GΜoundreas: Το πρόβλημα δεν είναι ο χρόνος αλλά η ίδια η συνταγή
Κυκλοφόρησε το νέο δελτίο οικονομικής επικαιρότητας της GEORGE MOUNDREAS & COMPANY S.A., η οποία σημειώνει ότι:
«Δριμεία επίθεση εξαπέλυσε για άλλη μία φορά ο Γερμανός οικονομολόγος και ένας εκ των σοφών, Peter Bofinger, κατά της πολιτικής λιτότητας που επιβάλλει η Γερμανία, σε ομιλία του στις Βρυξέλλες επισημαίνοντας επακριβώς τα λάθη της πολιτικής που ακολουθείται, τα οποία όπως εμείς αλλά και η Παγκόσμια οικονομική κοινότητα συνέχεια επισημαίνουμε, αλλά έχει τη σημασία του να προέρχεται εκ των έναν από τους σοφούς.
Επέκρινε έντονα τις πολιτικές λιτότητας, αναφέροντας ότι έχουν αποτύχει πλήρως όπως αποδεικνύει περίτρανα η διαρκής αύξηση του δημόσιου χρέους στις χώρες που αντιμετωπίζουν δημοσιονομικές δυσκολίες.
Το αποτέλεσμα των πολιτικών λιτότητας είναι ως εκ τούτου το βάθεμα της ύφεσης, η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, η έλλειψη τραπεζικού δανεισμού προς τις επιχειρήσεις, η συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας και πάνω από όλα η ανεργία.
Ο ίδιος αντιπαρέβαλε την Ευρωζώνη με τις ΗΠΑ τονίζοντας ότι και στις 2 περιπτώσεις, το 2008 παρατηρήθηκε η ίδια τραπεζική κρίση, την οποία οι ΗΠΑ αντιμετώπισαν με πολιτική νομισματικής χαλάρωσης με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν πολύ μικρότερη ανεργία και καλύτερους δημοσιονομικούς δείκτες από περισσότερες χώρες της Ευρωζώνης.
Ταυτόχρονα επικαλέστηκε και το παράδειγμα της Ιαπωνίας και τόνισε ότι η Γερμανική αντίληψη, σύμφωνα με την οποία το χρέος δεν αντιμετωπίζεται μέσω της δημιουργίας ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό, άρα αύξηση του χρέους, είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας, αφού αγνοεί την βασική αρχή της μακροοικονομικής θεωρίας ότι σε περιόδους ύφεσης απαιτείται αύξηση των δημοσίων δαπανών και όχι συρρίκνωση τους.
Συνεχίζοντας επισήμανε ότι η εφαρμογή της λιτότητας στα κράτη με δημοσιονομικά προβλήματα έγινε με έντονο και γρήγορα τρόπο, όπως άλλωστε συμφωνεί και το ΔΝΤ, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, και τώρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει περισσότερο χρόνο για μείωση των ελλειμμάτων αλλά το πρόβλημα δεν είναι ο χρόνος αλλά η ίδια η συνταγή.
Σχετικά με τη στάση της Γερμανίας, δήλωσε ότι η κοινή γνώμη στη Γερμανία δεν κατανοεί ότι η κρίση στην Ευρωζώνη απειλεί άμεσα τη Γερμανική οικονομία η οποία βασίζεται στις εξαγωγές και η μόνη περίπτωση να υποχωρήσει η Γερμανίδα Καγκελάριος στις θέσεις περί λιτότητας, είναι η κρίση να επεκταθεί και στην ίδια την Γερμανία.
Σε μία ομιλία του ο Bofinger περίγραψε αυτά που επισημαίνουμε στις ανασκοπήσεις τουλάχιστον τα τελευταία 2 χρόνια αλλά και αυτά που βιώνουμε σαν κράτος μέλος της Ευρωζώνης και σαν Ευρωζώνη στο σύνολο της και τα οποία επιβεβαιώνονται από τους αρνητικούς δημοσιονομικούς και μακροοικονομικούς δείκτες.
Στις ΗΠΑ, τα τελευταία στοιχεία ήταν θετικά, με τις νέες θέσεις εργασίας να ενισχύονται και τις νέες αιτήσεις για επίδομα ανεργίας να μειώνονται, τις κατασκευαστικές δαπάνες να αυξάνονται και τον μεταποιητικό PMI του Ιουνίου να είναι υψηλότερος των εκτιμήσεων στις 50,9 μονάδες από 49 τον Μάιο.
Στην Κίνα, σε χαμηλό εννέα μηνών ο PMI υπηρεσιών τον Ιούνιο, στις 53,9 μονάδες από 54,3 τον Μάιο, καθώς επιβραδύνθηκε η κατασκευαστική δραστηριότητα, ένδειξη ότι η οικονομία επιβραδύνεται.
Η οικονομία της Κίνας αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 7,6% το β’ εξάμηνο, αλλά οι κίνδυνοι από τα δάνεια της αυτοδιοίκησης, που επανειλημμένως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν, την καθυστέρηση στην αύξηση των κρατικών εσόδων, τη μειωμένη ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών και τη βιομηχανία, διατηρούνται και ενισχύονται.
