
Greek Exports Forum 2014: Ανταγωνιστικότητα, συνεργασίες και άνοιγμα σε νέες αγορές
Η ανάγκη ενίσχυσης της εξαγωγικής δραστηριότητας των Ελλήνων επιχειρηματιών που θα συμβάλλει στρατηγικά στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και ανάπτυξης, μέσα από ασφαλή εργαλεία που παρέχουν ολοκληρωμένες εξαγωγικές τεχνικές, καθώς και η υιοθέτηση συνεργατικής κουλτούρας μεταξύ των υποψήφιων εξαγωγέων και των Διπλωματικών Υπαλλήλων Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων, είναι μερικά από τα βασικά συμπεράσματα του Greek Exports Forum 2014 που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εξωτερικών & του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, στο ξενοδοχείο Divani Apollon Palace & Thalasso.
Στο πλαίσιο του Forum πραγματοποιήθηκε το συνέδριο Greek Exports Conference με πλήρες πρόγραμμα ομιλιών από καταξιωμένους επαγγελματίες του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και «3 παράλληλες δράσεις» με προγραμματισμένες και εξατομικευμένες συναντήσεις με Στελέχη των Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελλάδας και με εκπροσώπους διμερών Επιμελητηρίων καθώς και σεμινάρια στελεχών εξαγωγικών εταιρειών με ποικίλη θεματολογία. Το συνέδριο παρακολούθησαν πάνω από 350 συνολικά σύνεδροι και ενδιαφερόμενοι, αλλά και περισσότεροι από 1.500 θεατές μέσω Live streaming από τη σελίδα www.exports.ethosevents.eu.
Ο κ. Λεωνίδας Χαρίτος, Σύμβουλος Α’ Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Υφυπουργού Εξωτερικών, μεταφέροντας το χαιρετισμό του κ. Δημήτρη Κούρκουλα, Υφυπουργού Εξωτερικών, είπε: «Πρέπει να επιμείνουμε στην προσπάθεια προς την κατεύθυνση ενίσχυσης του νευραλγικού ρόλου της εξαγωγικής δραστηριότητας που θα συμβάλλει στη βελτίωση της ελληνικής οικονομίας. Τα γραφεία ΟΕΥ θα συνεχίσουν να συμβάλουν στο πλευρό του έλληνα εξαγωγέα, αποτελώντας το «δεξί χέρι» του έλληνα επιχειρηματία στο εξωτερικό. Η επιλογή της εξωστρέφειας αποτελεί μονόδρομο για έξοδο από τη κρίση. Εύχομαι καλή επιτυχία στη σημερινή μας ημερίδα».
Ο κ. Τζανέτος Καραντζής, Σύμβουλος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων και Πρόεδρος της Ένωσης Διπλωματικών Υπαλλήλων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, ΥΠΕΞ στο χαιρετισμό του στάθηκε στο κεντρικό ρόλο που διαδραματίζει η οικονομική διπλωματία στην προώθηση των εξαγωγών, παραθέτοντας τρία επιτυχημένα παραδείγματα από τη συνεργασία μεταξύ των διπλωματικών αρχών και των ελλήνων επιχειρηματιών: την επανάκαμψη των ελληνικών εξαγωγών μαρμάρου στην Τυνησία αξίας 5 εκατ. ευρώ και τη διάσωση 40 θέσεων εργασίας, την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας Ελλάδος και Ν. Κορέας στον τομέα του ναυτιλιακού εξοπλισμού που είχε ως αποτέλεσμα την εξασφάλιση παραγγελιών ύψους $12 εκατ. και στη διεύρυνση της συνεργασίας με το Enterprise Greece, με γνώμονα την εξυπηρέτηση της ελληνικής εξωστρέφειας.
