Eurobank: Η αντιστροφή της περίφημης δημοσιονομικής ρήτρας φιλόδοξη πρόθεση

• Η εκταμίευση των δύο δόσεων (€2,8 δισ. + €6,0 δισ.) θα κριθεί από τον ρυθμό νομοθέτησης / υλοποίησης της συμφωνίας

 

• Αναβάθμιση της αξιοπιστίας της χώρας από την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης για την αναδιάρθρωση του προσωπικού του δημοσίου και τις υποχρεωτικές αποχωρήσεις

 

 

 

 

 

 

 

• Το δημοσιονομικό κενό του 2013 δεν έχει κλείσει. Η επιτυχία των ρυθμίσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο και η ουσιαστική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής από τη νέα Γενική Γραμματεία Εσόδων μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2013

 

 

• Η ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας Εσόδων δείχνει ότι η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να αντιμετωπίσει το χρόνιο πρόβλημα της φοροδιαφυγής.

 

 

• Φιλόδοξος ο στόχος της κυβέρνησης για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού της περιόδου 2013-16. Η επίτευξή του θα κριθεί από την ενίσχυση των αναπτυξιακών προοπτικών της ελληνικής οικονομίας και την επιτυχία της φορολογικής μεταρρύθμισης.

 

 

 

 

 

Θετική έκπληξη η ολοκλήρωση της αξιολόγησης και η επικείμενη εκταμίευση της δόσης των €2,8 δισ. με δεδομένο ότι θα νομοθετηθούν τα συμφωνηθέντα με την τρόικα άμεσα

Η κυβέρνηση τις προηγούμενες ημέρες ολοκλήρωσε την διαπραγμάτευση με την τρόικα για την αξιολόγηση της εφαρμογής του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας.

 

 

 

Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης αποτελεί θετική έκπληξη. Την προηγούμενη εβδομάδα αναμέναμε ότι η διαπραγμάτευση δεν θα ολοκληρωνόταν πριν από το Eurogroup της 13ης Μαΐου 2013 εξαιτίας κυρίως της αδυναμίας εύρεσης λύσης για το θέμα των αποχωρήσεων από τον δημόσιο τομέα (βλ. INFO 1).

 

 

 

→INFO 1: Η 13η Μαίου 2013 είχε τεθεί ως καταληκτική ημερομηνία  επειδή  στις 20 Μαίου 2013 λήγει ομόλογο του Ελληνικού Δημοσίου αξίας €5,5 δισ.. το οποίο δε θα ήταν δυνατό να αποπληρωθεί χωρίς την εκταμίευση της δόσης των €6,0 δισ.

 

 

 

Η λύση όμως βρέθηκε. Πλέον, η δόση των €2,8 δισ. θα εκταμιευτεί πριν από το τέλος Απριλίου 2013, με δεδομένο ότι τις επόμενες ημέρες θα ολοκληρωθούν όλες εκείνες οι διαδικασίες που θα οδηγήσουν στην ψήφιση των συμφωνηθέντων με την τρόικα (π.χ. κατάθεση στο κοινοβούλιο και ψήφιση αν πρόκειται για νομοσχέδιο ή δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ψήφιση σε μεταγενέστερη χρονική στιγμή αν πρόκειται για Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου- (βλ. INFO 2).

 

 

 

→INFO 2: Σύμφωνα με το άρθρο 44 (Παράγραφος 1) του Ελληνικού Συντάγματος έχουμε ότι «σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί, ύστερα από πρόταση του Yπουργικού Συμβουλίου, να εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Oι πράξεις αυτές υποβάλλονται στη Bουλή για κύρωση σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 72 παράγραφος 1, μέσα σε σαράντα ημέρες από την έκδοσή τους ή μέσα σε σαράντα ημέρες από τη σύγκληση της Bουλής σε σύνοδο. Aν δεν υποβληθούν στη Bουλή μέσα στις προαναφερόμενες προθεσμίες ή αν δεν εγκριθούν από αυτή μέσα σε τρεις μήνες από την υποβολή τους, παύουν να ισχύουν στο εξής».

