Alpha Bank: Aνάπτυξη βασισμένη στα σημαντικά συγκριτικά μας πλεονεκτήματα με διεθνώς ανταγωνιστική εγχώρια παραγωγή, χωρίς ελλείμματα και ανεξέλεγκτο δανεισμό από το εξωτερικό

•Ανοίγει πλέον ο δρόμος για την σταθεροποίηση και ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας

 

•Η νέα χρηματοδοτική βοήθεια προς την Ελλάδα θα διοχετευθεί κατά κύριο λόγο στην ανάκαμψη και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και όχι στην κάλυψη πρωτογενών ελλειμμάτων

 

•Η πρακτική της Τρόικας  αποτελεί, δυστυχώς, σήμερα το μεγαλύτερο εμπόδιο στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας

 

•Οι νέες παρεμβάσεις και η καθαρή επίπτωσή τους

 

•Η εγχώρια ζήτηση και η οικονομική δραστηριότητα στη χώρα το 2013 θα ενισχυθούν σε σχέση με το 2012, από τρείς λόγους

 

•Δεν προκύπτει νέα τεράστια πτώση της εγχώριας ζήτησης που θα οδηγήσει στη νέα μεγάλη πτώση του ΑΕΠ το 2013 που προβλέπει η Τρόικα

 

 

 

Ανοίγει πλέον ο δρόμος για την σταθεροποίηση και ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας

Με την αναμενόμενη ψήφιση στην Βουλή των μέτρων που συμφωνήθηκαν με την Τρόικα, μετά από μια παρατεταμένη περίοδο διαπραγματεύσεων, και την συνεπαγόμενη εξάλειψη του κινδύνου εξόδου της χώρας από το Ευρώ, ανοίγει πλέον ο δρόμος για την σταθεροποίηση και ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Αυτό θα γίνει δυνατόν με:

 

α) την καταβολή των επόμενων δόσεων της χρηματοδοτικής βοήθειας προς την Ελλάδα από τη ΖτΕ και από το ΔΝΤ, ύψους € 31,5 δις τον Νοέμ.’12 και επιπλέον € 13 δις έως το τέλος Δεκ.’12, € 24 δις το 2013 και € 24 δις το 2014.

 

β) την αποδέσμευση των επενδυτικών επιχορηγήσεων ύψους άνω των € 11 δις από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ-27, που είναι σχεδόν παγωμένες τους τελευταίους μήνες.

 

Αυτό θα συμβάλλει και στην επανέναρξη των εργασιών υλοποίησης των μεγάλων οδικών αρτηριών και άλλων συγχρηματοδοτούμενων έργων και στην πλήρη απορρόφηση των πόρων του ΠΔΕ, καθώς η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων τηρεί στάση αναμονής μέχρι να υπάρξει θετική εισήγηση της Τρόικα για την εκταμίευση της δόσης των € 31,5 δις.

 

Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται να έχουν θετικές πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις συμβάλλοντας στην επανεκκίνηση της οικονομίας.

 

γ) την άμεση εγκατάλειψη κάθε συζήτησης, ή ευσεβούς πόθου, περί διακοπής ή αντιστροφής του προγράμματος προσαρμογής. Αυτό θα συμβάλλει στην επιτάχυνση της διαδικασίας επιστροφής των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες, που ήδη έχει ξεκινήσει μετά τον Ιούνιο του 2012.

 

 

 

Η νέα χρηματοδοτική βοήθεια προς την Ελλάδα θα διοχετευθεί κατά κύριο λόγο στην ανάκαμψη και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και όχι στην κάλυψη πρωτογενών ελλειμμάτων

Με βάση την πολύ ικανοποιητική εκτέλεση του Π2012 στο 9μηνο Ιαν.-Σεπτ.’12 και τα μέτρα που συμπεριλαμβάνονται στον Π2013, η Ελλάδα ήδη έχει διαμορφώσει πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό της γενικής κυβέρνησης το 2012-2013.

 

Έτσι, η νέα χρηματοδοτική βοήθεια προς την Ελλάδα θα διοχετευθεί κατά κύριο λόγο στην ανάκαμψη και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και όχι στην κάλυψη πρωτογενών ελλειμμάτων.

