
GfK: Η ελληνική κρίση επηρεάζει σημαντικά τις οικονομικές προσδοκίες της Ευρώπης
Τα αποτελέσματα της μελέτης Consumer Climate Europe (Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη) της GfK για το δεύτερο τρίμηνο του 2015
Νυρεμβέργη, Οι μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές της επηρεάζουν ξεκάθαρα τη στάση των καταναλωτών στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Ιδιαίτερα στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, σημαντικό ρόλο παίζει επίσης η κρίση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Ωστόσο, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της μελέτης GfK Consumer Climate στην Ευρώπη των 28 έχει αυξηθεί κατά 1 μονάδα συνολικά από το Μάρτιο αγγίζοντας τις 10,8 μονάδες. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της μελέτης GfK Consumer Climate for Europe σε 15 ευρωπαϊκές χώρες.
Η ελληνική κρίση έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη στάση των Ευρωπαίων καταναλωτών κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους με αποτέλεσμα οι οικονομικές προσδοκίες σε πολλές χώρες να έχουν παραμείνει στάσιμες ή να έχουν μειωθεί. Κατά την περίοδο της έρευνας, η οποία διεξήχθη τις δύο πρώτες εβδομάδες του Ιουνίου, οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές της βρίσκονταν σε κρίσιμο σημείο. Η σταδιακή κλιμάκωση – η προσωρινή διακοπή των διαπραγματεύσεων, η αργία των Ελληνικών τραπεζών, το δημοψήφισμα και η θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων – δεν αποκρυσταλλώνεται σε αυτή τη μελέτη. Η στάση των Ευρωπαίων, κυρίως εντός της νομισματικής ένωσης, είναι πολύ πιθανόν να επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Αυτό ισχύει κυρίως για χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία, οι οποίες είτε βαρύνονται με μεγάλο μέρος από το χρέος της Ελλάδας είτε αντιμετωπίζουν δυσχερείς οικονομικές συνθήκες. Η εξέλιξη που αφορά στις προσδοκίες που αφορούν στα εισοδήματα και η πρόθεση για πραγματοποίηση αγορών ποικίλλει μεταξύ των χωρών. Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη κάθε χώρα κατά το δεύτερο τρίμηνο επηρέασαν περισσότερο από μία πιθανή έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη. Ωστόσο, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της μελέτης GfK Consumer Climate στην Ευρώπη των 28 αυξήθηκε κατά 1 μονάδα συνολικά από το Μάρτιο φτάνοντας στις 10,8 μονάδες για το δεύτερο τρίμηνο.
Ελλάδα: Ραγδαία μείωση στις οικονομικές και εισοδηματικές προσδοκίες
Η διαφαινόμενη χρεωκοπία της Ελλάδας και οι τεταμένες συζητήσεις για το αν η χώρα θα παραμείνει στην ευρωζώνη επηρέασαν σημαντικά τις οικονομικές προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών. Ενώ ο δείκτης αυξήθηκε κατά 27,4 μονάδες αγγίζοντας τις 14,3 μονάδες στο διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου – Μαρτίου μετά τη νίκη του αριστερού κόμματος ΣΥΡΙΖΑ, παρέμεινε στις -9,9 μονάδες τον Ιούνιο. Συνεπώς, οι οικονομικές προσδοκίες μειώθηκαν κατά 24,2 μονάδες φτάνοντας τις αντίστοιχες του προηγούμενου έτους (Ιούνιος 2014: -10 μονάδες). Η καταναλωτική αστάθεια που σχετίζεται με την οικονομική κατάσταση της χώρας αποτυπώθηκε στις εισοδηματικές προσδοκίες. Μετά την τεράστια άνοδο κατά το πρώτο τρίμηνο (+29,1 μονάδες στο επίπεδο του 6,9), οι Έλληνες δεν προσδοκούν επί του παρόντος σταθερούς μισθούς και εισοδήματα δεδομένης της τωρινής κατάστασης. Από τον Ιανουάριο, οι εισοδηματικές προσδοκίες μειώνονται σταθερά. Στο τέλος του δεύτερου τριμήνου, ήταν -12,6 μονάδες. Παρά την αρνητική διάθεση των καταναλωτών που σχετίζεται με την πτωτική τάση στους μισθούς και τα εισοδήματα καθώς και με την οικονομική κατάσταση, η πρόθεση για αγορές εμφανίζεται θετική. Ο δείκτης αυξήθηκε κατά 19 μονάδες το τελευταίο τρίμηνο αγγίζοντας τις -17,5 μονάδες. Αποφασιστική στάθηκε η ελπίδα των καταναλωτών για την επιτυχή έκβαση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τους πιστωτές. Καθώς οι διαπραγματεύσεις διεκόπησαν στα τέλη του Ιουνίου και η Ελλάδα αντιμετωπίζει πρόβλημα εθνικής χρεωκοπίας, η πρόθεση για αγορές αναμένεται ότι θα είναι πτωτική τους ερχόμενους μήνες.
