Alpha Bank : Citius, Altius, Fortius

Οι αναλυτές της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank με σημερινή ανακοίνωσή τους  επισημαίνουν δύο καθοριστικά σημεία, σχετικά με το ότι : «οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ για αποκλίσεις στο πρωτογενές έλλειμμα, δεν δικαιολογούνται από τις μέχρι σήμερα εξελίξεις και δεν θα πρέπει να υιοθετηθούν από την κυβέρνηση ως αναπόφευκτες.

 

Είναι δική μας αποκλειστικά ευθύνη να πάρουμε τις τύχες μας στα χέρια μας και να αφαιρέσουμε από την Τρόικα ή από οποιονδήποτε άλλο κάθε δυνατότητα καταστρεπτικής για το οικονομικό κλίμα και την οικονομία παρέμβασης»

 

Τονίζουν επίσης ότι   «στις διαβουλεύσεις με την Τρόικα θα πρέπει να διαφυλαχθεί πάνω από όλα η ομαλή χρηματοδότηση της χώρας τους επόμενους  μήνες.  Πρέπει πάση θυσία να αποφευχθεί μία επανάληψη της χαοτικής κατάστασης που επεκράτησε στο τελευταίο τετράμηνο πέρυσι, και που οδήγησε στο PSI και το νέο Μνημόνιο, με οδυνηρότατες συνέπειες για την ελληνική οικονομία και κοινωνία»

 

 

 Δυνατότητα επίτευξης ακόμα και πρωτογενούς πλεονάσματος 

Στην Έκθεση για τις παγκόσμιες δημοσιονομικές εξελίξεις που δημοσιεύτηκε την 16η Ιουλίου 2012, το ΔΝΤ προβλέπει για την Ελλάδα απόκλιση από τον στόχο του Προϋπολογισμού 2012 (Π2012).

 

Εκτιμά ότι το πρωτογενές έλλειμμα της ΓΚ θα διαμορφωθεί στα € 3,0 – 4,0 δις το 2012 (1,5%-2,0% του ΑΕΠ), από € 2,0 δις (1,0% του ΑΕΠ) που προβλέπει ο επικαιροποιημένος Π2012.

 

Αντίθετα με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ, τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο 1ο 6μηνο του 2012, ήταν πολύ ικανοποιητικά κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες για τη χώρα, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα επίτευξης ακόμα και πρωτογενούς πλεονάσματος στη ΓΚ το 2012, με την υπόθεση, βέβαια, ότι τα μέτρα που έχουν ήδη θεσπισθεί για τον σκοπό αυτό θα υλοποιηθούν όπως έχει σχεδιασθεί.

 

Ήδη η Κυβέρνηση ανακοίνωσε την επανεφαρμογή του μέτρου της επιβολής του ειδικού τέλους στα ακίνητα μέσω ΔΕΗ (με αναμενόμενα έσοδα € 2,2 δις), καθώς και του μέτρου της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης με τον αντίστοιχο φόρο στο πετρέλαιο κίνησης (με αναμενόμενα έσοδα € 600 εκατ.).

 

Επίσης, η Κυβέρνηση φαίνεται μεν να προσπαθεί να αποφύγει την εφαρμογή του μέτρου της περικοπής κατά 12% των μισθών των αμειβομένων με τα λεγόμενα ειδικά μισθολόγια, αλλά μόνο αν αντικατασταθεί με ισοδύναμα μέτρα.

 

 

 Επιβεβλημένη περικοπή για 3 λόγους

Η περικοπή των μισθών των αμειβομένων με ειδικά μισθολόγια είναι επιβεβλημένη για τους ακόλουθους λόγους:

  

1ον) Μέτρο εναρμόνισης

 Διότι η περικοπή στους μισθούς των ειδικών μισθολογίων αποτελεί μέτρο εναρμόνισης με τις πολύ μεγαλύτερες περικοπές που έγιναν στους μισθούς των υπαλλήλων του υπόλοιπου ευρύτερου δημόσιου τομέα και πολύ περισσότερο του ιδιωτικού τομέα.

 

Εάν δεν γίνουν οι περικοπές στα ειδικά μισθολόγια τότε θα πρόκειται περί της συνήθους πολιτικής προστασίας των ημετέρων που δεν έχει καμιά θέση στη σημερινή Ελλάδα που πασχίζει να εξέλθει από την μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της.

