
O οραματιστής παιδαγωγός του αύριο
«Τα παιδιά έχουν την δημιουργικότητα μέσα τους»
Από Π.Τσακιρίδη
Έφυγε μικρός από τον τόπο καταγωγής του την Άνδρο, το όμορφο νησί των Κυκλάδων, για την οποία αισθάνεται πολύ υπερήφανος, για να μείνει με την οικογένειά του στον Πειραιά.
Ο Δ.Ράμμος είναι δάσκαλος του 23ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά.
Ξεχωρίζει αμέσως για την ευθύτητα του βλέμματός του και την διαύγεια του λόγου του.
Τον παρατηρούσα στην εκδήλωση της Μicrosoft Hellas, στον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών- Συνεργάτες στην Μάθηση, όπου παραλαμβάνοντας το πρώτο βραβείο στην εκδήλωση, το βλέμμα του κοιτούσε με προσήλωση έναν –έναν τους προσκεκλημένους στην αίθουσα.
Κινήσεις κοφτές, λόγος μεστός.
Aπό άποψη σεμνός, αναντίρρητα προσεκτικός στην ισότιμη απολαβή του βραβείου, το θεωρεί έργο που το κατέκτησαν μοναδικά οι μαθητές του, με πολύωρα μαθήματα-εμπειρία συμμετοχής και αντισυμβατικής προσέγγισης.
Με δίκαιη αυστηρότητα στην τάξη του « για να προστατεύει τα δικαιώματα όλων », όπως μου εξηγεί.
Παρουσίασε σε μια αναλυτική ομιλία του την εργασία –εμπειρία συμμετοχής και αμφίδρομης γνώσης των μαθητών του.
Η συνύπαρξη τεχνολογικών εργαλείων μάθησης, που επαυξάνουν την δημιουργικότητα των μαθητών ήταν το ζητούμενο.
Το απογείωσε. Το μετέδωσε. Έπεισε. Οργάνωσε.
Με ανεπτυγμένο αίσθημα ευθύνης και κύριο μέλημά του, την ανάδειξη των δεξιοτήτων τους.
Από ένα σημείο και μετά, οι ίδιοι οι μαθητές του τον ξεπέρασαν, όπως μου δηλώνει, το κατέκτησαν και το έκαναν δική τους υπόθεση.
Δυσνόητα νοήματα, και τετριμμένες λέξεις έγιναν τραγούδι, άνοιξαν νέους δρόμους, μια μέθεξη καινοτόμου τεχνολογίας, μαθητικής ευφυΐας και ανθρωποκεντρικών κινήτρων, από έναν φωτισμένο εκπαιδευτικό.
Οι συναρτήσεις έγιναν διάδρομοι φαντασίας.
Η Γεωμετρία έγινε χιπ-χοπ, μια φαντασμαγορία λέξεων, ρυθμών, ήχων και ενεργούς συμμετοχής όλων.
Όταν τελείωσε την παρουσίαση, τον χαιρέτισα από ένστικτο πιστεύοντας ότι θα ξεχωρίσει, γιατί δεν παρέθεσε ένα project στεγνό και δυσνόητο.
Αποκάλυψε μπροστά μας, φωτισμένα χαμόγελα γνώσης, χαρούμενους μαθητές, αυριανούς υπεύθυνους πολίτες.
Γνωρίστε τον άνθρωπο εκπαιδευτικό, τον εμπνευσμένο επαγγελματία δάσκαλο.
Μυηθείτε στην σκέψη του και απολαύστε έναν οραματιστή παιδαγωγό του αύριο, σήμερα.
Υπηρετεί το λειτούργημά του από άποψη, το μεταλλάσσει από μεράκι, το μπολιάζει με αγάπη.
Σχεδίασε ένα εξαιρετικό νέο μέλλον και χάραξε δρόμους εκπαιδευτικής ανάτασης.
Η εκπαίδευση αποτελεί μια συνειδητή επιλογή αυτού τού αφοσιωμένου λειτουργού, που χτίζει υπεύθυνα, μία νοοτροπία ελεύθερων παιδαγωγικών αντι-συστημάτων που δεν εγκλωβίζουν την δημιουργία, αλλά την παντρεύουν με την τεχνολογική ευέλικτη υπεροχή παράγοντας ένα αποτέλεσμα με αναγνώριση από συναδέλφους και γονείς.
