Eurobank: Η εξασφάλιση της συνέχειας του μεταρρυθμιστικού προγράμματος κρίσιμο ζητούμενο
• «Είναι αναγκαίο να αποφευχθεί η χρήση της προσπάθειας επανίδρυσης της ΕΡΤ για την εξυπηρέτηση επικοινωνιακών ή / και συντεχνιακών στόχων από όλες τις πλευρές»
• «Υπάρχει ο κίνδυνος το κόστος εφαρμογής της επανίδρυσης της ΕΡΤ να αποτρέψει οποιαδήποτε περαιτέρω προσπάθεια αναδιάρθρωσης του δημοσίου ακόμη και αν δεν απειληθεί η κυβερνητική συνοχή»
• «Θα τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο η συνολική εφαρμογή του προγράμματος σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας»
• Ολοκληρωμένο σχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος σύμφωνα με τις σχετικές κοινοτικές οδηγίες στο Euro Working Group;
«Η συνέχεια του μεταρρυθμιστικού προγράμματος είναι το κρίσιμο ζητούμενο από την κυβερνητική πλειοψηφία», αναφέρουν οι οικονομικοί αναλυτές του Eurobank Research 7 ημέρες ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, κ.κ. Θεόδωρος Σταματίου και Θεοδόσιος Σαμπανιώτης. «Συνεπώς», τονίζουν «απαιτείται η διόρθωση των αστοχιών της πρώτης προσπάθειας για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Παράλληλα, είναι αναγκαίο να αποφευχθεί η χρήση της προσπάθειας επανίδρυσης της ΕΡΤ για την εξυπηρέτηση επικοινωνιακών ή / και συντεχνιακών στόχων από όλες τις πλευρές.»
Συνοπτικά το Δελτίο οικονομικών εξελίξεων επισημαίνει ότι:
«Η μη υποβολή δεσμευτικών προτάσεων για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ απαιτεί την γρήγορη επαναξιολόγηση της διαδικασίας, την διόρθωση των πιθανών αστοχιών και την προκήρυξη νέου διαγωνισμού.
√ Η προσπάθεια επανίδρυσης της ΕΡΤ είναι αναγκαίο να ενταχθεί σε ένα συνολικό σχέδιο αναδιάρθρωσης του δημοσίου. Η κυβέρνηση χρειάζεται να επικοινωνήσει την αναγκαιότητα του στο κοινό.
√ Θετική έκπληξη η μείωση του ΑΕΠ μόνο κατά -5,6% σε ετήσια βάση το πρώτο τρίμηνο του 2013. Η μείωση των αποθεμάτων όπως προκύπτει από τα στοιχεία ΑΕΠ του 1ου τριμήνου αποτελεί θετική ένδειξη για τα επόμενα τρίμηνα.
√ Τα στοιχεία Κεντρικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2013 δείχνουν ότι το πρόβλημα των εσόδων παραμένει.
√ Η διαδικασία αποπληθωρισμού συνεχίζεται με τις τιμές να μειώνονται σε ετήσια βάση, για τρίτο συνεχόμενο μήνα τον Μάιο (-0,4%).
√ Το εμπορικό έλλειμμα (αγαθά) μειώθηκε κατά 19% τον Απρίλιο, χάρη στην μείωση των εισαγωγών (-1,0%) και την αύξηση των εξαγωγών (+13,6%).
√ Η βιομηχανική παραγωγή συνεχίζει να μειώνεται αν και με χαμηλότερους ρυθμούς (-2,0% η ετήσια μεταβολή του δωδεκάμηνου κινητού μέσου).
Aναλυτικά στα επι μέρους πεδία ανάλυσης αναφέρουν ότι:
«Την τελευταία εβδομάδα είχαμε δύο κρίσιμες εξελίξεις όσον αφορά την εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος.
Η πρώτη εξέλιξη σχετίζεται με την μη υποβολή δεσμευτικής προσφοράς για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Η δεύτερη εξέλιξη σχετίζεται με την προσπάθεια της κυβέρνησης να επιτύχει τους στόχους που έθεσε όσον αφορά τις αποχωρήσεις δημοσίων υπαλλήλων καταργώντας και στη συνέχεια επανιδρύοντας την Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση ΑΕ (ΕΡΤ).
Θεωρούμε ότι η εξασφάλιση της συνέχειας εφαρμογής του μεταρρυθμιστικού προγράμματος είναι το ζητούμενο από την κυβερνητική πλειοψηφία την επόμενη περίοδο.
