
Alpha Bank: Ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την προσέλκυση υψηλής ποιότητας επενδύσεων
• Η δέσμευση μη επιστροφής σε πρωτογενή δημοσιονομικά ελλείμματα δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την προσέλκυση υψηλής ποιότητας επενδύσεων
• Η δημοσιονομική πειθαρχία, σε συνδυασμό με τα στοιχεία της οικονομικής συγκυρίας, που επιβεβαιώνουν την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, αναμένεται να οδηγήσουν σε μείωση της αναλογίας χρέους προς ΑΕΠ το 2015
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης που ανακοινώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, σημειώθηκε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους €2,18 δισ. το 2014 σε ταμειακή λογιστική βάση, παρά την κάμψη των εσόδων στη διάρκεια των τελευταίων μηνών. Τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης μειώθηκαν κατά 3,2%, σε ετήσια βάση, ενώ οι πρωτογενείς δαπάνες σημείωσαν πτώση κατά 7,0%. Κατά συνέπεια, επιβεβαιώνεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως μετρείται από το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, δύναται να φθάσει το 1,5% του ΑΕΠ το 2014, από 1,2% το 2013, αναφέρει το σημερινό Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρωτογενές πλεόνασμα επήλθε παρά τη σημαντική μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της Κυβέρνησης προς τον ιδιωτικό τομέα, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε €2,99 δισ. στο τέλος του 2014, από €4,25 δισ. στο τέλος του 2013 και €8,84 δισ. το 2012. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι το 2014, η Ελλάδα δεν εισέπραξε τελικά έσοδα ύψους €1,9 δισ. από τις μεταφορές κερδών του Ευρωσυστήματος Κεντρικών Τραπεζών των ελληνικών ομολόγων, καθώς δεν ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση του τρέχοντος προγράμματος. Το ανωτέρω ποσό αναμένεται να εισπραχθεί και να καταγραφεί στον Προϋπολογισμό του 2015.
Οι προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης σχετικά με τον σχεδιασμό της δημοσιονομικής πολιτικής συνδυάζουν στοιχεία ουσιαστικής τόνωσης της αναπτυξιακής δυναμικής με ταυτόχρονη εδραίωση της δημοσιονομικής ισορροπίας, ώστε να μην κλονισθεί η εμπιστοσύνη του επενδυτικού κοινού στην ελληνική οικονομία.
Ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για περιορισμό των τεθέντων στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα των επόμενων ετών δίδει τη δυνατότητα για μία ευρείας κλίμακας ελάφρυνση του φορολογικού βάρους μέσω της αύξησης του αφορολόγητου ορίου στα 12.000 ευρώ, την αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ και την καθιέρωση ενιαίας και προοδευτικής φορολογικής κλίμακας. Στο ίδιο πνεύμα προτείνεται το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων να μην συμπεριλαμβάνεται στον υπολογισμό του ελλείμματος. Από την άλλη πλευρά, η δέσμευση ότι δεν θα υπάρξει επιστροφή σε πρωτογενή δημοσιονομικά ελλείμματα σηματοδοτεί την πρόθεση της νέας Κυβέρνησης να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για την προσέλκυση υψηλής ποιότητας επενδυτικών πρωτοβουλιών.
Ο στόχος αυτός είναι εφικτός και επιθυμητός, καθώς θα αποδεσμεύσει πόρους, απαραίτητους για ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης. Διατυπώθηκε, επίσης, η πρόθεση περιορισμού της σπατάλης στον δημόσιο τομέα. Στο μέτωπο της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής αναφέρθηκε η εντατικοποίηση των ελέγχων και η δημιουργία του περιουσιολογίου, ενώ κρίνεται επιτακτική και η ανάγκη πάταξης του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης Καπνού μειώθηκαν κατά 2,7% το 2014, έναντι μείωσης 5,3% το 2013.
Η δημοσιονομική πειθαρχία, σε συνδυασμό με τα στοιχεία της οικονομικής συγκυρίας, που επιβεβαιώνουν την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, αναμένεται να οδηγήσουν σε μείωση της αναλογίας χρέους προς ΑΕΠ το 2015. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Επιτροπής (χειμερινές προβλέψεις 2015), το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αναμένεται να μειωθεί στο 170,2% το 2015 και 159,2% το 2016, από 176,3% το 2014. Παρά το υψηλό επίπεδο του χρέους, μια περαιτέρω μείωση των επιτοκίων σε συνδυασμό με την επιμήκυνση της μέσης ληκτότητας των διμερών δανείων θα βοηθήσει σημαντικά στη συμπίεση των δαπανών εξυπηρέτησής του για μια μακρά χρονική περίοδο.
• Εκτέλεση Προϋπολογισμού σε Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης: Το πρωτογενές έλλειμμα στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ) ανήλθε στα € 79 εκατ. το 2014, έναντι πλεονάσματος €1,36 δισ. το 2013. Ωστόσο, αν αφαιρεθούν οι μεταβιβάσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, τότε καταγράφεται πρωτογενές έλλειμμα στους ΟΚΑ ύψους € 16,7 δισ. το 2014, έναντι πολύ μεγαλύτερου ελλείμματος € 19,9 δισ. το 2013, σημειώνοντας σημαντική βελτίωση στην διαχείριση του συστήματος.