Απόφοιτος του τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου της Ρόδου, κατακτά μία πολύτιμα διακεκριμένη υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, που του εξασφαλίζει μία θέση στο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών Σπουδών του Cardiff στην Ουαλία.
Εκεί υλοποιεί ένα μεταπτυχιακό στα Παιδαγωγικά, στις κατευθύνσεις των νέων τεχνολογιών, τον σχεδιασμό αναλυτικών προγραμμάτων και την διαπολιτισμική εκπαίδευση.
•”Το μαθητοκεντρικό μοντέλο”
Τοποθετεί τους μαθητές στην διαδικασία της γνώσης, της αντισυμβατικής μάθησης με μια γόνιμη αλληλεπίδραση και όχι βασισμένος στην αναπαραγωγή του παλιού μοντέλου, που επιτάσσει ότι ο δάσκαλος είναι η αρχή και το τέλος των πάντων ή αγκυλωμένος μόνο στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Η παλιά διδακτική μέθοδος του «εγώ παραδίδω, εσύ απλά ακούς», όπως μου εξηγεί, σε συνδυασμό με την σημερινή εποχή του πληθωρισμού οπτικών ερεθισμάτων, που οδηγεί σε αυξημένα ποσοστά της διάσπασης προσοχής των μαθητών, έχει ως αποτέλεσμα την δυσκολία στο να τους κεντρίζεις το ενδιαφέρον για αυτά που γίνονται στο σχολείο.
Σε αντίθεση όμως, προβάλλει το μαθητοκεντρικό μοντέλο, στο οποίο ο μαθητής συμμετέχει ουσιαστικά.
•”Το Κοινωνιόγραμμα και η Μέθοδος Project”
Το Κοινωνιόγραμμα είναι ένα πρώτο δομικό βήμα για την οργάνωση της τάξης.
Βασίζεται στις αρχές της σχολικής ψυχολογίας, αποτελεί ένα πολύτιμο δυναμικό εργαλείο που ακτινογραφεί συνολικές ανάγκες και εξατομικεύει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε μαθητή.
Περιέχει γραπτές παρατηρήσεις που κλιμακώνονται, μια καταγραφή της εξελικτικής πορείας του μαθητή που λειτουργεί θετικά και διορθώνει με παρεμβάσεις στοχευμένες την διαδικασία ανάδειξης των χαρισμάτων του.
Όπως εξηγεί ο Δημήτρης «μέσα από την δουλειά μίας τάξης για να μπορείς να ανεβάσεις ένα παιδί και μαθησιακά και κοινωνικά, πρέπει να υπάρχει ένα καλό κλίμα. Το να δημιουργήσεις θετικό μαθησιακό κλίμα και καλές σχέσεις μέσα στην τάξη είναι το Α και το Ω»
Η σχέση που χτίζεται από την αρχή της σχολικής χρονιάς με τους μαθητές του βασίζεται στο Κοινωνιόγραμμα, μέσω του οποίου μελετά την προσωπικότητα του κάθε παιδιού και το τι μπορεί να διακρίνει σε κάθε ένα μαθητή, τα θετικά και τα αρνητικά σημεία, τους προβληματισμούς και τις σχέσεις του με τα άλλα παιδιά.
Αφορά στην παρατήρηση της καθημερινότητας του κάθε μαθητή, μέσω ερωτήσεων, αλλά δομεί μια σχέση επικοινωνίας και με το οικογενειακό περιβάλλον τους.
« Η καλή παρατήρηση και η διάθεση του δασκάλου να διεισδύσει μέσα στον κόσμο των παιδιών, απαιτεί κόπο αλλά η ανταμοιβή είναι ιδιαίτερη. Η δουλειά των δασκάλων, ο στόχος μας, είναι να ανεβάσουμε τα παιδιά ένα επίπεδο ψηλότερα από αυτό που βρίσκονται, δεν είναι στόχος να είναι όλα άριστα, γιατί το άριστο για κάθε παιδί είναι τελείως διαφορετικό.
