Eurobank: «Η δύσκολη πορεία συνεχίζεται. Θετικά αλλά και αρνητικά στοιχεία για τη μελλοντική πορεία της οικονομίας»

• Στα θετικά, το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών μειώθηκε το 2012 στο ¼ του ελλείμματος του 2011, ή στο 2,9% του ΑΕΠ, κυρίως λόγω της μείωσης των πληρωμών για τόκους τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου και της μείωσης των εισαγωγών λόγω της ύφεσης.

 

 

• Αντίθετα, στα αρνητικά, οι προβληματισμοί για τα δημοσιονομικά στοιχεία του Ιανουαρίου επεκτάθηκαν πέρα από τα έσοδα και στις δαπάνες, η μείωση των οποίων οφείλεται και στο γεγονός ότι αναβλήθηκαν δαπάνες που αρχικά είχαν καταγραφεί στο μηνιαίο στόχο του Ιανουαρίου.

 

 

 

 

 

 

 

Από τα ανοιχτά θέματα της κυβέρνησης με την τρόικα η «κινητικότητα» των δημοσίων υπαλλήλων παρουσιάζει τους μεγαλύτερους κινδύνους

«Η κρίση χρέους της ευρωζώνης εισέρχεται σε ένα νέο στάδιο.

 

 

Οι εκλογές στην Ιταλία δεν οδήγησαν στον σχηματισμό κυβέρνησης και συνεπώς θέτουν σε κίνδυνο την εφαρμογή του προγράμματος μεταρρυθμίσεων που είναι απαραίτητες για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας.

 

 

Κάτι τέτοιο μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την συνολική προσπάθεια της περιφέρειας της ευρωζώνης για δημοσιονομική σύγκλιση και βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της.

 

 

Το κρίσιμο σημείο σε αυτή την περίπτωση είναι η επίπτωση που θα έχει η αύξηση των ιταλικών περιθωρίων αποδόσεων στα περιθώρια αποδόσεων των υπολοίπων χωρών της περιφέρειας της ευρωζώνης και πώς αυτή η αύξηση θα επηρεάσει τις πιθανότητες εξόδου τους από την παρούσα κρίση.

 

 

Η συγκεκριμένη άνοδος των αποδόσεων της Ιταλίας είναι εμφανής στο Σχήμα 1 .

ΣΧΗΜΑ 1 MWPRESS

 

Οι εξελίξεις της επόμενης εβδομάδας θα δείξουν αν η άνοδος των ιταλικών περιθωρίων θα είναι μόνιμη και την επίπτωση που θα έχουν στα περιθώρια Ελλάδας, Πορτογαλίας και Ισπανίας.

 

 

Σε αυτό πλαίσιο μέσα στις επόμενες ημέρες η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να λάβει μια σειρά από αποφάσεις για κρίσιμα θέματα που αφορούν στην εφαρμογή του προγράμματος σταθεροποίησης.

 

 

Άλλωστε, το τεχνικό κλιμάκιο των εκπροσώπων των δανειστών (τρόικα) επέστρεψε ήδη στην Αθήνα για να εξετάσει την πρόοδο της ελληνικής κυβέρνησης αναφορικά με την εφαρμογή του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας.

 

 

Τις επόμενες ημέρες (01/03/2013) αναμένεται και η κύρια ομάδα της τρόικας. Τα κρίσιμα σημεία της αξιολόγησης περιλαμβάνουν:

 

 

-την εκτέλεση του Προϋπολογισμού 2013 με ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα των εσόδων.

 

-την εφαρμογή του προγράμματος «κινητικότητας» στο Ελληνικό Δημόσιο.

 

-την πρόοδο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

 

-την πρόοδο όσον αφορά τις εναπομένουσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που εστιάζονται κυρίως στην αγορά ενέργειας, στο δικαστικό σύστημα, στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, κτλ.

 

-την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος.

 

-την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος.

