Alpha Bank : Οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής και τι σημαίνουν. Σχέδιο για τη δημιουργία νέας Ευρώπης με τέσσερις πυλώνες

Οι  αναλυτές της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank, σε σχετική ανάλυση τους για τις κρίσιμες εξελίξεις στην Παγκόσμια οικονομία, επισημαίνουν τα καθοριστικά σημεία αλλαγών που μας αφορούν και τι κρύβετε στις λεπτομέρειες.

 

 

Ενίσχυση της οικονομικής και νομισματικής ένωσης της Ευρώπης

 

 Παγκόσμια Οικονομία

 

 

 

Οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ και τι σημαίνουν

 

«Θετικά υποδέχθηκαν οι αγορές τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ της 29ης Ιουνίου 2012 οι οποίες συνίστανται στα ακόλουθα:

 

Πρώτον, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθεροποίησης (ESM) θα έχει τη δυνατότητα να προβαίνει σε απευθείας (και όχι με τη διαμεσολάβηση κρατικών Οργανισμών στις χώρες μέλη) ενίσχυση των κεφαλαίων των τραπεζών των χωρών της Ζώνης του Ευρώ, όταν αυτές έχουν ανάγκη πρόσθετων ιδίων κεφαλαίων και είναι αποκλεισμένες από τις αγορές.

 

Η δυνατότητα αυτή θα γίνει πραγματικότητα έως το τέλος του 2012 και προϋποθέτει τη δημιουργία του αναγκαίου θεσμικού και οργανωτικού πλαισίου για την ενιαία-κεντρική εποπτεία των τραπεζών της Ζώνης του Ευρώ από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ).

 

Δεύτερον, το ESM θα μπορεί τώρα, υπό όρους (με την συμφωνία κάποιου Μνημονίου Συνεννόησης και με τη σύμφωνη γνώμη των κρατών μελών της Ζώνης του Ευρώ) να αγοράζει κρατικά ομόλογα χωρών που αντιμετωπίζουν προβλήματα στις δευτερογενείς αγορές δημοσίου χρέους τους (όπως η Ισπανία και η Ιταλία στην τρέχουσα περίοδο), με στόχο την ομαλοποίηση αυτών των αγορών και την διατήρηση των αποδόσεων των ομολόγων αυτών των χωρών σε σχετικά χαμηλά επίπεδα.

 

Τρίτον, τουλάχιστον όσον αφορά τον δανεισμό που παρέχεται για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών στην Ισπανία, το ESM δεν θα έχει προτεραιότητα στην κάλυψη των απαιτήσεών του σε περίπτωση χρεοκοπίας της χώρας. Η απόφαση αυτή, η οποία πιθανότατα θα γενικευτεί για όλες τις παρεμβάσεις του ESM, αποσκοπεί στο να αποτραπεί η περαιτέρω επιδείνωση της κρίσης στις αγορές κρατικών ομολόγων της Ισπανίας και της Ιταλίας.

 

Γενικότερα, στην ανωτέρω 19η Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ οι  ηγέτες των χωρών-μελών συμφώνησαν να προχωρήσουν στην ενίσχυση της οικονομικής και νομισματικής ένωσης της Ευρώπης.

 

Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία μίας νέας Ευρώπης στηριζόμενης σε τέσσερις πυλώνες (τον τραπεζικό, τον δημοσιονομικό, τον οικονομικό και τον πολιτικό) μέσα σε διάστημα μιας δεκαετίας. Ο οδικός χάρτης προς τη νέα Ευρώπη αναμένεται να δημοσιευθεί τον  Οκτώβριο.

 

Στο ενδιάμεσο στάδιο και στα πλαίσια αυτής της διαδικασίας θα υπάρξει στενή συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν, ενώ ένα από τα κύρια μέτρα που προωθούνται είναι η κεντρική επίβλεψη των εθνικών προϋπολογισμών.

 

Το πακέτο ανάπτυξης € 120 δις

Μετά από έντονες διαβουλεύσεις, συμφωνήθηκε επίσης και το πακέτο ανάπτυξης ύψους € 120 δις.

 

Οι κρίσιμες αποφάσεις βήμα-βήμα

Αναλυτικότερα, σχετικά με τις ανωτέρω σημαντικές αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής των χωρών της Ζώνης του Ευρώ, σημειώνονται τα ακόλουθα:

 

Οι αποφάσεις για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών:
Το ESM θα μπορεί να συμβάλλει στην απευθείας κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών στις χώρες μέλη που αντιμετωπίζουν καταστάσεις κρίσης στις αγορές δημοσίου χρέους τους.

