Eurobank: Απαραίτητη η συμφωνία για το δημοσιονομικό κενό του 2014 πριν από την ψήφιση του Προϋπολογισμού 2014

Κυκλοφόρησε σήμερα από την Eurobank  η έκδοση 7 ΗΜΕΡΕΣ OIKONOMIA, στην οποία συνοπτικά αναφέρονται τα ακόλουθα:

 

• Δημοσιονομικό κενό 2014: απαραίτητη η συμφωνία τις επόμενες ημέρες, ειδάλλως η αβεβαιότητα για το οικονομικό περιβάλλον θα μπορούσε να εκτροχιάσει την αναμενόμενη σταθεροποίηση για το 2014.

 

• Πρωτογενές πλεόνασμα Κεντρικής Κυβέρνησης στα €2,6 δισ. για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2013. Το πρωτογενές πλεόνασμα παραμένει θετικό εξαιτίας της αύξησης των φορολογικών εσόδων.

 

• Πληθωρισμός: συνεχίστηκε τον Οκτώβριο ο αποπληθωρισμός. Οι τιμές μειώθηκαν σε ετήσια βάση για όγδοο συνεχόμενο μήνα.

 

• Βιομηχανική παραγωγή: μειώθηκε κατά 3,6% σε ετήσια βάση στο εννεάμηνο, με χαμηλότερους ρυθμούς από ότι το 2012 (-4,3%).

 

• Εμπορικό έλλειμμα: το Σεπτέμβριο αυξήθηκε το έλλειμμα κατά 26,7% σε ετήσια βάση λόγω αύξησης των εισαγωγών και μείωσης των εξαγωγών. Χωρίς τα πετρελαιοειδή πάντως το εμπορικό έλλειμμα παρουσιάζεται μειωμένο κατά 9,2%.

 

 

Δημοσιονομικό κενό 2014: απαραίτητη η συμφωνία τις επόμενες ημέρες, ειδάλλως κινδυνεύει ο στόχος για το ρυθμό ανάπτυξης του 2014

«Η πρόταση μομφής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όπως ήδη είχαμε επισημάνει, δεν προκάλεσε ιδιαίτερα προβλήματα στην κυβερνητική συνοχή.

 

Η κυβέρνηση – παρά την αποχώρηση ενός μέλους της Κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ – εξακολουθεί να έχει πλειοψηφία 154 βουλευτών.

 

Η πολιτική ανάλυση είναι πέρα από τους στόχους του παρόντος δελτίου.

 

Επισημαίνουμε ωστόσο ότι τόσο η κυβέρνηση όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση – ο καθένας για τους δικούς του λόγους – χρησιμοποίησαν το επιχείρημα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Όπως έχουμε σημειώσει πολλές φορές στο παρελθόν, η διαδικασία αναμόρφωσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού πραγματοποιήθηκε με πάρα πολύ αργούς ρυθμούς.

 

Το γενικό σχέδιο ήταν ήδη γνωστό από την άνοιξη του 2010 (πριν από την υπογραφή του 1ου Προγράμματος Σταθεροποίησης) αλλά μόλις πρόσφατα ο νέος μηχανισμός άρχισε να λειτουργεί. Στη συγκεκριμένη ενεργοποίηση συνέβαλλαν τόσο η παρούσα κυβέρνηση όσο και οι εκπρόσωποι των δανειστών (τρόικα). Η χρήση των επιχειρημάτων κατά της φοροδιαφυγής από το σύνολο του πολιτικού συστήματος θα προϋπέθετε τουλάχιστον μια συναίνεση ως προς τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Κάτι τέτοιο δεν έγινε δυνατό μέχρι σήμερα.

 

Παράλληλα, κάποια στιγμή θα πρέπει να δημιουργηθεί και το κατάλληλο κλίμα συναίνεσης όσον αφορά την αποτελεσματική χρήση των φορολογικών εσόδων και τη σχέσης της με την αναδιάρθρωση του δημοσίου και τη μείωση των δαπανών λειτουργίας του.

 

Παρά την καταψήφιση της προτάσεως μομφής δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού για την κυβέρνηση. Μια ακόμη εβδομάδα πέρασε χωρίς συμφωνία για το θέμα του δημοσιονομικού κενού του 2014. Κυβέρνηση και τρόικα παρέμειναν στις διαφορετικές εκτιμήσεις σχετικά με το ύψος του (€0,5 δισ. η κυβέρνηση και €2,5 δισ. η τρόικα). Ήδη κυκλοφορούν φήμες για αδυναμία ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων μέχρι το τέλος του 2013 και για συνέχισή τους ακόμη και τους πρώτους μήνες του 2014.

 

Μια τέτοια λύση, αν και τεχνικά δυνατή, είναι απευκταία. Η ψήφιση του Προϋπολογισμού 2014 μπορεί να πραγματοποιηθεί στα τέλη Νοεμβρίου με βάση το υπάρχον Προσχέδιο και χωρίς συμφωνία για το δημοσιονομικό κενό.

 

Από εκεί και πέρα, οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές θα συνεχιστούν και τελικά όταν υπάρξει συμφωνία θα κατατεθεί προς ψήφιση συμπληρωματικός Προϋπολογισμός για το 2014 (ή αναθεωρημένο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-17).

 

Μια τέτοια λύση όμως είναι απευκταία, γιατί θα δημιουργήσει ένα νέο κλίμα αβεβαιότητας σχετικά με τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

 

Ας μην ξεχνάμε ότι τον Μάιο 2013 έχουμε εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καθώς και Δημοτικές εκλογές στην Ελλάδα.

 

Υπάρχει κίνδυνος η συζήτηση για το δημοσιονομικό κενό του 2014 να εμπλακεί στον προεκλογικό διάλογο ή ακόμη χειρότερα να αναβληθεί η όποια λύση (και για το δημοσιονομικό κενό και για το χρηματοδοτικό κενό αλλά και για τη συνολική ελάφρυνση του ελληνικού χρέους) για την περίοδο μετά τις ευρωεκλογές.

 

Άλλωστε κάτι τέτοιο θα βόλευε και τις κυβερνήσεις των χωρών μελών της ευρωζώνης που δεν θέλουν να επωμιστούν πριν από τις ευρωεκλογές το πιθανό πολιτικό κόστος από την χορήγηση ενός 3ου Προγράμματος στην Ελλάδα.

 

Δεν θεωρούμε ότι αυτό το ενδεχόμενο έχει σημαντικές πιθανότητες πραγματοποίησης υπό τις παρούσες συνθήκες. Οι εκπρόσωποι των δανειστών άλλωστε, ήδη δήλωσαν ότι θα επιστρέψουν στην Αθήνα για τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων μετά το αυριανό Eurogroup. Σε κάθε περίπτωση όμως, η συνέχιση της αβεβαιότητας μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για την επιστροφή σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης το 2014, να αναβάλλει αποφάσεις για ενδεχόμενες επενδύσεις είτε αυτές αφορούν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων είτε άλλα επιχειρηματικά σχέδια.»

 

H  πλήρης έκδοση εδώ:7HMERES_OIKONOMIA_13112013v (1)

Σχετικά Άρθρα