Παρόμοια βελτίωση εμφανίζεται και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), όπου χωρίς τις μεταβιβάσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, προκύπτει πρωτογενές έλλειμμα ύψους € 3,9 δισ., από έλλειμμα €4,68 δισ. το 2013. Τέλος, σημαντικά χαμηλότερα διαμορφώνεται και το πρωτογενές έλλειμμα στο ισοζύγιο των νομικών προσώπων στα € 1,36 δισ. το 2014, από έλλειμμα ύψους € 2,0 δισ. το 2013.
• Οικονομική Συγκυρία και Οικονομικό Κλίμα: Παρά την αύξηση της αβεβαιότητας που παρατηρήθηκε κατά 4ο τρίμηνο 2014, λόγω της προεκλογικής περιόδου, τόσο οι δείκτες οικονομικής συγκυρίας όσο και οι δείκτες προσδοκιών παρουσίασαν βελτίωση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Επισημαίνεται ωστόσο ότι, τον Δεκέμβριο 2014 σε σχέση με τον Νοέμβριο παρατηρήθηκε σχετική κάμψη ορισμένων δεικτών οικονομικής συγκυρίας η οποία ενδεχομένως να συνεχιστεί τους πρώτους μήνες του 2015.
Ειδικότερα, ο δείκτης μεταποιητικής παράγωγής, αν και μειώνεται σταδιακά κατά τους τέσσερεις τελευταίους μήνες, το 4ο τρίμηνο 2014 ήταν υψηλότερος κατά μέσο όρο σε σχέση με το 4ο τρίμηνο 2013 κατά 3,3 μονάδες, ενώ τον Δεκέμβριο 2014 παρουσίασε αύξηση κατά 2,1% σε ετήσια βάση.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων (επιβατηγά- λεωφορεία-φορτηγά) παρουσίασαν σημαντική άνοδο συνολικά το 2014, καθώς χορηγήθηκαν άδειες κυκλοφορίας σε 102,4 χιλιάδες νέα οχήματα έναντι 78,7 χιλ. το 2013 (ΕΛΣΤΑΤ). Ειδικά το 4ο τρίμηνο 2014 οι χορηγηθείσες άδειες νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 34% σε ετήσια βάση. Η ίδια τάση επικράτησε και τον Ιανουάριο 2015 όπου παρατηρήθηκε αύξηση στις πωλήσεις κατά 13% σε ετήσια βάση.
Με βάση τα στοιχεία Οκτωβρίου-Νοεμβρίου ο μέσος δείκτης όγκου λιανικών πωλήσεων παρουσίασε οριακή αύξηση από 70,6 μονάδες το 2013 σε 70,8 το 2014. Παρατηρείται, ωστόσο μικρή επιδείνωση του δείκτη τον Νοέμβριο σε σχέση με τον Οκτώβριο 2014 (σε 70,2 από 71,3) σε αντίθεση με την ανοδική τάση που παρατηρήθηκε τους ίδιους μήνες του 2013 (Οκτ. 2013: 69,8, Νοε. 2013: 71,3).
Από την εξέλιξη του δείκτη παραγωγής στον κατασκευαστικό κλάδο διαπιστώνεται σταδιακή βελτίωση κατά την διάρκεια του 2014, που οφείλεται κυρίως στον δείκτη παραγωγής έργων πολιτικού μηχανικού και σχετίζεται με την πρόοδο των δημοσίων έργων. Ειδικά το 3ο τρίμηνο 2014, ο γενικός δείκτης αυξήθηκε στις 57,8 μονάδες από 35,8 μονάδες 3ο τρίμηνο 2013 (ετήσια μεταβολή +61%) ενισχυμένος από την κατά 137% αύξηση σε ετήσια βάση του δείκτη παράγωγής έργων πολιτικού μηχανικού. Αντίθετα ο δείκτης παραγωγής οικοδομικών έργων που αφορά την ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα παρουσίασε σημαντική πτώση το 3ο τρίμηνο 2014 κατά 12,1%, σε ετησία βάση, εξαιτίας της κάμψης που παρατηρείται στην αγορά κατοικίας.
Γενικά η βελτίωση των δεικτών οικονομικής συγκυρίας το 4ο τρίμηνο 2014 σε σχέση με το 4ο τρίμηνο 2013 οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η αβεβαιότητα δεν είχε σημαντικές επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία.
Παρόμοια εικόνα με τους δείκτες οικονομικής συγκυρίας, παρουσιάζουν και οι δείκτες οικονομικού κλίματος και εμπιστοσύνης στην βιομηχανία, τις κατασκευές, το λιανικό εμπόριο και τις υπηρεσίες, όπου οι προσδοκίες το 4ο τρίμηνο 2014 σε σχέση με το 4ο τρίμηνο 2013, είναι βελτιωμένες.
Ωστόσο τον Ιανουάριο 2015, παρατηρήθηκε σημαντική αποδυνάμωση των επιχειρηματικών προσδοκιών διακλαδικά, καθώς η συλλογή των δεδομένων διεξήχθη κατά την προεκλογική περίοδο και πριν το εκλογικό αποτέλεσμα. Όπως παρατηρείται σχεδόν σε όλες τις προεκλογικές περιόδους, η πολιτική αβεβαιότητα επηρεάζει περισσότερο τις επιχειρήσεις από ότι τα νοικοκυριά.