
Η στρατηγική ατζέντα Μπουτάρη για την Θεσσαλονίκη του 2020
Παρέμβαση του δημάρχου Θεσσαλονίκης στην 1η επιτροπή παρακολούθησης του ΠΕΠ 2014-2020
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, συμμετείχε στην 1η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Κεντρικής Μακεδονίας 2014-2020 (Π.Ε.Π 2014-2020), που πραγματοποιήθηκε σήμερα, Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβασής του:
Σε κείμενο εργασίας για την «ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ – ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗΣ 2014 -2020» της ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ, αναφέρεται …
“ ….Οι πόλεις αποτελούν τις μηχανές της ευρωπαϊκής οικονομίας και θεωρούνται καταλύτες δημιουργικότητας και καινοτομίας σε όλη την Ευρώπη… Ωστόσο, είναι επίσης και οι χώροι όπου επίμονα προβλήματα, όπως ανεργία, απομονωτισμός και φτώχεια, εμφανίζονται με τη μέγιστη οξύτητα….”
Στην βάση της παραπάνω διαπίστωσης εδράζεται μια νέα αντιληπτική ανάγνωση του αστικού χώρου με βάση την οποία οι πόλεις αποτελούν τεχνητά, οικονομικά και κοινωνικά (υλικά και άυλα) πυκνώματα μέσα στα οποία παράγεται πλούτος αλλά ταυτόχρονα αναπαράγονται αντιφάσεις και ανισότητες που αποτυπώνονται και προβάλλονται χωρικά.
Η Ευρωπαϊκή Πολιτική Συνοχής για την περίοδο 2014 – 2020 επιβάλλει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί:
«οι παρεμβάσεις βιώσιμης αστικής ανάπτυξης να βασίζονται σε ολοκληρωμένες στρατηγικές … να είναι ξεκάθαρη η σκοπιμότητα και η έκταση των αρμοδιοτήτων που θα μεταβιβαστούν στις αστικές αρχές (οπωσδήποτε επιλογή έργων)…να αποφευχθεί διασπορά πόρων σε πολλές μικρής κλίμακας στρατηγικές ….να απαντώνται πέντε προκλήσεις : οικονομικές – περιβαλλοντικές – κλιματικές – δημογραφικές – κοινωνικές».
Το νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 προικοδοτεί τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη με 6% των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων, με 1 εκ. περίπου € και ζητεί να υπάρξουν Στρατηγικές Ολοκληρωμένης Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης.
Στο πλαίσιο των παραπάνω ο Δήμος Θεσσαλονίκης μέσα από την ανάπτυξη μιας ευρείας εταιρικότητας σε Μητροπολιτικό επίπεδο με στρατηγικούς εταίρους της πόλης αλλά και με τους άλλους Δήμους της Θεσσαλονίκης μέσα από την λειτουργία της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης επεξεργάζεται ένα ολοκληρωμένο συνεκτικό πρόγραμμα με την επωνυμία «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ X 10… 10 Αναπτυξιακοί άξονες για την πόλη του 2030» σε όρους Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, ως μεσοπρόθεσμο σχέδιο αξιοποίησης πόρων της Ε’ Προγραμματικής Περιόδου αλλά την ίδια στιγμή και ως μακροπρόθεσμο, στην προοπτική της ανθεκτικής και βιώσιμης αστικής ανάπτυξης.
Η Στρατηγική περιλαμβάνει δράσεις στο σύνολο της πόλης, που αφενός αναφέρεται στα Διοικητικά όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης αλλά αφετέρου στην περίμετρο της που αφορά στα σχέδια των άλλων ΟΤΑ του Π.Σ.Θ. καθώς και στο Μητροπολιτικό επίπεδο μέσα από την ανάπτυξη διαδημοτικών και διαβαθμιδικών συνεργασιών και συνεργιών, σε τομείς πολιτικής με Μητροπολιτικό χαρακτήρα.
“THESSALONIKI X 10”
Ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός για το 2014 – 2020 αφορά σε ένα συνεκτικό σχέδιο Δημοτικής παρέμβασης, Διαδημοτικής δράσης και Υπερδημοτικής Συνεργασίας, για έργα κλίμακας σε 10 κρίσιμους αναπτυξιακούς τομείς, μέσα από το Σχέδιο “THESSALONIKI X 10” το οποίο αποτελεί την πλατφόρμα διαβούλευσης για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μητροπολιτικής Αστικής Ανάπτυξης Θεσσαλονίκης. Μέσα από τον σχεδιασμό προωθείται ο συντονισμός των Δήμων του Πολεοδομικού Συγκροτήματος και η ανάπτυξη δικτύωσης και σχέσεων εταιρικότητας με άλλους Δημόσιους φορείς και Οργανισμούς, φορείς της Αυτοδιοίκησης και Κοινωνικούς Εταίρους, με στόχο την προώθηση έργων κλίμακας στην πόλη.