Επίσης ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο, αποτελεί η καθημερινή διδασκαλία, που θα πρέπει να περιλαμβάνει εναλλακτικές διδακτικές μεθόδους. Μια διδασκαλία που βασίζεται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη η οποία χτίζεται σιγά σιγά μέσα από τις άπειρες καθημερινές στιγμές.
Μια τέτοια διδακτική μέθοδος είναι η μέθοδος project, ένα διαθεματικό μαθησιακό εργαλείο με συγκεκριμένη στοχοθεσία, χρονοδιαγράμματα και δημιουργία κινήτρων, η οποία λειτουργεί ομαδοσυνεργατικά και επιτρέπει μέσα από διαφορετικές εναλλακτικές δραστηριότητες να δοθούν ρόλοι στα παιδιά με ενταξιακή λογική.
Και μέσα από τέτοια project , όπως αυτό με την Γεωμετρία μπορείς ο εκπαιδευτικός να υπηρετεί τους δικούς του στόχους για κάθε παιδί ξεχωριστά.
•”Τα παιδιά είναι ερευνητές”
Στην ερώτηση μου πόσο βοηθάει την δημιουργικότητα των παιδιών ένας φωτισμένος δάσκαλος, και πώς αναγνωρίζει ένα ταλέντο, μου απαντάει χαρακτηριστικά: «Με ρωτάνε πολύ συχνά ποιο σχολείο είναι καλό. Δεν υπάρχει απάντηση σε αυτό.
Στο επίκεντρο της απάντησης είναι ο εκπαιδευτικός, η όρεξή του, η κατάρτισή του, η σχέση που θέλει να αναπτύξει με τα παιδιά, το μεράκι του, η μεταδοτικότητά του, το ταλέντο του.
Τα παιδιά έχουν πολλές πηγές που αποσπούν την προσοχή τους, άρα η προσωπικότητα του δασκάλου είναι καθοριστική στο να κεντρίσει το ενδιαφέρον τους.
Τα παιδιά έχουν την δημιουργικότητα μέσα τους, αυτό είναι το χαρακτηριστικό ενός παιδιού, είναι έτοιμο να ανακαλύψει, είναι ερευνητής, είναι μικρός επιστήμονας. Όλα αυτά όμως απαιτούν προετοιμασία και διάθεση…»
Όταν οι μαθητές γίνονται δάσκαλοι
Η οδηγία-κατεύθυνση που έδωσε στους μαθητές του, περιείχε το σκεπτικό ότι:
« Η κάθε ομάδα από τις τέσσερις, πρέπει να βρει ό,τι πιο ευφάνταστο, ό,τι πιο δημιουργικό και πρωτότυπο σενάριο και τρόπο, για να διδάξει αυτές τις έννοιες της Γεωμετρίας, στις υπόλοιπες τρεις ομάδες.
Βάλτε την φαντασία σας, δείτε τα βιβλία σας και μέσω και της βοήθειας από το site του ψηφιακού σχολείου, κάντε την ορολογία δική σας υπόθεση. Φανταστείτε ότι εσείς είστε οι δάσκαλοι.
Όλα είναι δουλειά των παιδιών, από στίχους μέχρι βίντεο και μουσική. Έτσι αναπτύχθηκε και ένας υγιής ανταγωνισμός.
Μια στιγμή σημαντική, θυμάμαι , ήταν όταν πήρα στα χέρια μου τους στίχους των παιδιών.
Είχαν κατορθώσει να περάσουν την ύλη της έννοιας σε στίχους, με ομοιοκαταληξία, με ρυθμό.
Εκείνη την στιγμή ένιωσα ότι δικαιώθηκαν οι κόποι όλων μας »
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν μπορεί να υποκατασταθεί σε καμία περίπτωση από τα ψηφιακά μέσα.
Δεν μπορεί αυτά να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, είναι εργαλεία στην δημιουργία της διαφοροποίησης, στην λογική της δημιουργίας προτύπων.
Η τεχνολογία μπορεί να δημιουργήσει φοβερές μαθησιακές συνθήκες , αλλά οι συνθήκες αυτές θέλουν έναν μαέστρο.