 
Η απόφαση αυτή στην τρέχουσα περίοδο αφορά κυρίως την Ισπανία, η οποία έχει ήδη ζητήσει βοήθεια από τη Ζώνη του Ευρώ ύψους έως € 100 δις για την κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών της.

 
Με τις προηγούμενες αποφάσεις του Eurogroup, το EFSF ή το ESM θα δάνειζαν έως € 100 δις στον κρατικό Οργανισμό Ανασυγκρότησης των Τραπεζών της Ισπανίας (Frob), και ο οργανισμός αυτός θα διέθετε τα αναγκαία κεφάλαια για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών της Ισπανίας που τα είχαν ανάγκη, με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις.

 
Η διαδικασία αυτή οδηγούσε σε αύξηση του δημοσίου χρέους της Ισπανίας κατά περίπου 10 ποσοστιαίες μονάδες (π.μ.) του ΑΕΠ.

 
Επιπλέον, υπήρχε και το πρόβλημα ότι τα δάνεια του ESM προς την Ισπανία ή προς όποια άλλη χώρα μέλος, είχαν υψηλότερη προτεραιότητα εξυπηρέτησης σε περίπτωση χρεοκοπίας από ότι οι επενδύσεις των ιδιωτών στο χρέος της χώρας αυτής.

 
Τα δεδομένα αυτά οδηγούσαν τους επενδυτές σε εκτιμήσεις ότι οι κίνδυνοι ζημιών που αντιμετώπιζαν όχι μόνο δεν μειώνονταν, αλλά, ενδεχομένως, αυξάνονταν, σε σχέση με το ύψος τους πριν την παροχή της βοήθειας από το ESM.

 
Έτσι, παρά τις αποφάσεις για τις ανωτέρω παρεμβάσεις του EFSF ή του ESM η κρίση στις αγορές κρατικών ομολόγων δεν είχε περιοριστεί με αρνητικές συνέπειες και στις οικονομίες των χωρών της Ζώνης του Ευρώ.

 

Με τις νέες αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 29ης Ιουνίου οι αρνητικές επιπτώσεις στην πιστοληπτική ικανότητα του Ισπανικού Δημοσίου από την παρέμβαση του ESM αποφεύγονται σε σημαντικό βαθμό.

 

Πρώτον, το χρέος της ΓΚ της Ισπανίας δεν θα αυξηθεί διότι το ESM θα συμβάλλει στην ανακεφαλαιοποίηση των ισπανικών τραπεζών απευθείας (ως μέτοχος) και όχι μέσω του κρατικού Frob.

 

Δεύτερον, δεν θα απολαμβάνουν πλέον θέση προτεραιότητας οι απαιτήσεις του ESM, έναντι των σημερινών επενδυτών, στο χρέος της ΓΚ της Ισπανίας ή στο χρέος των τραπεζών.

 

Η επίπονη διαδικασία εφαρμογών

Υπάρχουν, ωστόσο ακόμη θέματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου οι σχετικές αποφάσεις του Eurogroup να καταστούν εφαρμόσιμες:

 

α) Για την ανακεφαλαιοποίηση μιας τράπεζας από το ESM, θα πρέπει να υπάρχει ομόφωνη απόφαση του Eurogroup, συνοδευόμενη από την υπογραφή ενός Μνημονίου, το οποίο θα δεσμεύει αποκλειστικά την τράπεζα.

 

Αν και το μνημόνιο αυτό δεν θα είναι το ίδιο με εκείνο  που υπογράφουν οι χώρες που δέχονται  μηχανισμό χρηματοδοτικής στήριξης από τη ΖτΕ και το ΔΝΤ, εντούτοις αποτελεί μια διαδικασία που μπορεί να αποδειχθεί αρκετά επίπονη.

 

β) Η δυνατότητα του ESM να συμβάλλει στην κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών στην Ισπανία, την Ιρλανδία και αλλού προϋποθέτει την δημιουργία του θεσμικού και οργανωτικού πλαισίου για την ενιαία εποπτεία των τραπεζών στη Ζώνη του Ευρώ, με τον κεντρικό ρόλο σε αυτό τον πλαίσιο να ανατίθεται στην ΕΚΤ.