Οι τομείς αυτοί είναι :
- Παροχής Ψηφιακών Υπηρεσιών Ηλεκτρονική Διοίκησης και Διοικητική μεταρρύθμιση
- Ανάπτυξης Αστικού Δομημένου Περιβάλλοντος, Υποδομών & Λειτουργιών
- Διαχείρισης Περιβάλλοντος & Πρασίνου, Ενεργειακής αναβάθμισης & Αειφορίας
- Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Μεταφορών, Δημόσιων Συγκοινωνιών & Κυκλοφορίας)
- Διαχείρισης – Ενεργειακής αξιοποίησης Απορριμμάτων & Ανακύκλωσης
- Ανάδειξη Μνημείων, Ανάπτυξης Τουρισμού και Πολιτισμού
- Κοινωνικής Πολιτικής & Αλληλεγγύης, Διαχείρισης φαινόμενων Φτώχειας, αντιμετώπισης του Κοινωνικού Αποκλεισμού, Ανάπτυξης Εθελοντισμού, Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού, Ανάπτυξη Υπηρεσιών αντιμετώπισης της Ανεργίας, στήριξης της Νεολαίας και της Κοινωνικής Οικονομίας
- Ανάπτυξης Δομών – Υποδομών Εκπαίδευσης & Δια Βίου Μάθησης καθώς και Δομών – Υποδομών Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Υγιεινής
- Στήριξης της Απασχόλησης, της Επιχειρηματικότητας, της Δημιουργικής Οικονομίας, της Καινοτομίας και της Έξυπνης Εξειδίκευσης
- Μητροπολιτικής – Διαδημοτικής και Διαβαθμιδικής συνεργασίας, Υπερδημοτικής συνέργειας
Την περίοδο αυτή η Διοίκηση του Δήμου μας εργάσθηκε συστηματικά για την αύξηση των δυνητικών πόρων προς την πόλη της Θεσσαλονίκης με την σύνδεση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014 2020 με πόρους άλλων χρηματοδοτικών μηχανισμών της Ε.Ε. (της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης, των Ταμείων ELENA και JESSICA) με την συγκρότηση ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Νέα αναπτυξιακά προϊόντα
Στην προοπτική αυτή 2 νέα αναπτυξιακά προϊόντα βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσής τους :
- Το Πρόγραμμα “THESSALONIKI 100″ ως ένα ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΣΤΙΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ προς συγχρηματοδότηση από τον ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, το ΕΣΠΑ και την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ, προϋπολογισμού 100 εκατομμυρίων Ευρώ.
- Το Πρόγραμμα “THESS METROPOLIS” ως ένα ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ για την προώθηση Εμβληματικών, Διαδημοτικών και Υπρδημοτικών έργων και σχεδίων για την «πόλη – όλη» προς συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ.
Για την εξυπηρέτηση ενός τέτοιου σχεδιασμού είναι απαραίτητη ή σύσταση ενός Ενδιάμεσου Μηχανισμού Συντονισμού και Τεχνικής Στήριξης των Δήμων σε Μητροπολιτική βάση, που μπορεί να στηριχθεί από την Τεχνική Βοήθεια του ΕΣΠΑ.
Το θεσμικό εργαλείο για την συγκρότηση του ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΡΙΞΗΣ πρέπει να είναι η ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε. η οποία αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης σε Μητροπολιτικό επίπεδο και η οποία με τον επιχειρησιακό και συντονιστικό ρόλο της προωθεί την ανάπτυξη σχέσεων εταιρικότητας, συνεργασίας και στρατηγικής συμμαχίας των ΟΤΑ της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης καθώς και των δυναμικών φορέων της, με στόχο την προώθηση έργων κλίμακας την περίοδο 2014 – 2020 αλλά και πέρα από αυτήν.
Με βάση το ανανεωμένο καταστατικό της και μετά την ανασυγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου στο οποίο πέραν του Δήμου Θεσσαλονίκης συμμετέχουν πλέον ενεργά 5 Δήμαρχοι, η Μ.Α.Θ. εργάζεται στην κατεύθυνση αξιοποίησης πόρων από τα χρηματοδοτικά μέσα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και άλλων Διεθνών Αναπτυξιακών Οργανισμών, με χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα την ένταξη της Θεσσαλονίκης στο Παγκόσμιο Δίκτυο των 100 Ανθεκτικών πόλεων (Resilient Cities) που χρηματοδοτεί το ίδρυμα Ροκφέλερ.
«Μόνιμη Επιτροπή Αναπτυξιακής Σύγκλισης»
Για τον σκοπό αυτό έχει συγκροτήσει «Μόνιμη Επιτροπή Αναπτυξιακής Σύγκλισης» με συμμετοχή στελεχών των Υπηρεσιών Επιχειρησιακού Σχεδιασμού των ΟΤΑ της Μητροπολιτικής αστικής Θεσσαλονίκης που θα επεξεργάζεται τις Διαδημοτικές και Υπερδημοτικές πολιτικές καθώς και την σύγκλιση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων που εκπονούνται αυτήν την περίοδο και την διασύνδεσή τους με δυνητικούς πόρους.
Την περίοδο αυτή και ο Δήμος Θεσσαλονίκης εκπονεί το Επιχειρησιακό του Πρόγραμμα. Ήδη οι υπηρεσίες ολοκληρώνουν το 1o στάδιο του Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, ενώ έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την εκπόνηση του σταδίου του Προγράμματος που αναφέρεται στο όραμα του Δημάρχου και της Διοίκησης γενικότερα καθώς και στην Στρατηγική για την επίτευξή του. Στο στάδιο αυτό προβλέπεται η διενέργεια δημόσιας διαβούλευσης του Σχεδιασμού με στόχο τον εμπλουτισμό του μέσα από διαδικασίες συλλογικότητας των κοινωνικών της εταίρων.
Η διαβούλευση αυτή έχει έναν διευρυμένο χαρακτήρα, εφόσον την ίδια χρονική περίοδο της εφαρμογής του Επιχειρησιακού Σχεδίου, θα τρέχει το ΕΣΠΑ ενώ είναι ενεργά άλλα Χρηματοδοτικά Μέσα και Δανειακά Εργαλεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης, Ταμείο Αστικής Ανάπτυξης JESSICA, Χρηματοδοτικό Ταμείο ELENA, ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ γνωστό ως Πακέτο Γιουνκέρ) οπότε και η ανάγκη προετοιμασίας και ωρίμανσης σχεδίων για την πόλη – από τον Δήμο ή από άλλους αναπτυξιακούς φορείς της πόλης – είναι επείγουσα.»