Την Παρασκευή 05 Ιουλίου, 2013, ο BDΙ έκλεισε στις 1099 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,929 μονάδες με $ 12,737 την ημέρα, BPI 1008 μονάδες στα $ 8,013 την ημέρα, BSI 924 μονάδες στα $ 9,664 την ημέρα και BHSI 568 μονάδες στα $ 8,324 την ημέρα.
Τελικά ο δείκτης δεν κατάφερε να σπάσει τις 1200 μονάδες και τις τελευταίες ημέρες έχει παρουσιάσει διορθωτικές τάσεις.
Από εβδομάδα σε εβδομάδα ο δείκτης έχασε 72 μονάδες έχοντας σαν αποτέλεσμα τα Capes να υποστούν πάνω από 20% μείωση των ημερησίων εσόδων τους, δηλαδή $ 2,288 την ημέρα, ενώ οι υπόλοιποι τύποι πλοίων παρουσίασαν αμελητέες διορθώσεις.
Εικάζουμε ότι η προηγούμενη αυξητική πορεία του δείκτη και ιδιαίτερα στα Capes, οφείλεται στην μείωση των εξαγωγών Iron Ore από τη Δυτική Αυστραλία και συγκεκριμένα στα λιμάνια του Dampier και του Walcott, λόγω των έντονων βροχοπτώσεων που επικράτησαν το προηγούμενο διάστημα έχοντας σαν αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία των ορυχείων εξόρυξης και του σιδηροδρομικού δικτύου μεταφοράς του εμπορεύματος.
Από τις 25 Ιουνίου, η λειτουργία των ορυχείων και του σιδηροδρομικού δικτύου έχει αρχίσει και αποκαθίσταται σιγά – σιγά και θα χρειαστούν κάποιες ημέρες ακόμα για να επανέλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα.
Παράλληλα, τα αποθέματα του Iron Ore, στη πρώτη εισαγωγική χώρα, την Κίνα, παρουσίασαν αύξηση για 3η συνεχόμενη εβδομάδα στα 25 κύρια λιμάνια της, και οι εισαγωγείς έχουν αρχίσει και μειώνουν τις αγορές τους.
Ταυτόχρονα, τα ποσοστά κέρδους των παραγωγών σιδήρου είναι αρκετά μειωμένα αφού και οι τιμές του σιδήρου έχουν παρουσιάσει πτώση λόγω της χαμηλής ζήτησης που οφείλεται στην γενικότερη επιβράδυνση στην Κίνα.
Σύμφωνα με στοιχεία από την China Iron and Steel Association, οι μεγάλες και μεσαίες εταιρίες παραγωγής σιδήρου τον Μάιο, σε ετήσια βάση, παρουσίασαν πτώση κερδών κατά 89,38% ενώ σε μηνιαία βάση, Απρίλιο – Μάιο του 2013 η πτώση ήταν 2,57%.
Η Moody’s στην τελευταία της έκθεση για την ναυτιλία, χαρακτηρίζει το μέλλον αρνητικό λόγω της υπέρ-προσφοράς πλοίων και εκτιμά πως η ανάκαμψη θα αρχίσει να φαίνεται από το 2014 και ιδιαίτερα προς τα τέλη του χρόνου.
Γεγονός είναι πως στην παρούσα φάση το μεγαλύτερο πρόβλημα της ναυτιλίας είναι η αύξηση των πλοίων τα τελευταία χρόνια η οποία όμως σιγά – σιγά έχει αρχίσει και εκλογικεύεται χωρίς όμως να λείπουν και οι τοποθετήσεις νέων παραγγελιών λόγω των χαμηλών τιμών.
Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2012 αυξήθηκε κατά 11% η 97,3 εκατομμύρια σε DWT, αλλά τους πρώτους 5 μήνες του 2013 οι παραδόσεις των πλοίων ήταν 38% λιγότερες από το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι και εκτιμάται ότι η συνολική αύξηση του στόλου φέτος θα είναι περίπου 6%, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2008.
Αναφορικά με το αν οι πλοιοκτήτες θα έπρεπε να σταματήσουν να βάζουν παραγγελίες νέων πλοίων ώστε να βοηθήσουν την αγορά, ο Frederic Fontarosa της Wilheimsen Ships Service είπε χαρακτηριστικά πως αν η ναυτιλία ήταν μία ομογενοποιημένη οντότητα με στόχο το να προσφέρει κοινωνικό έργο, θα μπορούσε τότε να γίνει αυτό.
Αλλά στην πραγματικότητα η ναυτιλία δεν είναι ομαδικό άθλημα και τα σημερινά επίπεδα τιμών των νεότευκτων πλοίων δεν παύουν να προσφέρουν πραγματικές ευκαιρίες τις οποίες οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να μην εκμεταλλευτούν.
Σε χαμηλά επίπεδα για άλλη μία φορά ο τομέας των αγοραπωλησιών τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στον τομέα των δεξαμενόπλοιων την εβδομάδα που πέρασε.»
www.My Way Press.gr
11/7/13