
GfK: H κρίση επηρεάζει τους Ευρωπαίους καταναλωτές
• Αποτελέσματα της μελέτης Consumer Climate Europe (Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη) της GfK για το τρίτο τρίμηνο του 2015
Νυρεμβέργη, Οι εξελίξεις στην Ελλάδα, η κρίση και ο πόλεμος στην Εγγύς και Μέση Ανατολή, καθώς και το προσφυγικό επηρέασαν τη στάση των καταναλωτών κατά το τρίτο τρίμηνο. Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της μελέτης Consumer Climate στην Ευρώπη των 28 μειώθηκε από τον Ιούνιο κατά μισή μονάδα αγγίζοντας τις 10,3 μονάδες. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της μελέτης Consumer Climate Europe της GfK.
Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, διάφορα θέματα απασχόλησαν τους πολίτες και τα μέσα ενημέρωσης στην Ευρώπη. Στην αρχή του καλοκαιριού, ένα από αυτά ήταν το νέο πακέτο βοήθειας και οι εκλογές στην Ελλάδα. Όταν όμως εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες άρχισαν να συρρέουν –κυρίως από τη Συρία – οι λόγοι πίσω από τη φυγή τους άρχισαν να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Έτσι, στα μέσα και στα τέλη του καλοκαιριού, η κρίση και ο πόλεμος στην Εγγύς και Μέση Ανατολή απασχολούσαν όλο και περισσότερο τους Ευρωπαίους πολίτες. Πώς θα μπορούσαν οι πρόσφυγες να κατανεμηθούν με δίκαιο τρόπο στις ευρωπαϊκές χώρες; Πώς θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στην κοινωνία το ταχύτερο δυνατόν; Αυτά ήταν τα ερωτήματα που κυριαρχούσαν στα μέσα ενημέρωσης. Σύντομα, η διοικητική μέριμνα και η παροχή υποστήριξης στους πρόσφυγες στην πορεία τους προς την Ευρώπη πήραν μεγάλες διαστάσεις. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, πολλοί ειδικοί και καταναλωτές εκτιμούν ότι η ανεργία θα αυξηθεί την ερχόμενη άνοιξη, όταν οι πρόσφυγες που έχουν γίνει δεκτοί θα ενσωματωθούν στη γερμανική αγορά εργασίας. Απομένει να δούμε κατά πόσο η ενσωμάτωση των προσφύγων σε κάθε χώρα θα έχει οικονομικό αντίκτυπο και θα επηρεάσει συνεπώς τη στάση των καταναλωτών.
Συνοψίζοντας, η κατάσταση στις χώρες που καλύπτει η μελέτη διαφέρει σημαντικά. Σε ορισμένες χώρες, ψυχολογικοί παράγοντες, όπως η κρίση η οποία απασχολούσε ήδη όλο και περισσότερο τους καταναλωτές, ήταν αυτοί που προκάλεσαν σκεπτικισμό σχετικά με τα οικονομικά. Σε πολλές περιπτώσεις, οι εκτιμήσεις των πολιτών για τις οικονομικές και εισοδηματικές τους προσδοκίες, καθώς και η πρόθεση αγορών ήταν ακόμα πιο αρνητική σε σύγκριση με το αναμενόμενο αποτέλεσμα με βάση το εγχώριο πλαίσιο. Ωστόσο, σε άλλες χώρες, γεγονότα όπως η οικονομική ανάπτυξη και η ανεργία, παρέμειναν στο προσκήνιο και συνεπώς, ευθύνονται για τις επιπτώσεις στους επιμέρους δείκτες. Από τον Ιούνιο, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της μελέτης Consumer Climate στην Ευρώπη των 28 χω-ρών μειώθηκε κατά μισή μονάδα, στις 10,3 μονάδες. Τον Αύγουστο, ο δείκτης έπεσε ακόμα περισσότερο φτάνοντας τις 9 μονάδες.
Οι οικονομικές προσδοκίες των Ελλήνων μειώνονται δραματικά
Η συνεχιζόμενη δυσχερής οικονομική και πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις οικονομικές προσδοκίες των καταναλωτών. Στο διάστημα από τον Ιούνιο μέχρι το Σεπτέμβριο, ο δείκτης μειώθηκε πε-ρισσότερο από 20 μονάδες αγγίζοντας τις -30. Αυτό ισοδυναμεί με 20 μονάδες περίπου χαμηλότερα από το προηγούμενο Σεπτέμβριο.
Οι σημαντικά χαμηλότερες οικονομικές προσδοκίες εκφράζονται επίσης στις εισοδηματικές προσδοκίες των Ελλήνων. Κατά το τρίτο τρίμηνο, ο σχετικός δείκτης μειώθηκε 21 μονάδες περίπου, στις -33,5. Προφανώς, οι κα-ταναλωτές αναμένουν ακόμα πιο δραστικές οικονομικές περικοπές βάση των νέων συζητήσεων μεταξύ της κυβέρνησης και της ΕΕ. Σε αυτές περιλαμβάνονται, η επιβολή νέων φόρων, όπως οι εξαιρετικά υψηλοί φόροι ακίνητης περιουσίας, οι οποίοι επηρεάζουν το 70% των Ελλήνων.