 

Οι πόροι αυτοί θα συμβάλλουν στην αποκατάσταση των ιδίων κεφαλαίων των τραπεζών που υπέστησαν σημαντική μείωση λόγω της δραστικής μείωσης της αξίας των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου που είχαν στην κατοχή τους.

 

Περαιτέρω, όμως, δίδεται η δυνατότητα άμεσης πληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα και της διακοπής της έκδοσης εντόκων γραμματίων από το ελληνικό δημόσιο που απορροφούν οι τράπεζες εκτοπίζοντας πόρους που κανονικά θα ήσαν διαθέσιμοι για την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών.

 

Όλα τα ανωτέρω θα συμβάλουν αποφασιστικά στην προσέλκυση εκ νέου της εθνικής αποταμίευσης στις τράπεζες και, έτσι, στην πιο αποτελεσματική χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας.

 

 

 

 

Ανάπτυξη βασισμένη στα σημαντικά συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, με διεθνώς ανταγωνιστική εγχώρια παραγωγή, χωρίς ελλείμματα στο δημόσιο τομέα και στο ισοζύγιο πληρωμών και, επομένως, χωρίς το δεκανίκι του συνεχούς φουσκώματος της εγχώριας ζήτησης με ανεξέλεγκτο  δανεισμό από το εξωτερικό

Οι ανωτέρω εξαιρετικά σημαντικές εξελίξεις, που ουσιαστικά αποτελούν τον καταλύτη για τη συνέχιση και έγκαιρη ολοκλήρωση της διαδικασίας εξόδου της χώρας από την μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της, πραγματοποιούνται αναπόφευκτα με τη λήψη νέων, εξαιρετικά επώδυνων, μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, τα οποία είναι αναγκαία για την επαναφορά της ελληνικής οικονομίας σε πορεία αυτοδύναμης ανάπτυξης.

 

 Σε ανάπτυξη βασισμένη στα σημαντικά συγκριτικά της πλεονεκτήματα, με διεθνώς ανταγωνιστική εγχώρια παραγωγή, χωρίς ελλείμματα στο δημόσιο τομέα και στο ισοζύγιο πληρωμών και, επομένως, χωρίς το δεκανίκι του συνεχούς φουσκώματος της εγχώριας ζήτησης με ανεξέλεγκτο  δανεισμό από το εξωτερικό.

 

Με βάση τα ανωτέρω, η Κυβέρνηση συμφώνησε με την Τρόικα σε σημαντικά μέτρα μείωσης των δημοσίων δαπανών και αύξησης των εσόδων για το 2013 τα οποία συμπεριέλαβε στον τελικό προϋπολογισμό του 2013 (Π2013).

 

Τα μέτρα αυτά είναι ύψους € 10,98 δις, δηλαδή κατά € 3,2 δις περίπου υψηλότερα από αυτά που είχαν εκτιμηθεί ότι ήταν αναγκαία για το 2013 στο 2ο Μνημόνιο του Μαρτίου 2012, με εκτιμώμενη καθαρή επίπτωση σε μείωση των ελλειμμάτων ύψους € 9,37 δισ.

 

Στα νέα μέτρα συμπεριλαμβάνονται αφενός νέες δραστικές περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις των εργαζομένων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια και, αφετέρου, εξαιρετικά μεγάλες νέες περικοπές στις συντάξεις και τα επιδόματα που παρέχονται σε δικαιούχους στον ιδιωτικό τομέα.

 

Σε μικρότερο βαθμό τα νέα μέτρα συνεπάγονται νέες περικοπές στις μη μισθολογικές δαπάνες στο δημόσιο, τους ΟΤΑ και τις ΔΕΚΟ, καθώς και αύξηση του ποσοστού ανάκτησης του κόστους των υπηρεσιών που προσφέρονται από αυτούς τους οργανισμούς από τους χρήστες αυτών των υπηρεσιών.

 

Τέλος, από το ανωτέρω σύνολο μέτρων, τα € 1,99 δις (με καθαρή επίπτωση € 1,78 δις) αφορούν παρεμβάσεις στην πλευρά των εσόδων.

