της δόσης από το Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ΕΜΣ) με βάση την πορεία υλοποίησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

 

Με αυτό τον τρόπο θα αποφορτιστεί το κλίμα σε Ευρώπη και Ελλάδα ενόψει ευρωπαϊκών εκλογών ενώ θα δοθεί επιπλέον χρόνος στην ελληνική κυβέρνηση για να ολοκληρώσει τις μεταρρυθμίσεις.

 

Άλλωστε, ανάλογη πρακτική τμηματικής καταβολής της δόσης από τον ΕΜΣ έχει ξαναχρησιμοποιηθεί με επιτυχία και στο παρελθόν.

 

Παρ’ όλες τις καθυστερήσεις οδήγησε στην ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων μεταρρυθμίσεων.

 

Βέβαια, είναι αναγκαίο να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο ότι για μια ακόμη φορά οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος φανερώνουν εν μέρει και την απροθυμία σημαντικού μέρους της κυβέρνησης καθώς και των κομμάτων που υποστηρίζουν την κυβέρνηση συνεργασίας να αναλάβουν την «ιδιοκτησία» της εφαρμογής του προγράμματος.

 

Όπως έχουμε επισημάνει αρκετές φορές στο παρελθόν θα ήταν προτιμότερο να είχαν ήδη ολοκληρωθεί οι όποιες εκκρεμότητες αναφορικά με την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χώρος και χρόνος για την διαπραγμάτευση σχετικά με τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup της 26/27ης Νοεμβρίου 2012 και μετά από την διαφαινόμενη επίτευξη ή ακόμη και υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 (0,4% του ΑΕΠ).

 

Η επόμενη κρίσιμη ημερομηνία για την ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης, η 17η Φεβρουαρίου 2014 (Eurogroup), πλησιάζει.

 

Σύμφωνα με τα παραπάνω αναμένουμε ότι μέχρι τότε θα επιτευχθεί συμφωνία για το δημοσιονομικό κενό του 2014 κατά τρόπο ώστε να μην επιβαρύνεται το διαθέσιμο εισόδημα του 2014 και συνεπώς η ιδιωτική κατανάλωση και η προοπτική επιστροφής σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης για αυτή τη χρονιά.

 

Επίσης, αναμένουμε συμφωνία σε ζητήματα όπως το καθεστώς των εμπορικών μισθώσεων και η ευελιξία της αγοράς εργασίας. Αντίθετα θεωρούμε ότι δε θα επιτευχθεί συμφωνία μέχρι την 17η Φεβρουαρίου για:

 

  • το νομοσχέδιο για την ενίσχυση του ανταγωνισμού

 

  • την ολοκλήρωση του επόμενου σταδίου της κινητικότητας στον δημόσιο τομέα (ένταξη επιπλέον 12.500 δημοσίων υπαλλήλων σε καθεστώς κινητικότητας και ολοκλήρωση των ανοικτών θεμάτων από το 1ο κύμα κινητικότητα όπως αυτό αποφασίστηκε / υλοποιήθηκε στο τέλος του 2013) και των προβλεπόμενων απολύσεων (11.00 απολύσεις/αποχωρήσεις για το 2014)

 

Η υλοποίηση των συγκεκριμένων ζητημάτων θα συσχετιστεί με την τμηματική καταβολή της δόσης. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι μέχρι τον Μάιο 2014 τα συγκεκριμένα κεφάλαια θα πρέπει να έχουν εκταμιευθεί ώστε να καλυφθεί η αναχρηματοδότηση ομολόγων συνολικού ύψους €9,8 δις.

 

Αδυναμία ολοκλήρωσης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και εκταμίευσης των δόσεων είναι πιθανό να οδηγήσει στην αναχρηματοδότηση με την έκδοση εντόκων γραμματίων για άλλη μια φορά (όπως το καλοκαίρι του 2012). Η πρακτική αυτή για άλλη μια φορά θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση της ρευστότητας στην οικονομία.

 

Δε θα σταθούμε ιδιαίτερα στο θέμα των αλλαγών στις εμπορικές μισθώσεις ή στην αγορά εργασίας, ούτε στην προώθηση του 2ου κύματος διαθεσιμότητας. Το ενδιαφέρον μας – όπως και την προηγούμενη εβδομάδα – επικεντρώνεται στην προώθηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης που εξαλείφει σειρά από περιορισμούς στον ανταγωνισμό σύμφωνα με την πρόσφατη σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ.