 

 

 

Επιπρόσθετα, και η δόση των €6,0 δισ. θα εγκριθεί από το Eurogroup της 13ης Μαρτίου 2013 με δεδομένο ότι μέχρι τότε θα έχουν νομοθετηθεί και θα έχει ξεκινήσει η εφαρμογή των συμφωνηθέντων μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας.

 

 

 

Πιο αναλυτικά, για την εκταμίευση των €2,8 δισ. ως προαπαιτούμενα είχαν οριστεί από το Eurogroup της 27ης Νοεμβρίου 2012 α) η περαιτέρω μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης μέσω της αναδιάρθρωσης της λίστας φαρμάκων των ασφαλιστικών ταμείων και β) η συγκεκριμενοποίηση του προγράμματος «κινητικότητας» στον δημόσιο τομέα.

 

 

 

Το θέμα της λίστας φαρμάκων έχει επιλυθεί εδώ και αρκετές εβδομάδες μετά από τις κατάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις κτλ. της κυβέρνησης.

 

 

 

Το πρόγραμμα «κινητικότητας» στο δημόσιο τομέα καθώς και ο αριθμός των υποχρεωτικών αποχωρήσεων που θα επέφερε, ήταν το βασικό αντικείμενο της διαπραγμάτευσης με την τρόικα της προηγούμενες εβδομάδες.

 

 

 

Σύμφωνα με την χθεσινή συνέντευξη του ΥΠΟΙΚ Γ. Στουρνάρα (βλ.INFO 3) η τελική λύση περιλαμβάνει την υποχρεωτική αποχώρηση 15.000 δημοσίων υπαλλήλων μέχρι το τέλος του 2014 εκ των οποίων οι 4.000 θα αποχωρήσουν μέχρι το τέλος του 2013.

 

 

 

→INFO 3: Βλέπε:

http://www.minfin.gr/portal/el/resource/contentObject/id/447c672d-6817-4e46-8914-d32eb02b1011

 

 

 

Οι αποχωρήσαντες δημόσιοι υπάλληλοι θα αντικατασταθούν με ισάριθμους νεοπροσληφθέντες.

 

 

 

Θεωρούμε ότι η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου θέματος με την απομάκρυνση των επίορκων υπαλλήλων θα συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της αξιοπιστίας της χώρας.

 

 

 

Μέχρι στιγμής, οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν είχαν τολμήσει να θίξουν το ζήτημα των αποχωρήσεων από τον δημόσιο τομέα, εξαιτίας του πολιτικού κόστους που έκριναν ότι συνεπαγόταν μια τέτοια πολιτική.

 

 

 

Η αντικατάσταση των αποχωρούντων δημοσίων υπαλλήλων με ισάριθμους νεοπροσλαμβανόμενους μόνο ως θετική έκπληξη μπορεί να χαρακτηριστεί, με δεδομένο φυσικά ότι οι νέοι υπάλληλοι θα καλύψουν θέσεις σε υπηρεσίες που έχουν πραγματικές ελλείψεις σε προσωπικό.

 

 

 

Σύμφωνα με την μέχρι τώρα πληροφόρηση για τα υπόλοιπα €6,0 δισ. θα χρειαστεί μόνο η τυπική έγκριση του Eurogroup στις 13ης Μαΐου 2013 και του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΝΤ περίπου τις ίδιες ημέρες.

 

 

 

Υπενθυμίζουμε εδώ ότι από τα €6,0 δισ. που αντιστοιχούν στην χρηματοδότηση του προγράμματος για το πρώτο τρίμηνο του 2012 τα €4,2 δισ. θα καταβληθούν από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας ενώ τα υπόλοιπα €1,2 δισ. από το ΔΝΤ.

 

 

 

Η εξέλιξη αυτή έγινε δυνατή αφού ολοκληρώθηκε η διαπραγμάτευση για μια σειρά από ανοικτά θέματα.

