Global Review Index: Υψηλή βαθμολόγηση του ελληνικού ξενοδοχειακού προϊόντος

•SETE Intelligence: Ο Τουρισμός για το 2014-Προβλέψεις για το 2015

• Οι εξελίξεις κατά ήπειρο- ΤΟΡ 5 χωρών προέλευσης – ΤΟΡ 5 ταχύτερα αναπτυσσόμενων αγορών – ΤΟΡ 5 προορισμοί

• City Break –τo ταχύτερο αναπτυσσόμενο προϊόν, Το ΤΟΡ 10 προορισμών City Break-ΤΟΡ 10 προορισμών των Ευρωπαίων

 
 
Το ενημερωτικό τεύχος του SETE Intelligence Newsletter – Data, περιλαμβάνει:

-αναλυτικά στοιχεία διεθνών αφίξεων στα ελληνικά αεροδρόμια

-ανασκόπηση –σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο- των βασικότερων τουριστικών δεικτών για το 2014 και πρόβλεψη για τη ζήτηση το 2015. Συγκεκριμένα παρουσιάζονται και αναλύονται στοιχεία για:

√ Ταξίδια – Δαπάνες για το 2014

√ Εξερχόμενα ταξίδια ανά ήπειρο

√ City Break

√ MICE

√ Κρατήσεις

√ Προβλέψεις για το 2015

-στοιχεία για τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και επιβατών τους στα ελληνικά λιμάνια

-στοιχεία ποιοτικής αξιολόγησης των ελληνικών ξενοδοχείων.Αναλυτικά:

 
Oι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ταξίδεψαν περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά το 2014  παρά την οικονομική κρίση (Ευρωπαϊκή Ένωση), τις επιδημίες (Έμπολα στην Αφρική), τους πολέμους (Παλαιστίνη, Συρία) και τις τρομοκρατικές επιθέσεις (βομβαρδισμοί στη Χιλή, απαγωγές στο Μεξικό).

Σε όλο τον κόσμο, ο  αριθμός των εξερχόμενων ταξιδιών αυξήθηκε κατά 4,7%, παρουσιάζοντας ρυθμό ανάπτυξης υψηλότερο από αυτόν της παγκόσμιας οικονομίας.

Ως αποτέλεσμα αυτής της δραστηριότητας, ο τουρισμός το 2014 δημιούργησε:

• 1.000.000 πρόσθετα δωμάτια

• 3.000.000 πρόσθετες θέσεις εργασίες

• 200.000.000.000 $ πρόσθετη συνεισφορά στο παγκόσμιο ΑΕΠ

Για το 2015 εκτιμάται ότι έγιναν 997 εκατ. ταξίδια (+4,7%) με 1.145 εκατ. αφίξεις (1,15 προορισμοί ανά ταξίδι) και 7.700 εκατ. διανυκτερεύσεις (+3%). Ο μέσος όρος διάρκειας ταξιδιού παρουσίασε ελαφριά κάμψη – αντικατοπτρίζοντας την διεθνή τάση για περισσότερα και συντομότερα ταξίδια – και υπολογίζεται στις 7,7 ημέρες. Τα στοιχεία αυτά απεικονίζονται και στα στοιχεία του πίνακα: την τελευταία πενταετία ο ρυθμός αύξησης των ταξιδιών (28%) σταθερά υπερβαίνει τον ρυθμό αύξησης των διανυκτερεύσεων (20%). Παρ΄ όλ’ αυτά, υπολογίζεται ότι είχαμε μέση ετήσια αύξηση διανυκτερεύσεων κατά 200.000.000.

Παράλληλα, η δαπάνη ανά ταξίδι αυξήθηκε στα $ 1.750. Ως επακόλουθο της αύξησης ταξιδιών και δαπάνης ανά ταξίδι, η συνολική δαπάνη παγκοσμίως αυξήθηκε κατά 6% στα $ 1,75 τρισ., καθιστώντας τον τουρισμό μια πραγματικά παγκόσμιας σημασίας οικονομική δραστηριότητα.

Τέλος, την τελευταία πενταετία, το 58% των εξερχομένων ταξιδιών ήταν αεροπορικά (+ 35%), ενώ το υπόλοιπο 42% (26% με αυτοκίνητο, 7% με λεωφορείο και μόλις 5% με τρένο) ήταν επίγεια (μόλις +8%).

