Φορολογικό σύστημα για την αντιμετώπιση της νέας εποχής και την δημιουργία φιλικού περιβάλλοντος για την επιχειρηματικότητα και τις ξένες επενδύσεις

•Συμμετοχή ΣΕΒΕ στο 4ο Ετήσιο Φορολογικό Συνέδριο του Ελληνο-Αμερικανικού Επιμελητηρίου στη Θεσσαλονίκη

 

•Όλη η ομιλία του κ. Παναγιώτη Χασάπη

 

«To βιβλίο που δεν πρέπει να λείπει από το γραφείο του ενεργού ή εν δυνάμει Έλληνα εξαγωγέα»

 

«Η αθέμιτη και άτυπη στάση πληρωμών του  κράτους»

 

«Οι θυσίες όλων μας να βρουν πρόσφορο, γόνιμο και αναπτυξιακό έδαφος»

 

 

 

Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 16.11.12 στη Θεσσαλονίκη συνάντηση της Διοίκησης του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος με τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Γιώργο Μαυραγάνη.

 

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ κ. Δημήτρης Λακασάς παρουσίασε στον κ. Μαυραγάνη τις θέσεις του ΣΕΒΕ αναφορικά με το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα, που είναι στη λογική μιας συνολικής και ενιαίας φορολογικής αναδόμησης καθώς και δραστικής απλοποίησης της υφιστάμενου συστήματος.

 

Πιο συγκεκριμένα, ζητούμενα για το ΣΕΒΕ παραμένουν η απλοποίηση, η διαφάνεια, η ανταποδοτικότητα και ο αναπτυξιακός χαρακτήρας του φορολογικού συστήματος, μαζί βεβαίως με τη σταθερότητα τουλάχιστον για μία 10ετία, την κωδικοποίηση και τον αναδιανεμητικό του χαρακτήρα, ώστε να δημιουργείται ένα φιλικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα και τις ξένες επενδύσεις.

 

Ως προς την φορολογία των επιχειρήσεων, ο ΣΕΒΕ επανήλθε στην πρότασή του για ριζική ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος που θα στηρίζεται στην καθιέρωση ενός ενιαίου φορολογικού συντελεστή (Flat Tax Rate) και μπορεί να συμβάλλει στη δραστική απλοποίηση του φορολογικού συστήματος και στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

 

Αναφερόμενος στο μείζον φορολογικό πρόβλημα των εξαγωγικών επιχειρήσεων και συγκεκριμένα στο πάγωμα της επιστροφής του υπολοίπου ΦΠΑ, για ακόμα μια φορά, ο ΣΕΒΕ ζήτησε την άμεση επιστροφή των ήδη οφειλομένων ποσών ΦΠΑ στους εξαγωγείς αλλά και στις άλλες κατηγορίες που δεν μπορούν να συμψηφίσουν το φόρο (διαφορές συντελεστή, επενδύσεις) και γενικότερα πιστή τήρηση της υποχρέωσης του Δημοσίου για πραγματικά άμεση επιστροφή του ΦΠΑ μέσω μιας αυτοματοποιημένης και τυποποιημένης διαδικασίας.

 

 

Σχετικά με το μείζον αυτό πρόβλημα και με δεδομένα τα δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας τα δύο μέρη συζήτησαν:

 

α) ως προς την παλαιότερη πρόταση του ΣΕΒΕ για άμεση επιστροφή του φόρου με την κατάθεση αντίστοιχης εγγυητικής επιστολής σε επιχειρήσεις που συνεχίζουν να έχουν μια τέτοια δυνατότητα στη δύσκολη για τη ρευστότητα σημερινή εποχή, ο κ. Μαυραγάνης είπε ότι την εξετάζει ως ενδεχόμενο στο νέο φορολογικό.

 

Ο ΣΕΒΕ μάλιστα πρότεινε να εξεταστεί περαιτέρω σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και το ΕΤΕΑΝ η δυνατότητα διεύρυνσης του νέου προγράμματος του Ταμείου για την έκδοση εγγυητικών επιστολών ώστε να καλύπτει και αυτή την περίπτωση.