 

 

 

Τα κρισιμότερα από αυτά (πέρα από το θέμα της κινητικότητας που συζητήθηκε παραπάνω) περιλαμβάνουν:

 

 

 

• Τον φόρο στην ακίνητη περιουσία. Αποφασίστηκε τελικά η διατήρηση της καταβολής του ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων επιφανειών που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών ρεύματος για το 2013 αλλά με μείωση 15% για όλες τις κατηγορίες υποκείμενων στον φόρο.

 

 

 

Παράλληλα διατηρείται και ο ήδη υπάρχον Φόρος Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ).

 

 

 

Η εφαρμογή του νέου φόρου ακίνητης περιουσίας που θα αντικαταστήσει τους παραπάνω φόρους αναβάλλεται για το 2014.

 

 

 

Με δεδομένες τις καθυστερήσεις στην καταγραφή των ακινήτων, την δημιουργία περιουσιολογίου κτλ. η διατήρηση του ειδικού τέλους κρίνεται αναγκαία και για το 2013.

 

 

 

Θεωρούμε ότι το ελληνικό δημόσιο πρέπει να επιταχύνει τις απαραίτητες διαδικασίες ώστε να επιτευχθεί η αντικατάσταση του τέλους με τον νέο φόρο ακινήτων το 2014.

 

 

 

• Την ανεξαρτητοποίηση της νέας Γενικής Γραμματείας Εσόδων. Σύμφωνα με την συνέντευξη του ΥΠΟΙΚ Γ. Στουρνάρα, η νέα Γενική Γραμματεία Εσόδων θα είναι αρμόδια για την άσκηση φορολογικής διοίκησης και γι αυτό το λόγο θα μεταφερθούν σε αυτή αρμοδιότητες για τις οποίες από το Υπουργείο Οικονομικών, το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.

 

 

 

Οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες αφορούν κυρίως θέματα προληπτικού φορολογικού ελέγχου.

 

 

 

Η ανάθεση των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων στην Γενική Γραμματεία Εσόδων αποτελούσε εδώ και καιρό ένα από τα κρίσιμα σημεία της διαπραγμάτευσης με την τρόικα.

 

 

 

Η κρισιμότητά του έγκειται στο γεγονός ότι πλέον επιχειρείται για πρώτη φορά σοβαρά, ο φορολογικός έλεγχος να αποσπασθεί από την πολιτική ηγεσία και να ανατεθεί σε ένα θεσμικό φορέα με αποκλειστική αρμοδιότητα τα φορολογικά έσοδα (βλ.INFO 4).

 

 

 

→INFO 4: Στο ΣΔΟΕ θα παραμείνουν οι αρμοδιότητες δίωξης του λαθρεμπορίου των, φορολογικών ή παρόμοιων απατών οι εισαγγελικές παραγγελίες κλτ.

 

 

 

Σημειώστε εδώ ότι ο τομέας των φορολογικών μεταρρυθμίσεων ήταν ένας από τους τομείς με τις χαμηλότερες επιδόσεις (μαζί με τον τομέα της δικαιοσύνης) στην τελευταία αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθερότητας.

 

 

 

Σίγουρα, η ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας Εσόδων όχι μόνο θα βελτιώσει τις επιδόσεις στον συγκεκριμένο τομέα μεταρρυθμίσεων αλλά θα συμβάλει στην καλύτερη οργάνωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και την αύξηση των εσόδων.

 

 

 

Βέβαια σε αυτό το σημείο δε θα πρέπει να παραβλέπουμε πως αυτή η μεταφορά δεν μπορεί να γίνει από την μια μέρα στην άλλη και ότι οι παρούσες δομές μπορούν ακόμη να θέσουν εμπόδια.

 

 

 

Αναμένουμε το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου που θα ορίζει την μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων για να κρίνουμε τον βαθμό ολοκλήρωσης της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης.

 

 

 

• Το θέμα της μη-ύπαρξης δημοσιονομικού κενού για το 2013 προς το παρόν. Καμία από τις δύο πλευρές (κυβέρνηση και τρόικα) δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη δημοσιονομικού κενού για το 2013 τουλάχιστον γι’ αυτή τη χρονική περίοδο.