Συνεπώς, η πρόθεση αγοράς των Ελλήνων καταναλωτών έχει μειωθεί ση-μαντικά. Ενώ τον Ιούνιο κυμαινόταν στις -17,5 μονάδες, ανήλθε στις -37,0 μονάδες το Σεπτέμβριο. Οι πολίτες φαίνεται να θεωρούν τους εαυτούς τους τυχερούς, αν μπορούν να καλύψουν τις καθημερινές βιοτικές ανάγκες με τα χρήματά τους. Εκτιμάται ότι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να προβούν σε δαπάνες προϊόντων ή υπηρεσιών υψηλής αξίας για κάποιο χρονικό διάστημα.
INFO 1 Consumer-Climate-Europe
INFO 2
Σχετικά με τη μελέτη
Τα αποτελέσματα της μελέτης GfK Consumer Climate Europe προέρχονται από έρευνα καταναλωτών που διεξάγεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Περίπου 40.000 άτομα σε 28 χώρες συμμετέχουν στην έρευνα σε μηνιαία βάση. Οι συμμετέχοντες εκπροσωπούν τον ενήλικο πληθυσμό της ΕΕ.
Οι δείκτες της GfK για το Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη βασίζονται σε μηνιαίες έρευνες αναφορικά με τη στάση των καταναλωτών. Σκοπός τους είναι ο προσδιορισμός της γενικής οικονομικής κατάστασης των επιμέρους χωρών, καθώς και της κατάστασης των μεμονωμένων νοικοκυριών.
Οι μελέτες Consumer Climate Europe της GfK διεξάγονται σε μηνιαία βάση, κυρίως στο πλαίσιο μιας συγκεντρωτικής έρευνας πολλαπλών θεμάτων που πραγματοποιείται είτε τηλεφωνικά είτε με προσωπική συνέντευξη. Από το μηνιαίο πρόγραμμα της έρευνας που αποτελείται από 12 ερωτήσεις, επιλέγονται 5 ερωτήσεις για τη μελέτη Consumer Climate Europe της GfK, καθώς παίζουν αποφασιστικό ρόλο στο καταναλωτικό κλίμα.
Υπολογισμός των πέντε δεικτών: οικονομικές προσδοκίες, προσδοκίες τιμών και εισοδήματος, πρόθεση αγορών και αποταμίευσης
Οι δείκτες υπολογίζονται με βάση τα λεγόμενα “καθαρά σύνολα”. Το ποσοστό των καταναλωτών που απάντησε αρνητικά αφαιρείται από το ποσοστό που απάντησε θετικά (για παράδειγμα, η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού θα βελτιωθεί (σημαντικά), (για παράδειγμα: η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού θα επιδεινωθεί (σημαντικά).
Σε επόμενο βήμα, αυτό το καθαρό σύνολο τυποποιείται με τη χρήση μιας καθιερωμένης στατιστικής μεθόδου και μετατρέπεται με τρόπο που ο μακροπρόθεσμος μέσος όρος του δείκτη να είναι 0 μονάδες, με θεωρητικό εύρος τιμών από τις +100 έως τις -100 μονάδες. Ωστόσο, με βάση την εμπειρία, από το 1980 οι περισσότερες τιμές κυμαίνονται μεταξύ +60 και -60.
Εάν ένας δείκτης είναι θετικός, αυτό υποδηλώνει ότι η αξιολόγηση των καταναλωτών αυτού του παράγοντα βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο σε μακροπρόθεσμη σύγκριση, ενώ ισχύει το αντίθετο για τις αρνητικές τιμές. Η τυποποίηση συμβάλλει στη σύγκριση των δεικτών μεταξύ διαφορετικών χωρών, καθώς αντισταθμίζονται οι διακυμάνσεις στον τρόπο απαντήσεων που οφείλονται σε διαφορετικές νοοτροπίες, ενώ η ουσιαστική τάση του δείκτη παραμένει σταθερή.
INFO 3
Σχετικά με τη GfK
Η GfK αποτελεί την έγκυρη πηγή πληροφοριών σχετικών με τις αγορές και τους καταναλωτές, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να λαμβάνουν εξυπνότερες αποφάσεις. Περισσότεροι από 13.000 ειδικοί στις έρευνες της αγοράς συνδυάζουν το πάθος τους με την μακρόχρονη εμπειρία της GfK στην επιστήμη δεδομένων. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στη GfK να προσφέρει ζωτικής σημασίας πληροφόρηση και γνώση σε παγκόσμιο επίπεδο για περισσότερες από 100 χώρες. Χρησιμοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες και τις επιστήμες των δεδομένων, η GfK μετατρέπει μαζικά δεδομένα σε έξυπνα δεδομένα, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες της να βελτιώσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα και να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες και επιλογές των καταναλωτών.
Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τη διεύθυνση www.gfk.com ή ακολουθήστε την GfK στο Twitter: https://twitter.com/GfK