Report -G.Moundreas: H ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου για το 2012 στο 2%, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1981

• «Οι τρέχουσες εξελίξεις προμηνύουν ότι και η πορεία της ναυτιλίας για το 2013 θα είναι αρκετά δύσκολη, δεδομένου της επιβράδυνσης της Κίνας»

 

 

• «Σύμφωνα με το Spiegel, ο πιστός σύμμαχος της Γερμανίας, η Ολλανδία, βουλιάζει και αυτή, με την ανεργία στο 7,7% – το κύριο πρόβλημα είναι τα μη διασφαλισμένα δάνεια του Real Estate των € 650 δισ.»

 

 

 

 

 

 

«Η έρευνα του Reuters, στην οποία συμμετείχαν 60 αναλυτές συμπεραίνει ότι η Ευρωζώνη θα παραμείνει δέσμια της ύφεσης και το 2013 με 0,4% συρρίκνωση του ΑΕΠ και άνοδο της ανεργίας από το 12% στο 12,4% ενώ η πλειοψηφία των αναλυτών εκτιμά πως η ΕΚΤ θα αναλάβει πρόσθετη δράση ώστε να αποτρέψει νέα επιβράδυνση.

 

 

 

Ο El Erian της Pimco, στο τελευταίο του άρθρο, αναφέρει πως η ύψιστη οικονομική προτεραιότητα που πρέπει να θέσουν η Ευρωζώνη, Αγγλία, Βραζιλία, Κίνα, ΗΠΑ δεν είναι το χρέος και το έλλειμμα αλλά η κατάρτιση αναπτυξιακού μοντέλου, τέτοιου που να μπορεί να δημιουργήσει θέσεις εργασίας και να δώσει στήριξη στην Παγκόσμια οικονομία.

 

 

 

Στη συνάντηση του υπουργού Οικονομικών των ΗΠΑ, Jack Lew, με τον Γερμανό ομόλογο του,Schaeuble, ο πρώτος έστειλε σαφές μήνυμα προς τη Γερμανική κυβέρνηση να ακολουθήσει πολιτικές ανάπτυξης και να βοηθήσει στην τραπεζική ενοποίηση που θα εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμη σταθερότητα στην Ευρωζώνη προκαλώντας όμως έτσι την αντίδραση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών όπου λίγο πολύ είπε ότι δεν χρειάζεται συμβουλές και πως η Ευρώπη βρίσκεται στο σωστό δρόμο!!!

 

 

 

Η Ευρώπη του σωστού δρόμου λοιπόν είχε σαν αποτέλεσμα την διεύρυνση του εμπορικού πλεονάσματος της Γερμανίας παρά την πτώση των εξαγωγών κατά 1,5% τον Φεβρουάριο.

 

 

 

Οι εξαγωγές όμως της Γερμανίας προς την Ευρωζώνη μειώθηκαν κατά 4,1% αλλά και οι εισαγωγές υποχώρησαν κατά 3,8% γεγονός που αναδεικνύει τη χαμηλή εγχώρια ζήτηση.

 

 

 

Χαρακτηριστικό είναι ότι οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων τον Μάρτιο παρουσίασαν την μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων 2 ½ ετών, κατά 17%.

 

 

 

Παράλληλα, σύμφωνα με το Spiegel, ο πιστός σύμμαχος της Γερμανίας, η Ολλανδία, βουλιάζει και αυτή με την ανεργία στο 7,7% αλλά το κύριο πρόβλημα είναι τα μη διασφαλισμένα δάνεια του Real Estate, των € 650 δισ.

 

 

 

Σημειώνουμε ότι το χρέος των καταναλωτών αντιστοιχεί στο 250% του διαθέσιμου εισοδήματος, όταν στην Ισπανία είναι μόλις 125%.

 

 

 

Στις ΗΠΑ, ο Λευκός Οίκος μειώνει την ανάπτυξη στο 2% από 2,6% προηγουμένως λόγω των οριζοντίων περικοπών, ενώ η FED εκτιμά την ανάπτυξη στο 2,5% και την ανεργία στο 7%.