 

 

 

Άλλωστε, η εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι σύμφωνη με τους στόχους που έχουν τεθεί για τα έσοδα και τις δαπάνες. Συνεπώς αποκλείστηκε η λήψη νέων μέτρων σε αυτή την αξιολόγηση.

 

 

 

Βέβαια στο παρελθόν έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι τόσο τα έσοδα όσο και οι δαπάνες (και συνεπώς και το έλλειμμα) όπως υπολογίζονται στα δελτία εκτέλεσης προϋπολογισμού Κεντρικής και Γενικής Κυβέρνησης τυγχάνουν και διαφορετικών ερμηνειών βλ.INFO 5.

 

 

 

→INFO 5: Είναι πλέον συνηθισμένη πρακτική πέρα από τη μείωση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), τα έσοδα της Κεντρικής Κυβέρνησης να  εμφανίζονται αυξημένα επειδή δεν πραγματοποιούνται επιστροφές φόρων ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες συγκρατούνται σε χαμηλά επίπεδα κάτω από τους στόχους του Προϋπολογισμού του 2013.

 

Καμία από τις τρεις πρακτικές δεν μπορεί να διατηρηθεί μέχρι το τέλος του έτους.

 

Oι επιπτώσεις στο έλλειμμα αργά ή γρήγορα θα γίνουν ορατές.

 

 

Βλέπε 7 ΗΜΕΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (11/04/2013):

http://www.eurobank.gr/Uploads/Reports/7HMERES_OIKONOMIA_11042013v.pdf

 

 

 

Η υστέρηση των εσόδων θα επαναξιολογηθεί στην επόμενη αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθερότητας που θα ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2013 και τότε θα αποφασιστεί αν απαιτούνται επιπλέον μέτρα ή όχι. Κρίνουμε ότι το πρόβλημα της υστέρησης των εσόδων θα παραμείνει και τους επόμενους μήνες.

 

 

 

Οι μόνοι παράγοντες που θα μπορέσουν να συμβάλλουν στην επίλυση του – πέρα από την βελτίωση των αναπτυξιακών προοπτικών της οικονομίας – είναι:

 

 

-η επιτυχία του μέτρου της ρύθμισης για την καταβολή των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο όπως αυτές ανακοινώθηκαν στη χθεσινή συνέντευξη τύπου,

 

 

-η ολοκλήρωση της αναμόρφωσης του φορολογικού μηχανισμού και η επιτυχία της νέας Γενικής Γραμματείας Εσόδων όσον αφορά τις αρμοδιότητες προληπτικού φορολογικού ελέγχου που της ανατέθηκαν,

 

 

-η αναμόρφωση της φορολογικής νομοθεσίας μέσω του νέου φορολογικού νομοσχεδίου που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στα τέλη Μαΐου 2013.

 

 

 

 

• Το θέμα του δημοσιονομικού κενού για το 2015-16. Η κυβέρνηση στοχεύει στην επίτευξη σημαντικού πρωτογενούς αποτελέσματος το 2013 και το 2014 υψηλότερου από τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-16 (ΜΠΔΣ 2013-16) (Πρωτογενές αποτέλεσμα 0,3% και 0,4% του ΑΕΠ για το 2013 και το 2014 αντίστοιχα).

 

 

 

Σκοπός της κυβέρνησης είναι η μείωση του δημοσιονομικού κενού της περιόδου 2015-16που σύμφωνα με την τελευταία αναθεώρηση του ΜΠΔΣ 2013-16 (Φεβρουάριος 2013) ανέρχεται σε  €2,5 δισ.

 

 

 

Υπενθυμίζουμε ότι ήδη από τον Νοέμβριο του 2012 είναι σε λειτουργία η περίφημη δημοσιονομική ρήτρα που απαιτεί λήψη νέων μέτρων την περίοδο 2015-16 σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα της περιόδου 2013-14.

 

 

 

Η κυβέρνηση επιθυμεί να χρησιμοποιήσει αυτή τη ρήτρα αντίστροφα.

 

 

 

Με άλλα λόγια, επιθυμεί την επίτευξη μεγαλύτερων πρωτογενών πλεονασμάτων για την περίοδο 2013-14 ώστε να μειωθεί το δημοσιονομικό κενό της περιόδου 2014-15.