 

β) ως προς την παροχή κινήτρων σε εξαγωγικές επιχειρήσεις που έχουν λαμβάνειν μεγάλες οφειλές από ΦΠΑ από το Δημόσιο, ο ΣΕΒΕ πρότεινε να δοθούν συγκεκριμένα κίνητρα όπως πχ πρόσθετη μοριοδότηση στα επικείμενα δάνεια στις ΜΜΕ μέσω της ΕΤΕπ.

 

Ως προς το συμψηφισμό από τις ΔΟΥ βεβαιωμένων χρεών των επιχειρήσεων, ο ΣΕΒΕ ζήτησε ο συμψηφισμός να επεκταθεί σε όλο το δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο και να αφορά αποκλειστικά βέβαιες και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις, εξαιρουμένων σε κάθε περίπτωση των μη ληξιπρόθεσμων.

 

 

 

12+ 5 θέματα για την νέα εποχή

Άλλα σημαντικά θέματα που συζητήθηκαν είναι τα παρακάτω:

 

1) Η βελτίωση και αναδιοργάνωση μηχανισμών φορολογικού, ελεγκτικού και εισπρακτικού μηχανισμού για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής

 

2) Ο νέος Κώδικας Απεικόνισης Φορολογικών Συναλλαγών αποτελεί ένα θετικό βήμα για την πλήρη κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων που, όμως, μεταφέρεται χρονικά ως έργο ειδικής επιτροπής που θα συγκροτηθεί μέχρι τον Ιούνιο 2013. Σημαντική σε κάθε περίπτωση για τις επιχειρήσεις είναι η κατάργηση του άρθρου 30 ΚΒΣ ως προς την απόρριψη Βιβλίων και Στοιχείων.

 

3) Η ανάγκη άμεσης επιστροφής Εδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων σε δικαιούχους εξαγωγείς μέσα από μια τυποποιημένη διαδικασία

 

4) Ο σαφής προσδιορισμός και αναθεώρηση από το Υπουργείο Οικονομικών του καταλόγου εκπιπτόμενων δαπανών επιχειρήσεων, ο οποίος σήμερα είναι αυστηρός και δε συνάδει με την επιχειρηματική πραγματικότητα

 

5) Ιδιαίτερα κίνητρα για την απασχόληση και τις δαπάνες για την εκπαίδευση του προσωπικού

 

6) Η μείωση του ποσοστού προβεβαίωσης στο 25% του αμφισβητούμενου κύριου φόρου, πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών, για την άσκηση προσφυγής στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές

 

7) Η αύξηση ποσοστού επισφαλειών στο 3% από 0,5% που είναι σήμερα για τον υπολογισμό  των προβλέψεων και για  όσο χρόνο διαρκεί η οικονομική κρίση και τα προβλήματα ρευστότητας της ελληνικής  οικονομίας και η απλοποίηση της όλης διαδικασίας απόδειξης του επισφαλούς χαρακτήρα της απαίτησης

 

8 ) Κατάργηση της ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων ή τουλάχιστον εκχώρηση δυνατότητας διεκπεραίωσης διαδικασιών που απαιτούν φυσική παρουσία συναλλασσομένων και ελέγχων σε κεντρικές ΔΟΥ της χώρας ανά νομό

 

9) Απαλλαγή των επιχειρήσεων από το Νέο Ειδικό Φόρο Ακινήτων συμπεριλαμβανομένων αυτών με μικτή αγροτική δραστηριότητα

 

10) Μείωση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βιομηχανία και ειδικά τιμολόγια για τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις για τη μείωση του ενεργειακού κόστους που είναι πλέον αντίστοιχο με αυτό χωρών της Κεντρικής Ευρώπης με σημαντικό ανταγωνιστικό πρόσθετο μειονέκτημα για την Ελλάδα το υψηλό μεταφορικό κόστος προς τις χώρες αυτές

 

11) Μονιμοποίηση της φορολογικής έκπτωσης για δαπάνες έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης και διεύρυνση αυτών

