Moυσική σκέψη και ευαισθησία με το Αrtis Piano Trio στο Μέγαρο

• Εμβληματικά έργα βοημών συνθετών του Ρομαντισμού

• Δευτέρα 20 Απριλίου (ώρα 20:30)- Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

 
Γιάννος Μαργαζιώτης (βιολί)

Νικόλας Πρεβεζιάνος (βιολοντσέλο)

Άννη Τότσιου (πιάνο)

 

Το Αrtis Piano Trio, ένα από τα πιο αξιόλογα σύνολα μουσικής δωματίου στην Ελλάδα, επιστρέφει στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, την Δευτέρα 20 Απριλίου (ώρα 20:30), για να παρουσιάσει έργα-ορόσημα δύο σπουδαίων βοημών συνθετών του Ρομαντισμού, του Σμέτανα και του Ντβόρζακ. Το πρόγραμμα θα σχολιάσει πριν τη συναυλία, η οποία ανήκει στον Κύκλο Μουσική δωματίου, ο πιανίστας Νίκος Λαάρης, στο πλαίσιο των ειδικών παρουσιάσεων που έχει καθιερώσει το Μέγαρο πριν από την έναρξη των εκδηλώσεων στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Οι ομιλίες αυτές αποσκοπούν στην εξοικείωση του κοινού με τη μουσική δωματίου, τους συνθέτες και τους ερμηνευτές.

 
Η μουσική δωματίου…
… γεννήθηκε τον 19ο αιώνα στη Γερμανία  και, χάρη σε μεγάλους συνθέτες της εποχής, καθιερώθηκε και επεκτάθηκε στις άλλες χώρες ως το απόσταγμα της μουσικής σκέψης και ευαισθησίας. Παραδόξως, είναι ένα είδος που συνυφαίνεται με έναν ιδιότυπο «ερασιτεχνισμό», γεγονός που οφείλεται στο ότι το κοινό, τότε, δεν ήταν απλώς ένα φιλόμουσο ακροατήριο, αλλά άνθρωποι που καταγίνονταν οι ίδιοι με τη μουσική πράξη στον ελεύθερο χρόνο τους.

 
Ο Μπέντριχ Σμέτανα (1824-1884)…
… ο σπουδαιότερος εκπρόσωπος της τσεχικής εθνικής σχολής, ήταν και αυτός βοημικής καταγωγής. Ριζωμένο στο έδαφος του ευρωπαϊκού Ρομαντισμού, το προσωπικό του ιδίωμα εξελίχθηκε μέσα σε ένα κλίμα μουσικού εθνοκεντρισμού με εξέχον δείγμα της τέχνης του τον κύκλο συμφωνικών ποιημάτων Η πατρίδα μου. Το Τρίο για πιάνο σε σολ ελάσσονα έργο 15, το οποίο θα ερμηνεύσει το Αrtis Piano Trio στο πρώτο μέρος της συναυλίας του στο Μέγαρο, είναι ένα από τα λίγα έργα μουσικής δωματίου του Σμέτανα. Το ύφος του κομματιού φέρει επιρροές των Σούμαν και Λιστ και είναι γραμμένο σε ελεγειακό τόνο: ο τσέχος μουσουργός με τον υπερευαίσθητο ψυχισμό το συνέθεσε τη χρονιά που έχασε τη μεγάλη κόρη του Μπεντρίσκα (1855). Γι’ αυτό και το Τρίο είναι αφιερωμένο στη μνήμη της. Το έργο, που συνιστά ένα είδος μουσικού χρονικού της οδύνης και του εν εξελίξει πένθους του συνθέτη, αποτελείται από τρία μέρη. Παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση τον Δεκέμβριο του 1855 με τον ίδιο τον Σμέτανα στο πιάνο, αλλά ο συνθέτης το ξαναδούλεψε δύο χρόνια αργότερα. Στις μέρες μας, το κομμάτι συνήθως ερμηνεύεται σε αυτή τη δεύτερη εκδοχή του.

