Alpha Bank: «Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας δεν θα πρέπει να θεωρείται ως δεδομένη εάν δεν διασφαλίζεται ταυτόχρονα και η κοινωνική συνοχή»
«Για την επαναφορά της χώρας μας στις τάξεις των ευνομούμενων οικονομιών θα πρέπει το επόμενο διάστημα να δοθεί προτεραιότητα στην αποκατάσταση ομαλών συνθηκών ρευστότητας στην οικονομία»
«Οιαδήποτε προσπάθεια άντλησης χρηματοδότησης για την κάλυψη των ελλειμμάτων του δημοσίου με την έκδοση εντόκων γραμματίων και την απορρόφηση τους από τις ελληνικές τράπεζες, είναι αντιπαραγωγική»
«Μέχρι τέλους του 2014, η Ελλάδα θα έχει λάβει € 236,8 δισ. χρηματοδοτικής βοήθειας, εκ των οποίων τα € 197.6 δισ. από την Ευρωπαϊκή Ένωση»
«H προσήλωση στην εφαρμογή του προγράμματος είναι η μόνη διέξοδος που εξασφαλίζει την περαιτέρω αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας και την πρόσβαση στις αγορές από το 2015»
«Oιαδήποτε χρήση έντοκων γραμματίων του δημοσίου, pari passu, θα στερεί πόρους από την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών και, σε τελική ανάλυση, από την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας»
«Tο νέο Φορολογικό Νομοσχέδιο περιέχει στοιχεία που μπορεί να το χαρακτηρίσουν ως το πρώτο σωστό βήμα προς μια πραγματική φορολογική μεταρρύθμιση»
Το σημερινό Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank περιέχει σημαντικές επισημάνσεις και καταγράφει επιμελώς τις εξελίξεις, τις υπερβάσεις και τους κινδύνους του δύσκολου δρόμου.Aναλυτικά το Δελτίο αναφέρει:
«Η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας από την S&P σε Β- με σταθερές προοπτικές αποτελεί την καλύτερη και σαφέστερη ένδειξη ότι έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας, και τον μετασχηματισμό της σε οικονομία ΑΑΑ μέχρι το 2020.
Οι παράγοντες που οδήγησαν στο αποτέλεσμα αυτό είναι αφενός η αποφασιστικότητα που επέδειξε τους τελευταίους μήνες η ελληνική κυβέρνηση να εφαρμόσει το πρόγραμμα προσαρμογής υπερβαίνοντας τις οικονομικές και πολιτικές αντιξοότητες που το συνοδεύουν, και αφετέρου η αναμφισβήτητη έκφραση της κοινοτικής αλληλεγγύης να στηριχθεί η Ελλάδα εντός του Ευρώ από τους εταίρους της στην Ευρωζώνη.
Μέχρι τέλους του 2014, η Ελλάδα θα έχει λάβει € 236,8 δισ. χρηματοδοτικής βοήθειας, εκ των οποίων τα € 197.6 δισ. από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αν και μετά την δόση των € 52,4 δισ., τα χρήματα που απομένουν να εισπραχθούν το 2013-2014 είναι μόλις € 35,8 δισ., η προσήλωση στην εφαρμογή του προγράμματος είναι η μόνη διέξοδος που εξασφαλίζει την περαιτέρω αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας και την πρόσβαση στις αγορές από το 2015 εφόσον έχει αποκατασταθεί πλήρως μέχρι τότε η αξιοπιστία των αποφάσεων οικονομικής πολιτικής στην Ελλάδα.
Σημειώνεται, επίσης, ότι για την επαναφορά της χώρας μας στις τάξεις των ευνομούμενων οικονομιών θα πρέπει το επόμενο διάστημα να δοθεί προτεραιότητα στην αποκατάσταση ομαλών συνθηκών ρευστότητας στην οικονομία.
Η ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών είναι το πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση, που θα ενισχυθεί περαιτέρω με την επιστροφή των καταθέσεων στο τραπεζικό σύστημα.
Οιαδήποτε προσπάθεια, λοιπόν, άντλησης χρηματοδότησης για την κάλυψη των ελλειμμάτων του δημοσίου με την έκδοση εντόκων γραμματίων και την απορρόφηση τους από τις ελληνικές τράπεζες, είναι αντιπαραγωγική.
Εάν τηρείται απαρέγκλιτα το πρόγραμμα προσαρμογής, όλες οι χρηματοδοτικές ανάγκες του δημοσίου καλύπτονται πλήρως από την χρηματοδοτική βοήθεια.
Ως εκ τούτου, οιαδήποτε χρήση έντοκων γραμματίων του δημοσίου, pari passu, θα στερεί πόρους από την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών και, σε τελική ανάλυση, από την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Παραμένει, επίσης, γεγονός, ότι ο δίκαιος καταμερισμός του κόστους προσαρμογής τα επόμενα δύο δύσκολα χρόνια θα είναι κομβικής σημασίας για την επιτυχία της ανόρθωσης της ελληνικής οικονομίας.