Ο κ. Παναγιώτης Μίχαλος, Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων & Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών, τόνισε την ανάγκη ύπαρξης σταθερού φορολογικού πλαισίου, περιορισμού της γραφειοκρατίας και υιοθέτησης συνεργατικής κουλτούρας με στόχο την ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας. «Η εξωστρέφεια αποκτά νόημα μόνο όταν μεταφραστεί σε πραγματικά νούμερα. Υπάρχει βελτίωση των κρίσιμων μακροοικονομικών μεγεθών ενώ για πρώτη φορά πετύχαμε πρωτογενές πλεόνασμα. Προϋπόθεση για την ενίσχυση των εξαγωγών αποτελεί η υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Έχουμε ανάγκη, περισσότερο από ποτέ, από συνέργειες με τη μορφή clusters».
Ο κ. Δημήτριος Ιατρίδης, Ειδικός Γραμματέας Κοινοτικών Πόρων & Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, μίλησε για τη σημασία του αγροτικού τομέα στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας, την προστιθέμενη αξία που μπορεί να δημιουργήσει η μοναδικότητα των ελληνικών προϊόντων στις αγορές του κόσμου και την προσπάθεια που απαιτείται με στόχο την απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων ώστε να υπάρξουν επιτυχημένα παραδείγματα εξαγωγών από το κλάδο της γεωργικής ανάπτυξης. «Η κρίση που βίωσε η χώρα μας πλέον μετατρέπεται σε ευκαιρία. Η γεωργία στην Ελλάδα ανέκαθεν αποτέλεσε σημαντικό πυλώνα της εθνικής μας οικονομίας. Η αγροτική παραγωγή εμφανίζει αύξηση της τάξης του 1,2% συγκριτικά με τον προηγούμενο χρόνο, ενώ ο αγροτικός τομέας καλύπτει το 12,5% του ΑΕΠ του ελληνικού πληθυσμού, κατέχοντας τη δεύτερη θέση με το εμπόριο να είναι στη πρώτη με ποσοστό της τάξης του 18%. Η ποιότητα των αγροτικών προϊόντων μας αποτελεί το “διαβατήριο” εγγύησης τους στις ευρωπαϊκές αγορές. Μια σύγχρονη και αειθαλής γεωργία είναι απαραίτητη προς την κατεύθυνση ανάπτυξης της εξαγωγικής δραστηριότητας».
Ο κ. Φωκίων Χ. Καραβίας, Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. και Ανώτατος Γενικός Διευθυντής Wholesale Banking, Eurobank αναφέρθηκε στην αξία των μεταρρυθμίσεων στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, στους παράγοντες που περιορίζουν την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό, καθώς και στη σημασία της καινοτομίας στο πλαίσιο επίτευξης του αναπτυξιακού μοντέλου της εξαγωγικής δραστηριότητας. «Ανταγωνιστικότητα και εξωστρέφεια αποτελούν τα βαρόμετρα της ελληνικής οικονομίας. Τον τελευταίο χρόνο παρατηρείται μείωση στις εξαγωγές αγαθών της τάξης του 7,2%, ενώ στον αντίποδα οι υπηρεσίες εμφανίζουν αύξηση κατά 7,1%. Η υποχρηματοδότηση, η έλλειψη σύγχρονων τεχνικών Marketing καθώς και η απουσία επενδύσεων σε έρευνα και καινοτομία είναι παράγοντες που περιορίζουν την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Ως Eurobank, στο πλαίσιο προώθησης των πιστώσεων, στοχεύουμε στην παροχή ρευστότητας με χαμηλό κόστος, ενώ δεσμευτήκαμε ότι θα διπλασιάσουμε τις χρηματοδοτήσεις μας κατά 2 δις ευρώ».