 

12) Κατάργηση της εισφοράς 0,6% για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις (ΤτΕ)

 

Σημαντικά επίσης θέματα για το ΣΕΒΕ που τέθηκαν στον κ. Υπουργό είναι:

– η δημιουργία ηλεκτρονικού περιουσιολογίου (με κινητή και ακίνητη περιουσία) για κάθε φυσικό και νομικό πρόσωπο για την αποτελεσματική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής

– η επανεξέταση του ποινολογίου που είναι σήμερα εξαντλητικό για τις επιχειρήσεις και αναποτελεσματικό για το Δημόσιο

– η ηλεκτρονική πρόσβαση των επιχειρήσεων ή τουλάχιστον των κατά τόπους ΔΟΥ στην επαλήθευση όλων των στοιχείων του VIES για την ταχύτερη επιβεβαίωση στοιχείων κοινοτικών επιχειρήσεων και καλύτερη διασφάλιση ενδοκοινοτικών συναλλαγών ως προς το ΦΠΑ

– η ολοκλήρωση όλων των εφαρμογών του Ηλεκτρονικού Τελωνείου και η άμεση δυνατότητα των επιχειρήσεων να έχουν πλήρη πρόσβαση σε αυτές

– η απλοποίηση της όλης διαδικασίας χρήσης του Ειδικού Διπλοτύπου Απαλλαγής από ΦΠΑ στο τελωνείο από τις εξαγωγικές επιχειρήσεις (ΑΥΟ Δ1163/2001)

 

 

 

Παναγιώτης Χασάπης: «Βασικός στόχος μας  η υποστήριξη και συμβολή σε θέματα ανάπτυξης της διεθνούς επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων»

 

•To βιβλίο που δεν πρέπει να λείπει από το γραφείο του ενεργού ή εν δυνάμει Έλληνα εξαγωγέα

 

•Eπανάκτηση της χαμένης ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και καλλιέργεια  κουλτούρας εξωστρέφειας

 

•Στον ΣΕΒΕ πιστεύουμε στο δόγμα «ενιαίος φορολογικός συντελεστής, φορολογική σταθερότητα, περισσότερα κέρδη για τις επιχειρήσεις άρα και περισσότερα έσοδα – σε απόλυτους αριθμούς – για το δημόσιο»

 

•Ριζική ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος που θα στηρίζεται στην καθιέρωση ενός ενιαίου φορολογικού συντελεστή (Flat Tax Rate), της τάξης του 15%

 

•Η αθέμιτη και άτυπη στάση πληρωμών του  κράτους

 

•Ανάγκη για δραστική απλοποίηση και διαφάνεια του φορολογικού μας συστήματος που θα συμβάλλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας

 

•Oι θυσίες όλων μας να βρουν πρόσφορο, γόνιμο και αναπτυξιακό έδαφος

 

 

 Οι θέσεις και οι προτάσεις του ΣΕΒΕ για το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα κατατέθηκαν και μέσω ομιλίας του κ. Παναγιώτη Χασάπη, Μέλους Διοικητικής Επιτροπής του ΣΕΒΕ στο 4ο Φορολογικό Συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, που πραγματοποιήθηκε την ίδια ημέρα στη Θεσσαλονίκη.

 

Αναλυτικά το κείμενο της ομιλίας του κ. Παναγιώτη Χασάπη, υπο τον τίτλο: «Θέσεις-Προτάσεις ΣΕΒΕ για το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα»

 

 

«Χαίρομαι ιδιαίτερα που βρίσκομαι σήμερα ανάμεσά σας για να μοιραστώ μαζί σας τις προτάσεις του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος που εκπροσωπώ σήμερα, για το νέο φορολογικό σύστημα.

 

Στον ΣΕΒΕ, βασικός μας στόχος είναι η υποστήριξη και συμβολή σε θέματα ανάπτυξης της διεθνούς επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.