 
Οι εξελίξεις κατά ήπειρο
Η Ευρώπη παραμένει η κυρίαρχη πηγή εξερχόμενου τουρισμού, αν και την περίοδο 2009-2014 ο ρυθμός αύξησης των ταξιδιωτών από Ασία (65%) και την Λατινική Αμερική (57%) είναι διπλάσιος από τον ρυθμό αύξησης των ταξιδιωτών παγκοσμίως (28%), ενώ ο αντίστοιχος ρυθμός για την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική είναι μόλις 13%, αντικατοπτρίζοντας τον δυναμισμό των BRICS και την «ωριμότητα» των αγορών Ευρώπης και Β. Αμερικής. Η άνοδος του δολαρίου έχει συμβάλει ώστε να αυξηθούν τα ταξίδια από τις ΗΠΑ προς τις υπόλοιπες χώρες.

 
ΤΟΡ 5 χωρών προέλευσης
Αξιοσημείωτο είναι ότι περίπου το ένα τρίτο των διεθνών ταξιδιών παγκοσμίως προέρχεται από πέντε χώρες καθώς και το ότι τρεις από αυτές είναι από την Ευρώπη, με την Γερμανία να διατηρεί την ηγετική της θέση (τα στοιχεία για την Κίνα αφορούν σε ταξίδια εκτός Hong Kong και Μακάο). Οι τρεις αυτές χώρες αποτελούν κύριες πηγές τουρισμού και για την Ελλάδα.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

 
ΤΟΡ 5 ταχύτερα αναπτυσσόμενων αγορών
Από την άλλη πλευρά, η Ασία αναδεικνύεται πρωταθλήτρια σε ρυθμό αύξησης με την Κίνα να έχει τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης για το 2014. Από τις ευρωπαϊκές χώρες, στο Top-5 συμμετέχει η Πολωνία, που παρουσίασε θεαματική αύξηση αφίξεων και στην Ελλάδα. Ευρύτερα, ο ρυθμός ανάπτυξης από Ασία ήταν 8%, ακολουθούμενη από Βόρεια και Νότια Αμερική με 5%. Ακολουθεί η Ευρώπη με 3% και η Αφρική και η Μέση Ανατολή με 2%.

 
ΤΟΡ 5 προορισμοί
Αναφορικά με τις χώρες υποδοχής των εξερχόμενων τουριστών, το Top-5 αποτελείται από τις ΗΠΑ (66 εκατ.), την Ισπανία (60), την Γερμανία (56), την Γαλλία (44) και την Ιταλία (40). Δηλαδή, οι τέσσερεις από τις 5 χώρες είναι ευρωπαϊκές και το άθροισμά αφίξεων τους ανέρχεται σε 200 εκατ. ή σχεδόν 20% του συνόλου.

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

 
Λόγος ταξιδιού
Στο διάγραμμα αποτυπώνονται οι λόγοι πραγματοποίησης διεθνών ταξιδιών, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι για διακοπές. Τα επαγγελματικά ταξίδια αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο κατά 10% ενώ τα ταξίδια διακοπών κατά 6%. Μικρή αύξηση 3% παρουσίασαν και τα ταξίδια επίσκεψης σε συγγενείς και φίλους.

 
Είδη ταξιδιών αναψυχής: City Break –τo  ταχύτερο αναπτυσσόμενο προϊόν

  • Οι διακοπές Sun & Beach είναι η σπουδαιότερη κατηγορία αντιπροσωπεύοντας το 29% του συνόλου.
  • Οι διακοπές στη κατηγορία Touring  αντιστοιχούν στο 23%.
  • Τα City Breaks έχουν την μεγαλύτερη ανάπτυξη (βλ. κατ.) και αντιστοιχούν πλέον στο 21%.
  • Το Countryside αντιστοιχεί στο 11%.
  • Οι λοιπές μορφές αντιστοιχούν στο 16%.

ΠΙΝΑΚΑΣ 3

 
Τάσεις στην Ευρώπη και στον Κόσμο
Μεταξύ 2010 και 2014 εμφανίστηκαν διαφορετικές τάσεις ανάπτυξης στους τύπους ταξιδιών αναψυχής αλλά και μεταξύ της Ευρώπης και του υπόλοιπου κόσμου. Την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσίασαν τα City Breaks με αύξηση 72% παγκοσμίως και  42% στην Ευρώπη, ακολουθούμενα από τις διακοπές Sun & Beach με αύξηση 31% και 19% αντίστοιχα, το touring με 28% παγκόσμια αύξηση και 20% στην Ευρώπη. Αντίθετα μείωση 9% παρουσίασαν, στην Ευρώπη, οι διακοπές στην εξοχή (Countryside).

 
Το ΤΟΡ 10 προορισμών City Break
Στον πίνακα αποτυπώνεται το Τop-10 των πόλεων για city breaks.