Η μετατόπιση του κόστους σε όσους φοροδιαφεύγουν και μακριά από τις πλάτες των μισθωτών, των συνταξιούχων, των ανέργων και των νέων θα δράσει καταλυτικά για την επιτυχία του όλου εγχειρήματος.
Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας δεν θα πρέπει να θεωρείται ως δεδομένη εάν δεν διασφαλίζεται ταυτόχρονα και η κοινωνική συνοχή.
Tο νέο Φορολογικό Νομοσχέδιο περιέχει στοιχεία που μπορεί να το χαρακτηρίσουν ως το πρώτο σωστό βήμα προς μια πραγματική φορολογική μεταρρύθμιση
Στο πλαίσιο αυτό, το νέο Φορολογικό Νομοσχέδιο περιέχει στοιχεία που μπορεί να το χαρακτηρίσουν ως το πρώτο σωστό βήμα προς μια πραγματική φορολογική μεταρρύθμιση:
α) Εκλογικεύει το σύστημα φορολογίας των χαμηλόμισθων μισθωτών, ιδιαίτερα εκείνων που αποκτούν εισόδημα από μισθούς ή συντάξεις έως € 20.000 ετησίως που ανέρχονταν το 2011 σε 3,2 εκατ.
β) Καταργεί μια μεγάλη σειρά φορολογικών απαλλαγών και εκπτώσεων φόρου που περέχονταν αδιαφανώς και ανεξαρτήτως ύψους εισοδήματος και ενισχύει τις οικογένειες με εξαρτημένα παιδιά με ικανοποιητικά επιδόματα.
γ) Επιχειρεί την αύξηση των φορολογικών εσόδων από τους μη-μισθωτούς που έως τώρα συνέβαλαν ελάχιστα στα έσοδα του κράτους.
δ) Επιχειρεί την εκλογίκευση της φορολογίας εισοδήματος κεφαλαίου.
ε) Επιδιώκει την καθαρή αύξηση των εσόδων του κράτους κατά € 1,0 δις περίπου στα επόμενα δύο έτη, όπως προβλέπεται από τις υποχρεώσεις της χώρας για περαιτέρω προώθηση της απολύτως αναγκαίας δημοσιονομικής προσαρμογής.
H διάκριση των εισοδηματικών πεδίων περιορίζει τις τεράστιες φορολογικές ανισότητες
Ειδικότερα, πρώτον, γίνεται η διάκριση του εισοδήματος από μισθωτές υπηρεσίες από το εισόδημα που αποκτάται από ατομικές επιχειρήσεις και ελεύθερα επαγγέλματα (από μη-μισθωτούς), καθώς και του εισοδήματος από ακίνητα.
Με αυτό τον τρόπο γίνεται μια νέα προσπάθεια για τον περιορισμό της τεράστιας ανισότητας που παρατηρείται έως σήμερα με δυσανάλογα μεγάλη φορολογική επιβάρυνση των μισθωτών και με ελάχιστη επιβάρυνση των πραγματικών εισοδημάτων (όχι αυτών που δηλώνονται στην εφορία) που αποκτώνται από μη-μισθωτούς.
Στις τάξεις των τελευταίων επικρατεί εκτεταμένη «νόμιμη» και παράνομη φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή με απώλειες όχι μόνο στον φόρο εισοδήματος, αλλά και στον ΦΠΑ.
Για την αντιμετώπιση, σε κάποιο βαθμό, αυτών των προβλημάτων, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει αυξημένη φορολογική επιβάρυνση για τα εισοδήματα των μη μισθωτών που πράγματι δηλώνονται, όταν αυτά δεν υπερβαίνουν τα € 50.000, και επίσης μικρή αύξηση του φόρου επιτηδεύματος (Διάγραμμα 1).
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ουσιαστική ελάφρυνση για δηλωθέντα τα εισοδήματα άνω των € 60.000, προφανώς με στόχο την ενθάρρυνση της ακριβούς δήλωσης των εισοδημάτων από τους μετόχους ατομικών επιχειρήσεων και από τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Οι ανωτέρω ρυθμίσεις ενέχουν ασφαλώς τον κίνδυνο της υπέρμετρης φορολογικής επιβάρυνσης κάποιων ειλικρινών φορολογουμένων για εισοδήματα από ατομικές επιχειρήσεις και ελεύθερα επαγγέλματα.
Ωστόσο, αυτό είναι το αποτέλεσμα της αντικειμενικής αδυναμίας του κράτους να ελέγξει τις 660.000 εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που δήλωσαν το 2011 φορολογητέο εισόδημα έως € 20.000.
Απλοποιείται η φορολογική κλίμακα μισθωτών και συνταξιούχων
Δεύτερον, απλοποιείται η φορολογική κλίμακα μισθωτών και συνταξιούχων.
