GfK: Το καταναλωτικό κλίμα βελτιώνεται σημαντικά στην Ευρώπη

Νυρεμβέργη, Η διάθεση των καταναλωτών σχετικά με την οικονομική ανάπτυξη σε μεμονωμένες ευρωπαϊκές χώρες αναπτύχθηκε θετικά κατά το πρώτο τρίμηνο του 2015. Οι καταναλωτές στη δυτική και νότια Ευρώπη ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξοι, εκφράζοντας αυτοπεποίθηση ότι θα επωφεληθούν από μια γενική οικονομική ανοδική πορεία. Παρά τα κυρίως θετικά οικονομικά δεδομένα, οι καταναλωτές στην ανατολική Ευρώπη ήταν αισθητά πιο επιφυλακτικοί. Οι επιπτώσεις των συγκρούσεων στην Ουκρανία και τα αποτελέσματα των οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας παίζουν σημαντικό ρόλο για τους καταναλωτές σε αυτή την περιοχή. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της έρευνας της GfK Consumer Climate Europe σε 15 ευρωπαϊκά κράτη.

 
Η Ευρώπη ανακάμπτει σταθερά από την χρηματοοικονομική κρίση και η οικονομία είναι εμφανές ότι αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του περασμένου έτους ουσιαστικά σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα. Σχεδόν όλες οι χώρες σημείωσαν ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης συνολικά για το 2014. Επίσης, οι προβλέψεις είναι θετικές για φέτος, με τους ειδικούς οικονομικών θεμάτων να αναθεωρούν τις προβλέψεις τους ανοδικά για το 2015 σε πολλές χώρες. Την παρούσα στιγμή προβλέπεται άνοδος 1,8% στη Γερμανία, 2,8% στην Ισπανία, 1,3% στην ευρωζώνη και 1,7% στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Βελτίωση σημείωσε επίσης η κατάσταση στην αγορά εργασίας. Το ποσοστό ανεργίας μειώνεται με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Ωστόσο, η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά δύσκολη στην Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ελλάδα. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι πίσω από τις αναπάντεχα καλές οικονομικές επιδόσεις. Οι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες εφαρμόστηκαν και εξακολουθούν να εφαρμόζονται στις χώρες της κρίσης, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, ξεκινούν πλέον να φέρνουν αποτελέσματα. Επιπλέον, η τιμή του πετρελαίου βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και χρόνια, γεγονός που καθιστά φθηνότερη για πολλές εταιρείες την κατασκευή και τη μεταφορά των προϊόντων τους. Οι καταναλωτές χρειάζονται λιγότερα χρήματα για το φυσικό αέριο και τη θέρμανση. Ακόμα, το ασθενές ευρώ της τρέχουσας περιόδου διευκολύνει τις χώρες της ενιαίας νομισματικής ζώνης να κάνουν εξαγωγές, καθώς οι εξαγωγές τους είναι φθηνότερες συγκριτικά με εκείνες των χωρών που δεν ανήκουν στην ευρωζώνη.

Αυτή η συνεχής θετική τάση αντικατοπτρίζεται επίσης και στη διάθεση των καταναλωτών. Η διάθεση στις δυτικές και τις νοτιο-ανατολικές ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, σημείωσαν αισθητή βελτίωση σε ορισμένες περιπτώσεις.

Οι Έλληνες ελπίζουν σε σημαντική οικονομική βελτίωση και αύξηση των εισοδημάτων μετά την εκλογή νέας κυβέρνησης στο τέλος Ιανουαρίου. Και οι δύο δείκτες αυξήθηκαν κατά περίπου 30 μονάδες το πρώτο τρίμηνο και είναι πλέον αρκετά πάνω από το μηδέν. Αυτό που απομένει να φανεί είναι αν μπορεί να διατηρηθεί αυτή η ανοδική πορεία, δεδομένων των δυσκολιών που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα χρηματοοικονομικά του κράτους. Η οικονομία της Ισπανίας βελτιώνεται σταθερά, με τους ειδικούς οικονομικών θεμάτων να προβλέπουν ανάπτυξη της τάξης του 2,8% για φέτος. Εξίσου θετική είναι και η εκτίμηση των καταναλωτών. Φτάνοντας τις 41 μονάδες τον Μάρτιο, οι οικονομικές προσδοκίες βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο που έχουν βρεθεί από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι καταγραφές το 1986.

Εν αντιθέσει, η εικόνα στην ανατολική Ευρώπη επηρεάζεται σημαντικά από τις συρράξεις στην Ουκρανία, πέρα από την ένταση ανάμεσα στη Δύση και τη Ρωσία και τις κυρώσεις που προκύπτουν από αυτή.

Η συνολική θετική διάθεση των Ευρωπαίων καταναλωτών αντικατοπτρίζεται και στο καταναλωτικό κλίμα της GfK για την ΕΕ των 28. Κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2015, ο δείκτης αυξήθηκε αξιοσημείωτα κατά 4,3 μονά-δες, φτάνοντας τις 9,8 μονάδες τον Μάρτιο. Πρόκειται για την υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2008.

 
Ελλάδα: Οι ελπίδες για οικονομική ανάκαμψη εναποτίθενται στον ΣΥΡΙΖΑ
Η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές στο τέλος Ιανουαρίου άλλαξε τη διάθεση στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, οι οικονομικές προσδοκίες αυξήθηκαν κατά 30,6 μονάδες από τον Δεκέμβριο, φτάνοντας τις 14,3 μονάδες τον Μάρτιο. Για την ακρίβεια, ο δείκτης ανέβηκε κατά 32 μονάδες μέχρι τον Φεβρουάριο και έφτασε τις 15,7 μονάδες, που ήταν η υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2004. Ένα χρόνο νωρίτερα, ο δείκτης βρισκόταν στις -24,6 μονάδες.