 

Η λειτουργία αυτού του πλαισίου εποπτείας αναμένεται από το Φθινόπωρο του 2012, ενώ η πλήρης ανάπτυξη και τελειοποίησή του θα απαιτήσει περισσότερο χρόνο.

 

Το ερώτημα είναι επομένως αν το σχέδιο ανακεφαλαιοποίησης των Ισπανικών τραπεζών θα πραγματοποιηθεί με βάση τις νέες αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής με κάποια καθυστέρηση, ή αν η υλοποίησή τους προχωρήσει, τουλάχιστον για κάποιες τράπεζες, μέσω του Frob.

 

Σε κάθε περίπτωση, ενδεχομένως πιο σημαντική θα είναι η εφαρμογή του νέου πλαισίου ενίσχυσης των τραπεζών στην περίπτωση της Ιρλανδίας, στην οποία το Δημόσιο χρέος έχει αυξηθεί δυσανάλογα από τα ποσά που έχουν δοθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών της.

 

Η Ιρλανδία, η οποία ήδη αντιμετωπίζεται με εξαιρετικά ευνοϊκό τρόπο από τις αγορές, θα ζητήσει πιθανότατα την μεταφορά στο EFSF ή στο ESM των συμμετοχών της κεντρικής της κυβέρνησης που έχουν προκύψει για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών της με δάνεια από το EFSF, με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση του θεωρούμενου από την Eurostat χρέους της γενικής της Κυβέρνησης (116,1% του ΑΕΠ το 2012).

 

Όλα αυτά βέβαια θα απαιτήσουν εκτεταμένες διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ιρλανδίας και της νέας ενιαίας τραπεζικής εποπτικής αρχής στη ΖτΕ.

 

Η εξέλιξη των διαπραγματεύσεων αυτών και η διευθέτηση του δημοσίου χρέους στην Ιρλανδία, με βάση τις νέες αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της 29ης Ιουνίου 2012, θα θέσει ενδεχομένως τις βάσεις για ανάλογες ρυθμίσεις όσον αφορά την επιβάρυνση του χρέους της ΓΚ της Ελλάδος από τα κεφάλαια, ύψους € 50 δις, που διατίθενται για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών.

 

γ) Υπήρξαν εκτιμήσεις ότι η λειτουργία του ESM ως οργανισμού που θα έχει τη δυνατότητα άμεσων παρεμβάσεων για την ανακεφαλαιοποίηση Ευρωπαϊκών τραπεζών απαιτεί αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας του και, επομένως, έγκριση των νέων αλλαγών στον Κανονισμό του ESM από τα κοινοβούλια των κρατών μελών.

 

Επίσης, οι παρεμβάσεις του ESM για αγορά κρατικών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά θεωρείται από πολλούς ότι απαιτούν την ομόφωνη γνώμη των κρατών μελών.

 

Σε μια τέτοια περίπτωση η Φιλανδία και η Ολλανδία δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να προχωρήσουν στην έγκριση τέτοιων αλλαγών από τα κοινοβούλιά τους, ή στην παροχή εγκρίσεων από τις Κυβερνήσεις τους.

 

Ωστόσο, αρμόδιοι παράγοντες της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει ανάγκη υποβολής των νέων ρυθμίσεων (δυνατοτήτων) του ESM στα κοινοβούλια των χωρών μελών για έγκριση.

 

Θεωρούν ότι το ESM ήδη είναι προικισμένο με αυτές τις δυνατότητες με βάση το ισχύον καταστατικό λειτουργίας του.

 

Οι πόροι είναι επαρκείς;

δ) Επιπλέον, των ανωτέρω, πολλοί αναλυτές θέτουν εκ νέου το θέμα της επάρκειας των διαθεσίμων πόρων του ESM που ανέρχονται σήμερα στα € 500 δις.

 

 Θεωρείται ότι οι πόροι αυτοί δεν είναι προφανώς επαρκείς για την ικανοποιητική εκτέλεση όλων των ανωτέρω αρμοδιοτήτων του ESM και θεωρείται ότι περιορίζουν τις δυνατότητες του τελευταίου για ουσιαστικές παρεμβάσεις είτε για κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών είτε στη δευτερογενή αγορά κρατικών ομολόγων.