 

 

 

Αναφορικά με το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, η BlackRock ζητάει από την FED να βάλει φρένο, κάνοντας λόγο για στρέβλωση των αγορών και αύξηση πληθωρισμού και προτείνει στη FED ότι αφού η οικονομία των ΗΠΑ είναι αρκετά ισχυρή παρά το ότι η ανεργία είναι στο 7,6% να μειώσει το πρόγραμμα από τα ισχύοντα επίπεδα των $ 85 δισ. μηνιαίως στα $ 40 με $45 δισ., επίπεδο που θα αντιστοιχούσε στην επανεπένδυση των τίτλων που λήγουν.

 

 

 

Απρόσμενη αύξηση παρουσίασε το εμπορικό έλλειμμα στην Κίνα το Μάρτιο, ύψους $ 880 εκ., εν αντιθέσει με τον Φεβρουάριο που είχε πλεόνασμα $ 15,3 δισ. Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 10%, λιγότερο από τις εκτιμήσεις των αναλυτών, ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν με ποσοστό σχεδόν τριπλάσιο των προβλέψεων.

 

 

 

Συγκεκριμένα οι εισαγωγές ενισχύθηκαν κατά 14,1% σε ετήσια βάση, με τους αναλυτές να κρίνουν θετικά αυτή την εξέλιξη ως ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης.

 

 

 

Να επισημάνουμε όμως πως το 1ο τρίμηνο οι πωλήσεις λιανικής αυξήθηκαν κατά 12,5% όταν το 4ο τρίμηνο του 2012 είχαν αύξηση 14,5%.

 

 

 

Στο σύνολο της όμως η Κινεζική οικονομία για το 1ο τρίμηνο δεν ικανοποίησε τις προσδοκίες του 8% αφού ο ρυθμός ανάπτυξης κυμάνθηκε στο 7,7% και η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε κατά 8,9% τον Μάρτιο σε ετήσια βάση, ποσοστό όμως κατά πολύ μικρότερο από τον εκτιμώμενο στόχο του 10%, εγείροντας έτσι ερωτήματα για την προοπτική της Κινεζικής οικονομίας.

 

 

 

Δυστυχώς οι τρέχουσες εξελίξεις προμηνύουν ότι και η πορεία της ναυτιλίας για το 2013 θα είναι αρκετά δύσκολη, δεδομένου της επιβράδυνσης της Κίνας, αφού τα μέχρι στιγμής αποτελέσματά της δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες και σηματοδοτούν ενδεχόμενη επιβράδυνση, το συνεχιζόμενο υφεσιακό καθεστώς στην Ευρωζώνη, αλλά και τις ΗΠΑ που ενώ μέχρι τώρα τα μέτρα που λαμβάνει αποτρέπουν τους κινδύνους της ύφεσης, απέχει ακόμη από το να μιλάμε για υγιή ανάπτυξη της οικονομίας της.

 

 

 

Η επιβεβαίωση της αρνητικής κατάστασης για την ναυτιλία έρχεται από τον πλέον αρμόδιο οργανισμό, τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ).

 

 

 

Στην πρόσφατη έκθεση του αναφέρει ότι η ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου για το 2012 τελικά έκλεισε στο 2%, το χαμηλότερο ποσοστό από το 1981 όπου ξεκίνησαν και οι μετρήσεις, όταν τον προηγούμενο χρόνο, δηλαδή το 2011 είχε ανάπτυξη 5,2%.

 

 

 

Οι προβλέψεις του Οργανισμού για το 2013 είναι αρνητικά αναθεωρημένες, εκτιμώντας την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Εμπορίου για φέτος περίπου στο 3,3%.

 

 

 

Οι προηγούμενες προβλέψεις για το 2013 έκαναν λόγο αρχικά για ανάπτυξη 5,6%, μετά μειώθηκαν στο 4,5%, για να φτάσουμε στην πρόσφατη εκτίμηση του 3,3%.