Συνεπώς, απαιτείται η διόρθωση των αστοχιών της πρώτης προσπάθειας για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Παράλληλα, είναι αναγκαίο να αποφευχθεί η χρήση της προσπάθειας επανίδρυσης της ΕΡΤ για την εξυπηρέτηση επικοινωνιακών ή / και συντεχνιακών στόχων από όλες τις πλευρές.
Η επανίδρυση της ΕΡΤ είναι αναγκαίο να αποτελέσει μέρος ενός συνολικού σχεδίου για την αναδιάρθρωση του ελληνικού δημοσίου βασισμένο σε ορθολογικά και αξιοκρατικά κριτήρια ώστε να μην εκληφθεί ως μια απομονωμένη προσπάθεια που θα διευκολύνει την επίτευξη του στόχου των αποχωρήσεων από τον δημόσιο τομέα. (INFO: Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την 3ηαναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης οι υποχρεωτικές αποχωρίσεις από τον δημόσιο τομέα ανέρχονται σε 4.000 μέχρι το τέλος του 2013 και σε 15.000 (σωρευτικά) μέχρι το τέλος του 2014.)
Υπάρχει ο κίνδυνος το κόστος εφαρμογής της επανίδρυσης της ΕΡΤ να αποτρέψει οποιαδήποτε περαιτέρω προσπάθεια αναδιάρθρωσης του δημοσίου ακόμη και αν δεν απειληθεί η κυβερνητική συνοχή.
Θα τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο η συνολική εφαρμογή του προγράμματος σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας.
Για να αποφευχθούν τα παραπάνω, η κυβέρνηση θα πρέπει να ανακοινώσει τις προθέσεις της συνολικά για το σχέδιο αναδιάρθρωσης του δημοσίου και να επικοινωνήσει την αναγκαιότητα του στο κοινό.
Ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ δεν οδήγησε στο επιθυμητό αποτέλεσμα αφού στις 10 Ιουνίου 2013 (τελική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών) δεν υπεβλήθη καμία δεσμευτική προσφορά.
Η απουσία της ρωσικής Gazprom από την τελική φάση του διαγωνισμού αποτέλεσε αρνητική έκπληξη με δεδομένο το ενδιαφέρον που είχε δείξει το τελευταίο διάστημα για τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση.
Σύμφωνα με την ίδια την Gazprom η δεσμευτική προσφορά δεν υποβλήθηκε εξαιτίας της αδυναμίας της κυβέρνησης να προσφέρει επαρκείς εγγυήσεις σχετικά με την οικονομική κατάσταση της εταιρείας.
Από την άλλη, το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) δεν θεωρεί βάσιμο το σχετικό επιχείρημα.
Ανεπίσημα εκφράζονται απόψεις για προβλήματα που πιθανόν να αντιμετώπιζε η Gazprom μετά την ιδιωτικοποίηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η επιβεβαίωση της τελευταίας άποψης (διένεξη Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού – Gazprom) θα επιβαρύνει σημαντικά την μελλοντική προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ.
Η Gazprom είναι ο σημαντικότερος παίκτης στην αγορά φυσικού αερίου της ευρύτερης περιοχής αλλά και ο μοναδικός επενδυτής που έδειξε ενδιαφέρον για την ΔΕΠΑ.
Αντίθετα, το θέμα της εξασφάλισης των εγγυήσεων μοιάζει ως πιο εύκολα αντιμετωπίσιμο.
Είναι αναγκαίο να αναζητηθούν τα αίτια της αποτυχίας του διαγωνισμού και να αποδοθούν ευθύνες αν υπάρχουν.
Καλό όμως είναι να θυμόμαστε ότι η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ δεν είναι μια εύκολη διαδικασία.
Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη πληροφόρηση τις επόμενες εβδομάδες θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Παράλληλα, στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΣΦΑ υπεβλήθη μια μόνο δεσμευτική προσφορά από την αζέρικη εταιρία Socar. Οι διαδικασίες για το άνοιγμα της προσφοράς και την αξιολόγηση της έχουν ήδη ξεκινήσει.
Σημειώστε ότι από τις αποκρατικοποιήσεις των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ αναμένονται έσοδα περίπου €1,9 δισ., δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος από τα προσδοκώμενα έσοδα (€2,1 δισ.) για το 2013.
Για το 2014 τα προσδοκώμενα έσοδα είναι επίσης €2,1 δισ. ενώ για το 2015 και 2016 τα αντίστοιχα έσοδα ανέρχονται €2,6 δισ. κάθε έτος.
