Eurobank: H τριλογία του βάλτου

Κυκλοφόρησε η έκδοση 7 ημέρες Οικονομία με συγγραφείς τους αναλυτές κ.κ. Θεόδωρο Σταματίου, Οικονομολόγο και Θεοδόσιο Σαμπανιώτη, Οικονομικό Αναλυτή.

Όπως αναφέρουν για το φλέγον φώς του τούνελ, η τριλογία: 1)της αγοράς ακινήτων 2)της συνεχιζόμενης ύφεσης και 3) της μείωσης των εισοδημάτων των νοικοκυριών απομακρύνει «σημαντικά την προοπτική της ανάκαμψης». Επίσης σημειώνουν οτι οι άξονες αναφοράς του προγράμματος  είναι «τα έσοδα, η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού και οι μεταρρυθμίσεις». Συνοπτικά η ανάλυση τονίζει ότι:

 

« • Το ΔΝΤ πέρα από την προώθηση των μεταρρυθμίσεων απαιτεί και κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2ου  εξαμήνου του 2014 για την καταβολή των δόσεων που απομένουν μέχρι το τέλος του 2013.

 

 

 

• Η παρούσα υστέρηση εσόδων αλλά και η υπέρβαση των δαπανών για υγειονομική περίθαλψη δυσκολεύουν την επίτευξη δημοσιονομικού πλεονάσματος για ολόκληρο το 2013.

 

 

 

 

• Η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2ου  εξαμήνου του 2014 προϋπόθεση για την συνέχιση της χρηματοδότησης από το ΔΝΤ.

 

 

 

 

• Η αγορά ακινήτων συνεχίζει την πτωτική της πορεία και το 2ο τρίμηνο τρίμ. 2013, ενώ η συνεχιζόμενη ύφεση και η μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών απομακρύνουν σημαντικά την προοπτική της ανάκαμψης.

 

 

 

 

• Η πρόσκαιρη μείωση των δεικτών Οικονομικού Κλίματος και Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης εξαιτίας των πολιτικών εξελίξεων του Ιουνίου και της καθυστέρησης της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης,  δεν μεταβάλλει – προς το παρόν – τη σημαντική βελτίωση του κλίματος για την ελληνική οικονομία όπως αυτό καταγράφηκε τους προηγούμενους μήνες.

 

 

 

 

• Ο δείκτης ΡΜΙ στη βιομηχανία βελτιώθηκε αισθητά τον Ιούλιο του 2013, στο υψηλότερο σημείο των 43 μηνών». Aναλυτικά σημειώνουν ότι:

 

 

 

 

 

ΔΝΤ: Η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2ου  εξαμήνου του 2014 και η προώθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, οι άξονες αναφοράς για την επιτυχία του ελληνικού προγράμματος

Το ΔΝΤ στην πρόσφατη έκθεσή του για την αξιολόγηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας επικεντρώνει το ενδιαφέρον του σε δυο βασικούς άξονες:

 

 

 

 

1. Την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2ου εξαμήνου του 2014.

2. Την επιτάχυνση του προγράμματος εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

 

 

 

 

Ξεκινώντας από την ανάγκη κάλυψης του χρηματοδοτικού κενού θεωρούμε ότι η λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα είναι αναγκαία συνθήκη για τη συνέχιση του Προγράμματος.

 

 

 

 

Υπενθυμίζουμε ότι το ΔΝΤ απαιτεί εκ του καταστατικού του την εξασφάλιση της χρηματοδότησης της χώρας για τους επόμενους 12 μήνες για να μπορεί να καταβάλει τις προβλεπόμενες από το 2ο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης δόσεις και ότι για το 2ο εξάμηνο του 2014 έχει ήδη διαπιστωθεί χρηματοδοτικό κενό το oποίο θα πρέπει να καλυφθεί είτε μέσω της αγοράς (δανεισμού) είτε μέσω νέου δανεισμού ή απομείωσης του υπάρχοντος δανεισμού από τον επίσημο τομέα (ΕΕ,ΕΚΤ, ΔΝΤ).

 

 

 

 

Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποια βιώσιμη πρόταση για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2ου εξαμήνου του 2014.

