
Eurobank: Απειλή για τις προοπτικές του 2014 η καθυστέρηση της συμφωνίας με την Τρόικα
Η νέα έκδοση 7 Ημέρες Οικονομία της Eurobank σημειώνει συνοπτικά τα ακόλουθα:
- Τα χρονικά περιθώρια για την ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης στενεύουν, οι όποιες καθυστερήσεις βαίνουν εις βάρος των υπόλοιπων ανοικτών θεμάτων και της προοπτικής επιστροφής σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης για το 2014.
- Ικανοποιητικό το πρωτογενές πλεόνασμα της περιόδου Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2014, προβληματίζουν οι εξελίξεις όσον αφορά τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της Γενικής Κυβέρνησης.
- Το ΑΕΠ μειώθηκε κατά -3.9% σε ετήσια βάση για το 2013 επαληθεύοντας τη σχετική πρόβλεψη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών και Προβλέψεων της Eurobank.
- Βιομηχανική παραγωγή: τον Ιανουάριο 2014 αυξήθηκε σε ετήσια βάση για δεύτερο συνεχή μήνα (Ιαν. 2014/2013: +1,1%, Δεκ. 2013/2012: +0,5%).
- Πληθωρισμός: ο αποπληθωρισμός επιβραδύνθηκε για τρίτο διαδοχικό μήνα το Φεβρουάριο 2014 (στο -1,1% ο πληθωρισμός).
Ικανοποιητικό το πρωτογενές πλεόνασμα της περιόδου Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2014, προβληματίζουν οι εξελίξεις όσον αφορά τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της Γενικής Κυβέρνησης
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές «εδώ και πολλούς μήνες συνιστούμε σύνεση στη χρήση των διαθέσιμων κεφαλαίων από το πρωτογενές πλεόνασμα ώστε να μην αναγκαστεί η κυβέρνηση να λάβει επιπλέον μέτρα μέσα στο 2014 σε περίπτωση αδυναμίας επίτευξης του στόχου του Προϋπολογισμού 2014.
Οι πρόσφατες εξελίξεις δείχνουν ότι και οι εκπρόσωποι των δανειστών τείνουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα πρότεινε τη χρήση μέρους του πλεονάσματος για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου με δεδομένο ότι στον Προϋπολογισμό 2014 δεν προβλέπεται κονδύλι για 1αποπληρωμή νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων αλλά απλά μετατέθηκε η τελευταία δόση του 2013 για την πληρωμή των παλαιών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων (€1,5 δισ.) εξαιτίας της καθυστέρησης στην ολοκλήρωση της παρούσας αξιολόγησης του προγράμματος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου 2014 οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου ανέρχονται σε 4,8 δισ. εκ των οποίων τα 0,5 δις. αντιστοιχούν σε εκκρεμείς επιστροφές φόρων.
Η τελευταία κατηγορία παρουσίασε μείωση τον Ιανουάριο 2014 εξαιτίας των σχετικών επιστροφών, όπως δείχνουν και τα αντίστοιχα στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης.
Παρόμοια, όμως, εξέλιξη – μείωση –δεν είχαμε για τις υπόλοιπες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις.
Αντίθετα, το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης, χωρίς τις εκκρεμείς επιστροφές φόρων, ήταν στα €4,4 δισ. αυξημένο κατά 5,4% σε μηνιαία βάση.
Η συγκεκριμένη αύξηση οφείλεται κατά κύριο λόγο στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις:
- των νοσοκομείων (στα €0,8 δισ. τον Ιανουάριο 2014 αυξημένες κατά 15,0% σε μηνιαία βάση)
- των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης (στα €2,8 δισ. τον Ιανουάριο 2014 αυξημένες κατά 10,1% σε μηνιαία βάση, με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων να αυξάνονται κατά 8,0% και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις του ΕΟΠΥΥ να αυξάνονται κατά 12,1% σε μηνιαία βάση).
Επιστρέφοντας στα στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης, τα έσοδα για την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2014 εμφανίζουν μείωση κατά €0,6 δισ. ή -6,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι ανησυχητική και προκαλεί προβληματισμό για την επίτευξη του σχετικού ετήσιου στόχου για το 2014, καθώς υπάρχει υστέρηση εσόδων ήδη από τους δύο πρώτους μήνες του έτους.
Αν το φαινόμενο αυτό συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες τότε υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργηθεί ένα δημοσιονομικό κενό για το 2014».
Το ΑΕΠ μειώθηκε κατά -3,9% σε ετήσια βάση για το 2013 επαληθεύοντας τη σχετική πρόβλεψη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών και Προβλέψεων της Eurobank