O κ. Δημήτρης Καραβασίλης, Σύμβουλος Διεθνούς Marketing και Ιδρυτής και Δ/νων Σύμβουλος, DK Consultants, ξεκίνησε την ομιλία παρουσιάζοντας τα προϊόντα που πρωταγωνιστούν στις εισαγωγές της χώρας μας, μεταξύ των οποίων είναι το βόειο κρέας, το οποίο εισάγουμε κατά 90%, το χοιρινό (80%), τα πουλερικά (20%), το αιγοπρόβειο κρέας (20%), τα σκόρδα (22%), τα σέλινα (30%), και οι πατάτες (15%). Σε ότι αφορά στις εξαγωγές επεσήμανε ότι δεν εξάγουμε μόνο αγροτικά προϊόντα αλλά και βιομηχανικά μεταποιημένα, καύσιμα-λιπαντικά, καταναλωτικά αγαθά, τρόφιμα-ποτά μεταποιημένα κ.α. Μεταξύ των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Ελλάδα σε ότι αφορά την προσπάθεια της να εξάγει επεσήμανε την απουσία εθνικής στρατηγικής κατά κλάδο και τομέα, την απώλεια των ανταγωνιστικών της πλεονεκτημάτων των τελευταίων τριών δεκαετιών, τους ανεκμετάλλευτους φυσικούς πόρους και του υψηλής κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού, τη συρρίκνωση του μεταποιητικού κλάδου λόγω περιορισμού της κλωστοϋφαντουργίας χωρίς ταυτόχρονη ανάπτυξη άλλων μεταποιητικών κλάδων και τη διόγκωση του τομέα των υπηρεσιών, τη στιγμή που ο πρωτογενής και δευτερογενής τομέας αποτελούν την «πραγματική οικονομία».
Ο κ. Βασίλης Χρηστίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Euler Hermes Hellas, ξεκίνησε την ομιλία του αναφέροντας ότι δεν υπάρχει επιχείρηση που να μην έχει αντιμετωπίσει το πρόβλημα ανείσπρακτων οφειλών από αφερέγγυους πελάτες. Η ασφάλιση πιστώσεων μπορεί να βοηθήσει στο μέγιστο βαθμό μία επιχείρηση που αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα. Για να γίνει κατανοητή η αναγκαιότητα της ασφάλισης πιστώσεων, ο κ. Χρηστίδης ανέφερε ως παράδειγμα μια επιχείρηση η οποία αν έχει περιθώριο κέρδους 5% και έχει μία επισφάλεια ύψους 100.000 ευρώ, θα πρέπει να κάνει επιπλέον τζίρο 2 εκατ. ευρώ για να μπορέσει να την καλύψει. Επίσης τόνισε ότι η ασφάλιση πιστώσεων είναι ένα δυναμικό συμβόλαιο, καθώς ο ασφαλισμένος είναι σε συνεχή καθημερινή συνεργασία με τον ασφαλιστή του.
Η ασφάλιση πιστώσεων καλύπτει δύο κύριες περιπτώσεις, που είναι είτε η αποδεδειγμένη αδυναμία του πελάτη να πληρώσει π.χ λόγω πτώχευσης, ή όταν ο πελάτης καθυστερεί να πληρώσει.
Το τρίπτυχο των υπηρεσιών ασφαλιστικών πιστώσεων είναι σύμφωνα με τον κ. Χρηστίδη:
α) η πρόληψη, δηλαδή η αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης,
β) η αποζημίωση (σε προκαθορισμένο διάστημα
γ) η διεκδίκηση (μεγιστοποίηση δυνατότητας είσπραξης της οφειλής).
Ο κ. Χρήστος Χασιώτης, Προϊστάμενος Κλάδων Αστικής Ευθύνης, Περιβαλλοντικής Ευθύνης και Αεροπορικών Κινδύνων της AIG, στην ομιλία του έδωσε έμφαση στην αυξημένη ευαισθησία του κοινού στα θέματα ασφάλειας των προϊόντων, το ιδιαίτερα αυστηρό πλαίσιο προστασίας που απολαμβάνουν καθώς και στα συστήματα ενημέρωσης και πληροφόρησης μεταξύ των κρατών – μελών για περιπτώσεις εντοπισμού ακατάλληλων προϊόντων: «Τα συστήματα αυτά δείχνουν την αποτελεσματικότητα των μηχανισμών ελέγχων, καθώς όπως βλέπουμε έχουμε σε ετήσια βάση περίπου 4.000 περιστατικά προϊόντων που κρίθηκαν ακατάλληλα, το 75% των οποίων αφορά σε εισαγόμενα από τρίτες χώρες προϊόντα. Υπάρχουν όμως και εξελίξεις που δείχνουν την πρόθεση των κρατών να προχωρήσουν στη θέσπιση μηχανισμών που θα στοχεύουν στην πρόληψη/ αποφυγή της μόλυνσης τροφίμων, όπως για παράδειγμα η Πράξη Εκσυγχρονισμού της Ασφάλειας Τροφίμων του 2011, σύμφωνα με την οποία η κυβέρνηση των ΗΠΑ μπορεί να απαιτεί να υπάρχουν ειδικά πιστοποιητικά καταλληλότητας των εισαγόμενων τροφίμων».
