Η Ελληνική Ναυτιλία διατηρεί την παγκόσμια ηγετική θέση της

Στην σημερινή Ετήσια Έκθεση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών καταγράφεται η δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας και τονίζεται η  “επιτακτική ανάγκη διατήρησης της ναυτικής τεχνογνωσίας με μέτρα προσέλκυσης των νέων στη ναυτική σταδιοδρομία, διατήρησής τους στο επάγγελμα και αναβάθμισης των εκπαιδευτικών δεξιοτήτων τους”

 

Η Έκθεση αναλυτικά αναφέρει:

 

« Ο χρόνος αυτός ήταν ο πιο κρίσιμος σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, τόσο από οικονομικής όσο και πολιτικής πλευράς, στην σύγχρονη ιστορία.
Όσον αφορά την οικονομική κρίση στην Ελλάδα, οι πρόσφατες εξελίξεις διατηρούν έντονα χαρακτηριστικά ρευστότητας.

 

Σε κάθε περίπτωση, η ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομική ύφεση επιμένει, δημιουργώντας μεγάλες προκλήσεις για τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η ναυτιλία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ενδογενή προβλήματα, όπως υπερχωρητικότητα με παράλληλη μείωση των διακινούμενων φορτίων λόγω της ύφεσης, έλλειψη πηγών χρηματοδότησης λόγω της χρηματοπιστωτικής στενότητας, συντριπτική πτώση της αξίας των πλοίων, νεότευκτων και μεταχειρισμένων, διακυμάνσεις στις τιμές καυσίμων και ως επακόλουθο, απότομη πτώση των ναύλων.

 

Πέρα από τις αντιξοότητες αυτές η καθημερινή λειτουργία των πλοίων αντιμετωπίζει σωρεία πρακτικών προβλημάτων, όπως η συνεχής κλιμάκωση των πειρατικών επιθέσεων, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις που οδηγούν σε επιβολή εμπορικών κυρώσεων κατά χωρών με καθοριστικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο, καθώς και η ανάγκη συμμόρφωσης με περιφερειακές νομοθεσίες περιβαλλοντικού ή εμπορικού χαρακτήρα που δεν προσιδιάζουν στο διεθνή χαρακτήρα της ναυτιλίας.

 

Εγρήγορση και επαναπροσδιορισμός νέων στόχων

Στο σύνθετο αυτό και επιπλέον αντίξοο οικονομικό περιβάλλον, η ναυτιλία των Ελλήνων άντεξε, διατηρώντας την ηγετική θέση της στην παγκόσμια κατάταξη.
Οι θετικές της επιδόσεις όμως δεν δικαιολογούν εφησυχασμό, αλλά απαιτούν εγρήγορση και συνεχή επαναπροσδιορισμό νέων στόχων.
Στον αντίποδα της προαναφερόμενης ζοφερής εικόνας της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, πρέπει να σταθμισθεί ο παραδοσιακός κυκλικός χαρακτήρας της ναυτιλίας με τις εναλλαγές περιόδων ύφεσης και ανάπτυξης.

 

Οι θαλάσσιες μεταφορές, εξυπηρετώντας διαχρονικά τις διατροφικές, ενεργειακές και σε πρώτες ύλες ανάγκες της ανθρωπότητας, θα εξακολουθούν να παίζουν στρατηγικό ρόλο στην αλυσίδα μεταφοράς των συνεχών αυξανόμενων απαιτήσεων του παγκόσμιου εμπορίου.

 

Η διεκδίκηση του μεριδίου

Επομένως, η ελληνική ναυτιλία πρέπει να είναι προετοιμασμένη να διεκδικήσει το μερίδιο που της αναλογεί στην ανακατανομή των ρόλων μεταξύ παραδοσιακών και αναδυόμενων ναυτιλιακών δυνάμεων.
Οι εξελίξεις και ο αντίκτυπος από τα προαναφερόμενα γεωπολιτικά και οικονομικά τεκταινόμενα είναι ραγδαίες, με αποτέλεσμα το παρόν να μεταλλάσσεται γρήγορα σε παρελθόν και να μην είναι δυνατή καμία ασφαλής πρόβλεψη για το αύριο.