 

 

 

Αξίζει να επισημάνουμε πως ο μέσος όρος ανάπτυξης της 20ετίας είναι 5% και οποιαδήποτε ανάπτυξη μικρότερη του μέσου όρου ουσιαστικά δεν επιφέρει θετικά αποτελέσματα στο εμπόριο.

 

 

 

Η δραστική μείωση του Παγκόσμιου Εμπορίου στο 2% για το 2012, οφείλεται κυρίως στην με αργούς ρυθμούς ανάπτυξη των οικονομιών των αναπτυγμένων χωρών και στην μεγάλη αβεβαιότητα για το μέλλον της Ευρωζώνης.

 

 

 

Η μείωση της παραγωγής και η αύξηση της ανεργίας στις αναπτυγμένες χώρες είχε σαν αποτέλεσμα την μείωση των εισαγωγών άρα και την μείωση των εξαγωγών σε αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες οικονομίες.

 

 

 

Ο Γενικός Διευθυντής του ΠΟΕ, Pascal Lamy, προειδοποίησε ότι το 2013 μπορεί να αποδειχθεί χειρότερο από όσο αναμενόταν, εξαιτίας της κρίσης στην Ευρώπη αλλά και του κινδύνου κάποιες χώρες να βάλουν περιορισμούς στις εμπορικές τους συναλλαγές.

 

 

 

Στην τελευταία έκθεση του Baltic and International Maritime Council (BIMCO), αναφέρεται ότι για πρώτη φορά μετά από 5 χρόνια η προσφορά πλοίων (Supply) δείχνει να αρχίζει να εκλογικεύεται αφού τις πρώτες 11 εβδομάδες του 2013 παραδόθηκαν 17 εκατομμύρια DWT ενώ το 2012 ο ίδιος αριθμός τονάζ παραδόθηκε σε 7 εβδομάδες.

 

 

 

Ταυτόχρονα αναφέρει ότι στις 11 πρώτες εβδομάδες του 2013 οδηγήθηκαν προς διάλυση 6 εκατομμύρια DWT. Δεν παραλείπει όμως να επισημάνει ότι η ουσιαστική ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης (Supply – Demand) δεν θα επέλθει από τη μία μέρα στην άλλη, τονίζοντας ότι ύστερα από 4 χρόνια συνεχόμενης αύξησης της προσφοράς με μεγαλύτερο ρυθμό από αυτόν της ζήτησης χρειάζεται κάποιο διάστημα μέχρι να μπορούμε να μιλάμε για εξισορρόπηση και κατ’ επέκταση για αύξηση των ημερησίων εσόδων των πλοίων.

 

 

 

Την Παρασκευή, 12 Απριλίου 2013, ο γενικός δείκτης BDI ύστερα από ένα πτωτικό σερί 9 ημερών, σημείωσε 2 μέρες ανόδου για να κλείσει στις 875 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,265 μονάδες με $ 4,701 την ημέρα, BPI 1,112 μονάδες στα $ 8,892, BSI 902 μονάδες στα $ 9,426 την ημέρα και BHSI 526 μονάδες στα $ 7,823 την ημέρα.

 

 

 

Αρκετά υποτονικός ο κλάδος των αγοραπωλησιών την εβδομάδα που πέρασε, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.

 

 

 

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

 

✏ Στα Capes, το ‘BRILLIANT POWER’ 154.249 DWT (1994 – Namura), αγοράστηκε λίγο πάνω από τα $ 9 εκ. περίπου με παράδοση Charter Free

 

✏ Στα Ultramax, το ‘ALICIA’ 177.243 DWT (2005 – Namura), αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 27 εκ. περίπου με παράδοση τον Ιούνιο στην Κίνα.

 

✏ Στα Handymax, το ‘STAR SEA BREEZE’ 48.983 DWT (2001 – I.H.I), πουλήθηκε σε Έλληνες στα υψηλά $ 11 εκ.

 

 

 

 

Πηγή: George Moundreas & Co S.A

 

 

 

 

www.mywaypress.gr

Σχετικά Άρθρα