Το Panel I με θέμα «Ο χάρτης της εθνικής στρατηγικής εξαγωγών» συντόνισε η κα Λέττα Καλαμαρά, δημοσιογράφος, ενώ ομιλητές ήταν οι κ.κ. Felix Mittermayer, European Commission, Member Task Force for Greece, Παναγιώτης Ζάραγκας, Σύμβουλος ΟΕΥ Α’, Υπουργείο Εξωτερικών και ο Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής, Επικεφαλής Οικονομολόγος Διεθνών Αγορών, Eurobank.
Ο κ. Παναγιώτης Ζάραγκας μεταξύ άλλων υπογράμμισε την ανάγκη κατάρτισης εθνικού στρατηγικού σχεδίου για τις εξαγωγές, ώστε να αλλάξει το επίπεδο των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών και έτσι να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα η οποία συνεχώς εντείνεται λόγω της εισαγωγής συνεχώς νέων χωρών που εξάγουν.
Ο Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος τόνισε από την πλευρά του ότι χωρίς την ενίσχυση των εξαγωγών και των άμεσων ξένων επενδύσεων δεν είναι δυνατόν να «γυρίσουμε» σε βιώσιμους ρυθμούς ανάπτυξης. Κι αυτό γιατί η αποταμίευση των νοικοκυριών βρίσκεται σε αρνητικά επίπεδα και οι δημόσιες επενδύσεις φθίνουν.
Ο κ. Felix Mittermayer ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης σε πολλούς κλάδους. Σαν παράδειγμα έφερε το ελαιόλαδο στο οποίο η χώρα μας είναι από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς στην Ε.Ε. Παρ’ όλα αυτά τόνισε ότι πρέπει να γίνουν προσπάθειες όσον αφορά την ποιότητα των προϊόντων και την ανάπτυξη υποδομών.
Στο Panel II με τίτλο «Χρηματοδότηση, ασφάλιση και factoring εξαγωγών» με συντονιστή τον κ. Γιάννης Βερμισσώ, Δημοσιογράφο, συμμετείχαν οι ομιλητές: Χαρά Βαρδακάρη, Γενική Διευθύντρια Πειραιώς Factoring & Μέλος Δ.Σ., Αντιπρόεδρος, Ελληνική Ένωση Πρακτόρων Επιχειρηματικών Απαιτήσεων, Νικόλαος Βλαχάκης, Επικεφαλής Τομέα Corporate Transaction Banking, Eurobank, Γιώργος Καραγιαννόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος Eurobank Factors, Πρόεδρος, Ελληνική Ένωση Πρακτόρων Επιχειρηματικών Απαιτήσεων, Άγγελος Κωτσιόπουλος, Γενικός Διευθυντής, ΟΑΕΠ, Βασίλειος Χριστίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Euler Hermes Hellas.
Η κα Χαρά Βαρδακάρη στάθηκε στην επιτυχημένη πορεία του factoring ως εργαλείου χρηματοδότησης και ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων: «Σε περίοδο κρίσης πετύχαμε την αύξηση εξαγωγών μέσω του factoring. Στα πλάνα μας, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος μας, είναι η διαθεσιμότητα 850 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο χρηματοδότησης των επιχειρήσεων προς όφελος ενίσχυσης των εξαγωγών».