 

 

 

Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι η επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων αποτελεί βασική προϋπόθεση για να συμβάλλουν περαιτέρω οι χώρες μέλη της ευρωζώνης στην εξασφάλιση της διατηρησιμότητας του ελληνικού δημόσιου χρέους.

 

 

 

Κρίνουμε την συγκεκριμένη πρόθεση της κυβέρνησης ως φιλόδοξη.

 

 

 

Η επιτυχία της θα κριθεί τουλάχιστον από την επιτυχία εφαρμογής των φορολογικών μεταρρυθμίσεων και των άλλων μέτρων που αποφασίστηκαν για το την εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών του 2013.

 

 

 

• Την ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα ολοκληρωθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί από το Πρόγραμμα (30 Απριλίου 2013).

 

 

 

Είναι αναγκαίο να σημειωθεί εδώ ότι τα κεφάλαια (€50,0 δισ.) για την ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών έχουν καταβληθεί στο σύνολο τους στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σύμφωνα με το σχετικό χρονοδιάγραμμα και επαρκούν για την πλήρη ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών.

 

 

 

Παράλληλα, μέχρι το τέλος Ιουνίου 2013 θα πρέπει να αντιμετωπιστεί και το ζήτημα των μικρότερων τραπεζών και οι οποίες είναι δυνατόν να απορροφηθούν από τις συστημικές τράπεζες αν κάτι τέτοιο κριθεί απαραίτητο.

 

 

 

Οι αγορές αξιολόγησαν ως θετική την επίτευξη συμφωνίας με την τρόικα και την ολοκλήρωση της παρούσας αξιολόγησης του 2ου  Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας.

 

 

 

Τα περιθώρια αποδόσεων των 10-ετών ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των αντίστοιχων γερμανικών τίτλων συνεχίζουν να ακολουθούν πτωτική πορεία τις τελευταίες ημέρες, μετά το υψηλό των 1157,2 μ.β. που σημειώθηκε στις 27 Μαρτίου 2013.

 

 

 

Την 17η Απριλίου 2013 το περιθώριο των ελληνικών 10ετών ομολόγων ήταν στις 1030 μ.β. μειωμένο κατά 24,6 μ.β. ή -5,5% σε εβδομαδιαία βάση (Σχήμα 1).

 

 

ΣΧΗΜΑ 1

 

Η ενίσχυση των αναπτυξιακών προοπτικών αποτελεί την βασική πρόκληση για το 2013 και απαιτεί προώθηση αποκρατικοποιήσεων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, καθώς και επανεκκίνηση των μεγάλων έργων

Όσον αφορά τις αναπτυξιακές προοπτικές υπενθυμίζουμε ότι η  ελληνική οικονομία διέρχεται ήδη τον 6ο χρόνο ύφεσης.

 

 

 

Το ΔΝΤ σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε στις 16 Απριλίου 2012 (βλ.INFO 6) αναμένει ότι ο ρυθμός μεταβολής της ελληνικής οικονομίας θα παραμείνει αρνητικός στο -4,2% ενώ θετικός ρυθμός μεταβολής αναμένεται για το 2014  (0,6%) και τα επόμενα χρόνια.

 

 

 

→INFO 6: Για τις σχετικές προβλέψεις του ΔΝΤ βλέπε: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2013/01/weodata/index.aspx

 

 

 

Το κρίσιμο θέμα τόσο για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων όσο και για την έξοδο της χώρας από την παγίδα της ύφεσης είναι η δημιουργία εκείνων των προοπτικών που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη.

 

 

 

Δεν είναι τυχαίο ότι και ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ Ο. Blanchard σε πρόσφατη συνέντευξη θεωρεί ότι το βασικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας από εδώ και πέρα είναι η επίτευξη θετικών ρυθμών ανάπτυξης (βλ.INFO 7).