 

Ειδικότερα, στην εισηγητική έκθεση του Π2013 συμπεριλαμβάνεται παρεμβάσεις στους ανωτέρω τομείς, με τις οποίες επιδιώκεται να διασφαλιστεί η ομαλή υλοποίηση του Π2013 που προβλέπει τώρα πρωτογενές πλεόνασμα 0,4% του ΑΕΠ, από πρωτογενές έλλειμμα -1,2% του ΑΕΠ το 2012.

 

Αυτό θα πρέπει να επιτευχθεί λαμβάνοντας υπόψη την εκτίμηση της Τρόικα για νέα πτώση του ΑΕΠ της χώρας κατά -4,5% σε πραγματικές τιμές (ονομαστικό ΑΕΠ: -5,6%) και το 2013, μετά την εκτιμώμενη από την ΕΛΣΤΑΤ μεγάλη πτώση του ΑΕΠ κατά -6,5% το 2012, -7,1% το 2011, -4,9% το 2010, -3,2% το 2009 και -0,1% το 2008.

 

 

 

Οι νέες παρεμβάσεις και η καθαρή επίπτωσή τους

Οι νέες παρεμβάσεις συνεπάγονται:

 

α) νέες μεγάλες περικοπές μισθών στην Κεντρική Διοίκηση, τις ΔΕΚΟ και τους ΟΤΑ, ύψους € 1,69 δις (καθαρή επίπτωση: € 1,17 δις).

β) νέες δραστικές περικοπές στις συντάξεις που παρέχονται από το κράτος (€ 1,64 δις) και τα Ασφαλιστικά Ταμεία (€ 3,8 δις), συνολικού ύψους € 5,45 δις (καθαρή επίπτωση: € 4,68 δις).

γ) περικοπή δαπανών ύψους € 211 εκατ. (καθαρή επίπτωση: € 210,5 εκατ.), από τον εξορθολογισμό του συστήματος παροχής κοινωνικών επιδομάτων. 

δ) νέες περικοπές δαπανών ύψους € 491,1 εκατ. (καθαρή επίπτωση: € 455,3 εκατ.) στην υγειονομική περίθαλψη με νέες περικοπές στη φαρμακευτική δαπάνη των ασφαλιστικών ταμείων και με συγχωνεύσεις και μείωση των λειτουργικών δαπανών στα νοσοκομεία.

ε) περικοπή ύψους € 306,3 εκατ. στις αμυντικές δαπάνες και € 122,6 εκατ. στις δαπάνες του τομέα της εκπαίδευσης.

στ) περικοπή ύψους € 290,5 δις από μείωση των λειτουργικών και των μισθολογικών δαπανών των ΔΕΚΟ και περικοπή € 50 εκατ. από τις λειτουργικές δαπάνες των ΟΤΑ.

ζ) περικοπή κατά € 150 εκατ. του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ και κατά € 234,5 εκατ. των μη μισθολογικών δαπανών των υπουργείων.

 

 

 

Η πρακτική της Τρόικας  αποτελεί, δυστυχώς, σήμερα το μεγαλύτερο εμπόδιο στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας

Από την πλευρά των εσόδων προγραμματίζονται πρόσθετα έσοδα ύψους € 1,99 δις (καθαρή επίπτωση: € 1,78 δις) με παρεμβάσεις όπως η μείωση των φορολογικών επιστροφών στους αγρότες, οι περικοπές οικογενειακών επιδομάτων, η μείωση της επιδότησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης ντίζελ στους αγρότες, κ.ά.

 

Πρόκειται για μέτρα δραστικής δημοσιονομικής προσαρμογής, που αποτελούν συνέχεια των αντίστοιχα δραστικών μέτρων που εφαρμόστηκαν το 2010-2012 και οδήγησαν σε εξάλειψη του πρωτογενούς ελλείμματος στη γενική κυβέρνηση που ανερχόταν στο -10,7% του ΑΕΠ το 2009.