 

 

Το πρόγραμμα «κινητικότητας» δημοσίων υπαλλήλων που ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα δεν αποτελεί μια ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα αναδιάρθρωσης του ανθρώπινου δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου.

 

 

Υποστηρίζουμε κάτι τέτοιο, όχι γιατί δεν περιλαμβάνει απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων αλλά γιατί δείχνει ότι η κυβέρνηση δεν είναι αποφασισμένη να απαντήσει συνολικά στο συγκεκριμένο πρόβλημα.

 

 

Το πρόγραμμα που ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα περιλαμβάνει την κάλυψη 2423 κενών θέσεων στο δημόσιο, από 1821 δημοσίους υπαλλήλους που έχουν ενταχθεί ήδη στο πρόγραμμα «κινητικότητας».

 

 

Οι κενές θέσεις αφορούν κατά κύριο λόγο τα υπουργεία Δημόσιας Τάξης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Υγείας, και Δικαιοσύνης.

 

 

Με δεδομένο ότι οι κενές θέσεις είναι περισσότερες από τους διαθέσιμους υπαλλήλους δεν αναμένουμε υποχρεωτικές αποχωρήσεις.

 

 

Η κυβέρνηση δεν δημοσίευσε ένα πλήρες σχέδιο για το σύνολο των 25.000 δημοσίων υπαλλήλων που θα πρέπει να ενταχθούν στο πρόγραμμα «κινητικότητας» αλλά προτίμησε την τμηματική λύση.

 

 

Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να ανακοινώνει ανάλογες δέσμες υπαλλήλων–κενών θέσεων στο προσεχές μέλλον και μέχρι να καλυφθεί ο αριθμός των 25.000 δημοσίων υπαλλήλων.

 

 

Κάτι τέτοιο βέβαια δεν εξασφαλίζει την αξιοκρατική και αποτελεσματική τοποθέτηση των δημοσίων υπαλλήλων ενώ προσπαθεί να μεταθέσει το θέμα των απολύσεων για το μέλλον.

 

 

Θεωρούμε αμφίβολη την έγκριση του συγκεκριμένου προγράμματος από την τρόικα.

 

 

Δεν παραγνωρίζουμε τη δυσκολία που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση στην οργάνωση ενός τέτοιου σχεδίου μετακινήσεων-απολύσεων στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

 

 

Θεωρούμε ωστόσο ότι η ολοκλήρωση του προγράμματος θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με γνώμονα τη χρησιμότητα, τόσο των θέσεων που κρίνονται ως κενές στα νέα οργανογράμματα των υπουργείων, όσο και την καταλληλότητα των δημοσίων υπαλλήλων που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «κινητικότητας» να καλύψουν τις συγκεκριμένες θέσεις.

 

 

Συνεχίζοντας, η πορεία εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων με ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της δικαιοσύνης (όπου οι προηγούμενες επιδόσεις της ελληνικής κυβέρνησης δεν ήταν ικανοποιητικές –βλ. ΙΝFO 1) και στην αγορά ενέργειας (όπου ήδη έχει αρχίσει η συζήτηση για ιδιωτικοποίηση μέρους της ΔΕΗ) θα αποτελέσουν το επόμενο κρίσιμο στοίχημα της κυβέρνησης.

 

 

→ΙΝFO 1:Η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Αναθεώρηση του2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας παρέχει μια ικανοποιητική εικόνα για την πολύ μικρή πρόοδο των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στον τομέα της δικαιοσύνης και τα προβλήματα που κάτι τέτοιο μπορεί να δημιουργήσει στην ελληνική οικονομία.

 

 

Πρόοδος μπορεί να επιτευχθεί και στα δύο θέματα, αλλά με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς με δεδομένη την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης αλλά και την αντίδραση από συγκεκριμένες ομάδες πίεσης στην ιδιωτικοποίηση μέρους της ΔΕΗ.