 

 

 

 

Για παράδειγμα, η χρήση των κεφαλαίων του Ταμείου Χρηματοδοτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών ως εγγύηση για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού έχει προταθεί τόσο από Έλληνες όσο και από Ευρωπαίους αξιωματούχους.

 

 

 

 

Δεν διαφαίνεται ως βιώσιμη λύση μέχρι στιγμής αφού θα πρέπει να επιλυθούν μια σειρά από αναγκαία προβλήματα όπως το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα κεφάλαια δεν συμπεριλαμβάνονται στο δημοσιονομικό έλλειμμα αλλά κυρίως ότι δεν ενδείκνυται η μείωση των διαθέσιμων κεφαλαίων του ΤΧΣ σε μια δύσκολη περίοδο για το εγχώριο τραπεζικό σύστημα.

 

 

 

 

Η συνέχιση της χρηματοδότησης του προγράμματος από το ΔΝΤ θα απαιτήσει αποφάσεις εκ μέρους της ευρωζώνης μετά τις γερμανικές εκλογές.

 

 

 

 

Κυρίως η ελληνική κυβέρνηση είναι αναγκαίο να επιτύχει δημοσιονομικό πλεόνασμα για το 2013 ώστε να υποχρεώσει τους εταίρους της να ξεκινήσουν την συζήτηση για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού.

 

 

 

 

Η επιτάχυνση του ρυθμού εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων – ο 2ος άξονας αναφοράς του Προγράμματος – αποτελεί την ικανή συνθήκη που θα συμβάλλει σημαντικά στην προσπάθεια της ελληνικής οικονομίας να βελτιώσει τις αναπτυξιακές προοπτικές της.

 

 

 

 

Οι βασικοί άξονες στους οποίους επικεντρώνεται το ΔΝΤ περιλαμβάνουν:

 

 

 

 

• Την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων στο φοροεισπρακτικό μηχανισμό με την λήψη όλων εκείνων των μέτρων που θα επιτρέψουν την πλήρη και αποτελεσματική λειτουργία της νέας Γενικής Γραμματείας Εσόδων αλλά και τη δημιουργία ενός αποτελεσματικότερου φορολογικού πλαισίου.

 

 

• Την αναμόρφωση του δημοσίου τομέα ώστε να γίνει αποτελεσματικότερος.

 

 

• Την συνέχιση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων

 

 

• Την συνέχιση των μεταρρυθμίσεων που σχετίζονται με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας όπως η συνέχιση της απελευθέρωσης των «κλειστών» επαγγελμάτων, η μείωση της γραφειοκρατίας και η διευκόλυνση των εξαγωγών, η απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών και η περαιτέρω απελευθέρωση της αγοράς εργασίας.

 

 

 

 

Αναμένουμε ότι η προώθηση των συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον της κυβέρνησης τους επόμενους μήνες.

 

 

 

 

Η επιτυχής ολοκλήρωση τους όμως θα συμβάλλει σημαντικά στην βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ελληνικής οικονομίας δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για βελτίωση των αναπτυξιακών προοπτικών.

 

 

 

 

 

Η υστέρηση των εσόδων αλλά και η υπέρβαση των δαπανών για υγειονομική περίθαλψη επιβαρύνουν την προοπτική επίτευξης δημοσιονομικού πλεονάσματος για το 2013

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2013, το δημοσιονομικό ισοζύγιο σε ταμειακή, μη ενοποιημένη,  βάση ήταν αρνητικό(δημοσιονομικό έλλειμμα) στα €-4,8 δισ. αλλά μειωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012 κατά €4,9 δισ. ή -50,9%.

 

 

 

 

Το πρωτογενές ισοζύγιο σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν αρνητικό στα €-1,0 δισ. αυξημένο κατά €0,7 δισ ή 284,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Η αύξηση του πρωτογενούς ελλείμματος μπορεί να αποδοθεί κυρίως στη σημαντική υστέρηση των εσόδων.

 

 

 

 

Πιο αναλυτικά, τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2013 και χωρίς να συνυπολογίζονται οι ενδοκυβερνητικές συναλλαγές, ήταν €34,4 δισ., μειωμένα κατά €2,5 δισ. ή -6,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012.

 

 

 

 

Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2013 ανήλθαν σε €20,8 δισ., μειωμένα κατά  -3,9% σε ετήσια βάση.

