
Alpha : Λύση τύπου ΕΑΣ για την επαναλειτουργία των ναυπηγείων
«Η Ελλάδα έχει σήμερα όλες τις δυνατότητες να αναπτύξει σε διεθνώς ανταγωνιστική βάση τον κλάδο των ναυπηγείων, με την επιλογή της κατάλληλης οργανωτικής δομής και με τη χρήση της τεράστιας υποδομής σε μηχανολογικό και ανθρώπινο δυναμικό που ήδη είναι εγκατεστημένα στη χώρα, χάριν των επενδύσεων των προηγούμενων ετών», σημειώνει το σημερινό Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank, αναφέροντας ότι «για την επαναλειτουργία των ναυπηγείων σε απολύτως υγιή και διεθνώς ανταγωνιστική βάση, μια λύση τύπου ΕΑΣ, η οποία να περιλαμβάνει και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ίσως είναι η καλύτερη επιλογή».
Με τη συμφωνία της Τρόικα με την Ελληνική Κυβέρνηση για την εκ βάθρων αναδιάρθρωση της κρατικής εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) ασχολείται το σημερινό Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank και την συσχέτιση με το άλυτο τεράστιο πρόβλημα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ).
Αναλυτικά και «όσον αφορά τη συμφωνία για τα ΕΑΣ, σημειώνεται ότι με αυτήν τα ΕΑΣ δεν τίθενται άμεσα σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, αλλά διατηρούν τον εξαγωγικό τους προσανατολισμό που αποτελεί βασική προϋπόθεση επιβίωσής τους. Επιπλέον, τα ΕΑΣ διατηρούν έναν σημαντικό μέρος του εξειδικευμένου προσωπικού τους, ενώ το υπερβάλλον προσωπικό θα απομακρυνθεί με προγράμματα εθελουσίας εξόδου. Ειδικότερα, η συμφωνία προβλέπει τα ακόλουθα:
α) Τα ΕΑΣ θα χωριστούν σε πολιτικό σκέλος και σε στρατιωτικό σκέλος. Στο πολιτικό σκέλος θα μεταβιβαστούν οι υποχρεώσεις της εταιρείας, κυρίως από τις κρατικές ενισχύσεις που έχουν κριθεί παράνομες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και αυτό το σκέλος θα οδηγηθεί σε εκκαθάριση.
β) Το στρατιωτικό σκέλος (ΕΑΣ 2) θα συνεχίσει να λειτουργεί, διατηρώντας και τον εξαγωγικό του προσανατολισμό, έως το τέλος του 2014. Τότε θα κριθεί εκ νέου η βιωσιμότητα της εταιρείας.
Κατά το 2014 θα επιδιωχθεί η δραστική μείωση του κόστους λειτουργίας της με μείωση του προσωπικού της στα 500 άτομα, από 818 άτομα που είναι σήμερα. Για τη μείωση του προσωπικού θα εφαρμοστεί κατάλληλο προγράμματος εθελουσίας εξόδου.
Επίσης, κατά τη διάρκεια του 2014 θα επιδιωχθεί η όσο το δυνατό ταχύτερη ανάπτυξη του κύκλου εργασιών της εταιρίας κυρίως με την ενίσχυση του εξαγωγικού της προσανατολισμού. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι οι ανταγωνιστικές παραγγελίες μόνο από τις ένοπλες δυνάμεις δεν θα ήταν ποτέ αρκετές για να καταστήσουν βιώσιμη την εταιρεία, ιδιαίτερα το 2014 που θα είναι ακόμη έτος χαμηλής ανάκαμψης για την ελληνική οικονομία. Όσον αφορά τη μείωση του κόστους λειτουργίας της εταιρείας, εκτός από τη σημαντική μείωση του προσωπικού της, όπως προαναφέρθηκε, η ΕΑΣ 2 θα κλείσει ένα από τα εργοστάσιά της και θα μετ-εγκαταστήσει ένα άλλο, χωρίς, ωστόσο, απολύσεις προσωπικού. Έτσι, η ΕΑΣ 2 θα λειτουργεί με τρία εργοστάσια.
γ) Εάν, παρόλα αυτά, στο τέλος του 2014 η ΕΑΣ 2 κριθεί ότι δεν είναι βιώσιμη θα τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία και τελικά θα κλείσει, με τις ένοπλες δυνάμεις να διατηρούν μόνο τον εξοπλισμό που θα είναι αναγκαίος για τη λειτουργία τους. Σημειώνεται ότι σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία έχει ήδη τεθεί και η ΕΛΒΟ.
Τα ανωτέρω συνεπάγονται ότι μέσα σε ένα έτος η ΕΑΣ 2 θα πρέπει να έχει μετατραπεί σε βιώσιμη εταιρεία με σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα και με ανταγωνιστική συμβολή στην επαρκή και ασφαλή εξυπηρέτηση των αναγκών των ενόπλων δυνάμεων της χώρας. Είναι σημαντικό το ότι παρέχεται μια ακόμη ευκαιρία στη διοίκηση και το προσωπικό της εταιρείας να αναδείξουν την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητά τους και να διασφαλίσουν την επιχειρηματική παρουσία της χώρας μας και σε αυτό τον τομέα που είναι επίσης αναγκαία για την άμυνα και την ασφάλειά της.