 

Συνεχίζεται η καταγραφή αντιδράσεων τόσο στο εσωτερικό της κυβέρνησης συνεργασίας όσο και εκτός αυτής όσον αφορά συγκεκριμένες ρυθμίσεις (π.χ. αύξηση της περιόδου ζωής (ημερών) του φρέσκου γάλακτος, πώληση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων εκτός φαρμακείων κτλ).

 

Η σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ διακρίνει μια σειρά από παρεμβάσεις που αν ολοκληρωθούν θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ένα όφελος περίπου €5,21 δισ. ή 2,8% του ΑΕΠ του 2013. Το όφελος από τις παρεμβάσεις είναι εκεί.

 

Η καθυστέρηση υλοποίησης τους οφείλεται κυρίως στο αναμενόμενο κόστος πραγματοποίησης τους (οικονομικό και πολιτικό) εξαιτίας της απώλειας εισοδήματος σε συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες.

 

Ας μην ξεχνάμε όμως ότι η ανεργία βρίσκεται στο 27,4% (στοιχεία Σεπτεμβρίου 2013) και ότι η ένταση του ανταγωνισμού στην αγορά μπορεί να αποτελέσει τον μόνο τρόπο για την προσέλκυση νέων επιχειρήσεων με νέες και πιο αποτελεσματικές διαδικασίες παραγωγής.

 

Η προσκόλληση σε πρακτικές οργάνωσης της αγοράς και τιμολόγησης περασμένων δεκαετιών ή και του περασμένου αιώνα (βλέπε INFO 1) δεν αποτελούν βέλτιστες στρατηγικές για την έξοδο από την κρίση.

 

Θεωρούμε ότι η κυβέρνηση είναι αναγκαίο να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της συγκεκριμένης νομοθετικής παρέμβασης αφού μεσοπρόθεσμα με αυτό τον τρόπο θα ενισχυθεί τόσο ο ανταγωνισμός όσο και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

 

Από το 2009 και μετά έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικά βήματα –με αντίστοιχο κόστος εν μέσω κρίσης – ελαστικοποίησης της αγοράς εργασίας ώστε μετά την κρίση οι ρυθμοί αύξησης της απασχόλησης να είναι εντονότεροι από ότι στο παρελθόν. Χωρίς όμως την απαραίτητη προσφορά θέσεων εργασίας είναι πιθανό όλα αυτά τα μέτρα να μην έχουν το αναμενόμενο αποτέλεσμα.

 

Η ενίσχυση του ανταγωνισμού εξασφαλίζει την δημιουργία χώρου για την είσοδο νέων επιχειρήσεων στην αγορά και την αύξηση τη απασχόλησης (βλέπε INFO 2).

 

Το παραπάνω επιχείρημα ενισχύεται και από πρόσφατη μελέτη του ΔΝΤ σχετικά με την ανάκαμψη στην Ευρώπη όπου η ενίσχυση του ανταγωνισμού, η βελτίωση των θεσμών, η ενίσχυση της ευελιξίας της αγοράς εργασίας και η μείωση του δημοσίου και του ιδιωτικού χρέους παρουσιάζονται ως οι βασικοί πυλώνες της ανάκαμψης.»

 

INFO 1: Σύμφωνα με την Έκθεση του ΟΟΣΑ η νομοθεσία που καθορίζει τον τρόπο διατήρησης του γάλακτος έρχεται από το 1914 και αντικατοπτρίζει τις παραγωγικές δυνατότητες και την πρόοδο της επιστήμης εκείνης της εποχής. Πολλά έχουν αλλάξει από τότε.

 

INFO 2: Για τα σχετικά επιχειρήματα που υποστηρίζουν ότι η αύξηση του ανταγωνισμού αυξάνει την είσοδο νέων επιχειρήσεων στους διαφόρους κλάδους της οικονομίας βλέπε στο πρώτο μέρος της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα: http://www.oecd.org/competition/greece-competition-review-2013.htm

 

Η πλήρης ανάλυση εδώ:7HMERES_OIKONOMIA_05022014v

Σχετικά Άρθρα