 

 

Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων μέχρι στιγμής δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα αλλά πρόκειται για μια πολύπλοκη διαδικασία που σε πολλές περιπτώσεις θέλει χρόνο για να αποδώσει.

 

 

Υπενθυμίζεται (βλ.INFO 2) ότι ο στόχος για τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις και εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου για το 2013 έχει οριστεί στα €2,6 δισ

 

 

→ INFO 2: Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων βλέπε 7 ΗΜΕΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (23/01/2013): http://www.eurobank.gr/Uploads/Reports/7MERES_OIKONOMIA_23012013v.pdf

 

 

 

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν έσοδα αλλά, σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΤΑΥΠΕΔ, τις επόμενες εβδομάδες θα ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ ενώ μέχρι τα μέσα Απριλίου 2013 αναμένεται να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΠΑΠ και για τις ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ.

 

 

Την ίδια περίοδο αναμένονται και εξελίξεις αναφορικά με την αξιοποίηση συγκεκριμένων ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου.

 

 

Είναι αναγκαίο να σημειωθεί εδώ πως η ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ δεν καθυστερεί εξαιτίας προβλημάτων του ΤΑΥΠΕΔ ή του Ελληνικού Δημοσίου αλλά κυρίως εξαιτίας αλλαγών στη διαδικασία του διαγωνισμού που πιθανόν να οφείλεται σε γεωπολιτικούς παράγοντες αναφορικά με το θέμα των αγωγών φυσικού αερίου.

 

 

Ο Απρίλιος θα είναι ο κρίσιμος μήνας για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

 

 

 

 

Οι προβληματισμοί για τα δημοσιονομικά στοιχεία του Ιανουαρίου επεκτάθηκαν πέρα από τα έσοδα και στις δαπάνες, η μείωση των οποίων οφείλεται και στο γεγονός ότι αναβλήθηκαν δαπάνες που αρχικά είχαν καταγραφεί στο μηνιαίο στόχο του Ιανουαρίου

Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης για τον Ιανουάριο του 2013, το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού σε τροποποιημένη ταμειακή βάση ήταν πλεονασματικό κατά €0,2 δισ. και μειωμένο τόσο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κατά -132,4% όσο και με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του Προϋπολογισμού του 2013 κατά 118,2%.

 

 

Τον Ιανουάριο του 2012 το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού κατέγραφε έλλειμμα €0,5 δισ. και ότι ο αντίστοιχος μηνιαίος στόχος στον Προϋπολογισμό του 2013 ήταν για έλλειμμα €0,9 δισ.

 

 

Το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης για τον Ιανουάριο του 2013 ήταν πλεονασματικό και διαμορφώθηκε στα €0,4 δισ.

 

 

Στην αντίστοιχη περίοδο του 2012 το πρωτογενές έλλειμμα της Κεντρικής Κυβέρνησης ήταν €0,03 δισ. ενώ και ο αντίστοιχος στόχος του Προϋπολογισμού του 2013 ήταν για έλλειμμα €0,4 δισ.

 

 

Ήδη από τις 12/02/2013 είχαμε επισημάνει ότι το πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο του 2013 ήταν σημαντικό για ψυχολογικούς λόγους μόνο αλλά δεν θα μπορούσε να είναι διατηρήσιμο στους επόμενους μήνες αφού στηριζόταν κυρίως:

 

 

-Στην μείωση των επιστροφών φόρων.

 

-Στις μειωμένες δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

 

 

Αν κάνουμε την υπόθεση εργασίας ότι οι επιστροφές φόρων και οι δαπάνες του ΠΔΕ ακολουθούσαν τον στόχο του Προϋπολογισμού του 2013 τότε το πρωτογενές ισοζύγιο θα ήταν προφανώς αρνητικό.