 

Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα των μέτρων αυτών, όσον αφορά την επίπτωσή τους στη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, υποβαθμίζεται υπερβολικά για μια ακόμη φορά από την Τρόικα, ενώ ταυτόχρονα υπερ-διογκώνεται η εξαιρετικά αρνητική επίπτωσή τους στην περαιτέρω εμβάθυνση της ύφεσης στην ελληνική οικονομία.

 

Η πρακτική αυτή αποτελεί, δυστυχώς, σήμερα το μεγαλύτερο εμπόδιο στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, αφού αποτρέπει τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα, αποτελεί δραστικό εμπόδιο στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και βάζει φραγμό στην εισροή ξένων επενδυτικών κεφαλαίων στην Ελλάδα. Ειδικότερα:

 

Στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής, λαμβάνονται μέτρα άνω των € 15 δις το 2013 (€ 10,9 δις τα μέτρα του Οκτ.’2012 συν € 4,1 δις τα μέτρα του Φεβρ.’2012 για το 2013) για να μειωθεί το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης μόνο κατά € 3,14 δις.

 

Όσον αφορά στην ανάπτυξη, σύμφωνα με την Τρόικα, τα πρόσθετα μέτρα ύψους € 10,8 δις θα συνοδευθούν από πρόσθετη μείωση του ονομαστικού ΑΕΠ (έναντι των εκτιμήσεών της τον Φεβρ.’12) κατά € 10,5 δις το 2013 και αυτό θα περιορίσει (προφανώς) τη μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος στα € 3,14 δις.

 

Ειδικότερα, η πρόβλεψη για μείωση του ΑΕΠ της χώρας το 2013 κατά € 10,5 δις (ή κατά -4,5% σε πραγματικές τιμές), βασίζεται στην υπόθεση ότι στο επόμενο έτος λαμβάνονται μέτρα μείωσης των δημοσίων δαπανών και αύξησης των εσόδων κατά € 10,8 δις τα οποία εκτιμάται ότι θα συμβάλλουν σε ισόποση, ή/και μεγαλύτερη, μείωση της εγχώριας ζήτησης.

 

Μάλιστα, η μείωση της εγχώριας ζήτησης θα πρέπει να είναι τόσο μεγάλη ώστε να αντισταθμίσει και την θετική επίπτωση στην αύξηση του ΑΕΠ από την αναμενόμενη νέα σημαντική μείωση του ελλείμματος του εξωτερικού ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών της χώρας που εκτιμάται ότι θα υπερβεί και πάλι τις 2,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ το 2013.

 

 

 

Η εγχώρια ζήτηση και η οικονομική δραστηριότητα στη χώρα το 2013 θα ενισχυθούν σε σχέση με το 2012, από τρείς λόγους

Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, η εγχώρια ζήτηση και η οικονομική δραστηριότητα στη χώρα το 2013 θα ενισχυθούν σε σχέση με το 2012, από τα ακόλουθα:

 

 

 

1.Κεφάλαια της χρηματοδοτικής βοήθειας ύψους € 65 δις στην περίοδο Νοεμ.2012-Δεκ.’2013.

Από τα κεφάλαια της χρηματοδοτικής βοήθειας ύψους € 65 δις στην περίοδο Νοεμ.2012-Δεκ.’2013.

 

Τα κεφάλαια αυτά, αν βέβαια δοθούν σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα χρησιμοποιηθούν κατά περίπου € 12,5 δις για πληρωμές τόκων του δημοσίου χρέους και κατά περίπου € 15,5 δις για εξόφληση χρεολυσίων μακροπρόθεσμων ομολόγων, ενώ τα υπόλοιπα € 37 δις θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της ρευστότητας στην εγχώρια οικονομία με την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου και με τη διακοπή της έκδοσης ΕΓΕΔ.

 

 

 

2.Αυξημένα κεφάλαια που θα προκύψουν από την εισροή (αντί για σημαντική εκροή, περίπου € 30 δις κατά μέσο όρο, το 2012) των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες.

Από τα αυξημένα κεφάλαια που θα προκύψουν από την εισροή (αντί για σημαντική εκροή, περίπου € 30 δις κατά μέσο όρο, το 2012) των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες.