Τα καλύτερα όργανα, όσο καλά και να είναι, μόνα τους δεν πρόκειται να παίξουνε, χρειάζονται έναν μαέστρο για να ακουστεί κάτι εύηχο…»
•”Το δυνατό μας χαρτί”
Ό Δημήτρης μου επισημαίνει και τοποθετεί σε μία άλλη διάσταση τα οφέλη που προκύπτουν, από την συνύπαρξη τεχνολογίας και διαγωνιστικών ευρημάτων.
Όπως αναφέρει: « Πρέπει να πάρουμε καλές τεχνικές και παραδείγματα και από άλλα εκπαιδευτικά συστήματα, για αυτό υπάρχει η πληροφόρηση και οι νέες τεχνολογίες.
Να αξιοποιηθούν οι καλές πρακτικές και να προσαρμοστούν στην ελληνική εκπαίδευση…»
•”Η εμπειρία της Ευρώπης”
Η αναφορά του στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό που συμμετείχε πρόσφατα, είναι ότι «αποτελεί μια συγκριτική παιδαγωγική εμπειρία πολύτιμη και πολυεπίπεδη, με γνωριμία νέων διδακτικών πρακτικών, με παρακολούθηση εξειδικευμένων ομιλιών της Microsoft για δασκάλους, και με σύγκριση των αποτελεσμάτων της σύγχρονης τεχνολογίας στα σχολεία.
Είναι διαγωνισμός εκπαιδευτικών αλλά στην ουσία είναι διαγωνισμός τάξης, είμαι ευγνώμων προς τα παιδιά, στο ταλέντο και την ευρηματικότητά τους. Ο Διαγωνισμός είναι από παιδιά για παιδιά, εγώ ήμουν ο οργανωτής…»
Ο διαγωνισμός για Πρωτοπόρους Εκπαιδευτικούς, φιλοξενήθηκε στο Πανευρωπαϊκό Φόρουμ “Συνεργάτες στη Μάθηση” 2012 της Microsoft.
Η εκδήλωση διεξήχθη στη Λισαβόνα, από τις 19 έως τις 22 Μαρτίου, συγκεντρώνοντας 250 εκπαιδευτικούς από περισσότερες από 40 ευρωπαϊκές χώρες, ενώ στις 22 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η τελετή βράβευσης, όπου ανακοινώθηκαν οι βραβευθείσες συμμετοχές.
Ο Δημήτρης Ράμμος από το 23ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά κέρδισε τη δεύτερη αναπληρωματική θέση στην κατηγορία Knowledge Building για το project “Διαδραστική Γεωμετρία”.
Το project αυτό αποτελεί μια διαφοροποιημένη διδακτική προσέγγιση συγκεκριμένων εννοιών της Γεωμετρίας.
Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες καλούνται να παρουσιάσουν τη θεωρία των εννοιών αυτών, δημιουργώντας και προβάλλοντας τραγούδια, βίντεο, εννοιολογικούς χάρτες και διαδραστικές παρουσιάσεις, αξιοποιώντας λύσεις και εργαλεία της τεχνολογίας.
Κερδίζοντας τη συγκεκριμένη διάκριση, ο κ. Ράμμος εξασφαλίζει τη συμμετοχή του στο Παγκόσμιο Φόρουμ “Συνεργάτες στη Μάθηση” της Microsoft, το οποίο θα λάβει χώρα φέτος το Νοέμβριο στην Αθήνα.
Με την αφορμή της διάκρισής του, ο Δημήτρης Ράμμος είχε δηλώσει:
«Η εμπειρία της συμμετοχής στο Πανευρωπαϊκό Φόρουμ Συνεργάτες στην Μάθηση της Microsoft ήταν πραγματικά όμορφη και ωφέλιμη.
Καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών του Φόρουμ μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω αξιόλογους εκπαιδευτικούς από όλα τα Ευρωπαϊκά κράτη και να πάρω πολλές ιδέες από τις πρωτοποριακές εκπαιδευτικές πρακτικές που παρουσιάστηκαν.