 

Με σύνεση και προσαρμοστικότητα

Σε ένα τόσο ευμετάβλητο περιβάλλον, η διαχείριση του νευραλγικού τομέα της ναυτιλιακής επιχείρησης απαιτεί σύνεση και προσαρμοστικότητα, πλεονεκτήματα που παραδοσιακά έχουν αποδείξει ότι κατέχουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες.

 

Στις παρούσες συνθήκες, τα πλεονεκτήματα αυτά υπαγορεύουν ορθολογισμό των ναυπηγικών προγραμμάτων και προώθηση των διαλύσεων παλαιών μονάδων, επιχειρηματικές «συμμαχίες» για τη διαμόρφωση κοινών πολιτικών καθώς και άμεση ανταπόκριση στο αίτημα της εποχής για τεχνολογικές καινοτομίες, οι οποίες, αν και αναμφισβήτητα δαπανηρές, απαιτούνται από τα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα.

 

Απαιτείται εθνική στρατηγική

Σε εθνικό επίπεδο, απαιτείται επιπλέον εθνική στρατηγική, επικεντρωμένη στην επείγουσα ανασυγκρότηση των αναγκαίων υποστηρικτικών υποδομών, διοικητικών και υλικοτεχνικών, περιλαμβανομένου κατά προτεραιότητα του κατηργημένου Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, με στόχο την ομαλή λειτουργία, χωρίς γραφειοκρατικά κωλύματα, της ναυτιλιακής δραστηριότητας και την διατήρηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της.

 

Η απαραίτητη ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση

Επιπλέον, η οικονομική στενότητα του δημοσίου δεν πρέπει να αναστείλει τις μακροχρόνιες προσπάθειές μας για προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα, οι οποίες τα δύο τελευταία χρόνια απέφεραν θετικότατα αποτελέσματα.

 

Αυτό απαιτεί και τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης και των υποδομών της, ο οποίος υπό τις παρούσες συνθήκες θα μπορούσε να βοηθηθεί σημαντικά μέσω της εισαγωγής της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης.
Με βάση τα προαναφερόμενα, οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικοί για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, προκειμένου να διατηρήσει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο και την «επόμενη ημέρα» της παγκόσμιας οικονομίας.

 

Θα είναι η μεγάλη πρόκληση για το επιχειρηματικό της πνεύμα και την προσαρμοστικότητα που την χαρακτηρίζουν.

 

Τα μέτρα προσέλκυσης των νέων

Η παγκοσμιοποίηση θέτει ιδιαίτερες προκλήσεις στη ναυτική απασχόληση.

 

Ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί προαπαιτούμενο της δημιουργίας βιώσιμης ναυτιλιακής πολιτικής.

 

Οι ποιοτικοί ναυτικοί είναι οι φορείς της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας της ναυτιλίας.

 

Συνεπώς, είναι επιτακτική η ανάγκη διατήρησης της ναυτικής τεχνογνωσίας με μέτρα προσέλκυσης των νέων στη ναυτική σταδιοδρομία, διατήρησής τους στο επάγγελμα και αναβάθμισης των εκπαιδευτικών δεξιοτήτων τους.

 

Η προώθηση της ναυτικής σταδιοδρομίας

Σε εθνικό επίπεδο, το 2011 η καμπάνια προσέλκυσης στο ναυτικό επάγγελμα είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα: οι 1.350 θέσεις στις Ναυτικές Ακαδημίες προσέλκυσαν 6.500 υποψήφιους.

 

Για πρώτη φορά καλύφθηκαν τόσο οι αριθμητικοί στόχοι όσο και τα ποιοτικά κριτήρια.

 

Η υψηλή ανεργία στην ξηρά ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας κρίσης δίνει την ευκαιρία προώθησης της ναυτικής σταδιοδρομίας.

 

Η ΕΕΕ προωθεί την πολιτική αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης και της υποδομής των Δημόσιων Ναυτικών Ακαδημιών.

 

Υπάρχουν επίσης ενδείξεις διαφαινόμενης πολιτικής βούλησης αποδοχής των προτάσεων της ΕΕΕ, όσον αφορά την εισαγωγή της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης.

 

Το κόστος διατήρησης του δικτύου των δημόσιων σχολών και ο μεγάλος αριθμός σπουδαστών που δεν μπορούν να απορροφηθούν από τις Ακαδημίες υποστηρίζουν τη θέση αυτή »

Σχετικά Άρθρα