Fitch: Ο TAP δεν θα συμβάλλει στην μείωση των τιμών αερίου
•Βασικό μειονέκτημα του TAP, τονίζει ο οίκος αξιολόγησης, είναι η μικρή χωρητικότητά του, κάτω από το 50% της δυνητικής χωρητικότητας του Nabucco West
• Οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, την τρίτη υψηλότερη τιμή στην ΕΕ για το φυσικό αέριο που προμηθεύονται
Η επιλογή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (TAP) για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ της Κασπίας Θάλασσας προς την Ευρώπη «πιθανότατα δεν θα συμβάλλει στην μείωση των τιμών αερίου» στη Γηραιά Ήπειρο, όπως σημειώνει σε έκθεσή του ο οίκος αξιολόγησης Fitch, προσθέτοντας μάλιστα πως η εναλλακτική λύση του Nabucco West «θα μπορούσε να έχει μία μέτρια επίδραση στις τιμές».
Βασικό μειονέκτημα του TAP, τονίζει η Fitch, είναι η μικρή χωρητικότητά του, 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ανά έτος (ήτοι το 2% της Ευρωπαϊκής κατανάλωσης).
Σε αντιδιαστολή, ο Nabucco West θα είχε την δυνατότητα να μεταφέρει ετησίως περίπου 23 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, με την πιθανή προσθήκη παροχής από την Ρουμανία.
Υπενθυμίζεται ότι η αυστριακή κρατική εταιρεία φυσικού αερίου OMV, η οποία ηγούνταν της κοινοπραξίας Nabucco West, έχει διαρρεύσει oτι η επιλογή του TAP έγινε λόγω των υψηλότερων τιμών καυσίμων σε Ελλάδα και Ιταλία.
Επιπλέον, συνεχίζει ο οίκος αξιολόγησης, ο Nabucco West θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά την ενεργειακή ασφάλεια των χωρών μέσω των οποίων θα διερχόταν, όπως η Βουλγαρία, η Ουγγαρία και η Ρουμανία, οι οποίες εξαρτώνται από ρωσικές εξαγωγές φυσικού αερίου.
Στον αντίποδα, ο TAP καταλήγει στην Ιταλία, η οποία, όπως επισημαίνει η Fitch, ήδη διαθέτει ποικιλία πηγών εισαγωγής αερίου, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, της Λιβύης και της Αλγερίας.
ΤΑΡ αντί Nabucco
Η απόφαση του Αζερμπαϊτζάν να επιλέξει αντί του Nabucco τελικά τη μεταφορά του αερίου μέσω του αγωγού ΤΑΡ είναι στο επίκεντρο των οικονομικών ρεπορτάζ και σχολίων του ευρωπαϊκού Τύπου.
Η αυστριακή Der Standard χαρακτηρίζει την επιλογή των Αζέρων «βαριά ήττα», κατ` αρχήν για τον αυστριακό ενεργειακό όμιλο OMV που είχε επενδύσει στον Nabucco.
Η OMV «βρίσκεται ενώπιον των συντριμμιών του κύρους της» υποστηρίζει η εφημερίδα και προσθέτει ότι η εν λόγω εξέλιξη «συνιστά ήττα σε πολύ μεγαλύτερη έκταση και για την αυστριακή εξωτερική πολιτική, η οποία υπέταξε τους προσανατολισμούς της στα ορυκτά συμφέροντα της OMV…
Και το σχόλιο συνεχίζει: «Όταν το ζητούμενο είναι πετρέλαιο και φυσικό αέριο δεν γίνεται και πολύ κουβέντα για δημοκρατικές προδιαγραφές και ανθρώπινα δικαιώματα.
Και φυσικά κανείς δεν ρωτά (τους Αζέρους) πού καταλήγουν τα έσοδα από το ενεργειακό μπουμ της χώρας».
Εξηγώντας τους λόγους που επελέγη ο TAP, η αυστριακή εφημερίδα παρατηρεί: καθοριστικό για την επιλογή του εν λόγω ομίλου δεν ήταν μόνο το χαμηλότερο κόστος κατασκευής του αγωγού, αλλά και οι υψηλότερες τιμές πώλησης στις αγορές των χωρών που τροφοδοτεί».
Στο σημείο αυτό δίνει έμφαση και η Tagesspiegel του Βερολίνου που παρατηρεί, μεταξύ άλλων, ότι «ο νέος αγωγός θα συμβάλει στο να διαφοροποιήσει η Ελλάδα την τροφοδοσία της σε φυσικό αέριο, καθώς μέχρι τώρα περίπου το 80% των αναγκών της καλύπτεται από την ρωσική Gazprom και το υπόλοιπο 20% έρχεται με τη μορφή υγρού φυσικού αερίου από τη βόρεια Αφρική…
Οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, την τρίτη υψηλότερη τιμή στην ΕΕ για το φυσικό αέριο που προμηθεύονται.
Ένας λόγος για αυτό είναι το γεγονός ότι ο κύριος τροφοδότης της Ελλάδας, η Gazprom, χρεώνει στην ελληνική εταιρεία ΔΕΠΑ τιμές κατά πολύ υψηλότερες από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες», επισημαίνει η γερμανική εφημερίδα. (πηγές: Deutsche Welle, Skai.gr)
www.mywaypress.gr
28/6/2013