Επιπλέον, η γνωριμία και η επαφή με τα νέα εργαλεία τεχνολογίας που σχεδιάζονται και προορίζονται για εκπαιδευτική χρήση, ενίσχυσε σε σημαντικό βαθμό την τεχνογνωσία μου στον τομέα αυτό.
Από την άλλη, η διάκριση στον Πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αποτελεί δικαίωση τόσο των δικών μου προσπαθειών όσο και της αστείρευτης έμπνευσης των παιδιών με τα οποία αλληλεπιδρούμε δυναμικά σε καθημερινή βάση.
Σε μια εποχή γεμάτη δυσκολίες και διαρκείς ανακατατάξεις, δεν πρέπει, ως εκπαιδευτικοί να ξεχνάμε πως ο ρόλος μας είναι περισσότερο ιερός από ποτέ.
Ευχαριστώ θερμά τη Microsoft Ελλάς για τη στήριξή της και είμαι έτοιμος να εκπροσωπήσουμε από κοινού με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την Ελλάδα στο Παγκόσμιο Φόρουμ Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών που διοργανώνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον προσεχή Νοέμβριο».
•”Αρχές οργάνωσης και εφαρμογής της διδασκαλίας”
•Ανοικτή και ευέλικτη ως προς τον εκπαιδευτικό ο οποίος έχει δυνατότητα παρέµβασης και αυτενέργειας στο περιεχόµενο και τη µέθοδο διδασκαλίας
• ∆ιαθεµατική µε την έννοια ότι προωθούνται και καλλιεργούνται µε τρόπο εγκάρσιο οι βασικές δεξιότητες-ικανότητες καθώς και η ανάπτυξη θεµάτων και αξιών σε όλο το εύρος των επιµέρους δραστηριοτήτων
•Παιδαγωγικά διαφοροποιούµενη για να λαµβάνει υπόψη τους διαφορετικούς ρυθµούς µάθησης των µαθητών και τις ιδιαιτερότητες στην τάξη
•Ικανή να ενσωµατώνει στοιχεία της σύγχρονης ζωής ώστε να καλλιεργεί την αποδοχή και την κατανόηση µέσα από τη συλλογικότητα.
•Σχεδιασμένη ώστε να προωθεί νέες µεθοδολογίες που καλλιεργούν το βιωµατικό και συνεργατικό τρόπο µάθησης.
• Εμπνευσμένη με τέτοιο τρόπο που να χειραφετεί, αναπτύσσοντας των ικανότητα των µαθητών να παίρνουν τον έλεγχο της ζωής τους µε τρόπο αυτόνοµο και υπεύθυνο.
Διδακτική προσέγγιση
• Διαθεματικότητα- ώστε να αλληλοτροφοδοτείται η γνώση
• Τα σχέδια εργασίας – από το «αποστηθίζω» περνάμε στο «ερευνώ»
• Η διδασκαλία σε οµάδες – µε στόχο το συλλογικό πνεύµα
• Η διαφοροποιηµένη παιδαγωγική – που αφορά τις ανάγκες του µαθητή και όχι γενικά της τάξης.
• Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία – που αποτελεί βασικό συντελεστή της νέας πραγµατικότητας που είναι το ψηφιακό σχολείο
•”Τα έξυπνα παιδιά, έξυπνα δημιουργούν”
Οι απολαυστικοί στίχοι των τεσσάρων ομάδων, όπως γράφτηκαν από τους μαθητές.
ΟΜΑΔΑ 1.
ΟΙ ΚΑ(ΤΑ)ΘΕΤΕΣ
Το τραγούδι που θα σας πω είναι το πιο μαθηματικό!
Με τρέλα στο μυαλό, πάμε όλοι στον κάθετο ρυθμό!
Ευθεία γραμμή, μέσα στην ψυχή…
Χωρίς κάθετη ευθεία είναι μια κακοτυχία!
Τα Μαθηματικά είναι τρομερά… μες στο μυαλό μας είναι όλα δυνατά….
Όταν διαβάζεις Μαθηματικά πας μαζί τους μακριά!
ΟΜΑΔΑ 2.
ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΜΑΣ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ
Κανόνας πρώτος: Αυτοί απέναντι, εγώ εδώ!
Έχουμε γωνίες, έχουμε κι ευθείες.
Πάμε στο παραλληλόγραμμο γι αυτό ακούστ’ εδώ!
Σας ευχαριστώ!
Κάθετες σε παραλληλόγραμμα και ευθείες, μοιάζουν με τις μικρές μας πολιτείες.
Οι οριζόντιες είναι άλλες ιστορίες….
Έχουμε ίσιες γωνίες, δε λέμε ανοησίες!
Αυτά είχαμε να πούμε,
σας ευχαριστούμε…
Το σεβόμαστε για τα καλά…
Αν δεν σας αρέσουμε αντικειμενικά!
ΟΜΑΔΑ 3.
ΑΜΒΛΟΡΞΕΙΑ
Όλα μου φταίνε σήμερα, μεγάλη ιστορία…
Ο δάσκαλος μου έβαλε και πάλι τιμωρία!
Κάναμε Μαθηματικά, εύκολα, απλά κι αστεία,
Εγώ όμως δε θυμόμουνα ποια είναι η γωνία…
Οξεία, αμβλεία ή ορθή;
Τι είναι η γωνία;
• «Για πες Θανάση που γελάς», μου είπε με ειρωνία!
• – «Γιαννάκη, πες μου, τι να πώ; Αντώνη, Βαγγελάκη…»
κι η Πόπη μου ψιθύρισε:
• «Κοίτα το χαρακάκι!»
• «Ορθή γωνία», φώναξα! Κι ο δάσκαλος τρομάζει…
44 φορές θα γράψεις με διατάζει!
Απ’ το μηδέν, ως το 80, οξεία η γωνία,
Στο 90 μόλις φτάσουμε, ορθή είναι η γωνία.
Απ’ το 90 και μετά αμβλεία είναι η γωνία.
Άμα τα μάθετε αυτά, δε βάζω τιμωρία!
ΟΜΑΔΑ 4.
ΟΙ ΠΑΡΑΛ(ΛΗΛ)ΙΕΣ
Κάθε παράλληλη γραμμή είναι διαφορετική,
κάθε ευθεία ορθή , δεν είναι σαν αυτή…
Γιατί κάθε παράλληλη γραμμή έχει και μία αδερφή, που μαζί προχωρούν,
Χωρίς ποτέ να συγκρουστούν.
Έτσι πάντα χαρωπά,
προχωρούνε στα στενά,
με χαμόγελο πλατύ χωρίς καμία συμπλοκή!
Και όπως γράφουν και οι ίδιοι οι μαθητές στο τέλος της παρουσίασης:
« Ποιος είπε ότι τα Μαθηματικά είναι δύσκολα;
Διαδραστική Γεωμετρία ΓΙΟ! »
•”Η πιστοποίηση της επιτυχίας”
Οι έννοιες της Γεωμετρίας οι οποίες επεξεργάστηκαν από τις ομάδες των μαθητών εμπεδώθηκαν και αποτυπώθηκαν στη μνήμη τους, γεγονός το οποίο διαπιστώθηκε αφενός κατά τη διάρκεια της διαδικασίας διατύπωσης των ερωτημάτων της διαδραστικής παρουσίας στο power point και τις απαντήσεις των υπόλοιπων ομάδων σε αυτές, αφετέρου από τα αποτελέσματα Επαναληπτικού Φύλλου αξιολόγησης με ερωτήματα σχετικά με τα εν λόγω κεφάλαια της Γεωμετρίας, που δόθηκε στους μαθητές μία εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση του σεναρίου διδασκαλίας.
Η επιτυχία του σεναρίου πιστοποιήθηκε επιπρόσθετα από την πεποίθηση ολόκληρης της σχολικής κοινότητας (Διευθυντή και συλλόγου διδασκόντων του σχολείου, γονέων της τάξης) πως οι μαθητές μετατράπηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της εφαρμογής των δραστηριοτήτων σε μικρούς ερευνητές, με πραγματικά διεισδυτική και ανακαλυπτική διάθεση.