 

Η εισροή των καταθέσεων θα σταματήσει την αρνητική πορεία της πιστωτικής επέκτασης των τραπεζών και, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη βελτίωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα, θα συμβάλλει στην τόνωση της οικονομίας.

 

 

 

3.Αποτελεσματικότερη απορρόφηση  επενδυτικών επιχορηγήσεων από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ-27 και  εισροή ξένων επενδυτικών κεφαλαίων μέσω αποκρατικοποιήσεων

Τρίτον, η εγχώρια ζήτηση θα ενισχυθεί και με την αποτελεσματικότερη απορρόφηση των επενδυτικών επιχορηγήσεων από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ-27 και με την εισροή ξένων επενδυτικών κεφαλαίων μέσω των αποκρατικοποιήσεων.

 

Αυτό θα συμβεί ακόμη και αν οι τελευταίες διαμορφωθούν (λόγω προφανώς και της πρόβλεψης για πτώση του ΑΕΠ κατά -4,5%) μόνο στα € 2,5 δις έως το τέλος του 2013, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για έσοδα άνω των € 5 δις.

 

Με βάση τα ανωτέρω, η όποια πτωτική επίπτωση στην εγχώρια ζήτηση από τα μέτρα μείωσης των δημοσίων δαπανών και αύξησης των εσόδων κατά € 10,8 δις, αντισταθμίζεται από την θετική επίπτωση στην εγχώρια ζήτηση που προκύπτει από την χρηματοδοτική βοήθεια, τη σημαντική αύξηση των εισροών επενδυτικών πόρων από την ΕΕ-27 και την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων μέσω των αποκρατικοποιήσεων.

 

Επιπλέον, η επίπτωση των δημοσιονομικών μέτρων ύψους € 10,8 δις στην εγχώρια ζήτηση περιορίζεται ουσιαστικά αφού το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης των δημοσίων δαπανών αντισταθμίζεται από την μείωση των φορολογικών εσόδων, ενώ οι πληρωμές των τόκων και των χρεολυσίων από το εξωτερικό χρηματοδοτούνται από την χρηματοδοτική βοήθεια όπως προαναφέρθηκε.

 

 

 

Δεν προκύπτει νέα τεράστια πτώση της εγχώριας ζήτησης που θα οδηγήσει στη νέα μεγάλη πτώση του ΑΕΠ το 2013 που προβλέπει η Τρόικα

Δεν προκύπτει, επομένως, η νέα τεράστια πτώση της εγχώριας ζήτησης που θα οδηγήσει στη νέα μεγάλη πτώση του ΑΕΠ το 2013 που προβλέπει η Τρόικα.

 

Με βάση τα ανωτέρω, παρά τις εκ νέου δραματικά αρνητικές προβλέψεις της Τρόικα για νέα εμβάθυνση της ύφεσης στην Ελλάδα το 2013, εάν η προαναφερθείσα χρηματοδοτική βοήθεια παρασχεθεί σύμφωνα με το πρόγραμμα, τότε, η πτώση του ΑΕΠ το 2013 μπορεί να είναι χαμηλότερη του -2,0%, με ανάκαμψη της οικονομίας από το 2ο 6μηνο.΄13 και με θετική ανάπτυξη άνω του 1,5% το 2014, έναντι του +0,2% που προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2013-2016.

 

 

 

Τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής για το 2013

Η Κυβέρνηση συμφώνησε με την Τρόικα στη λήψη σημαντικών μέτρων μείωσης των δημοσίων δαπανών και αύξησης των εσόδων για το 2013 τα οποία συμπεριέλαβε στον τελικό Π2013.

 

Τα μέτρα αυτά είναι ύψους € 10,98 δις, δηλαδή κατά € 3,2 δις περίπου υψηλότερα από αυτά που είχαν εκτιμηθεί ότι ήταν αναγκαία για το 2013 στο 2ο Μνημόνιο του Μαρτίου 2012, με εκτιμώμενη καθαρή επίπτωση σε μείωση των ελλειμμάτων ύψους € 9,37 δισ.