 

   Μνημόνιο συνεννόησης

ε) Όσον αφορά τις χώρες οι οποίες θα ζητήσουν στήριξη για τα ομόλογά τους από τους μόνιμους Μηχανισμούς Διάσωσης (EFSF, ESM) θα πρέπει να υπογράφουν ένα μνημόνιο συνεννόησης, στο οποίο θα αναφέρονται οι πολιτικές τους δεσμεύσεις για τα προγράμματα προσαρμογής που προτίθενται να εφαρμόσουν, με σχετικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους.

 

Απαραίτητη προϋπόθεση θα είναι η οικονομία της χώρας να συμβαδίζει με τους ευρωπαϊκούς κανόνες.

 

Σε κάθε περίπτωση, ο οίκος αξιολόγησης Fitch εξέφρασε την άποψη ότι η Σύνοδος ξεπέρασε τις προσδοκίες και ότι οι αποφάσεις της αποτελούν ένα θετικό βήμα που θα μειώσει τις πιέσεις στις αξιολογήσεις των χωρών της Ευρωζώνης αν και η  επίλυση της κρίσης θα απαιτήσει αρκετό χρόνο.

 

Τα ανωτέρω είχαν θετική ανταπόκριση στις αγορές, με τις τιμές των ομολόγων της Ιταλίας και της Ισπανίας να κινούνται έντονα ανοδικά.

 

Έτσι, το επιτόκιο του Ισπανικού 10ετούς ομολόγου σημείωσε πτώση κατά 55 bps και διαμορφώθηκε σε 6,37% την 2.7.2012, από 6,92% την 27.6.2012.

 

Παράλληλη πορεία ακολούθησε και η απόδοση του Ιταλικού 10ετούς ομολόγου με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί σε 5,74% την 2.7.2012 από 6,18% την 27.6.2012.

 

Η νευρικότητα επανήλθε στους επενδυτές μετά τη δημοσιοποίηση των προθέσεων της Φινλανδίας και της Ολλανδίας να εμποδίσουν την αγορά κρατικών ομολόγων από το ESM.

 

Ωστόσο, συγκρατημένη ικανοποίηση εξέφρασαν οι ΗΠΑ για τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους, καθώς μένουν να αποσαφηνισθούν πολλές λεπτομέρειες και ενδεχομένως να απαιτηθούν και νέα μέτρα στο μέλλον.

 

Οι συνθήκες στην πραγματική οικονομία

Στην πραγματική οικονομία, οι συνθήκες για την εξέλιξη της βιομηχανικής παραγωγής παγκοσμίως επιδεινώθηκαν σημαντικά στο τελευταίο 2μηνο αφού ο παγκόσμιος δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) μειώθηκε στο 48,9 τον Ιούνιο.’11 (χαμηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2011), από 50,6 τον Μάιο.’11.

 

Η εξέλιξη αυτή επηρεάστηκε σε σημαντικό βαθμό από την πτώση του δείκτη PMI (ISM) στη μεταποιητική βιομηχανία στις ΗΠΑ στο 49,7 τον Ιούν.’12, από 53,5 τον Μάιο.’12 και ενισχύει τις εκτιμήσεις ότι η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας επεκτείνεται τώρα και εκτός της Ευρώπης, τόσο στις ΗΠΑ (όπου η αύξηση του ΑΕΠ στο 2ο 3μηνο.’12 αναμένεται τώρα στο 1,0%, από 1,9% στο 1ο 3μηνο.’12), όσο και στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας.

 

Σημειώνεται ότι η πτώση του δείκτη PMI στις ΗΠΑ οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πτώση του υποδείκτη των νέων παραγγελιών στο 47,8 τον Ιούν.’12, από 60,1 τον Μάιο.’12. Αυτό αντανακλά περιορισμένη ζήτηση τόσο στην εγχώρια οικονομία των ΗΠΑ όσο και για εξαγωγές.

 

Αντίθετα, θα πρέπει να σημειωθεί η άνοδος των εργοστασιακών παραγγελιών στις ΗΠΑ κατά 0,7% σε μηνιαία βάση τον Μάιο, μετά, ωστόσο, από την πτώση τους τον Απρίλιο (-0,7%) και τον Μάρτιο (-2,1%).

 

Ωστόσο,  ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η άνοδος του δείκτη ΡΜΙ στον τομέα των υπηρεσιών στην Κίνα στο 56,7 τον Ιουν.’12 από 55,2 τον Μάιο.’12.
Η εξέλιξη αυτή κρίνεται αρκετά ενδιαφέρουσα δεδομένου ότι ο τομέας των υπηρεσιών αντιπροσωπεύει το 43% της συνολικής παραγωγής της Κίνας.