Ο κ. Νικόλαος Βλαχάκης, τόνισε την αξία της ολοκληρωμένης παροχής λύσεων από την αρχή της εξαγωγικής δραστηριότητας μέχρι την ολοκλήρωση της: «Τα πρώτα βήματα είναι η ενημέρωση, πληροφόρηση και παροχή τεχνογνωσίας προς του εξαγωγείς. Εν συνεχεία, συνεχίζουμε με τη διαχείριση του ρίσκου εξαγωγής μέσα από συγκεκριμένα εργαλεία και στο τέλος φτάνουμε στη χρηματοδότηση. Σαν Eurobank παρέχουμε συνολικά όλα τα βήματα από την αρχή ως το τέλος. Διαμορφώνουμε την πρότασή μας ανάλογα με τις ανάγκες του πελάτη ή του δυνητικού εξαγωγέα μας».
Ο κ. Γιώργος Καραγιαννόπουλος μίλησε για την ανάγκη υιοθέτησης ασφαλιστικής συνείδησης, τονίζοντας το factoring, ως το επιτυχημένο χρηματοδοτικό εργαλείο σε περίοδο κρίσης: «Στην εποχή μας οι τραπεζικοί οργανισμοί στρέφουν τους πελάτες τους προς την ασφάλιση προκειμένου να τους χρηματοδοτήσουν. Αυτό έχει συμβάλλει στην υιοθέτηση ασφαλιστικής συνείδησης. Το factoring αποτελεί αποδεδειγμένα το χρηματοδοτικό εργαλείο που άντεξε μέσα στη κρίση.»
Ο κ. Άγγελος Κωτσιόπουλος από τη μεριά του εξέφρασε την άποψη ότι η κρίση αποτέλεσε το έναυσμα ώστε οι Έλληνες να αναζητήσουν φορείς και εργαλεία προς τη κατεύθυνση ανάπτυξης της επιχειρηματικής εξωστρέφειας: «Ο έλληνας πρέπει να ασφαλίζει τα τιμολόγια του και τα προϊόντα του. Πρέπει να δώσουμε τα εργαλεία ασφάλισης και χρηματοδότησης στον υποψήφιο έλληνα εξαγωγέα. Ο φερέγγυος αγοραστής αποτελεί το πιο σημαντικό κριτήριο για τον έλληνα εξαγωγέα».
Ο κ. Βασίλειος Χριστίδης μίλησε για την αξία της ασφάλισης πιστώσεων, τα επίπεδα επισφαλειών και την ανάγκη ενημέρωσης ως προς τα εργαλεία που ενισχύουν την ασφαλιστική συνείδηση: «Δεν πρέπει κανείς υποψήφιος εξαγωγέας να λειτουργεί απομονωμένα. Συνεργαζόμαστε με τράπεζες, επιμελητήρια και διαμεσολαβητές και φυσικά με τους δικούς μας πωλητές. Η ασφάλιση πιστώσεων αποτελεί εξειδικευμένο πολυεργαλείο, που μαζί με την πρόληψη συμβάλλει στην αύξηση του τζίρου των εταιρειών και στην αποφυγή του ρίσκου ύπαρξης ζημιών. Ως εταιρεία, ύστερα από την αύξηση του ορίου ασφάλισης, έχουμε τη δυνατότητα ασφάλισης σε πάνω από 90 χώρες. Είμαστε σε επίπεδα σταθεροποίησης των επιπέδων επισφαλειών σε Ευρώπη και Ελλάδα».
Στην ομιλία της η κα. Μαρία Κόντου, Πρόεδρος, GS1 Association Greece & Referential Mgr. Μαρινόπουλος Α.Ε. με τίτλο «GS1: σύγχρονα εργαλεία-αποδοτικές εξαγωγικές διαδικασίες» μίλησε για την εξέλιξη των παραδοσιακών μορφών εμπορικών συναλλαγών σε ηλεκτρονικές και την ανάγκη οι προκλήσεις στο τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας να αντιμετωπίζονται με βάση τη σωστές πληροφορίες έτσι ώστε αποτελεσματικά να παρέχεται προστιθέμενη αξία σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. «Η επιτυχημένη συνεργασία των επιχειρήσεων απαιτεί την κοινή χρήση ορθών, σωστά δομημένων και κατηγοριοποιημένων πληροφοριών σχετικά με τα διακινούμενα προϊόντα. Η δημιουργία του ελληνικού datapool HellaSync απετέλεσε στρατηγική επιλογή του GS1 Association-Greece. Μια πρόταση που στοχεύει να επιφέρει μείωση διαχειριστικού χρόνου και κόστους κατά μήκος όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας και αποτελεσματικές συναλλαγές εντός και εκτός συνόρων».