 

Στα νέα μέτρα συμπεριλαμβάνονται αφενός νέες δραστικές περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις των εργαζομένων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια και, αφετέρου, εξαιρετικά μεγάλες νέες περικοπές στις συντάξεις και τα επιδόματα που παρέχονται σε δικαιούχους στον ιδιωτικό τομέα.

 

Σε μικρότερο βαθμό τα νέα μέτρα συνεπάγονται νέες περικοπές στις μη μισθολογικές δαπάνες στο δημόσιο, τους ΟΤΑ και τις ΔΕΚΟ, καθώς και αύξηση του ποσοστού ανάκτησης του κόστους των υπηρεσιών που προσφέρονται από αυτούς τους οργανισμούς από τους χρήστες αυτών των υπηρεσιών.

 

Τέλος, από το ανωτέρω σύνολο μέτρων, τα € 1,99 δις (με καθαρή επίπτωση € 1,78 δις) αφορούν παρεμβάσεις στην πλευρά των εσόδων.

 

Ειδικότερα, στην εισηγητική έκθεση του Π2013 συμπεριλαμβάνεται συμφωνημένες με την Τρόικα παρεμβάσεις στους ανωτέρω τομείς, με τις οποίες επιδιώκεται να διασφαλιστεί η ομαλή υλοποίηση του Π2013 που προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 0,4% του ΑΕΠ, από πρωτογενές έλλειμμα -1,2% του ΑΕΠ το 2012.

 

Αυτό θα πρέπει να επιτευχθεί λαμβάνοντας υπόψη την εκτίμηση της Τρόικα για νέα πτώση του ΑΕΠ της χώρας κατά -4,5% και το 2013, μετά την εκτιμώμενη από την ΕΛΣΤΑΤ μεγάλη πτώση του κατά -6,5% το 2012, -7,1% το 2011, -4,9% το 2010, κατά -3,2% το 2009 και κατά -0,1% το 2008.

 

Οι νέες παρεμβάσεις συνεπάγονται:

 

 

√Νέες μεγάλες περικοπές μισθών στην Κεντρική Διοίκηση, τις ΔΕΚΟ και τους ΟΤΑ, ύψους € 1,69 δις (καθαρή επίπτωση: € 1,17 δις), όπου:

 

α) καταργούνται οριστικά  οι εναπομείνασες παροχές ύψους € 1000 ετησίως για δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και Αδειών για μείωση μισθολογικής δαπάνης κατά € 605,6 εκατ. (καθαρή επίπτωση: € 430,6 εκατ.),

β) περικόπτονται τα ειδικά μισθολόγια στο δημόσιο τομέα (κατά 12% κατά μέσο όρο) αναδρομικά από τον Αύγουστο του 2012, για εξοικονόμηση δαπανών ύψους € 420,2 εκατ. το 2013 (καθαρή επίπτωση: € 257,6 εκατ.),

γ) αναστέλλονται τα επιδόματα σε ειδικές κατηγορίες υπαλλήλων του δημοσίου που δίδονταν ως κίνητρα επίτευξης στόχων, με εξοικονόμηση δαπανών ύψους € 369 εκατ.,

δ) εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στους υπαλλήλους της Βουλής (με εξοικονόμηση € 17,8 εκατ.) και κατάργηση των εξαιρέσεων ενιαίου μισθολογίου (με εξοικονόμηση € 25,4 εκατ.).

ε) Εξορθολογισμός της δαπάνης για βουλευτική αποζημίωση και λοιπές παροχές (με εξοικονόμηση € 3,3 εκατ.), για διευθυντές νοσοκομείων (με εξοικονόμηση € 17,5 εκατ.),

στ) εξοικονόμηση μισθολογικών δαπανών στην εκπαίδευση ύψους € 69,4 εκατ., κ.ά.