 

 

 

→INFO 7: Βλέπε το κείμενο της συνέντευξης του Επικεφαλής Οικονομολόγου του ΔΝΤ Ο. Blanchard κατά την παρουσίαση του April 2013 World Economic Outlook: http://www.imf.org/external/np/tr/2013/tr041613.htm

 

 

 

Στη βελτίωση των αναπτυξιακών προοπτικών της ελληνικής οικονομίας, πέρα από την βελτίωση του επενδυτικού κλίματος που επιφέρει η «ένεση» αξιοπιστίας της θετικής αξιολόγησης και της  βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας, θα συμβάλλουν και μια σειρά από άλλους παράγοντες, όπως:

 

 

 

• Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Τις επόμενες ημέρες περιμένουμε την ανακοίνωση συγκεκριμένων αποτελεσμάτων αναφορικά με α) την πώληση του ΟΠΑΠ και της ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ και β) την αξιοποίηση μιας σειράς από τουριστικά και άλλα ακίνητα του δημοσίου.

 

 

 

Πέρα από τα δημοσιονομικά οφέλη (€2,6 δισ. για τη μείωση του δημοσίου χρέους), οι αποκρατικοποιήσεις και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου θα αποτελέσουν και την βασική πηγή για την προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα.

 

 

 

• Η επανεκκίνηση της κατασκευής των οδικών αξόνων. Τις τελευταίες εβδομάδες ανακοινώθηκε ότι η επανεκκίνηση της κατασκευής των οδικών αξόνων, που είχε διακοπεί από τα μέσα του 2011, είναι θέμα ημερών.

 

 

 

Η συγκεκριμένη προοπτική, εφόσον πραγματοποιηθεί, θα αποτελέσει σημαντική ενίσχυση τόσο για την βελτίωση των αναπτυξιακών υποδομών της χώρας όσο και για την  μείωση της ανεργίας.

 

 

 

• Η αύξηση της ρευστότητας της οικονομίας μέσω των δόσεων του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης. Σύμφωνα με την τελευταία αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης μέχρι το τέλος του 2013 θα πρέπει να έχουν εξοφληθεί οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.

 

 

 

Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία το δημόσιο έχει πραγματοποιήσει τελικές πληρωμές συνολικού ύψους  €1,5 δισ. (τέλος Μαρτίου 2013) ενώ απομένουν πληρωμές συνολικού ύψους €5,5 δισ. μέχρι το τέλος του έτους.

 

 

 

Βέβαια θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι μέχρι στιγμής η πορεία εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων δεν είναι ικανοποιητική (βλ.INFO 8).

 

 

 

→INFO 8: Βλέπε 7 ΗΜΕΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (11/04/2013):

http://www.eurobank.gr/Uploads/Reports/7HMERES_OIKONOMIA_11042013v.pdf

 

 

 

• Η χρηματοδότηση επενδύσεων μέσω των ευρωπαϊκών ταμείων συνοχής (ΕΣΠΑ, κτλ). Σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό αναμένεται ότι μέχρι το τέλος του 2013 αναμένεται να απορροφηθούν περίπου  €3,9 δισ.

 

 

 

Σημαντικό ρόλο εδώ κατέχουν α) η βελτίωση των διαδικασιών για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων καθώς και η επανεκκίνηση των χρηματοδοτούμενων από τα ταμεία συνοχής μεγάλων έργων.

 

 

 

 

Η εβδομάδα που έρχεται-εξελίξεις

 

√ 17-24 Απριλίου 2013: Νομοθέτηση των συμφωνηθέντων με την τρόικα ώστε να προχωρήσει η εκταμίευση της δόσης των €2,8 δισ. μέχρι το τέλος του Απριλίου 2013.

 

 

 

√ 22 Απριλίου 2013: Η Eurostat θα ανακοινώσει τα στοιχεία ελλείμματος και χρέους στα πλαίσια της Πρώτης ειδοποίησης της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (EDP Procedure).

 

 

 

Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε τις προηγούμενες ημέρες τα σχετικά στοιχεία που απέστειλε στην Eurostat για την περίοδο 2009-2012 -(βλ.INFO 9)- (Πίνακας 1). Την επόμενη εβδομάδα θα αναφερθούμε αναλυτικά στα συγκεκριμένα στοιχεία.