 

 

Σε κάθε περίπτωση, οι μειωμένες επιστροφές φόρων τον Ιανουάριο του 2013 θα επιβαρύνουν τις αντίστοιχες υποχρεώσεις των επόμενων μηνών ενώ οι μειωμένες δαπάνες του ΠΔΕ θα επιβαρύνουν τη ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας.

 

 

Ως θετικό στοιχείο μπορούμε να θεωρήσουμε μόνο ότι οι πρωτογενείς δαπάνες κινήθηκαν σε επίπεδα χαμηλότερα της αντίστοιχης περιόδου του 2012.

 

 

Ταυτόχρονα, τα αναλυτικά τελικά στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών έδειξαν ότι τον Ιανουάριο 2013 δεν εξυπηρετήθηκαν και συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών.

 

 

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβάλει στην τεχνική μείωση του ισοζυγίου της Κεντρικής Κυβέρνησης για τον Ιανουάριο.

 

 

Είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συνεχιστεί τους επόμενους μήνες.

 

 

Πιο αναλυτικά, τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο του 2013 ανήλθαν σε €4,3 δισ. μειωμένα κατά  -9,3% σε ετήσια βάση.

 

 

Σε σύγκριση με τον αντίστοιχο στόχο του Προϋπολογισμού του 2013 τα καθαρά έσοδα εμφανίζονται ελαφρά αυξημένα κατά  0,4%.

 

 

Σημειώστε εδώ ότι οι επιστροφές φόρων για τον Ιανουάριο του 2013 ήταν μειωμένες τόσο σε ετήσια βάση κατά -73,6% όσο και σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του  Προϋπολογισμού του 2013 κατά -83,2%.

 

 

Αν υποθέσουμε ότι οι επιστροφές φόρων παρέμεναν στα περσινά επίπεδα τότε η μείωση στα καθαρά έσοδα θα ήταν -13,1% σε ετήσια βάση.

 

 

Αν υποθέσουμε ότι οι επιστροφές φόρων ήταν ίσες με τον στόχο του Προϋπολογισμού του 2013 τότε η μείωση των καθαρών εσόδων θα ανερχόταν σε -14,9% σε ετήσια βάση.

 

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών τα έσοδα από τους άμεσους φόρους εμφανίζονται αυξημένα κατά 8,6% σε ετήσια βάση ενώ είναι επίσης αυξημένα κατά 9,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του Προϋπολογισμού του 2013.

 

 

Η συγκεκριμένη επίδοση οφείλεται κυρίως στα υψηλότερα των αναμενόμενων εσόδων από τον φόρο ακίνητης περιουσίας και στην αύξηση των εισπράξεων των ληξιπρόθεσμων χρεών.

 

 

Από την άλλη, ο φόρος εισοδήματος παραμένει αμετάβλητός σε ετήσια βάση αλλά είναι μειωμένος κατά -4,6% σε  σχέση με τον στόχο του Προϋπολογισμού του 2013.

 

 

Σημειώστε εδώ ότι για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος από 01/01/2013 χρησιμοποιείται η νέα (αυξημένη) φορολογική κλίμακα.

 

 

Οι εξελίξεις είναι πολύ ανησυχητικές σε σχέση με τα έσοδα από τους έμμεσους φόρους.

 

 

Εδώ πλέον είναι εμφανείς οι επιπτώσεις της κρίσης και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος το 2012.

 

 

Ποιο αναλυτικά τα έσοδα από τον ΦΠΑ μειώθηκαν κατά -17,4% σε ετήσια βάση ή κατά -9,5% σε σχέση με αντίστοιχο στόχο του Προϋπολογισμού 2013 ενώ εξίσου ανησυχητικές είναι και οι εξελίξεις στις επιμέρους κατηγορίες του ΦΠΑ (βλέπε Πίνακα 1 παρακάτω).

 

 

Τέλος, τα έσοδα του ΠΔΕ μειώθηκαν κατά -4,6% σε ετήσια βάση και υπολείπονται -23,2% του αντίστοιχου στόχου για τον Ιανουάριο του 2013.