 

Πρόκειται για ταχεία άνοδο που ενισχύει την προοπτική για μεγαλύτερη αύξηση της εγχώριας ζήτησης στην Κίνα.

 

Αυτό, σε συνδυασμό με την προοπτική που επίσης υπάρχει για ανακοίνωση από την ΤτΚίνας και νέων μέτρων ενίσχυσης της ρευστότητας του τραπεζικού τομέα, συνέβαλε στη δημιουργία θετικού κλίματος στις αγορές μετάλλων και εμπορευμάτων.

 

Επίσης, θετική εξέλιξη αποτελεί η μικρότερη του αναμενομένου πτώση του δείκτη επιχειρηματικού κλίματος Tankan στην Ιαπωνία, ο οποίος για τη μεγάλη βιομηχανία διαμορφώθηκε  στο -1 τον Ιούν.’12, από -4 τον Μάρτ.’12, ενώ για τον Σεπτ.’12 προβλέπεται περαιτέρω βελτίωσή του στο +1.

 

Στην Αυστραλία, αμετάβλητα στο 3,5% διατήρησε το βασικό της επιτόκιο η ΤτΑυστραλίας μετά από δύο συνεχείς μειώσεις του κατά 75 bps. Η κίνηση της κεντρικής τράπεζας ήταν αναμενόμενη και δεν αποκλείει νέες μειώσεις εφόσον ο πληθωρισμός διατηρηθεί σε χαμηλά επίπεδα.

 

Στις ΗΠΑ, η τελική μέτρηση επιβεβαίωσε την αύξηση του ΑΕΠ  κατά 1,9% σε ετησιοποιημένη βάση στο 1ο 3μηνο’12, από 3,0% στο 4ο 3μηνο’11.

 

Όπως προαναφέρθηκε η επιβράδυνση αναμένεται να συνεχιστεί και στο 2ο 3μηνο.’12, χωρίς, ωστόσο, να διαφαίνεται είσοδος της οικονομίας των ΗΠΑ σε ύφεση.

 

Η επιβράδυνση διαφαίνεται από την μεγάλη πτώση των δεικτών καταναλωτικής εμπιστοσύνης, με τον δείκτη Reuters/UoM να μειώνεται στο 73,2 τον Ιούν.’12, έναντι 79,3 τον Μάιο’12.

 

Στον τομέα της παραγωγής, αντίθετα με τη μεγάλη πτώση του  δείκτης υπευθύνων προμηθειών (ISM) στη μεταποίηση που προαναφέρθηκε, ο δείκτης Chicago PMI αυξήθηκε οριακά στο 52,9 τον Ιούν.’12 από  52,7 τον Μάιο’12.

 

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η άνοδος των δαπανών για κατασκευές κατά +0,9% σε μηνιαία βάση τον Μάιο.’12, μετά από αύξησή +0,6% τον Απρ.’12.

 

Στην αγορά εργασίας, οι αιτήσεις για εγγραφή στα ταμεία ανεργίας μειώθηκαν κατά 6.000 την εβδομάδα έως 23.06.2012 με αποτέλεσμα ο μέσος όρος 4 εβδομάδων να διαμορφωθεί στις 386,5 χιλ. ήτοι αρκετά χαμηλότερα από το όριο των 400 χιλ. που θεωρείται σημείο εισόδου προς την ανάπτυξη.

 

Την 6.7.2012 αναμένεται η ανακοίνωση για την αύξηση της απασχόλησης στις ΗΠΑ τον Ιουν.’12, η οποία αν δεν σηματοδοτεί τη συνέχιση της ανάπτυξης της οικονομίας των ΗΠΑ, ενδέχεται να συμβάλλει στην περαιτέρω ενίσχυση των προσδοκιών για τη λήψη νέων μέτρων ενίσχυσης της ρευστότητας (QE3) από τη Fed.

 

Στη ΖτΕ, επιβεβαιώνεται από τα νέα στοιχεία που ανακοινώνονται η πτώση του ΑΕΠ στο 2ο 3μηνο.΄12 περί το -0,3% σε 3μηνιαία βάση, έναντι μηδενικής μεταβολής του στο 1ο 3μηνο.΄12.