 

 

√Νέες μεγάλες περικοπές στις συντάξεις που παρέχονται από το κράτος και από τα Ασφαλιστικά Ταμεία, ύψους € 5,45 δις από το 2013 (καθαρή επίπτωση: € 4,68 δισ, ως ακολούθως:

 

 α) Από την άμεση αύξηση κατά 2-έτη των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης όσων δεν θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης, για εξοικονόμηση € 631 εκατ. από το 2013,

β) Από τον εξορθολογισμό των παροχών εφάπαξ με μείωση των παροχών για τα έτη 2013 και 2014 (€ 247,3 εκατ.),

γ) Από κλιμακωτή μείωση των συντάξεων (κύριων και επικουρικών) που υπερβαίνουν τα € 1000, από 3,0% έως 12% (€ 1.460 εκατ.),

δ) από την κατάργηση των δώρων στις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις (€ 2.674 εκατ.).

ε) Από διακοπή των παράνομων συνταξιοδοτικών παροχών που έχουν εντοπιστεί έως τώρα (€ 123 εκατ.).

ζ) Από την μείωση των συντάξεων των αμειβομένων με ειδικά μισθολόγια λόγω της μείωσης των μισθών τους (€ 126 εκατ.

η) Από εξορθολογισμό των συντάξεων των ανύπανδρων θυγατέρων, των αιρετών και των συνδικαλιστών (€ 94 εκατ.).

 

 

√Περικοπή δαπανών ύψους € 211 εκατ., από τον εξορθολογισμό του συστήματος παροχής κοινωνικών επιδομάτων. 

 

√Νέες περικοπές δαπανών ύψους € 491,1 εκατ. στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης με νέες περικοπές στη φαρμακευτική δαπάνη των Ασφαλιστικών Ταμείων και με συγχωνεύσεις και μείωση των λειτουργικών δαπανών στα νοσοκομεία.

 

√Περικοπή ύψους € 306,3 εκατ. στις αμυντικές δαπάνες και € 122,6 εκατ. στις δαπάνες του τομέα της εκπαίδευσης.

 

√Περικοπή ύψους € 290,5 δις από μείωση των λειτουργικών και των μισθολογικών δαπανών των ΔΕΚΟ και περικοπή € 50 εκατ. από τις λειτουργικές δαπάνες των ΟΤΑ.

 

√Περικοπή κατά € 150 εκατ. του ΠΔΕ και κατά € 234,5 εκατ. των μη μισθολογικών δαπανών των υπουργείων.

 

Από την πλευρά των εσόδων προγραμματίζονται πρόσθετα έσοδα ύψους € 1,99 δις (καθαρή επίπτωση: € 1,78 δις) με παρεμβάσεις όπως η μείωση των φορολογικών επιστροφών στους αγρότες, οι περικοπές οικογενειακών επιδομάτων, η μείωση της επιδότησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης ντίζελ στους αγρότες, κ.ά.

 

 

 

Καταθέσεις Ιδιωτών: αύξηση λόγω βελτίωσης κλίματος

 Οι συνολικές καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα στα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα ενισχύθηκαν τον Σεπτ.΄12 φθάνοντας τα € 154,2 δισ από € 153,8 δις τον Αύγ.΄12, € 150,5 δις τον Ιούν.’12, 165,9 δις τον Απρ.΄12, έναντι € 183,1 δις τον Σεπτ.΄11 και € 174,1δισ τον Δεκ.΄11.

 

Η αύξηση των καταθέσεων τον Σεπτ.΄12 σε μηνιαία βάση προήλθε κυρίως από την άνοδο των προθεσμιακών καταθέσεων (Σεπτ.΄12: € 93,1 δις, Αύγ.΄12: 92,3 δις) και αποδίδεται στη βελτίωση του οικονομικού κλίματος και της καταναλωτικής εμπιστοσύνης που εκδηλώθηκε με επίσης σημαντική άνοδο των μετοχικών αξιών τον Σεπτ.΄12.

 

Σημειώνεται η σημαντική πτώση κατά € 15,4 δις των καταθέσεων μετά το αποτέλεσμα των εκλογών της 6ης Μαΐου 2012 και έως τις εκλογές της 16ης Ιουνίου 2012, εκ των οποίων έως τον Σεπτ.΄12 είχαν επιστρέψει μόνο τα € 3,7 δις.