ΣΧΗΜΑ 2

 

 

Από την άλλη πλευρά, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο του 2013 ανήλθαν σε €4,2 δισ. μειωμένες κατά   -21,2% σε ετήσια βάση και -18,0% σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του Προϋπολογισμού του 2013.

 

 

Οι πρωτογενείς δαπάνες για τον Ιανουάριο του 2013 ήταν €3,9 δισ. μειωμένες κατά -18,8% σε ετήσια βάση και -14,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του Προϋπολογισμού του 2013. Η μείωση των πρωτογενών δαπανών συνέβαλλε σημαντικά στην αντιστάθμιση της μείωσης των εσόδων (σε συνδυασμό πάντα με τη μείωση στις επιστροφές φόρων και στις δαπάνες του ΠΔΕ).

 

 

Το κρίσιμο ερώτημα που προκύπτει εδώ είναι αν η συγκεκριμένη μείωση είναι διατηρήσιμη ή όχι.

 

 

Σημειώστε εδώ ότι το Υπουργείο Οικονομικών στα τελικά στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού Ιανουαρίου 2013 δεν δημοσιεύει τους αναλυτικούς μηνιαίους στόχους για τις δαπάνες σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2013.

 

 

Οι στόχοι είναι διαθέσιμοι στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού 2013.

 

 

Ο Πίνακας 2 παρακάτω δείχνει την μείωση συγκεκριμένων κατηγοριών δαπανών (βλ.INFO 3) σε ετήσια βάση αλλά και σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του Προϋπολογισμού 2013.

 

→ INFO 3: Ο Πίνακας περιλαμβάνει τις πρωτογενείς δαπάνες + Δαπάνες για εξόφληση παλαιών χρεών νοσοκομείων, τις δαπάνες για εξοπλιστικά προγράμματα και τις καταπτώσεις εγγυήσεων.

 

 

Παρατηρείστε ότι οι δαπάνες είναι μειωμένες τόσο σε ετήσια βάση όσο και σε σχέση με τους μηνιαίους στόχους του Προϋπολογισμού 2013.

 

 

Για μερικές κατηγορίες δαπανών η μείωση σε σχέση με τον στόχο του Προϋπολογισμού του 2013 δεν είναι δυνατόν να διατηρηθεί.

 

 

Για παράδειγμα στην περίπτωση των χρεών των νοσοκομείων το ποσό των €0.2 δισ. που δεν καταβλήθηκε τον Ιανουάριο του 2013 θα επιμεριστεί στους επόμενους μήνες.

 

 

Ταυτόχρονα, οι δαπάνες για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία είναι μειωμένες κατά -37,3% σε ετήσια βάση και κατά -25,4% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του Προϋπολογισμού 2013.

 

 

Με άλλα λόγια τον Ιανουάριο του 2012 καταβλήθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό €2,7 δισ. ενώ για τον Ιανουάριο του 2013 είχαν προϋπολογισθεί δαπάνες €2,3 δισ..

 

 

Από το δελτίο εκτέλεσης προϋπολογισμού Κεντρικής Κυβέρνησης προκύπτει ότι τον Ιανουάριο του 2013 καταβλήθηκαν μόνο  €1,7 δισ.. (δηλαδή €0,5 δισ. λιγότερα).

 

 

Με δεδομένο ότι οι συγκεκριμένες δαπάνες περιλαμβάνουν κατά κύριο λόγο επιχορηγήσεις ασφαλιστικών ταμείων είναι απορίας άξιο γιατί εμφανίζεται η συγκεκριμένη μείωση τον Ιανουάριο ενώ μόλις δύο μήνες πριν είχαν προϋπολογισθεί στα €2,3 δισ..

 

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

 

 

Οι δαπάνες για τόκους ήταν μειωμένες κατά -47,7% σε ετήσια βάση και -48,0% σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του Προϋπολογισμού του 2013.

