
Eurobank : Δυνατή η επίτευξη συμφωνίας πριν από την ψήφιση του Προϋπολογισμού 2014
• «Η πιο κρίσιμη μεταρρύθμιση περιλαμβάνει το θέμα της υπό όρους απελευθέρωσης των πλειστηριασμών ακινήτων»
Κυκλοφόρησε από την Eurobank η έκδοση 7 HMEΡES OI
Επίσης για τον Προϋπολογισμό του 2014 σημειώνουν ότι : « Δεν έχει ακόμη εξασφαλίσει την έγκριση από την τρόικα αλλά υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις συμφωνίας. Οι μακροοικονομικές προβλέψεις και τα έσοδα από τους φόρους στην περιουσία κρίσιμοι παράγοντες για την εκτέλεση του προϋπολογισμού». Τέλος τονίζουν ότι «πέρα από τα παραπάνω, η πιο κρίσιμη μεταρρύθμιση περιλαμβάνει το θέμα της υπό όρους απελευθέρωσης των πλειστηριασμών ακινήτων» .
Συνοπτικά οι αναλυτές αναφέρουν στα κύρια σημεία της έκθεσης τους ότι:
• Προϋπολογισμός 2014: Η κατάθεση του νομοσχεδίου για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων επιτρέπει περιθώρια αισιοδοξίας για την επίτευξη συμφωνίας για το δημοσιονομικό κενό του 2014
• Ελάφρυνση του χρέους: Συμφωνία μετά τις Ευρωεκλογές του 2014 με δεδομένο ότι θα ολοκληρωθούν σύντομα οι διαπραγματεύσεις για τα ανοικτά θέματα του δημοσιονομικού κενού του 2014 και τις εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
• Πρωτογενές ισοζύγιο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2013:
√ Παραμένει πλεονασματικό εξαιτίας της αύξησης των φορολογικών εσόδων ακόμη και αν αφαιρέσουμε την επίδραση του προγράμματος SMP και των εκκρεμών επιστροφών φόρων.
√ Η βελτίωση των εσόδων από ΦΠΑ πλην πετρελαιοειδών και καπνού αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας για τη διατήρηση του χαμηλού ΦΠΑ στην εστίαση.
• Αγορά ακινήτων: Ύφεση και αβεβαιότητα και το 3ο τρίμηνο του 2013.
Όπως αναφέρουν «μετά από σχεδόν τρείς μήνες διαπραγματεύσεων και χωρίς ακόμη να έχει εξασφαλιστεί η συμφωνία της τρόικας για το θέμα του δημοσιονομικού κενού του 2014 ο ΥΠΟΙΚ Γ. Στουρνάρας – στα πλαίσια των κοινοβουλευτικών περιορισμών – κατέθεσε τον Προϋπολογισμό 2014 στο Κοινοβούλιο στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας. Η ψήφιση του αναμένεται στις 7 Δεκεμβρίου 2013.
Η κυβέρνηση επιδιώκει συμφωνία με την τρόικα στα ανοικτά θέματα μέσα στον Δεκέμβριο 2013 και σίγουρα πριν ξεκινήσει η Ελληνική Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Ιανουάριο του 2014.
Το καλύτερο σενάριο για συμφωνία περιλαμβάνει συμφωνία πριν από την ψήφιση του Προϋπολογισμού 2014 και επικύρωση της στο Eurogroup της 8ης Δεκεμβρίου 2013 ώστε να αποδεσμευθεί και η χρηματοδότηση του ελληνικού προγράμματος. Η χρήση της διαδικασίας του συμπληρωματικού προϋπολογισμού ή της αναθεώρησης του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2014-17 δεν θα πρέπει να ακολουθηθεί αφού θα επιβαρύνει τα ανοικτά θέματα της διαπραγμάτευσης για την επόμενη περίοδο. Αυτά περιλαμβάνουν:
1.Τις διαπραγματεύσεις για τα μέτρα ελάφρυνσης του δημοσίου χρέους σύμφωνα με την δέσμευση των εταίρων της Ευρωζώνης στις αποφάσεις του Eurogroup του Νοεμβρίου 2012. Στην συνάντηση της προηγούμενης εβδομάδας μεταξύ του Πρωθυπουργού Α. Σαμαρά και της Γερμανίδας Καγκελαρίου A. Merkel παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ένα χρονοδιάγραμμα για τη συγκεκριμένη συμφωνία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της συνάντησης λοιπόν, συμφωνία για το θέμα της ελάφρυνσης του χρέους αναμένεται μετά τις Ευρωεκλογές του Μαΐου 2014 αλλά ένα γενικό περίγραμμα της λύσης θα παρουσιαστεί νωρίτερα μέσα στον Απρίλιο και μετά την επικύρωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από τη Eurostat. Όπως έχουμε επίσης επισημάνει στο παρελθόν δε θεωρούμε ως πιθανή μια άμεση απομείωση του χρέους προς τον επίσημο τομέα (Χώρες Ευρωζώνης, EFSF). Η πιθανή λύση θα περιλαμβάνει την μείωση των επιτοκίων και την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής.