 

 

 

→INFO 9: Βλέπε:

http://www.statistics.gr/portal/page/portal/ESYE/BUCKET/A0701/PressReleases/A0701_SEL03_DT_AN_00_2013_01_P_GR.pdf

 


 

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

 

 

 

 

•Ανεργία

Το ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα τον Ιαν. 2013 έφτασε το 27,2% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού (εποχικά διορθωμένα στοιχεία), το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας ανάμεσα στις 27 χώρες μέλη της Ε.Ε. – η Ισπανία έχει το δεύτερο υψηλότερο με 26,2%.

 

 

 

Η ανεργία εμφανίζεται αυξημένη τόσο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (Δεκ. 2012: 25,7%), όσο και σε σχέση με ένα χρόνο πριν (Ιαν. 2012: 21,5%).

 

 

 

Ο απόλυτος αριθμός των ανέργων τον Ιαν. 2013 ήταν 1.378,8χιλ. ενώ οι απασχολούμενοι 3.614,0χιλ. (μη εποχικά διορθωμένα στοιχεία).

 

 

 

Ο αριθμός των ανέργων έχει αυξηθεί πλέον κατά 989χιλ. σε σχέση με τον Ιαν.2008 (390,2χιλ.), αυξημένος κατά 253%.

 

 

 

Ο αριθμός των απασχολούμενων έχει μειωθεί αντιστοίχως κατά 885χιλ. ή 19,7%.

 

 

 

Οι διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας γίνονται εμφανής και από τα ποσοστά ανεργίας των γυναικών και των νέων.

 

 

 

Η ανεργία ανάμεσα στις γυναίκες παραμένει υψηλότερη των αντρών, 31,4% και 23,9% αντίστοιχα, παρουσιάζοντας τη μεγαλύτερη απόκλιση στην ΕΕ-27.

 

 

 

Η ανεργία στους νέους (κάτω των 25 ετών) είναι επίσης μεγαλύτερη από τη συνολική και ανέρχεται πλέον στο 59,1% σε σχέση με το 21,7% το Δεκ. 2008.

 

 

 

Η ανεργία στους νέους στην Ελλάδα παραμένει επίσης η μεγαλύτερη στην ΕΕ-27 και παρουσιάζει τη μεγαλύτερη απόκλιση από την συνολική ανεργία.

 

 

 

Στην Ευρωζώνη η ανεργία έμεινε ουσιαστικά σταθερή τον Ιαν. 2013 στο 12% (Δεκ. 2012: 11,8%, Νοεμ. 2012: 11,8%).

 

image (2)

 

 

 

 

Πηγή: Eurobank Research 7 ημέρες ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

 

 

Ομάδα Οικονομικών Μελετών

 

Επιμελητής, καθηγητής Γκίκας Χαρδούβελης

Οικονομικός Σύμβουλος Ομίλου Eurobank & Επικεφαλής Οικονομικών Ερευνών

 

 

Διεύθυνση Τρέχουσας Οικονομικής Ανάλυσης

Πλάτων Μονοκρούσος: Επικεφαλής Διεύθυνσης

Παρασκευή Πετροπούλου: Αναλυτής Αγορών G10

Γαλάτεια Φωκά: Αναλυτής Αναδυόμενων Αγορών

 

Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών & Προβλέψεων
Τάσος Αναστασάτος: Ανώτερος Οικονομολόγος
Ιωάννης Γκιώνης: Ερευνητής Οικονομολόγος
Βασίλης Ζάρκος: Οικονομικός Αναλυτής
Στέλλα Κανελλοπούλου: Ερευνητής Οικονομολόγος
Όλγα Κοσμά: Οικονομικός Αναλυτής
Μαρία Πρανδέκα: Οικονομικός Αναλυτής
Θεοδόσιος Σαμπανιώτης: Οικονομικός Αναλυτής
Θεόδωρος Σταματίου: Ερευνητής Οικονομολόγος

 

 

Συγγραφείς έρευνας: Θεόδωρος Σταματίου και Θεοδόσιος Σαμπανιώτης

 

 

www.mywaypress.gr

 

 

 

 

 

Σχετικά Άρθρα