Τα αποτελέσματα της μελέτης GfK Consumer Climate Europe λαμβάνονται από έρευνα καταναλωτών που διεξάγεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Περίπου 40.000 άτομα συμμετέχουν στην έρευνα σε μηνιαία βάση σε 28 χώρες. Οι ερωτώμενοι εκπροσωπούν τον ενήλικο πληθυσμό της ΕΕ. Οι δείκτες της GfK για το Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη βασίζονται σε μηνιαίες έρευνες που εστιάζονται στη διάθεση των καταναλωτών. Αφορούν αφενός τη μακροοικονομική κατάσταση σε κάθε χώρα και, αφετέρου, την κατάσταση των μεμονωμένων νοικοκυριών. Οι ερωτήσεις της GfK για το Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη διατυπώνονται σε μηνιαία βάση, κυρίως στο πλαίσιο μια συγκεντρωτικής έρευνας.
Πρόκειται για μια έρευνα που ασχολείται με αρκετά θέματα και διεξάγεται είτε με τηλεφωνικές είτε με προσωπικές συνεντεύξεις. Από το μηνιαίο ερωτηματολόγιο που αποτελείται από 12 συνολικά ερωτήσεις, πέντε ερωτήσεις που παίζουν αποφασιστικό ρόλο για το καταναλωτικό κλίμα επιλέγονται για τη μελέτη GfK Consumer Climate Europe. Οι επιλεγμένοι πέντε δείκτες -οικονομικές προσδοκίες, προσδοκίες τιμών, εισοδηματικές προσδοκίες, αγοραστική τάση και τάση για αποταμίευση- υπολογίζονται ως εξής: Τα “καθαρά σύνολα” χρησιμοποιούνται ως βάση για τον υπολογισμό των δεικτών. Το μερίδιο των καταναλωτών που απάντησε αρνητικά (για παράδειγμα, η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού έχει επιδεινωθεί (σημαντικά)) αφαιρείται από το μερίδιο των καταναλωτών που απάντησε θετικά (π.χ. η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού έχει βελτιωθεί (σημαντικά)). Σε επόμενο βήμα, αυτό το καθαρό σύνολο τυποποιείται με τη χρήση μιας καθιερωμένης στατιστικής μεθόδου και στη συνέχεια μετατρέπεται με τρόπο που ο μακροπρόθεσμος μέσος όρος του δείκτη να είναι 0 μονάδες, με θεωρητικό εύρος τιμών από τις +100 έως τις -100 μονάδες. Ωστόσο, με βάση την εμπειρία, από το 1980 οι περισσότερες τιμές κυμαίνονται μεταξύ +60 και -60. Εάν ένας δείκτης είναι θετικός, αυτό υποδηλώνει ότι η αξιολόγηση των καταναλωτών αυτής της μεταβλητής βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο σε μακροπρόθεσμη σύγκριση, ενώ ισχύει το αντίστροφο για τις αρνητικές τιμές. Η τυποποίηση διευκολύνει τη σύγκριση των δεικτών μεταξύ διαφορετικών χωρών, καθώς αντισταθμίζονται οι διακυμάνσεις στον τρόπο απαντήσεων που οφείλονται σε διαφορετικές νοοτροπίες, ενώ η ουσιαστική τάση του δείκτη παραμένει σταθερή.
INFO
Σχετικά με τη GfK
Η GfK αποτελεί την έγκυρη πηγή πληροφοριών σχετικών με τις αγορές και τους καταναλωτές, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να λαμβάνουν εξυπνότερες αποφάσεις. Περισσότεροι από 13.000 ειδικοί στις έρευνες της αγοράς συνδυάζουν το πάθος τους με την εμπειρία 80 χρόνων της GfK στην επιστήμη δεδομένων. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στη GfK να προσφέρει ζωτικής σημασίας παγκόσμια διορατικότητα σε συνδυασμό με ενημέρωση για την τοπική αγορά περισσότερων από 100 χωρών. Χρησιμοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες και τις επιστήμες των δεδομένων, η GfK μετατρέπει μαζικά δεδομένα σε έξυπνα δεδομένα, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες της να βελτιώσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα και να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες και επιλογές των καταναλωτών.