Σημειώνεται ότι ανάλογη ευκαιρία για ιδιωτικοποίηση και για διεθνώς ανταγωνιστική ανάπτυξη φαίνεται να δίνεται και στη ΛΑΡΚΟ, με σύμφωνη γνώμη της Τρόικα, με ειδική τροπολογία στο νόμο για την επιβολή εκ νέου του διπλού φόρου στα ακίνητα (ΕΝΦΙΑ + ΦΑΠ). Με τη ρύθμιση αυτή επεκτείνεται η ομαλή λειτουργία της ΛΑΡΚΟ και κατά το 2014, έως την οριστική ιδιωτικοποίησή της.
Αντίθετα με τα ΕΑΣ και τη ΛΑΡΚΟ, άλυτο εξακολουθεί να παραμένει το τεράστιο πρόβλημα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Τα ναυπηγεία αυτά βρίσκονται σε ουσιαστική διακοπή της λειτουργίας τους από το 2010, χωρίς να έχει γίνει ουσιαστικά τίποτα για την επαναλειτουργία τους στην περίοδο των 4-ετών της κρίσης.
Το πιο σημαντικό και ουσιαστικά αξεπέραστο εμπόδιο στην επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (τα οποία σημειωτέον είναι μια κατά 100% ιδιωτική επιχείρηση), είναι η απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) για πληρωμή προστίμων από την επιχείρηση στο Ελλ. Δημόσιο ύψους περίπου € 500 εκατ., λόγω της είσπραξης από τα ΕΝΑΕ επιχορηγήσεων από το κράτος (ύψους περίπου € 250 εκατ.) στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000, οι οποίες κρίθηκαν εκ των υστέρων παράνομες από την ΕΕ και το ΔΕΚ. Αν δεν πληρωθούν αυτά τα χρήματα από τα ΕΝΑΕ (πράγμα που έτσι κι αλλιώς είναι αδύνατο), η επιχείρηση αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει με λήψη παραγγελιών από τον ιδιωτικό τομέα, είτε τον εγχώριο είτε τον παγκόσμιο.
Μπορεί μόνο να εκτελεί παραγγελίες των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, οι οποίες, ωστόσο, δεν μπορεί παρά να είναι ελάχιστες μετά την υπερ-4-ετή ύφεση στην οποία βρίσκεται η ελληνική οικονομία και την πιστοληπτική αδυναμία του ελληνικού δημοσίου.
Με αφορμή αυτά τα δεδομένα, οι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων όχι μόνο διέκοψαν τη λειτουργία τους, αλλά αρνούνται να ολοκληρώσουν και να παραδώσουν στο ελληνικό ναυτικό 4-υποβρύχια τα οποία κατασκευάζονται από το 2002, η κατασκευή τους έχει ολοκληρωθεί κατά 95% και το ελληνικό δημόσιο τα έχει ήδη πληρώσει σχεδόν εξ ολοκλήρου. Είναι αναμφισβήτητο ότι η πλήρης διακοπή της λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της ελληνικής βιομηχανίας, στην απασχόληση του εργατικού δυναμικού στον σημαντικό κλάδο των ναυπηγείων, στον εξοπλισμό των ενόπλων δυνάμεων της χώρας και στην ελληνική οικονομία και κοινωνία γενικότερα.
Και όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα βιομηχανικό κλάδο στον οποίο η Ελλάδα διαθέτει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Αυτά τα πλεονεκτήματα καταπνίγηκαν πράγματι στο παρελθόν κάτω από τον ορυμαγδό των αστείρευτων συνδικαλιστικών και κομματικών διεκδικήσεων και των λανθασμένων στρατηγικών επιλογών, κυρίως υπό την πίεση αυτών των διεκδικήσεων, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο σημερινό αδιέξοδο.
Ωστόσο, αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα ζωντανεύουν στη σημερινή ελληνική οικονομία με την εκ βάθρων αναμορφωμένη αγορά εργασίας και την σημαντικά αυξημένη διεθνή ανταγωνιστικότητα.
Έτσι, η Ελλάδα έχει σήμερα όλες τις δυνατότητες να αναπτύξει σε διεθνώς ανταγωνιστική βάση τον κλάδο των ναυπηγείων, με την επιλογή της κατάλληλης οργανωτικής δομής και με τη χρήση της τεράστιας υποδομής σε μηχανολογικό και ανθρώπινο δυναμικό που ήδη είναι εγκατεστημένα στη χώρα, χάριν των επενδύσεων των προηγούμενων ετών. Για την επαναλειτουργία των ναυπηγείων σε απολύτως υγιή και διεθνώς ανταγωνιστική βάση, μια λύση τύπου ΕΑΣ, η οποία να περιλαμβάνει και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ίσως είναι η καλύτερη επιλογή.»