 
Εξαιρετικά παραγωγικός…
… στον τομέα της μουσικής δωματίου, ο Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904) κατόρθωσε να συνθέσει σχεδόν μέσα σε μια τριακονταετία περισσότερα από 40 έργα. Άρχισε να ασχολείται με το συγκεκριμένο είδος από το 1860 γράφοντας παρτιτούρες για ποικίλους συνδυασμούς εγχόρδων, με αξιοσημείωτες τις συνθέσεις εκείνες στις οποίες αναβάθμισε τον ρόλο του κοντραμπάσου. Επιλεκτικός, αυστηρός με τον εαυτό του και με έντονο το αίσθημα της αυτοκριτικής, ο λαμπρός βοημός μουσουργός συνήθιζε να καταστρέφει όσες δημιουργίες του δεν τον ικανοποιούσαν. Τη δεκαετία του 1880, συνέταξε ο ίδιος κατάλογο με τις κατεστραμμένες συνθέσεις του, μεμονωμένα μέρη των οποίων συνήθιζε να αντιγράφει, όταν έκρινε ότι αυτά παρουσίαζαν ενδιαφέρον. Έγραψε, μεταξύ άλλων, μπαγκατέλες, κουαρτέτα για έγχορδα, κουαρτέτα και κουιντέτα για πιάνο, ένα τερτσέτο για δύο βιολιά και βιόλα, ένα σεξτέτο για έγχορδα και τέσσερα τρίο για πιάνο, από τα οποία το διασημότερο είναι το Τρίο για πιάνο αρ. 4 σε μι ελάσσονα, έργο 90, που φέρει το παρωνύμιο «Dumky». 

Ο όρος dumky εισήχθη στις σλαβικές γλώσσες από τα ουκρανικά. Είναι υποκοριστικό της λέξης duma, η οποία αναφέρεται σε λαϊκές επικές μπαλάντες και ιδίως σε τραγούδια ή θρήνους αιχμάλωτων πληθυσμών. Κατά τον 19ο αιώνα, πολλοί συνθέτες σλαβικών χορών άρχισαν να χρησιμοποιούν τον όρο για να περιγράψουν δημιουργίες εσωστρεφούς χαρακτήρα με κάποιες εκλάμψεις ευθυμίας. Ο όρος dumka χρησιμοποιήθηκε μάλιστα από τον Ντβόρζακ ως τίτλος ή υπότιτλος και σε άλλες συνθέσεις του.

Το Τρίο για πιάνο αρ. 4 σε μι ελάσσονα, έργο 90 ολοκληρώθηκε στα 1891, πρωτοπαρουσιάστηκε την ίδια χρονιά στην Πράγα και εκδόθηκε όταν ο Ντβόρζακ βρισκόταν στη Νέα Υόρκη υπό την επιμέλεια του Γιοχάννες Μπραμς. Το έργο αποτελείται από  6 μέρη-επεισόδια, αποκλίνει σημαντικά από την παράδοση της φόρμας της σονάτας και είναι γραμμένο για πιάνο, βιολί και τσέλο. Αν και χαρακτηρίζεται από μορφολογική απλότητα, το Τρίο είναι φορτισμένο συγκινησιακά. Το ηχητικό αποτέλεσμα θυμίζει κάποια σκοτεινή μουσική φαντασία και παραπέμπει στους πηγαίους θρήνους της βοημικής παράδοσης.

 
Το Artis Piano Trio
… ιδρύθηκε το 2002. Αποτελείται από τους: Γιάννο Μαργαζιώτη (βιολί), Νικόλα Πρεβεζιάνο (βιολοντσέλο) και Άννη Τότσιου (πιάνο). Έχει παρουσιάσει πολλά έργα σε διάφορα φεστιβάλ και αίθουσες, όπως, μεταξύ άλλων, στο Κάρνεγκι Χολ (Αίθουσα Βάιλ) της Νέας Υόρκης, στην Αίθουσα Σαίνμπεργκ της Χάγης, στο Φεστιβάλ Άννενμπεργκ της Δανίας, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο ΊδρυμαΤεχνών Β. & Μ. Θεοχαράκη, στα Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, Κυκλάδων, Ναυπλίου και Μουσικού Μαΐου της Πάτρας, στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Κέντρο Τεχνών Χαλανδρίου. Το Artis Ρiano Τrio μετακαλείται συχνά σε φεστιβάλ του εξωτερικού και σε ποικίλες καλλιτεχνικές συναντήσεις. Το ρεπερτόριό του είναι ευρύ: αρχίζει από τον Χάυντν και τον Μότσαρτ και, μέσα από τους Μπετόβεν, Σούμπερτ, Μπραμς, Ραβέλ και Σοστακόβιτς, καταλήγει σε συναρπαστικά έργα σύγχρονων συνθετών. Το Artis Ρiano Τrio έχει συνεργαστεί με σπουδαίους μουσικούς, όπως  οι Βλαντίμιρ Μέντελσον, Φάμπιο ντι Καζόλα, Έλεν Τζούετ, Εφντάλ Αλτούν, Ολγκού Κιζιλάυ, κ.ά. Ηχογραφημένα έργα από συναυλίες του Τρίο έχουν μεταδοθεί μέσω της EBU και του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

 
INFO

Τιμές εισιτηρίων: 12,00 € (Ζώνη Β΄)  20,00 € (Ζώνη Α΄)

Ειδικές τιμές: 5,00 €  (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ)  8,00 € (65+, πολύτεκνοι)

 
Για περισσότερες πληροφορίες:

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: 210 72.82.333, www.megaron.gr

Σχετικά Άρθρα