2.Την κάλυψη των χρηματοδοτικών κενών για την περίοδο 2014-16. Αυτά τα κενά σύμφωνα με το 2ο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης ανέρχονται σε περίπου €11,00 δισ. (€4,50 δισ. για το 2014 και €6,50 δισ. για το 2015). Όπως έχουμε επισημάνει και παλιότερα αναμένουμε επίλυση του συγκεκριμένου ζητήματος σε δύο μέρη. Πρώτα θα καλυφθεί το κενό για το 2014 πιθανών με την παροχή γραμμής ρευστότητας από τον EFSF ή / και με τη χρήση των κεφαλαίων που του ΤΧΣ που δεν χρησιμοποιήθηκαν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Εδώ δεν αποκλείουμε και την πρόσβαση στις αγορές απευθείας σύμφωνα με τη σχετική πρόβλεψη του Προϋπολογισμού 2014. Μια τέτοια κίνηση προϋποθέτει λύση στο πρόβλημα του δημοσιονομικού κενού του 2014 και στην υστέρηση εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων(βλέπε INFO).
Όσον αφορά την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων (τόσο της προαπαιτούμενες για την καταβολή της δόσης του €1,00 δισ. όσο και αυτές που περιλαμβάνονται στην επερχόμενη αναθεώρηση του Προγράμματος (Δεκέμβριος 2013)), δεν αναμένουμε ότι η τρόικα θα κάνει σημαντικές υποχωρήσεις από την ήδη υπάρχουσα συμφωνία.
Αναμένουμε σημαντική συρρίκνωση των αμυντικών βιομηχανιών και το ζητούμενο στην παρούσα φάση είναι αν θα προσμετρηθούν οι απολύσεις στο σύνολο των 4000 απολύσεων που σύμφωνα με το πρόγραμμα πρέπει να πραγματοποιηθούν μέχρι το τέλος του 2013.
Δεν φαίνεται προς το παρόν αν υπάρχει κάποιο θέμα με την διαθεσιμότητα όσον αφορά το 2013. Παράλληλα έχει ξεκινήσει η διαδικασία για το δεύτερο κύμα διαθεσιμότητας. Θεωρούμε ότι η διαδικασία αναδιάρθρωσης, συγχωνεύσεων και κλεισίματος ανενεργών δημοσίων οργανισμών, ΝΠΙΔ κτλ μόνο προς όφελος της αποτελεσματικότητας του Ελληνικού Δημοσίου (και των σχετικών δαπανών του προϋπολογισμού) μπορεί να λειτουργήσει.
Πέρα από τα παραπάνω, η πιο κρίσιμη μεταρρύθμιση περιλαμβάνει το θέμα της υπό όρους απελευθέρωσης των πλειστηριασμών ακινήτων.
Η κυβέρνηση – με δεδομένη την μικρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία – αναζητά περιθώρια συμβιβασμών ώστε να διαμορφώσει μια τελική λύση που θα προστατεύει τους κατόχους πρώτης κατοικίας που πραγματικά αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τα δάνεια τους από αυτούς που στρατηγικά επιλέγουν να μην το κάνουν ενώ θα μπορούσαν.
Η λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα είναι απαραίτητη ώστε να μειωθεί η αβεβαιότητα στην αγορά ακινήτων και στο τραπεζικό σύστημα.»
INFO :Θα αποσκοπεί περισσότερο στη μείωση αβεβαιότητας σχετικά με τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.
H πλήρης ανάλυση εδώ:7HMERES_OIKONOMIA_27112013v