Δεδομένης της δυναμικής των ταξιδιών city break, είναι προφανής η ανάγκη διατήρησης της δυναμικής της Αθήνας ως προορισμού city break προκειμένου να καρπωθεί τα μέγιστα οφέλη από αυτήν την τάση – αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι έως το 2000 περίπου η Αθήνα και η Κωνσταντινούπολη είχαν τον ίδιο αριθμό επισκεπτών. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο μπορεί να διεκδικήσει και η Θεσσαλονίκη με στοχευμένες ενέργειες και διεύρυνση του δικτύου αεροπορικών συνδέσεων. Σημαντικό ρόλο στην περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης μπορεί να διαδραματίσει και η ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού.

ΠΙΝΑΚΑΣ 4

 
Βusiness Travel
Το 60% των επαγγελματικών ταξιδιών είναι ταξίδια ΜΙCE (Meetings – Incentives – Conferences – Exhibitions) ενώ το 40% είναι παραδοσιακά επαγγελματικά ταξίδια. Συνολικά ο τομέας του ΜΙCE παρουσίασε αύξηση 2%. Τα συνέδρια αντιστοιχούν στο 32%, οι εμπορικές εκθέσεις στο 25% και οι εκδηλώσεις (events) στο 18% , και αποτελούν τους τρεις μεγαλύτερους τομείς του MICE. Αξίζει να σημειωθεί πως τα «παραδοσιακά» επαγγελματικά ταξίδια παρουσιάζουν μείωση 2%, καθώς επηρεάζονται από την ανάπτυξη της τεχνολογίας (π.χ. μια τηλεδιάσκεψη μπορεί να αντικαταστήσει μια συνάντηση δια ζώσης).

ΠΙΝΑΚΑΣ 5

 
Ευρωπαϊκές αγορές με μεγάλη ανάπτυξη
Εστιάζοντας στην Ευρώπη, παρατηρούμε ότι, εκτός από την Πολωνία, σημαντική αύξηση το 2014 είχαν και η Δανία με 7% καθώς και οι Αγγλία, Σουηδία, Ισπανία, Ελβετία, Πορτογαλία με 5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι από αυτές τις χώρες μόνο δύο (Ισπανία, Πορτογαλία) χρησιμοποιούν το ευρώ ως νόμισμα.

Επίσης, η Ρωσία παρουσίασε μείωση 6%.
ΠΙΝΑΚΑΣ 6

 
ΤΟΡ 10 προορισμών των Ευρωπαίων

Η Ελλάδα βρίσκεται στην έβδομη θέση της επιλογής προορισμού των Ευρωπαίων με μερίδιο αγοράς 4%. Τις τρίτες πρώτες θέσεις κατέχουν οι Ισπανία, Γερμανία και Γαλλία, οι οποίες κατέχουν συνολικό μερίδιο αγοράς που ισοδυναμεί περίπου με το 1/3 των Ευρωπαϊκών ταξιδιών.

 
Πιστότητα και δαπάνη Ευρωπαίων
70% των Ευρωπαίων επιλέγει ένα προορισμό διακοπών που έχει επισκεφτεί τουλάχιστον δύο φορές στο παρελθόν. Από αυτούς το 40% επισκέπτεται τον ίδιο προορισμό για τέταρτη φορά τουλάχιστον. Η τάση αυτή παρουσιάζει μάλιστα και τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση με 5%.

Ο μέσος όρος δαπάνης των Ευρωπαίων  ανέρχεται στα € 858 ανά ταξίδι παρουσιάζοντας αύξηση 10% ενώ η αντίστοιχη μέση δαπάνη διανυκτέρευσης ανέρχεται στα € 108 παρουσιάζοντας μικρή αύξηση 2%.

 
Κρατήσεις και Νέα Τεχνολογία
Οι οnline κρατήσεις αυξηθήκαν το 2014, σε όλο τον κόσμο.
Περίπου το 66% έγιναν μέσω διαδικτύου, αλλά υπάρχουν ενδείξεις ότι οι κρατήσεις μέσω internet – τουλάχιστον σε ώριμες αγορές – άγγιξαν «επίπεδα κορεσμού» φτάνοντας το 70%. Οι κρατήσεις μέσω ταξιδιωτικών γραφείων έφτασαν το 26%. Ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τρόπος κρατήσεων το 2014 ήταν οι κρατήσεις μέσω smartphone, ιδιαίτερα εκτός Ευρώπης.  Η Κίνα διατήρησε την πρώτη θέση διπλασιάζοντας το ποσοστό της σε 8% και ακολουθούν οι ΗΠΑ με μερίδιο 6% (3x) και η Ιαπωνία με 6%.