 

 

Βέβαια σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Προϋπολογισμός του 2013 καταρτίστηκε πριν από το Πρόγραμμα Επαναγοράς Ομολόγων (Δεκέμβριος 2012) και συνεπώς δεν περιλαμβάνει στους στόχους για τις δαπάνες τόκων και τη μείωση που επήλθε από την επαναγορά των ελληνικών ομολόγων.

 

 

Θεωρούμε απαραίτητη την αναπροσαρμογή των στόχων για τις δαπάνες τόκων και το συνολικό έλλειμμα με βάση τα αποτελέσματα του προγράμματος επαναγοράς ομολόγων.

 

 

Με την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης αναθεώρησης θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα για τους μηνιαίους στόχους του ελλείμματος για το 2013.

 

 

Οι δαπάνες του ΠΔΕ αυξήθηκαν κατά  36,7% σε ετήσια βάση.

 

 

Σε απόλυτα νούμερα η συγκεκριμένη αύξηση είναι πολύ μικρή αφού αντιστοιχεί μόλις σε €14 εκατομμύρια.

 

 

Οι δαπάνες του ΠΔΕ όμως μειώθηκαν κατά -66,5% σε σχέση  με τον αντίστοιχο στόχο για τον Ιανουάριο του 2013.

 

 

Για μια ακόμη φορά επαναλαμβάνεται η πρακτική της μείωσης των δαπανών του ΠΔΕ. Κάτι τέτοιο δυσχεραίνει τις συνθήκες ρευστότητας στην ελληνική οικονομία.

 

 

Σύμφωνα με την Αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2013-16 που κατατέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο ελληνικό κοινοβούλιο το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης (κατά ESA95) του 2013 εκτιμάται στο -4,3% του ΑΕΠ ενώ το πρωτογενές έλλειμμα εκτιμάται στο 0,3% του ΑΕΠ.

 

 

Σημειώνουμε εδώ ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρόσφατη έκθεση της για εκτιμά ότι ο ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ για το 2013 θα είναι -4,4% ενώ το πρωτογενές έλλειμμα εκτιμάται στο 0,0%.

 

 

Θεωρούμε όποια πρόβλεψη σχετικά με την επίτευξη των παραπάνω στόχων του 2013 ως παρακινδυνευμένη με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία του Ιανουαρίου του 2013.

 

 

Το κρίσιμο μέγεθος όμως για την επόμενη περίοδο είναι τα έσοδα του προϋπολογισμού.

 

 

Αν η μείωση συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες τότε η επίτευξη των στόχων θα τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο.

 

 

Οποιαδήποτε τεχνική μείωση του ελλείμματος από μήνα σε μήνα δε θα μπορέσει να αποκρύψει την υστέρηση των εσόδων.

 

 

Η υστέρηση των εσόδων δεν μπορεί να καλυφθεί με την επιβολή νέων φορολογικών μέτρων αφού η φοροδοτική ικανότητα του πολίτη έχει πλέον εξαντληθεί.

 

 

Αντίθετα μια τέτοια πρακτική θα μειώσει ακόμη περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα και συνεπώς και την οικονομική δραστηριότητα.

 

 

Αναμένουμε ότι η κυβέρνηση θα στρέψει το ενδιαφέρον της στην αύξηση των φορολογικών εσόδων μέσω της βελτίωσης του φοροεισπρακτικού και ελεγκτικού μηχανισμού.

 

 

Η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που αφορούν το φοροεισπρακτικό σύστημα είναι πιο επιτακτική από ποτέ.

 

 

Μέχρι στιγμής, οι επιδόσεις της κυβέρνησης όσον αφορά τους φοροεισπρακτικούς ελέγχους υπολείπονται σημαντικά των στόχων.