 

Η επιστροφή των καταθέσεων αναμένεται να επιταχυνθεί, με σημαντική επίπτωση και στην ανάκαμψη της πιστωτικής επέκτασης των τραπεζών προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, όταν θα έχει ληφθεί η δόση των € 31,5 δις και θα έχει ολοκληρωθεί η αποκατάσταση των κεφαλαίων των τραπεζών που εξαλείφθηκαν με το PSI Plus.

 

Σε ετήσια βάση, οι καταθέσεις ιδιωτών ήταν μειωμένες κατά -16,2% τον Σεπτ.΄12, έναντι μείωσής τους κατά -14,1% τον Σεπ.΄11.

 

Από τις επιμέρους συνιστώσες των καταθέσεων, οι καταθέσεις Ταμιευτηρίου (Σεπτ.΄12: € 45,1 δισ) ήταν μειωμένες κατά -19,9% σε ετήσια βάση τον Σεπτ.΄12, έναντι μείωσής τους κατά -17,1% τον Σεπτ.΄11.

 

Επίσης, οι καταθέσεις Όψεως (Σεπτ.΄12: € 13,9 δισ) ήταν μειωμένες κατά -18,4%, έναντι -17,0% τον Σεπτ.΄11 και οι καταθέσεις Προθεσμίας (€ 93,1 δισ) ήταν μειωμένες κατά -13,8%, έναντι -11,8% τον Σεπτ.΄11.

 

Συνολικά, οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα ήταν τον Σεπτ.΄12 σημαντικά μειωμένες κατά € 19,9 δις  έναντι του Δεκεμβρίου 2011 και κατά € 83,1 δις από το υψηλότερο επίπεδό τους, τα € 237,3 δις, στο οποίο είχαν ανέλθει τον Δεκέμβριο του 2009.

 

Επισημαίνεται ότι η πτώση των ιδιωτικών καταθέσεων ξεκίνησε το 2010, μετά από μια αξιοσημείωτη πορεία αύξησής τους στην περίοδο 2002–2009, όταν σημειώθηκε μέση ετήσια αύξησή τους κατά +12,4%, έναντι μέσης ετήσιας αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ κατά +5,9%. Συγκεκριμένα, το 2009 σημειώθηκε αύξηση των καταθέσεων των ιδιωτών κατά € 133 δις, έναντι του 2002, έναντι αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ στην ίδια περίοδο κατά € 76,8 δις.

 

Η μείωση των ιδιωτικών καταθέσεων από το 2009 εκδηλώθηκε με εκτεταμένη υποκατάσταση των εγχώριων καταθέσεων με τοποθετήσεις σε καταθέσεις ή χρεόγραφα στο εξωτερικό, ενώ υπήρξε και αποθησαυρισμός τραπεζογραμματίων € μεγάλης ονομαστικής αξίας, χρυσών λιρών, κ.λπ.

 

Με την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα τα κεφάλαια αυτά θα επιστρέψουν σταδιακά στις αναμορφωμένες-ανακεφαλαιοποιημένες εγχώριες τράπεζες συμβάλλοντας στην ανάκαμψη και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

 

Ήδη, η εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα και στην ελληνική οικονομία σταδιακά αποκαθίσταται με την επιβεβαίωση της λίαν ικανοποιητικής υλοποίησης του Προϋπολογισμού του 2012 στο 9-μηνο του 2012, γεγονός που καθιστά εφικτό τον στόχο επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος στη γενική κυβέρνηση ακόμη και από το 2012.

 

Επιπλέον, η ανακοίνωση των νέων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής, ύψους € 10,8 δις μόνο για το 2013 και των μέτρων ολοκλήρωσης των διαρθρωτικών αλλαγών στο πλαίσιο του 3ου Μνημονίου Οικονομικής Πολιτικής εξασφαλίζουν την ικανοποιητική υλοποίηση των Π2013 και Π2014 και την είσπραξη της χρηματοδοτικής βοήθειας των € 31,5 δις τον Νοέμβριο του 2012.

 

Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται να επιδράσουν θετικά στην προσέλκυση ξένων κεφαλαίων και στην επιστροφή των καταθέσεων των ελλήνων στις ελληνικές τράπεζες.

 

 Πηγή: Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.

Σχετικά Άρθρα