Στην ομιλία του ο κ. Δημοσθένης Μπρούσαλης, Γενικός Διευθυντής, Dask Branding & Σύμβουλος branding & επικοινωνίας, τόνισε ότι σύμφωνα με έρευνες το 42% των καταναλωτών επηρεάζεται από μία καλοσχεδιασμένη μάρκα. Είπε για το branding ότι είναι στην ουσία ο τρόπος που κεφαλαιοποιούμε, διατηρούμε και ενδυναμώνουμε τη μάρκα του προϊόντος. Για τα ελληνικά προϊόντα ανέφερε ότι «τα περισσότερα είναι άγνωστα και ανώνυμα, ενώ εξάγονται κατά κύριο λόγο σε χύμα μορφή, σε χαμηλή τιμή ή με λάθος εικόνα». Σε ότι αφορά το τι πρέπει να γίνει υπογράμμισε ότι πρέπει να δημιουργήσουμε ποιοτικά ελληνικά τυποποιημένα προϊόντα και να κάνουμε μάρκα το Made in Greece το οποίο μέχρι στιγμής είναι unbranded. «Οι αρετές των προϊόντων πρέπει να είναι ορατές και στην εμφάνιση τους».
Στο Panel IIΙ με θέμα «Πρακτικός Οδηγός του επιτυχημένου εξαγωγέα: Μαθαίνω – οργανώνω – εξάγω» συντονιστής ήταν ο κ. Νεκτάριος Νώτης, Δημοσιογράφος με ομιλητές τους: Δημήτρης Καραβασίλης, Σύμβουλος Διεθνούς Marketing & Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος, DK Consultants, Θεόδωρος Κιντής, Επικεφαλής Λογιστικών και Φορολογικών υπηρεσιών, mazars in greece, Γιάννης Κωτσής-Γιανναράκης, Γενικός Διευθυντής, ΣΕΚΕΕ, Ιωάννης Τσαμίχας, Πρόεδρος Δ.Σ, Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Αθήνας, Μπάμπης Φιλαδαρλής, MBA, DipM, MIEx, Διευθύνων Σύμβουλος, Global Greece
Ο κ. Τσαμίχας μίλησε για τις χώρες προς τις οποίες εξάγει κυρίως η χώρα μας, όπου την πρώτη θέση καταλαμβάνει η Ιταλία με αξία εξαγωγών 2,5 δις ευρώ ετησίως, ενώ για τα προϊόντα ανέφερε ότι εκτός από λάδι εξάγουμε και τεχνογνωσία, όπως για παράδειγμα μαθηματικές εξισώσεις για ιατρικές εφαρμογές. Ο κ. Κιντής επισήμανε κάποια σημαντικά ζητήματα που αφορούν τους Έλληνες εξαγωγείς όπως είναι η έγκαιρη επιστροφή του ΦΠΑ. Πάντως σε ότι αφορά τη φιλικότητα του ελληνικού κράτους προς τις εξαγωγικές επιχειρήσεις είπε ότι η πολιτεία τουλάχιστον δεν είναι εχθρική προς αυτές. Ο κ. Φιλαδαρλής σημείωσε ότι είναι πολύ σημαντικό για έναν εξαγωγέα να επιλέξει τη σωστή αγορά, καθώς για κάθε προϊόν υπάρχουν αγορές που το έχουν ανάγκη και άλλες που είναι κορεσμένες σε ότι αφορά τη ζήτηση τους. Επίσης θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και το μέγεθος της εταιρείας που θέλει να εξάγει καθώς μία μικρή ελληνική επιχείρηση πολλές φορές είναι δύσκολο να ανταγωνιστεί στα ίσια κάποιες ξένες εταιρείες λόγω μεγέθους. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να «ψάξουν» για συνεργασίες το όφελος των οποίων οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν ακόμα αντιληφθεί. Ο κ. Κωτσής-Γιανναράκης από τη μεριά του, τόνισε την ανάγκη η Ελλάδα να πάρει πρωτοβουλίες στο χώρο της τεχνολογίας, επικαλούμενος το δίκτυο Σynergies που ανέλαβε την πρωτοβουλία να εξασφαλίσει την δυναμική παρουσία των εξωστρεφών επιχειρήσεων της Ελλάδας στο Mobile World Congress 2013, MWC 2013, με ένα περίπτερο εθνικού χαρακτήρα.