 

 

 

 

Σε σύγκριση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16 τα καθαρά έσοδα εμφανίζονται μειωμένα κατά -4,2%.

 

 

 

 

Οι επιστροφές φόρων για τη συγκεκριμένη περίοδο ήταν μειωμένες τόσο σε ετήσια βάση κατά -66,2% όσο και σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του  ΜΠΔΣ 2013-16 κατά -53,3%.

 

 

 

 

Αν υποθέσουμε ότι οι επιστροφές φόρων ήταν ίσες με τον στόχο ΜΠΔΣ 2013-16 τότε η μείωση των καθαρών εσόδων θα ανερχόταν σε –7,4% σε ετήσια βάση αλλά και -7,6% σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

 

 

 

 

Όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν η συγκεκριμένη πρακτική μόνο προσωρινά οφέλη έχει.

 

 

 

 

Οι μειωμένες επιστροφές φόρων το πρώτο εξάμηνο απλά αυξάνουν το ποσό που πρέπει να επιστραφεί μέχρι το τέλος του έτους.

 

 

 

 

Σε αντίθετη περίπτωση οι επιστροφές φόρων θα επιβαρύνουν τους δημοσιονομικούς στόχους της χρονιάς.

 

 

 

 

Για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2013, τα συνολικά φορολογικά έσοδα ήταν χαμηλότερα κατά -10,7% σε ετήσια βάση ενώ η μείωση ήταν -4,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

 

 

 

 

Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος (φυσικών και νομικών προσώπων) ήταν μειωμένα κατά -13,2% σε ετήσια βάση και -10,1% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

 

 

 

 

Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2013, η υστέρηση των εσόδων είναι κατά κύριο λόγο παροδική και θα καλυφθεί τους επόμενους μήνες.

 

 

 

 

Με δεδομένη την συνέχιση της ύφεσης την επόμενη περίοδο, θεωρούμε ότι η άποψη του Υπουργείου Οικονομικών εκφράζει το αισιόδοξο σενάριο.

 

 

 

 

Η συνεχιζόμενη ύφεση, η μειούμενη ρευστότητα στην οικονομία και η έλλειψη απτών αποδείξεων για την δημιουργία εκείνων των συνθηκών που θα επιτρέψουν την επιστροφή στην ανάπτυξη – με την εξαίρεση των καλών επιδόσεων στον τουρισμό – δείχνουν ότι η φοροδοτική ικανότητα περιορίζεται.

 

 

 

 

Το επιχείρημα μας ενισχύει και η πορεία των εσόδων από τον ΦΠΑ.

 

 

 

 

Τα συνολικά έσοδα από τον ΦΠΑ για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2013 συνεχίζουν την πτωτική τάση των προηγούμενων μηνών.

 

 

 

 

Τα έσοδα ήταν μειωμένα κατά -12,9% σε ετήσια βάση και κατά -3,4% σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

 

 

 

 

Σημαντική ήταν και η  πτώση στις δύο από τις τρεις κύριες υποκατηγορίες του ΦΠΑ (Πετρελαιοειδή και Καπνός). Όσον αφορά το ΦΠΑ των λοιπών προϊόντων, η πτώση ήταν -11,0% σε ετήσια βάση αλλά μόνο -0,1% σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.

 

 

 

 

Αναμένουμε ότι η ενεργοποίηση της Νέας Γενικής Γραμματείας Εσόδων αλλά και οι ρυθμίσεις για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Ελληνικό Δημόσιο θα συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση της εικόνας των φορολογικών εσόδων τους επόμενους μήνες.

 

 

 

 

Είναι όμως αναγκαίο να επισημάνουμε πως οι παραπάνω μεταρρυθμίσεις στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό αν και σημαντικές πραγματοποιήθηκαν (ή συνεχίζουν ακόμη να βρίσκονται σε στάδιο εφαρμογής) με μεγάλη καθυστέρηση.

 

 

 

 

Η επίδραση τους στην πορεία των εσόδων θα ήταν αποτελεσματικότερη αν είχαν εφαρμοστεί πιο νωρίς κατά τη διάρκεια του 2011 ή του 2012.»

 

 

 

 

Η πλήρης ανάλυση εδώ: 7HMERES_OIKONOMIA

 

 

 

 

 www. My Way Press.gr

6/8/13

Σχετικά Άρθρα