 

2ον) Μελετημένα και λογικά

Δεύτερον, διότι οι περικοπές αυτές είναι αναγκαίες, όπως απολύτως αναγκαία είναι και τα ισοδύναμα μέτρα, όσα μπορεί να βρεθούν, ιδιαίτερα δε αν αυτά συνιστούν μείωση της σπατάλης και κατάργηση φορέων του Δημοσίου που δεν είναι αναγκαίοι.

 

Σε καμιά περίπτωση, όμως, η εξεύρεση ισοδύναμων μέτρων, τα οποία θα είναι εξίσου επώδυνα, δεν θα πρέπει να αποτελέσει αφορμή αποτροπής της λογικής (και μελετημένης) περικοπής των ειδικών μισθολογίων.

 

3ον )Επαναφορά  στη βασική επιδίωξη

Και σπουδαιότερο. Διότι στην τρέχουσα περίοδο δεν συμφέρει την Ελλάδα να επαναφέρει στη συζήτηση μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί και εφαρμόζονται, τη στιγμή που βασική της επιδίωξή θα πρέπει να είναι η ταχύτερη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα και η κανονική καταβολή των δόσεων της χρηματοδοτικής βοήθειας.

 

 

Αποκλειστικά δική μας ευθύνη να πάρουμε τις τύχες μας στα χέρια μας

Οι προαναφερθείσες εκτιμήσεις του ΔΝΤ για αποκλίσεις στο πρωτογενές έλλειμμα, δεν δικαιολογούνται από τις μέχρι σήμερα εξελίξεις και δεν θα πρέπει να υιοθετηθούν από την κυβέρνηση ως αναπόφευκτες.

 

 Είναι δική μας αποκλειστικά ευθύνη να πάρουμε τις τύχες μας στα χέρια μας και να αφαιρέσουμε από την Τρόικα ή από οποιονδήποτε άλλο κάθε δυνατότητα καταστρεπτικής για το οικονομικό κλίμα και την οικονομία παρέμβασης.

 

Σε κάθε περίπτωση, το 2012 έχουμε μοναδική ευκαιρία να εκτελέσουμε τον Π2012 όπως έχει σχεδιαστεί, και χωρίς την λήψη νέων μέτρων.

 

 

Η ύποπτη τάση των δανειστών μας να υποβαθμίζουν εκ προοιμίου τις  δυνατότητες προόδου μας

Ειδικότερα, οι δανειστές μας έχουν την τάση να υποβαθμίζουν εκ προοιμίου, παρά την τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή και την πολύ σημαντική πρόοδο στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που έχει επιτευχθεί έως σήμερα, την δυνατότητα της Ελλάδος να σημειώσει πρόοδο στους κρίσιμους τομείς που μπορεί να συμβάλλουν στην έξοδο της οικονομίας από την κρίση.

 

Έτσι, με βάση τα ανωτέρω, αναμένεται για το 2013 και νέα πτώση του ΑΕΠ κατά  -3,0%, ή ακόμη περισσότερο.

 

 

Μέτρα περισσότερα από τα € 11,7 δις;

Σε ένα ανωτέρω εξαιρετικά, λοιπόν, αρνητικό περιβάλλον, η Κυβέρνηση πρέπει να προσδιορίσει έως την επόμενη εβδομάδα μέτρα μείωσης των δημοσίων δαπανών ύψους € 7,8 δις το 2013 και επιπλέον € 3,9 δις για το 2014.

 

Επιπλέον, εάν τελικά επικρατήσει η άποψη ότι η πτώση του ΑΕΠ το 2013 θα διαμορφωθεί σε -3,0%, τότε τα μέτρα τα οποία θα επιβληθεί να ληφθούν για το 2013 και το 2014 ενδέχεται να είναι περισσότερα από τα € 11,7 δις, τα οποία είχαν διαμορφωθεί με την υπόθεση ότι ο ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ το 2013 θα ήτανμηδενικός.

 

Σχετικά με αυτό το πολύ σημαντικό θέμα σημειώνονται τα ακόλουθα:

 

 

Διαδικασία αναδιάρθρωσης και εξορθολογισμού του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Το αμφισβητεί κανείς;

Πρώτον, από κανένα δεν θα πρέπει να αμφισβητείται η ανάγκη για συνέχιση της διαδικασίας αναδιάρθρωσης και εξορθολογισμού του ευρύτερου δημόσιου τομέα στα επόμενα έτη.