 

Ωστόσο, από το 2ο 6μηνο.΄12 αναμένεται σταδιακά βελτίωση των οικονομικών συνθηκών, μετά την επικύρωση και του νέου Συμφώνου Ανάπτυξης στην Σύνοδο Κορυφής της 29ης Ιουνίου.

 

Η διάθεση € 120 δις για επενδύσεις, θα τονώσει την οικονομική δραστηριότητα και θα συμβάλλει στη συγκράτηση της αυξητικής πορείας της ανεργίας, η οποία αυξήθηκε σε νέο ιστορικά υψηλό επίπεδο, 11,1% τον Μάιο΄12, από 11,0% τον Απρ.΄12.

 

ΖτΕ- δείκτης οικονομικού κλίματος

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ESI) στη ΖτΕ μειώθηκε εκ νέου στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 32 μηνών και ειδικότερα στο 89,9 τον Ιούν.΄12 από 90,5 τον Μάιο.΄12.

 

Σε παρόμοια τροχιά κινήθηκαν και οι επιμέρους δείκτες,  υπηρεσιών και μεταποίησης. Σε επίπεδο χωρών, ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ESI) στη Γερμανία μειώθηκε στο 100,5 τον Ιούν.΄12, από 101,9 τον Μάιο.΄12, ενώ στη  Γαλλία μειώθηκε στο 91,8, από 93,3 τον Μάιο.΄12.

 

 

Όσον αφορά τη μεταποίηση ο δείκτης ΡΜΙ διαμορφώθηκε στο 45,1 τον Ιούν.΄12, όπως και τον Μάιο.’12 (χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούν.΄09).

 

Σημειώνεται ότι ακόμη και στη Γερμανία ο δείκτης PMI στη μεταποίηση μειώθηκε στο 45 τον Ιούν.’12, από 45,2 τον Μάιο.’12, ενώ στη Γαλλία ο δείκτης αυξήθηκε στο 45,2 τον Ιούν.’12, από 44,7 τον Μάιο.’12. Στην Ισπανία ο δείκτης μειώθηκε περαιτέρω στο 41,1 τον Ιούν.’12, από 42 τον Μάιο.’12.

 

Η αύξηση της προσφοράς χρήματος στη ΖτΕ

Στην αγορά χρήματος στη ΖτΕ, η αύξηση της προσφοράς χρήματος Μ3 βελτιώθηκε τον Μάιο΄12 και διαμορφώθηκε στο 2,9%, μετά την επιβράδυνση στο 2,5% τον Απρ.΄12.

 

Ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης της τραπεζικής χρηματοδότησης προς τα νοικοκυριά περιορίσθηκε αισθητά στο 0,3% σε ετήσια βάση τον Μάιο΄12, από 0,5% τον Απρ.΄12.

 

Επίσης επιβραδύνθηκε η αύξηση της πιστωτικής επέκτασης προς τις επιχειρήσεις στο 0,1% τον Μάιο΄12, από 0,4% τον Απρ.΄12.

 

Το ενδιαφέρον της αγοράς επικεντρώνεται στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ την 5.7.2012, καθώς εκτιμάται ως αναγκαία, παρά την διατήρηση του πληθωρισμού τον Ιούν.΄12 στο 2,4%, η μείωση των επιτοκίων παρέμβασης στο 0,75%.

 

Η βραχυχρόνια πορεία του ευρώ

Τέλος, στην αγορά συναλλάγματος, το Ευρώ ενισχύθηκε από τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της 29ης Ιουνίου και εκτοξεύθηκε την 29.6.2012 στα 1,2626 USD/EUR, από 1,2443 USD/EUR που ήταν στις 28.6.2012.

 

 

Η αντίδραση της Φινλανδίας και της Ολλανδίας στο να εμποδίσουν την αγορά κρατικών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργήσει πιέσεις στο ευρώ και να υποχωρήσει στο 1,2590 USD/EUR την 3.7.2012.

 

Οι πιέσεις στο ευρώ άρχισαν να περιορίζονται μετά την ανακοίνωση στις ΗΠΑ για την πορεία του δείκτη ΡΜΙ στη μεταποίηση.

 

Η βραχυχρόνια πορεία του ευρώ θα καθορισθεί από τη στάση της ΕΚΤ την 5.7.2012 και την ανακοίνωση για τις νέες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ την 6.7.2012.»

Σχετικά Άρθρα