 

 

 

To βιβλίο που δεν πρέπει να λείπει από το γραφείο του ενεργού ή εν δυνάμει Έλληνα εξαγωγέα

Μέσα στο 2011 πολλές ήταν οι επιχειρήσεις που στράφηκαν στον ΣΕΒΕ, ξεκινώντας να εξάγουν για πρώτη φορά, σε έναν αγώνα για επιβίωση.

 

Σε αυτό το πλαίσιο στον ΣΕΒΕ προχωρήσαμε στη συγγραφή του Οδηγού Εξαγωγών «Θέλετε να εξάγετε; Οδηγός για μια εξωστρεφή επιχείρηση».

 

Πρόκειται για έναν πρακτικό Οδηγό εξαγωγών, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της ελληνικής εξαγωγικής επιχείρησης σήμερα.

 

Είναι ένα βιβλίο που δεν πρέπει να λείπει από το γραφείο του ενεργού ή εν δυνάμει Έλληνα εξαγωγέα.

 

Περισσότερες πληροφορίες για τα περιεχόμενα του Οδηγού μπορείτε να βρείτε στα γραφεία του ΣΕΒΕ.

 

 

 

Eπανάκτηση της χαμένης ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και καλλιέργεια  κουλτούρας εξωστρέφειας

Έχει καταστεί σαφές ότι για να μειωθεί το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών της χώρας μας θα πρέπει ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής/ πόρων της να ανακατευθυνθεί από τα μη εμπορεύσιμα στα διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά καθώς και να ενισχυθεί η υποκατάσταση εισαγωγών με ελληνικά προϊόντα.

 

Αυτό απαιτεί επανάκτηση της χαμένης ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και καλλιέργεια μιας κουλτούρας εξωστρέφειας.

 

Επιπλέον, σε μια εσωτερική αγορά που συρρικνώνεται διαρκώς, ο δρόμος προς τα έξω είναι αναπόφευκτος.

 

Η εξωστρέφεια είναι εξ ορισμού στενά συνυφασμένη με τη βελτιωμένη αποδοτικότητα, την ενισχυμένη ανταγωνιστικότητα και καινοτομία.

 

Αλλιώς είναι αδύνατο η επιχείρηση να διεκδικήσει μερίδιο στις διεθνείς αγορές.

 

Ωστόσο, καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχημένη λειτουργία κάθε επιχείρησης είναι το φορολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δραστηριοποιείται.

 

Το τελευταία χρόνια είμαστε απλοί παρατηρητές μίας σειράς διαδοχικών  φορολογικών αλλαγών που συντελέστηκαν, αλλά ήταν αποσπασματικές, δεν έδωσαν λύση στα διαχρονικά προβλήματα του φορολογικού συστήματος και στη φοροδιαφυγή/φοροαπαοφυγή και δεν είχαν αναπτυξιακό χαρακτήρα.

 

 

 

Στον ΣΕΒΕ πιστεύουμε στο δόγμα «ενιαίος φορολογικός συντελεστής, φορολογική σταθερότητα, περισσότερα κέρδη για τις επιχειρήσεις άρα και περισσότερα έσοδα – σε απόλυτους αριθμούς – για το δημόσιο»

Για αυτό το λόγο και οι θέσεις του ΣΕΒΕ αναφορικά με το νέο Εθνικό φορολογικό σύστημα είναι στη λογική μιας συνολικής και ενιαίας φορολογικής αναδόμησης καθώς και δραστικής απλοποίησης του υφιστάμενου συστήματος.

 

Ζητούμενα για το ΣΕΒΕ παραμένουν η απλοποίηση, η διαφάνεια, η ανταποδοτικότητα και ο αναπτυξιακός χαρακτήρας του φορολογικού συστήματος, μαζί βεβαίως με τη σταθερότητα τουλάχιστον για μία 10ετία, την κωδικοποίηση και τον αναδιανεμητικό του χαρακτήρα, ώστε να δημιουργείται ένα φιλικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα και τις ξένες επενδύσεις.

 

Τα έσοδα του δημοσίου μπορούν να ενισχυθούν σημαντικά με την ισχυροποίηση της ανταγωνιστικής θέσης των ελληνικών επιχειρήσεων στο διεθνές περιβάλλον, με την ανάπτυξη της εξωστρέφειας καθώς και με την αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων.