Τα συγκεκριμένα κεφάλαια προορίζονται για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
Οποιαδήποτε απόκλιση από τους στόχους αυτούς είναι πιθανό να προκαλέσει την αυτόματη λήψη μέτρων για τον περιορισμό των πρωτογενών δαπανών (με ανώτατο όριο το €1,0 δισ.) περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τη ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας.
Μέχρι το τέλος του 2012 τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ανέρχονταν σε €1,6 δισ. ενώ για το 2013, έχει ολοκληρωθεί μόνο η συμφωνία για την πώληση του 33,0% του ΟΠΑΠ με τίμημα που υπολογίζεται στα €0,7 δισ.
Οι αποκρατικοποιήσεις και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου, πέρα από τις θετικές δημοσιονομικές επιπτώσεις που συνεπάγονται, αποτελούν και την κύρια πηγή προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων στην ελληνική οικονομία τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα.
Συνεπώς, η αναπτυξιακή τους δυναμική είναι σημαντική.
Η συνέχεια της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας επιβάλλει την εντατικοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και την αντιμετώπιση, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, των αστοχιών που οδήγησαν στην αποτυχία του διαγωνισμού της ΔΕΠΑ.
Θετική εξέλιξη η μείωση του ΑΕΠ μόνο κατά -5,6% σε ετήσια βάση το πρώτο τρίμηνο του 2013 σε συνθήκες πρωτοφανούς μείωσης της ρευστότητας της οικονομίας
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ5, το ελληνικό ΑΕΠ σημείωσε πτώση -5,6% στο πρώτο τρίμηνο του 2013 σε ετήσια βάση.
Σημειώνουμε ότι από το 4ο τρίμηνο του 2008, η Ελλάδα συμπληρώνει 19 συνεχή τρίμηνα αρνητικών ρυθμών μεταβολής.
Το ΑΕΠ μειώθηκε κατά -5,7% το 4ο τρίμηνο του 2012 ενώ σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία σε ετήσια βάση η μεταβολή του ΑΕΠ για το 2012 είναι -6,4%.
Η επίδοση του 1ου τριμήνου του 2013 μπορεί να θεωρηθεί ως θετική έκπληξη, με δεδομένη τη μειωμένη ρευστότητα της ελληνικής οικονομίας εξαιτίας α) της καθυστέρησης στην εκταμίευση των δόσεων του δανείου του EFSF, β) της σημαντικής καθυστέρησης στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων γ) τα νέα φορολογικά μέτρα, δ) την καθυστέρηση στην προώθηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, και δ) την καθυστέρηση στην επανέναρξη των μεγάλων έργων.
Η πορεία των εσόδων του προϋπολογισμού σύμφωνα με τα στοιχεία Κεντρικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2013 δείχνει ότι το πρόβλημα των εσόδων παραμένει
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2013, το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού σε τροποποιημένη ταμειακή βάση ήταν ελλειμματικό κατά €3,9 δισ., μειωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κατά -64,5%.
Σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ2013-16) το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένο κατά -45,4%.
Το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου- Μαΐου 2013 ήταν για δεύτερο συνεχόμενο μήνα ελλειμματικό και διαμορφώθηκε στα €1,0 δις αλλά μειωμένο κατά -58,1% σε ετήσια βάση και κατά -76,4% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.
Οι παραπάνω εξελίξεις σίγουρα δεν αποτελούν θετικές ειδήσεις.
Θα μπορούσαν μάλιστα τα αντίστοιχα ισοζύγια να ήταν ακόμη πιο αρνητικά αν η κυβέρνηση δεν χρησιμοποιούσε, για άλλη μια φορά, την πρακτική της μείωσης:
• των επιστροφών φόρων,
• των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων
(ΠΔΕ),
• των πρωτογενών δαπανών.
• 13 Ιουνίου 2013: Euro Working Group στις Βρυξέλλες.
Πιθανόν να κριθεί αν η Ελλάδα έχει εκπληρώσει τα κριτήρια που θα επιτρέψουν την καταβολή της δόσης του 2ου τριμήνου του 2013 (€3,2 δισ. σύμφωνα με την απόφαση του Eurogroup της 13ης Μαΐου 2013).
Σύμφωνα με την Έκθεση οι μεταρρυθμίσεις αυτές περιλαμβάνουν:
-Την αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά
-Την ολοκλήρωση του πλαισίου καταπολέμησης της διαφθοράς μέσω του ορισμού της σχετικής επιτροπής.
-Την παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος σύμφωνα με τις σχετικές κοινοτικές οδηγίες.»
Αναλυτικά το Eurobank Research 7 ημέρες ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ εδώ: 7HMERES_OIKONOMIA
www.mywaypress.gr
13/6/2013