 

 Η διαδικασία αυτή ωστόσο θα πρέπει να έχει ως στόχο τόσο την καλύτερη οργάνωση των κρατικών οργανισμών, τομέων και διευθύνσεων για την προσφορά υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, όσο και τη σημαντική μείωση των δαπανών αλλά και την σημαντική αύξηση των εσόδων του κράτους.

 

Η τυχόν μείωση των δαπανών με εσπευσμένα και ανεξέλεγκτα μέτρα δεν θα έχει καμιά αξία για τη δημοσιονομική προσαρμογή αν οδηγεί σε αδυναμία είσπραξης ή και μείωση των εσόδων του κράτους από φόρους, εισφορές ή από την ανάκτηση του κόστους των προσφερόμενων υπηρεσιών από τους χρήστες αυτών των υπηρεσιών.

 

 

Συνέχιση της διαδικασίας εξορθολογισμού της κοινωνικής πολιτικής. Το αμφισβητεί κανείς;

Δεύτερον, από κανένα δεν θα πρέπει να αμφισβητείται η ανάγκη για συνέχιση της διαδικασίας εξορθολογισμού της κοινωνικής πολιτικής που ασκείται στη χώρα μας.

 

Για παράδειγμα, είναι χαρακτηριστική η εκτίμηση του ΚΕΠΕ ότι αν τεθεί πλαφόν στις συντάξεις στα € 2.400 μηνιαίως, το σύστημα θα εξασφάλιζε μείωση δαπανών άνω των € 1,0 δις.

 

Με την προϋπόθεση ότι κανείς δεν θα πρέπει να λαμβάνει σύνταξη μικρότερη από αυτήν που προσδιορίζεται με βάση την συγκεντρωθείσα συνταξιοδοτική του αποταμίευση, το θέμα αυτό θα πρέπει προφανώς να εξεταστεί.

 

Ωστόσο είναι επίσης προφανές ότι είναι τελείως διαφορετικό πράγμα το να λαμβάνει σύνταξη € 2.500 μηνιαίως ένας συνταξιούχος που βγήκε στη σύνταξη στ0 65ο έτος της ηλικίας του με 45 έτη συντάξιμη υπηρεσία, από την σύνταξη των € 2.500 που λαμβάνει κάποιος στο 58ο έτους της ηλικίας του μετά από 25 έτη συντάξιμης υπηρεσίας.

 

 

Οι καυτές εβδομάδες

Οι επόμενες εβδομάδες είναι κρίσιμες καθώς όλες οι προσπάθειες της κυβέρνησης εστιάζονται πλέον στην εξασφάλιση της επόμενης χρηματοδοτικής δόσης στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής, εν μέσω γενικευμένης στενότητας πόρων.

 

 Συγκεκριμένα, στο 3ο 3μηνο 2012, ο σχεδιασμός ήταν να δοθούν στην Ελλάδα € 31,3 δις από το EFSF, και η Ελλάδα να συνεισφέρει € 1,0 δις από αποκρατικοποιήσεις για να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες του προγράμματος.

 

Από τους πόρους αυτούς, τα € 23,8 δις είναι για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

 

 

Πάση θυσία να αποφευχθεί μία επανάληψη της χαοτικής κατάστασης

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι βρισκόμαστε σε δεινή οικονομική θέση.

 

 Η προοπτική αδυναμίας πληρωμών είναι πλέον ορατή και η δυνατότητα διοχέτευσης πρόσθετης ρευστότητας στην αγορά, τουλάχιστον στο τρίμηνο που διανύουμε, είναι μάλλον μηδενική.

 

Προκύπτει, συνεπώς, αβίαστα από την ανωτέρω ανάλυση ότι στις διαβουλεύσεις με την Τρόικα θα πρέπει να διαφυλαχθεί πάνω από όλα η ομαλή χρηματοδότηση της χώρας τους επόμενους  μήνες.

 

Πρέπει πάση θυσία να αποφευχθεί μία επανάληψη της χαοτικής κατάστασης που επεκράτησε στο τελευταίο τετράμηνο πέρυσι, και που οδήγησε στο PSI και το νέο Μνημόνιο, με οδυνηρότατες συνέπειες για την ελληνική οικονομία και κοινωνία.

 

 

ΙΝFO ΜΥ WAY PRESS.GR:

στην ενότητά μας PLUS  μπορείτε να ενημερωθείτε για την  πληρέστερη μορφή της είδησης.

 

 

Σχετικά Άρθρα