•”Τι αναφέρουν οι πρωταγωνιστές”
Οι βασικότερες αξιολογικές παρατηρήσεις των μαθητών από τη διαδικασία της ολομέλειας σε κύκλο συνοψίζονται στις παρακάτω προτάσεις τους:
«Μου άρεσε πάρα πολύ που δουλέψαμε σε ομάδες, Θα ήθελα να το κάνουμε πιο συχνά»
«Οι δραστηριότητες ήταν όλες τέλειες, δεν θα ήθελα να ξεχωρίσω κάποια. Γελάσαμε πολύ και μάθαμε πολλά πράγματα»
«Τα Μαθηματικά άρχισαν να μου αρέσουν με αυτές τις δραστηριότητες»
«Κάναμε μια πολύ καλή επανάληψη. Στ΄αλήθεια είχα ξεχάσει κάπως τις ιδιότητες των γωνιών αλλά τώρα τις θυμήθηκα πάλι και τις έμαθα καλύτερα»
«Μου αρέσει πάρα πολύ όταν κάνουμε πράγματα στους υπολογιστές. Το μάθημα γίνεται πολύ ενδιαφέρον και πολύ πιο εύκολο»
«Στην παρουσίαση με τα ποντίκια, μπορεί να μη συμφωνούσα κάθε φορά με την απάντηση που διάλεγε η ομάδα μου, αλλά μου άρεσε που τελικά καταλήγαμε ομαδικά σε μία απάντηση. Δεν με πείραζε αν κάναμε και κάποιο λάθος»
«Νιώθω ότι με τις δραστηριότητες κάναμε μια τέλεια επανάληψη. Προσωπικά μου άρεσε η ηχογράφηση του τραγουδιού με το λογισμικό Songsmith. Το κατέβασα και στο σπίτι μου»
«Μακάρι να ξανακάνουμε τέτοιες δραστηριότητες γρήγορα! Θα ήθελα στην Ιστορία και στη Γεωγραφία»
«Αν είναι να κάνουμε συνέχεια τα Μαθηματικά με αυτόν τον τρόπο, θα γίνει το αγαπημένο μου μάθημα»
«Πρέπει να σεβόμαστε την άποψη του άλλου ακόμα κι αν είναι αντίθετη από τη δική μας. Μόνο έτσι λειτουργεί καλά η ομάδα»
«Αν άλλαζα κάτι, θα ήταν η διάρκεια. Θα ήθελα να κρατήσει παραπάνω»
«Μου άρεσε πολύ που κάναμε τραγούδια και βίντεο – κλιπ. Δεν πίστευα ποτέ πως θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι τέτοιο στο σχολείο!»
«Δεν ξέρω για εσάς, εγώ έμαθα πολλά πράγματα για τις γωνίες και τα γεωμετρικά σχήματα. Μου άρεσε πάρα πολύ το πρόγραμμα με τα Μαθηματικά στον υπολογιστή»
«Οι δραστηριότητες ήταν όλες τέλειες. Μάθαμε πολλά πράγματα στους υπολογιστές που μπορούμε να κάνουμε και μόνοι μας στο σπίτι, όπως οι εννοιολογικοί χάρτες»
«Θα ήθελα να δουλέψουμε καλύτερα στην ομάδα μου. Πιστεύω ότι κάποιες αντιδράσεις ήταν υπερβολικές. Στο τέλος όμως όλα πήγαν καλά και σίγουρα βελτιώνουμε τη συνεργασία μας»
«Κερδίσαμε πολλές γνώσεις στα Μαθηματικά, στη Μουσική και στα κομπιούτερ. Πάνω απ’ όλα όμως περάσαμε τέλεια»
«Μου άρεσε πολύ που βρήκαμε μόνοι μας τους στίχους για τα τραγούδια και γενικά αποφασίζαμε μόνοι μας για το πώς θέλουμε να κάνουμε την κάθε δραστηριότητα»
«Όλα τα λογισμικά ήταν φανταστικά. Αυτό με την τρισδιάστατη παρουσίαση, με το κολλάζ με την παρουσίαση με τα ποντίκια. Θέλω να ξανακάνουμε γρήγορα κι άλλα τέτοια»