Ο κ. Καραβασίλης από την πλευρά του στάθηκε στην προσπάθεια που πρέπει να γίνει για να μπορέσουν οι ελληνικές εταιρείες να αποκτήσουν τα κατάλληλα εφόδια ώστε να καταστούν ανταγωνιστικές στο διεθνή επιχειρηματικό στίβο.
Η διοργάνωση του Forum δε θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς την πολύτιμη χορηγία των:
GOLD SPONSOR: EUROBANK
PANEL SPONSOR: AIG GREECE
SILVER SPONSORS: DK CONSULTANTS, EULER HERMES, MANAGER’S OFFICE, TNT
BRONZE SPONSORS: COFACE, CRETA FARMS, CONFERIENCE, GLOBAL GREECE, GS1 ASSOCIATION GREECE, ICAP, VOP, IRIS ΕΚΤΥΠΩΣΕΙΣ Α.Ε.Β.Ε.
DISTINGUISHED CORPORATE PARTICIPATIONS: INTERAMERICAN, METAXA, MOTOR OIL, INNEWS, AVRAMAKOS
CORPORATE PARTICIPATIONS: INTERNATIONAL LIFE, ΠΕΙΡΑΙΩΣ FACTORING, BOEHRINGER INGELHEIM HELLAS
ΧΟΡΗΓΟΣ ΒΡΑΒΕΙΟΥ IASON: ZOLOTAS
PRINT SPONSOR: PRESSIOUS ARVANITIDIS
COMMUNICATION PARTNER: MSCOMM
καθώς και της αιγίδας των:
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ (ΥΠΕΞ)
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ (ΠΣΕ)
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΣΕΒΕ)
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ ΚΡΗΤΗΣ (ΣΕΚ)
ENTERPRISE GREECE
ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ (ΕΒΕΑ)
ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ (ΕΣΕΕ)
ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ (ΕΒΕΠ)
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ LOGISTICS
ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ (ΒΕΑ)
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΕΞΑΓΩΓΙΚΩΝ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ (ΟΑΕΠ)
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΩΝ ΤΥΠΟΠΟΙΗΤΩΝ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΩΝ ΕΛΙΩΝ (ΠΕΜΕΤΕ)
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ (ΣΕΒΙΤΕΛ)
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΟΙΝΟΥ (ΣΕΟ)
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΙΝΗΤΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΣΕΚΕΕ)
ΑΡΑΒΟ-ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΣ
ΕΛΛΗΝΟ-ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΕΛΛΗΝΟ-ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΟΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΟ-ΙΤΑΛΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΑΣ
ΕΛΛΗΝΟ-ΚΑΝΑΔΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΟΚΙΝΕΖΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΟΡΩΣΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΟΣΟΥΗΔΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΟΣΕΡΒΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ (ΕΣΕΒΕ)
ΕΛΛΗΝΟ-ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ (Ε.Τ.Ε.Ε)
ΕΛΛΗΝΟΦΙΝΛΑΝΔΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ
INFO Photo
Ο κ. Παναγιώτης Μίχαλος, Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων & Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών
Ο κ. Τζανέτος Καραντζής, Σύμβουλος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων και Πρόεδρος της Ένωσης Διπλωματικών Υπαλλήλων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, ΥΠΕΞ
Ο κ. Δημήτριος Ιατρίδης, Ειδικός Γραμματέας Κοινοτικών Πόρων & Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων