DFRLab REPORT | Κινεζική Δύναμη Λόγου: Δυνατότητες και Αντίκτυπος

Αυτή η έκθεση αποτελεί μέρος της σειράς «δύναμη λόγου» του Digital Forensic Research Lab (DFRLab’s), η οποία περιγράφει τη στρατηγική, τις δυνατότητες, τις επιπτώσεις και τις απαντήσεις στις προσπάθειες της Κίνας να διαμορφώσει το παγκόσμιο περιβάλλον πληροφοριών. Η σειρά υποστηρίζει ότι οι ηγέτες της Κίνας πιστεύουν ότι η χώρα μπορεί να αποκτήσει τη γεωπολιτική δύναμη που χρειάζεται για να καθιερωθεί ως παγκόσμιος ηγέτης, να διαδώσει τους κανόνες και τις αξίες της και να αποκεντρώσει την ισχύ των ΗΠΑ στο διεθνές σύστημα αποκτώντας «δύναμη λόγου» (话语权). Στην έννοια, η δύναμη του λόγου είναι μια αφηγηματική ικανότητα καθορισμού ατζέντας που επικεντρώνεται στην αναμόρφωση της παγκόσμιας διακυβέρνησης, των αξιών και των κανόνων για τη νομιμοποίηση και τη διευκόλυνση της έκφρασης της κρατικής εξουσίας.

Ενώ η πρώτη έκθεση εισήγαγε τη στρατηγική ισχύος του λόγου της Κίνας, αυτή η δεύτερη έκθεση εξετάζει τις μέχρι σήμερα προσπάθειές της. Αυτή η έκθεση το αξιολογεί μέσω ενός πλαισίου «σύγκλισης μέσων» (融媒体), ένας κινεζικός όρος που αναφέρεται στην ενσωμάτωση της εσωτερικής και εξωτερικής προπαγάνδας του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος (ΚΚΚ), στα διαδικτυακά και εκτός σύνδεσης κανάλια για τη διάδοσή της και στους μηχανισμούς επίβλεψη στην οποία βασίζονται τα συστήματα επικοινωνιών .

Πιο συγκεκριμένα, αυτή η έκθεση εξετάζει τη «σύγκλιση των μέσων» σε τρεις τομείς: επέκταση καναλιού, καινοτομία περιεχομένου και διακυβέρνηση της τεχνολογικής υποδομής και της ψηφιακής συνδεσιμότητας.

Ο πρώτος φορέας, η επέκταση καναλιού, αναφέρεται στη δημιουργία ή στην καλύτερη αξιοποίηση οχημάτων παράδοσης για την ανταλλαγή μηνυμάτων της Κίνας σε διαφορετικές πλατφόρμες πολυμέσων. Ο στόχος είναι να εκτεθεί ένα αυξανόμενο διεθνές κοινό στις κινεζικές αφηγήσεις και κανόνες με την ελπίδα να διαβρωθεί η παγκόσμια « κυριαρχία του λόγου» της Δύσης. Αυτή η έκθεση εξετάζει αυτή την τάση τόσο μέσω των παραδοσιακών όσο και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Όσον αφορά τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, η Κίνα ξοδεύει πάνω από 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως από το 2008 για προπαγάνδα, με μεγάλο μέρος αυτών να πηγαίνει σε πρωτοβουλίες στον Παγκόσμιο Νότο. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στις στρατηγικές του κορυφαίου ειδησεογραφικού οργανισμού της Κίνας, Xinhua, που αυτοχαρακτηρίζεται ως «ελαφρύ ιππικό» στον παγκόσμιο πόλεμο κοινής γνώμης της Κίνας. Η Xinhua περιέγραψε τη στρατηγική της για τα μέσα ενημέρωσης ως τη χρήση ενός συνδυασμού «ναυπηγικής για να βγεις στη θάλασσα» και «δανείζοντας ένα σκάφος για να βγεις στη θάλασσα» («造船出海»与»借船出海»相结合)—δηλαδή, να χτίσεις Η ικανότητα της Κίνας να διαδώσει αποτελεσματικά το μήνυμά της διεθνώς, ενώ χρησιμοποιεί ξένες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τη διάδοση της προπαγάνδας. Ως μέρος αυτών των προσπαθειών, η Xinhua έχει με τα χρόνια επεκτείνει σημαντικά τα δίκτυά της ώστε να έχει πλέον τον μεγαλύτερο αριθμό ξένων ανταποκριτών από οποιοδήποτε πρακτορείο ειδήσεων στον κόσμο. Άλλες στρατηγικές περιλαμβάνουν τόσο τον εξαναγκασμό όσο και την παροχή κινήτρων σε δημοσιογράφους στο εξωτερικό να συμμετάσχουν σε ευνοϊκότερη κάλυψη της Κίνας.

Οι κινεζικές κρατικές οντότητες έχουν επεκτείνει σημαντικά την παρουσία τους και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Από τον Ιανουάριο του 2021, η Xinhua διένειμε κατά μέσο όρο επτά χιλιάδες τριακόσια άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο και άλλο περιεχόμενο πολυμέσων σε δεκαπέντε γλώσσες καθημερινά, συγκεντρώνοντας πάνω από 200 εκατομμύρια οπαδούς των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο εξωτερικό σε διάφορες πλατφόρμες (συμπεριλαμβανομένων των Facebook, Twitter και YouTube ) . Πράγματι, η δημιουργία λογαριασμών Twitter με έδρα την Κίνα εκτοξεύτηκε κατά πάνω από 6.000 τοις εκατό σε μια περίοδο μόλις τριών μηνών το 2017, μετά από αναφορές για την κατάσταση στο Σιντζιάνγκ στον δυτικό Τύπο. Ταυτόχρονα, ωστόσο, υπάρχει μια πράξη εξισορρόπησης που αντιμετωπίζει το κόμμα-κράτος όταν επιδιώκει να παρουσιάσει την Κίνα ως ηγέτη με αυτοπεποίθηση στο παγκόσμιο κοινό, ενώ ταυτόχρονα υπόκειται στον λαϊκό εθνικισμό και την εσωτερική δυσαρέσκεια στις ενέργειές του.

Για παράδειγμα, οι εντάσεις μεταξύ διαφορετικών γραφειοκρατικών τμημάτων διαψεύδουν την επίσημη κύρωση του διεκδικητικού στυλ «λυκοπολεμιστή» της καταναγκαστικής διπλωματίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, φαίνεται ότι διαφορετικά στοιχεία που είναι υπεύθυνα για τα εξωτερικά μηνύματα εντός της κινεζικής κυβέρνησης είχαν αρχικά αντικρουστεί μεταξύ τους, μερικές φορές φτάνοντας στο σημείο να διαψεύδουν το ένα τις δημόσιες δηλώσεις του άλλου, πριν ενοποιηθούν γύρω από ένα μόνο μήνυμα. Ένα τέτοιο παράδειγμα συνέβη μεταξύ του Κεντρικού Τμήματος Προπαγάνδας και του διπλωμάτη λύκου πολεμιστή Zhao Lijian σχετικά με την προέλευση του ιού COVID-19.

Η αυτολογοκρισία μπορεί να είναι μια κακή παρενέργεια των συντακτικών πιέσεων που ασκούν τα κινεζικά κρατικά πρακτορεία ειδήσεων — όχι μόνο υπέρ της Κίνας αλλά και για αυταρχικές κυβερνήσεις με τις οποίες είναι ευθυγραμμισμένη. Όσον αφορά τις προσπάθειες της Κίνας για τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης, οι περισσότερες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι τα μηνύματα της Κίνας σε γενικό επίπεδο δεν έχουν ιδιαίτερη απήχηση στο τοπικό κοινό. Ωστόσο, ορισμένες αρχικές μελέτες έχουν δείξει ότι η κινεζική προπαγάνδα μπορεί να είναι αποτελεσματική στο να πείσει το κοινό ότι το «μοντέλο της Κίνας» είναι ανώτερο από αυτό των δημοκρατικών πολιτικών συστημάτων στην παροχή ανάπτυξης και σταθερότητας. Στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν συχνά εμπλακεί σε συντονισμένες εκστρατείες επιρροής και ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που διαδίδουν παραπληροφόρηση σχετικά με την προέλευση της πανδημίας COVID-19.

Το δεύτερο «πόδι» της στρατηγικής της Κίνας για τη σύγκλιση των μέσων ενημέρωσης είναι η καινοτομία περιεχομένου, η οποία περιλαμβάνει προσαρμογή περιεχομένου (και τις αφηγήσεις που φτιάχνονται σε αυτό) με τρόπο που να έχει καλύτερη απήχηση σε ένα συγκεκριμένο κοινό, αλλιώς γνωστή ως «ακριβής επικοινωνία» (精准传播). Η Κίνα θεωρεί την πρόσβαση στα δεδομένα της κοινής γνώμης στο εξωτερικό ως απαραίτητη για την ενίσχυση της ικανότητάς της να προσαρμόζει το περιεχόμενο. Όπως δήλωσε ο γραμματέας του κόμματος και πρόεδρος του διαδικτυακού βραχίονα της ναυαρχίδας People’s Daily του ΚΚΚ σε μια ομιλία του 2022, το Διαδίκτυο «στεγάζει έναν τεράστιο όγκο…δεδομένων και είναι σε θέση να αντικατοπτρίζει με ακρίβεια τα κοινωνικά συναισθήματα…. Χρησιμοποιώντας μεγάλα δεδομένα [αναλυτικά στοιχεία] και τεχνητή νοημοσύνη (AI), το διαδίκτυο μπορεί να αποτελέσει εργαλείο για την ενίσχυση της ηγεσίας του Κόμματος». Για το σκοπό αυτό, η Κίνα ξεκίνησε πρόσφατα τέσσερα State Key Laboratories αφιερωμένα στη χρήση μεγάλων δεδομένων για την καλύτερη προσαρμογή του περιεχομένου σε συγκεκριμένο κοινό, καθώς και στη διάδοση της «θετικής ενέργειας» μέσω ψηφιακών και κοινωνικών μέσων.

Εκτός από τη διαμόρφωση περιεχομένου, μια άλλη τακτική είναι να αποκρύψετε το γεγονός ότι το περιεχόμενο προέρχεται από κινεζικές κρατικές πηγές. Αυτό είναι ένα φαινόμενο γνωστό ως «πολιτική εγγενής διαφήμιση», στο οποίο οι κινεζικοί κρατικοί οργανισμοί μέσων ενημέρωσης αγοράζουν χώρο σε ειδησεογραφικά πρακτορεία στο εξωτερικό για να δημοσιεύουν περιεχόμενο που έχει εγκριθεί από το κράτος «καμουφλαρισμένο» ως ουδέτερα άρθρα ειδήσεων. Σε μια έκθεση του 2020, η Freedom House τόνισε ότι, ειδικά στις ψηφιακές εκδόσεις των τοπικών εφημερίδων, η “China Observer” – μια αγγλόφωνη στήλη που παράγεται από το κινεζικό κρατικό μέσο ενημέρωσης China Daily – συχνά δεν χαρακτηρίζεται ως κρατική χορηγία.

Τέλος, μια σχετική στρατηγική περιλαμβάνει τις προσπάθειες της Κίνας να ελέγξει περιβάλλοντα τοπικών μέσων μέσω συμφωνιών κοινής χρήσης περιεχομένου, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις καταλήγουν να πλημμυρίζουν περιβάλλοντα τοπικών μέσων με δωρεάν ή χαμηλού κόστους περιεχόμενο υπέρ του CCP. Ένα τεράστιο μέρος αυτής της ώθησης αφορά χώρες της Πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI) της Κίνας, η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται στον Παγκόσμιο Νότο.

Το τελευταίο πλαίσιο για την εξέταση της στρατηγικής ισχύος του ψηφιακού λόγου της Κίνας είναι η διακυβέρνηση. Αυτό περιλαμβάνει τη διασφάλιση ευρείας υιοθέτησης προτύπων, κανόνων και πρωτοκόλλων διακυβέρνησης που υποστηρίζονται από την Κίνα σε βιομηχανίες με προτεραιότητα, ειδικά στον Παγκόσμιο Νότο. Η Κίνα, για παράδειγμα, έχει δραστηριοποιηθεί στη διαμόρφωση προτύπων τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών στη Διεθνή Ένωση Τηλεπικοινωνιών μέσω μιας στρατηγικής «πλημμύρας της ζώνης» στην οποία όλα τα μέλη που συνδέονται με την Κίνα, είτε προέρχονται από τον ακαδημαϊκό χώρο, είτε από την ιδιωτική βιομηχανία, είτε από την κυβέρνηση, ψηφίζουν ως συνασπισμός. Αυτό διασφαλίζει ότι οι προτάσεις προτύπων από κινεζικές οντότητες καταλήγουν να λαμβάνουν τον αριθμό των ψήφων που απαιτούνται για να εγκριθούν από τον φορέα καθορισμού προτύπων .

Αυτές οι ανταλλαγές χρησιμεύουν για τη διάδοση κινεζικών κανόνων στον κυβερνοχώρο, όπως η «κυριαρχία στον κυβερνοχώρο» (网络主权), που είναι το όραμα της Κίνας για διακυβέρνηση του Διαδικτύου που υποστηρίζει το κυρίαρχο δικαίωμα μιας κυβέρνησης να ελέγχει το Διαδίκτυο εντός των συνόρων της. Το κόμμα-κράτος διαδίδει αυτόν τον κανόνα συμβουλεύοντας τις κυβερνήσεις για το πώς να διαμορφώσουν νόμους και πολιτικές για τη διαχείριση των τεχνολογιών (συχνά παρεχόμενες από την Κίνα, συμβατές με τα κινεζικά πρότυπα) στις δικές τους κοινωνίες. Αυτή η διαδικασία γίνεται ένας βρόχος θετικής ανάδρασης, δημιουργώντας έναν βαθμό τόσο τεχνικού όσο και πολιτικού κλειδώματος μέσω της τεχνικής υποδομής που παρέχεται από την Κίνα, των προτύπων μέσω των οποίων λειτουργεί και των πλαισίων διακυβέρνησης τεχνογνωσίας και δεδομένων. Ταυτόχρονα, η Κίνα αξιοποιεί τις σχέσεις της με τα μέσα ενημέρωσης για να πλημμυρίσει τα τοπικά περιβάλλοντα με ιστορίες για τα οφέλη της επένδυσης της Κίνας στο μέλλον των αναπτυσσόμενων χωρών.

Αυτές οι σχέσεις επιτρέπουν επίσης στην Κίνα να αποκτήσει πρόσβαση σε τεράστιους πόρους δεδομένων. Μια κινεζική εταιρεία που περιγράφεται σε αυτήν την έκθεση, η Nebula, χρησιμοποιεί τις τεχνολογίες μεγάλων δεδομένων και υπολογιστικού νέφους για να αποκτήσει τεράστιο όγκο δεδομένων που σχετίζονται με τη διεθνή κοινή γνώμη για θέματα ειδήσεων που σχετίζονται με την Κίνα. Χρησιμοποιεί μια ποικιλία μεθόδων ανάλυσης, συμπεριλαμβανομένης της σημασιολογίας και της ομαδοποίησης, για να κατανοήσει τις προτιμήσεις του κοινού και να «αξιολογήσει τη διαφορά μεταξύ αυτής της κατανόησης και των προσδοκιών των μέσων ενημέρωσης…βοηθώντας τα κινεζικά μέσα ενημέρωσης να δημιουργήσουν κορυφαία διεθνή ισχύ και επιρροή στον διεθνή λόγο.» Το κινεζικό κράτος μπορεί στη συνέχεια να χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για να βελτιώσει περαιτέρω τα μηνύματά του και να ενισχύσει τον μηχανισμό λογοκρισίας και προπαγάνδας του. Μπορεί να αναπτύξει αυτά τα βελτιωμένα εργαλεία και τεχνολογίες με απλούς τρόπους, όπως να βοηθήσει το γραφείο τουρισμού να δημιουργήσει μια συναρπαστική αφήγηση της «Όμορφης Κίνας». Ωστόσο, μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα συναισθήματος του Nebula για να βοηθήσει τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό να συμμετάσχει σε πιο στοχευμένες επιχειρήσεις πληροφόρησης και εκστρατείες ψυχολογικού πολέμου εναντίον χωρών όπως η Ταϊβάν.

Αυτή η έκθεση διαπιστώνει ότι, ανέκδοτα, οι προσπάθειες της Κίνας κερδίζουν μεγαλύτερο έδαφος σε χώρες όπου οι ελευθερίες του πολίτη είναι ήδη περιορισμένες και όπου η απόκτηση της υποστήριξης ενός μικρού συνασπισμού πολιτικών ελίτ έχει σημασία από την απόκτηση δημόσιας υποστήριξης. Στην μάλλον ακραία περίπτωση της Ζιμπάμπουε, η Κίνα ανταγωνίζεται ανοιχτά και ενεργά και στοχοποιεί δημοσιογράφους και ακτιβιστές της κοινωνίας των πολιτών. Αυτά τα ευρήματα θέτουν αμφιβολίες για τις εκτιμήσεις της κινεζικής επιρροής που εξετάζουν αποκλειστικά τα δεδομένα της κοινής γνώμης. Μια τέτοια έρευνα μπορεί να παραλείπει το γεγονός ότι σε ορισμένα εγχώρια πλαίσια, η Κίνα θεωρεί ότι η σύλληψη της ελίτ είναι πολύ πιο σημαντική από την κατάκτηση καρδιών και μυαλών.

Εν ολίγοις, οι προσπάθειες ισχύος του λόγου της Κίνας είναι άνισες. Ενώ η δημοτικότητα των κρατικών και παραδοσιακών μέσων της υστερεί σε σχέση με εκείνη των δυτικών χωρών, οι προσπάθειές της να διαμορφώσει το περιβάλλον μέσα στους χώρους των μέσων ενημέρωσης και της πληροφόρησης είναι πολύ πιο αποτελεσματικές – και στην πραγματικότητα είναι το επίκεντρο της στρατηγικής ισχύος του λόγου της Κίνας. Η Κίνα δημιουργεί μια εναλλακτική τάξη στον Παγκόσμιο Νότο και κάθε προσπάθεια για ουσιαστική πρόοδο στην τεχνολογική διακυβέρνηση θα πρέπει να πηγάζει από την κατανόηση του οικοσυστήματος που έχει δημιουργήσει η Κίνα, τους παράγοντες ώθησης και έλξης που αντιμετωπίζουν οι χώρες που ασχολούνται με αυτό και σχετικά με το ξεκάθαρο μήνυμα για το τι προσφέρει στην παγκόσμια πλειοψηφία τα πλεονεκτήματα μιας δημοκρατικής προσέγγισης σε τέτοια ζητήματα.

 
Πλήρης ανάλυση και λήψη PDF εδώ

Πηγή: atlanticcouncil.org

Σχετικά Άρθρα