Αντίθετα, blogs, forums και travel portal είναι πολύ δημοφιλή στους χρήστες (60%) την περίοδο σχεδιασμού του ταξιδιού. Το 92% των χρηστών των social media επηρεάστηκε από ταξιδιωτικά blogs. Τα blogs επηρέασαν τους χρήστες στην επιλογή προορισμού τύπου διακοπών αλλά και καταλύματος.

 
Μη Ξενοδοχειακά Καταλύματα 
Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εξέλιξη της τελευταίας πενταετίας είναι η ανάπτυξη μη ξενοδοχειακών καταλυμάτων, περιλαμβανομένων αυτών που διαχειρίζονται οι εταιρείες τύπου Airbnb, Homeaway, Wimdu – η Airbnb προσφέρει 330.000 δωμάτια σε όλο τον κόσμο και έχει γίνει μία από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες παροχής υπηρεσιών διαμονής παγκοσμίως.

Την τελευταία πενταετία οι επισκέπτες επέλεξαν να διαμείνουν σε ξενοδοχεία κατά 60%, ενώ τα υπόλοιπα καταλύματα κάλυψαν το 40% – 20% ενοικιάσεις σπιτιών, 8% διαμονές σε φίλους και συγγενείς και 12% λοιπά (bed & breakfast, σκηνή, τροχόσπιτο, σκάφος, κρουαζιέρα, γιοτ, ξενώνας, οικογενειακός ξενώνας). Ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύγκριση των ρυθμών ανάπτυξης των διαφόρων τύπων καταλυμάτων την τελευταία πενταετία, με τα μη ξενοδοχειακά καταλύματα να παρουσιάζουν την μεγαλύτερη αύξηση 35%, έναντι 23% των ξενοδοχείων υψηλών κατηγοριών, 18% των ξενοδοχείων χαμηλών κατηγοριών και μόλις 10% των ξενοδοχείων μέσων κατηγοριών. Παρατηρείται δηλαδή ανάπτυξη στα φθηνά και στα ακριβά καταλύματα και σημαντικά μικρότερη ανάπτυξη στις μεσαίες κατηγορίες.

 
Προβλέψεις για το 2015
Ο δείκτης εμπιστοσύνης της ΙΡΚ προβλέπει την αύξηση η τη μείωση των εξερχόμενων ταξιδιών και έχει τις ακόλουθες τιμές: όπου:

> 100 : αύξηση

= 100 : κατώφλι ανάπτυξης

< 100 : μείωση

Για τη Νότια Αμερική αναμένουμε ένα ακόμη έτος ανάπτυξης με 3%, αν και από το 2013 οι ρυθμοί ανάπτυξης μειώνονται. Πολύ θετική προοπτική έχει η Ασία με αύξηση που εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 8% ενώ και για τη Βόρεια Αμερική αναμένεται αύξηση κατά 3%. Παγκοσμίως, αναμένεται αύξηση 4% στα διεθνή ταξίδια για το 2015.

Στην Ευρώπη ειδικότερα αναμένεται μικρή ανάπτυξη κατά 3%, καθώς οι Ευρωπαίοι είναι ελαφρώς πιο αισιόδοξοι για τις ταξιδιωτικές τους προθέσεις για το 2015. Ο αριθμός των ανθρώπων που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν διεθνώς το τρέχον έτος έχει ανέβει ελαφρώς στο 72% από 70% πέρυσι. Η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά προβλέπεται να είναι η Βρετανία με 7%, ακολουθούμενη από την Ελβετία, την Πολωνία και τη Ρωσία με εκτιμώμενη αύξηση περίπου 4%. Η Γερμανία αναμένεται να αυξηθεί κατά 2% , ενώ η Γαλλία και η Ισπανία με 1%. Αντίθετα στασιμότητα προβλέπεται στην Ολλανδία και μείωση 4% στην Ιταλία.

SETE 15

ΠΙΝΑΚΑΣ 7

 
Στοιχεία Κρουαζιέρας 2014

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, το 2014 παρατηρήθηκε μείωση 13% στις αφίξεις επιβατών και 11% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, έναντι μείωσης 10% στις αφίξεις κρουαζιεροπλοίων αλλά αύξηση 3% στις αφίξεις επιβατών το 2013.

Επίσης, στα στοιχεία αποτυπώνεται και η τάση για μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια αφού το 2014 αποβιβάστηκαν κατά μέσο όρο 1.289 επιβάτες ανά λιμάνι, έναντι 1.320 το 2013 και 1.157 το 2012.

Στα δύο διαγράμματα που ακολουθούν αποτυπώνεται η επιβατική κίνηση στα κυριότερα λιμάνια της χώρας. Σε όρους άφιξης επιβατών κρουαζιέρας, ο Πειραιάς διατηρήθηκε στην πρώτη θέση η Σαντορίνη στη δεύτερη  ενώ στην τρίτη θέση ανέβηκε η Κέρκυρα. Η Μύκονος βρίσκεται στην τέταρτη θέση και το Κατάκολο βρέθηκε στην πέμπτη χάνοντας δύο θέσεις. Ακολουθούν η Ρόδος, το Ηράκλειο και η Πάτμος. Σε όρους άφιξης κρουαζιερόπλοιων, η εικόνα είναι παρεμφερής με μικρές διαφοροποιήσεις στην κατάταξη 3ης και 4ης θέσης καθώς και 5ης και 6ης.

ΠΙΝΑΚΑΣ 8

ΠΙΝΑΚΑΣ 9

 
Δείκτες Ποιότητας

Φεβρουάριος 2015

Στα δύο γραφήματα που ακολουθούν αποτυπώνεται ο Γενικός Δείκτης Ικανοποίησης (GRI) πελατών ξενοδοχείων, που υπολογίζεται από την ReviewPro, εταιρείας που ειδικεύεται στην μέτρηση της online φήμης των ξενοδοχείων. Ο δείκτης αυτός υπολογίζεται για κάθε ξενοδοχείο μέσω ανάλυσης των μεταβλητών που συνδέονται με τις αναρτήσεις σχολίων πελατών σε εκατοντάδες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ιστοσελίδες σχολιασμού ξενοδοχείων και ιστοσελίδες OTAs (online travel agents – διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία). Επίσης, λαμβάνει υπόψιν όχι μόνο τις ημερήσιες κριτικές αλλά και τα ιστορικά δεδομένα των τελευταίων 365 ημερών δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στις πιο πρόσφατες κριτικές. Ο δείκτης αυτός αποτυπώνει το ανταγωνιστικό επιπέδου του ελληνικού ξενοδοχειακού προϊόντος καθώς και του αντίστοιχου των ανταγωνιστριών χωρών, όπως το αντιλαμβάνονται οι επισκέπτες των διαφόρων περιοχών. Δείκτες άνω του 80% υποδηλώνουν θετική εμπειρία. Συνεπώς, από τον δείκτη GRI προκύπτει  η υψηλή βαθμολόγηση του ελληνικού ξενοδοχειακού προϊόντος τόσο αυτοτελώς, όσο και σε σύγκριση με ανταγωνιστικούς προορισμούς.

ΠΙΝΑΚΑΣ 10
Τα στοιχεία στα οποία βασίζονται τα γραφήματα που ακολουθούν βασίζονται σε αξιολογήσεις από 6.422 πελάτες ελληνικών ξενοδοχείων και 45.582 πελάτες των ανταγωνιστικών προορισμών. Για το μήνα Φεβρουάριο ο δείκτης ικανοποίησης για την Ελλάδα και κατά κατηγορία και κατά περιφέρεια βρίσκεται πάνω από το 80%. Στην υψηλότερη θέση ικανοποίησης βρίσκεται η Ήπειρος με ποσοστό 88,4% και ακολουθούν οι Κυκλάδες με ποσοστό 87,4%. Στο σύνολο της χώρας ο δείκτης ικανοποίησης είναι υψηλότερος σε σύγκριση με αυτόν των ανταγωνιστικών προορισμών. Αύξηση παρουσίασαν οι δείκτες Σχέσης Ποιότητας Τιμής και Φαγητού Ποτού ενώ μικρή μείωση παρατηρείται στους δείκτες Τοποθεσία και Εξυπηρέτηση. Επίσης, η Σαντορίνη και η Μύκονος υπερτερούν σημαντικά των ανταγωνιστικών τους προορισμών ενώ, σε μικρότερο βαθμό, το ίδιο ισχύει και για τους παραθεριστικούς προορισμούς σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους. Από την άλλη πλευρά η Αθήνα υστερεί έναντι της Κωνσταντινούπολης και της Βαρκελώνης ενώ υπερτερεί έναντι της Ρώμης, αλλά η συγκριτική της θέση έχει χειροτερέψει σε σχέση με προηγούμενους μήνες. Τέλος η Θεσσαλονίκη είναι η μόνη περιοχή με δείκτη ποιότητας κάτω από το 80% και υστερεί έναντι των ανταγωνιστικών της πόλεων.

ΠΙΝΑΚΑΣ 11

Σχετικά Άρθρα