Είναι προφανές ότι οι Έλληνες καταναλωτές βασίζονται στην εκ νέου συνεπή και αξιόπιστη πληρωμή μισθών και αποδοχών μέσα στους επόμενους μήνες καθώς και στην εύρεση εργασίας για περισσότερα άτομα. Μόνο αυτό μπορεί να εξηγήσει την εξίσου υπερβολική αύξηση των εισοδηματικών προσδοκιών των τελευταίων μηνών κατά 29,1 μονάδες, φτάνοντας έτσι τις 6,9 μονάδες. Πρόκειται για την υψηλότερη τιμή από τον Οκτώβριο του 2009. Ο δείκτης αυξήθηκε κατά 26,1 μονάδες μόνο κατά την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου.

Ωστόσο, μέχρι σήμερα οι περισσότεροι Έλληνες έχουν την οικονομική δυνατότητα να καλύπτουν μόνο τις πιο βασικές ανάγκες. Δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ικανοποιήσουν πέρα από τις καθημερινές τους ανάγκες. Στην ουσία, η προθυμία για αγορές έπεσε ξανά αισθητά το πρώτο τρίμηνο και έφτασε στις -36,8 μονάδες τον Μάρτιο.

 
GR_Economic-Expectations_Map_Mar 15_gr

GR_Income-Expectations_Map_Mar 15_gr

GR_Willingness-to-buy_Map_Mar 15_gr

INFO

Σχετικά με την έρευνα
Τα ευρήματα της GfK Consumer Climate (Καταναλωτικό Κλίμα) στην Ευ-ρώπη λαμβάνονται από έρευνα καταναλωτών που διεξάγεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Περίπου 40.000 άτομα, που εκπροσωπούν τον ενήλικο πληθυσμό της ΕΕ, συμμετέχουν στην έρευνα σε μηνιαία βάση σε 28 χώρες.

Οι δείκτες της GfK για το Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη βασίζονται σε μηνιαίες έρευνες που εστιάζονται στο αίσθημα των καταναλωτών. Αφορούν τις γενικές οικονομικές συνθήκες στις διάφορες χώρες και την κατάσταση μεμονωμένων νοικοκυριών.

Οι ερωτήσεις της GfK για το Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη διατυπώνονται σε μηνιαία βάση, κυρίως σε μια συγκεντρωτική έρευνα. Πρόκειται για μια έρευνα που ασχολείται με αρκετά θέματα και διεξάγεται είτε με τηλεφωνικές είτε με προσωπικές συνεντεύξεις.

Από το μηνιαίο φάσμα των συνολικά 12 ερωτήσεων, πέντε ερωτήσεις που παίζουν αποφασιστικό ρόλο για το καταναλωτικό κλίμα επιλέγονται για την GfK Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη.

 
Οι επιλεγμένοι πέντε δείκτες – οικονομικές προσδοκίες, προσδοκίες τιμών, εισοδηματικές προσδοκίες, προθυμία για αγορές και τάσεις για αποταμίευση – υπολογίζονται ως εξής:

Τα «καθαρά σύνολα» χρησιμοποιούνται ως βάση για τον υπολογισμό των δεικτών. Το μερίδιο των καταναλωτών που έδωσε θετική απάντηση (π.χ. η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού θα βελτιωθεί (σημαντικά)) αφαιρεί-ται από το μερίδιο των καταναλωτών που έδωσε αρνητική απάντηση (π.χ. η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού θα επιδεινωθεί (σημαντικά)).

Σε επόμενο βήμα, αυτό το καθαρό σύνολο τυποποιείται με τη χρήση καθιερωμένων στατιστικών μεθόδων και στην συνέχεια μετατρέπεται με τρόπο που ο μακροπρόθεσμος μέσος όρος του δείκτη να είναι 0 μονάδες ενώ υπάρχει το θεωρητικό εύρος τιμών από τις +100 έως τις -100 μονάδες. Ωστόσο, με βάση την εμπειρία, οι τιμές μεταξύ των +60 και -60 μονάδων αποδεικνύονται γενικά ρεαλιστικές από το 1980.

Εάν ένας δείκτης είναι θετικός, αυτό υποδηλώνει ότι η αξιολόγηση των καταναλωτών αυτής της μεταβλητής βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο σε μακροπρόθεσμη σύγκριση και το αντίστροφο για τις αρνητικές τιμές. Η τυποποίηση διευκολύνει τη σύγκριση των δεικτών διαφορετικών χωρών, κα-θώς εξισορροπούνται οι διακυμάνσεις στον τρόπο απαντήσεων που είναι αποτέλεσμα των διαφορετικών νοοτροπιών, ενώ η ουσιαστική τάση του δείκτη παραμένει σταθερή.

 
Σχετικά με τη GfK
Η GfK αποτελεί την έμπιστη πηγή πληροφοριών σχετικών με τις αγορές και τους καταναλωτές, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να λαμβάνουν εξυπνότερες αποφάσεις. Περισσότεροι από 13.000 ειδικοί στις έρευνες της αγοράς συνδυάζουν το πάθος τους με την εμπειρία 80 χρόνων της GfK στην επιστήμη δεδομένων. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στη GfK να προσφέρει ζωτικής σημασίας παγκόσμια διορατικότητα σε συνδυασμό με ενημέρωση για την τοπική αγορά περισσότερων από 100 χωρών. Χρησιμοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες και τις επιστήμες των δεδομένων, η GfK μετατρέπει μαζικά δεδομένα σε έξυπνα δεδομένα, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες της να βελτιώσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα και να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες και επιλογές των καταναλωτών.

Σχετικά Άρθρα