Περιορίζονται σε τρεις οι φορολογικές κλίμακες (22%, 32% και 42%), καθιερώνεται έκπτωση φόρου (€ 2.100 για εισοδήματα έως € 21.000 και μειούμενη έκπτωση για υψηλότερα εισοδήματα έως € 42.000) που ουσιαστικά απαλλάσσει από την φορολογία εισοδήματος άνω των 4,5 εκατ. φορολογουμένων και περιορίζει την φορολογική επιβάρυνση σε επιπλέον 2,5 εκατ. φορολογούμενους με φορολογητέο εισόδημα κάτω των € 20.000.
Όπως φαίνεται στο Διάγραμμα 2, με τη νέα κλίμακα αυξάνεται η φορολογική επιβάρυνση των φορολογουμένων με εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις άνω των € 22.000.
Περισσότερο αυξάνει ασφαλώς η φορολογική επιβάρυνση των φορολογουμένων μισθωτών και συνταξιούχων με φορολογητέο εισόδημα άνω των € 20.000 που έως τώρα επωφελούνταν περισσότερο από το αυξημένο αφορολόγητο όριο εισοδήματος που ίσχυε για τα εξαρτημένα τέκνα και από τις άλλες φορολογικές απαλλαγές που καταργήθηκαν.
Ωστόσο, οι απώλειες των οικογενειών με εξαρτημένα τέκνα και με φορολογητέο εισόδημα έως € 45.000 περιορίζονται αισθητά με την θέσπιση του επιδόματος τέκνων (€ 40 ανά τέκνο ανά μήνα) και, επιπλέον, με την θέσπιση του ειδικού επιδόματος € 500 για κάθε εξαρτώμενο τέκνο άνω των δύο.
Διεύρυνση της φορολογικής βάσης
Τρίτον, επιδιώκεται η διεύρυνση της φορολογικής βάσης:
i)μέσω του περιορισμού των διάχυτων, και αδιαφανών έως σήμερα, φορολογικών απαλλαγών και εκπτώσεων,
ii) μέσω του εξορθολογισμού της διαδικασίας προσδιορισμού των εισοδημάτων από μισθωτές υπηρεσίες που περέχονταν έως σήμερα από θεωρούμενους μη-μισθωτούς,
iii) μέσω της θέσπισης της υποχρέωση των φορολογουμένων να δηλώνουν όλα τα εισοδήματά τους τόσο αυτά που έχουν φορολογηθεί αυτοτελώς όσο και αυτά που πρόκειται να φορολογηθούν, έτσι ώστε επί του συνόλου να επιβάλλεται η έκτακτη εισφορά του 1% έως 4,0%, κ.ά.
Εκλογίκευση του φόρου εισοδήματος κεφαλαίου και μείωση συντελεστών απόσβεσης πάγιων περιουσιακών στοιχείων
Τέταρτον, επιχειρείται η εκλογίκευση του φόρου εισοδήματος κεφαλαίου και μειώνονται οι συντελεστές απόσβεσης πάγιων περιουσιακών στοιχείων.
Ειδικότερα, αυξάνεται ο συντελεστής φορολογίας των κερδών από 20% σε 26% και μειώνεται ο συντελεστής επί των διανεμομένων κερδών από 25% σε 10%.
Ο τελικός φορολογικός συντελεστής στα κέρδη αν και μειώνεται σε 33,4% από περίπου 40% που ήταν στο σύστημα που ίσχυε έως το 2012, παραμένει συγκριτικά με άλλες γειτονικές χώρες σε υψηλό επίπεδο και συμβάλλει ελάχιστα στην τόνωση της αναπτυξιακής διαδικασίας που τόσο έχει ανάγκη η χώρα τα επόμενα χρόνια.
Σημειώνεται ότι το ανωτέρω νομοσχέδιο αποτελεί συνέχεια των μέτρων μεταρρύθμισης του φορολογικού συστήματος και αναδιοργάνωσης του φορολογικού, ελεγκτικού και εισπρακτικού μηχανισμού που έχουν ήδη θεσπιστεί και εφαρμόζονται.
Μεταξύ άλλων, έχει καταργηθεί ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων και έχει αντικατασταθεί από τον σημαντικό απλούστερο Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών.
Επίσης, έχει θεσπιστεί θέση Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων πενταετούς θητείας, με στόχο την επίτευξη πιο εμφανών (από ότι έως σήμερα) αποτελεσμάτων στον τομέα της είσπραξης της φορολογητέας ύλης.
Επιπλέον, η Κυβέρνηση υποστηρίζει ότι γίνονται σημαντικά βήματα για την ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού.
Τέλος, για την ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης το Υπ. Οικονομικών σχεδιάζει εντός του 1ου 6μήνου του 2013 τη συνολική επανεξέταση του ισχύοντος Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, για την περαιτέρω προσαρμογή του σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές, όπως επίσης τη θέσπιση ενός αυτοτελούς Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, κατά το πρότυπο άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.»
Πηγή: Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.
www.mywaypress.gr