 

 

Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ (Ιανουάριος 2013) οι στόχοι για τους ελέγχους φορολογικών υποθέσεων σε φορολογούμενους με υψηλά εισοδήματα κτλ. για το τέλος του 2012 δεν έχουν επιτευχθεί ενώ και τον Ιανουάριο του 2013 δεν αναμένεται κάποια βελτίωση της απόδοσης.

 

 

Κρίσιμος σε αυτό το σημείο είναι ο ρόλος του νεοδιορισθέντος Γενικού Γραμματέα Εσόδων Χ. Θεοχάρη με δεδομένο ότι έχει πρώτα εξασφαλιστεί η ανεξαρτησία του.

 

 

Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν κυκλοφορήσει σχέδια για αποπληρωμή των οφειλών προς το δημόσιο μέσω ενός συστήματος μηνιαίων δόσεων κτλ.

 

 

Θέλουμε να επισημάνουμε εδώ ότι το όποιο σχετικό σχέδιο αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών θα πρέπει να ολοκληρωθεί και να τεθεί σε εφαρμογή το συντομότερο δυνατόν.

 

 

Αντίθετα, η καθυστέρηση εφαρμογής του μπορεί να οδηγήσει σε μη εξόφληση οφειλών προς το δημόσιο ακόμη και από φορολογούμενους που έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν.

 

 

Οι τελευταίοι είναι πιθανό να ακολουθήσουν μια τέτοια στάση αναμονής για να ενταχθούν στις ρυθμίσεις του νέου σχεδίου ληξιπρόθεσμων οφειλών.

 

 

Κάτι τέτοιο θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα δημόσια έσοδα.

 

 

 

 

Η εβδομάδα που έρχεται

Το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικα επιστρέφει στην Αθήνα για να εξετάσει την πρόοδο της ελληνικής κυβέρνησης αναφορικά με την εφαρμογή του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας.

 

Τα κρίσιμα σημεία της αξιολόγησης περιλαμβάνουν:

 

• την εκτέλεση του Προϋπολογισμού 2013 με ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα των εσόδων.

• την εφαρμογή του προγράμματος «κινητικότητας».

• την πρόοδο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

• την πρόοδο όσον αφορά τις εναπομένουσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που εστιάζονται κυρίως στην αγορά ενέργειας, στο δικαστικό σύστημα, στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, κτλ.

• την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος.

• την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος.»

 

 

Πηγή: Eurobank Research 7 ημέρες ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

 

 

Ομάδα Οικονομικών Μελετών

 

Επιμελητής, καθηγητής Γκίκας Χαρδούβελης

Οικονομικός Σύμβουλος Ομίλου Eurobank & Επικεφαλής Οικονομικών Ερευνών

 

 

Διεύθυνση Τρέχουσας Οικονομικής Ανάλυσης

Πλάτων Μονοκρούσος: Επικεφαλής Διεύθυνσης

Παρασκευή Πετροπούλου: Αναλυτής Αγορών G10

Γαλάτεια Φωκά: Αναλυτής Αναδυόμενων Αγορών

 

Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών & Προβλέψεων

Τάσος Αναστασάτος: Ανώτερος Οικονομολόγος
Ιωάννης Γκιώνης: Ερευνητής Οικονομολόγος
Βασίλης Ζάρκος: Οικονομικός Αναλυτής
Στέλλα Κανελλοπούλου: Ερευνητής Οικονομολόγος
Όλγα Κοσμά: Οικονομικός Αναλυτής
Μαρία Πρανδέκα: Οικονομικός Αναλυτής
Θεοδόσιος Σαμπανιώτης: Οικονομικός Αναλυτής
Θεόδωρος Σταματίου: Ερευνητής Οικονομολόγος

 

 

Συγγραφείς έρευνας: Θεόδωρος Σταματίου και Θεοδόσιος Σαμπανιώτης

 

 

www.mywaypress.gr

 

 

 

 

Σχετικά Άρθρα