 

Στον ΣΕΒΕ πιστεύουμε στο δόγμα «ενιαίος φορολογικός συντελεστής, φορολογική σταθερότητα, περισσότερα κέρδη για τις επιχειρήσεις άρα και περισσότερα έσοδα – σε απόλυτους αριθμούς – για το δημόσιο».

 

 

 

Ριζική ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος που θα στηρίζεται στην καθιέρωση ενός ενιαίου φορολογικού συντελεστή (Flat Tax Rate), της τάξης του 15%

Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνουμε τη ριζική ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος που θα στηρίζεται στην καθιέρωση ενός ενιαίου φορολογικού συντελεστή (Flat Tax Rate), της τάξης του 15%.

 

Απώτερος στόχος του συστήματος αυτού θα είναι η ορθολογικότερη φορολόγηση μέσω της καθιέρωσης ενός ανώτερου φορολογικού συντελεστή, ο οποίος θα μειώνεται ανάλογα με το ύψος των δαπανών.

 

Το σύστημα αυτό αναμένεται να συμβάλλει: 1) στη δραστική απλοποίηση του φορολογικού συστήματος, 2) στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

 

Βέβαια δεν έχει κανένα νόημα να μιλάμε για φορολογικές μεταρρυθμίσεις και φορολογική συνέπεια και δικαιοσύνη, όταν το ίδιο το κράτος δεν τηρεί τα νόμιμα.

 

 

 

Η αθέμιτη και άτυπη στάση πληρωμών του  κράτους

Εδώ και δύο χρόνια περίπου μεγάλο πλήθος επιχειρήσεων είναι μάρτυρας μίας αθέμιτης και άτυπης στάσης πληρωμών του  κράτους, που έχει να κάνει, μεταξύ άλλων, με τη μη επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

 

Ακόμα και το τελειότερο φορολογικό σύστημα στον κόσμο να δημιουργήσουμε, αν υφίστανται αυτά τα απαράδεκτα φαινόμενα, δηλαδή από τη μία το κράτος να σου ζητάει να καταβάλλεις φόρους και τέλη, ενώ από την άλλη σου χρωστάει, τότε δε θα μπορέσει να λειτουργήσει.

 

Θα πρέπει επιτέλους το φορολογικό σύστημα να διασφαλίσει μέσα από μια αυτοματοποιημένη και τυποποιημένη διαδικασία την ομαλότητα της επιστροφής του ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

 

Ο ΣΕΒΕ έχει καταθέσει επανειλημμένα στα αρμόδια Υπουργεία προτάσεις για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.

 

Ως προς το συμψηφισμό από τις ΔΟΥ βεβαιωμένων χρεών των επιχειρήσεων και την άρνηση των πρώτων να χορηγούν σε επιχειρήσεις αποδεικτικό ενημερότητας για είσπραξη απαιτήσεων χωρίς την παρακράτηση του προς είσπραξη ποσού, αν και οι επιχειρήσεις είναι συνεπείς στην καταβολή των προβλεπομένων δόσεων, ζητούμε ο συμψηφισμός να επεκταθεί σε όλο το δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα (όπως λ.χ. επιστροφή ΦΠΑ, ΦΠΑ εισαγωγών, επιδότηση ΟΑΕΔ, επιδότηση αναπτυξιακών νόμων, υποχρεώσεις προς ΙΚΑ και άλλα ασφαλιστικά ταμεία, φόροι εισοδήματος, παρακρατούμενοι φόροι, κλπ.), και να αφορά αποκλειστικά βέβαιες και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις, εξαιρουμένων σε κάθε περίπτωση των μη ληξιπρόθεσμων.

 

Άλλα σημαντικά θέματα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι:

 

1)  Πλήρης κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων – Ηλεκτρονική θεώρηση.

 

Ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων είναι αναχρονιστικός και προσθέτει βάρη στις επιχειρήσεις, επιτρέποντας την αυθαιρεσία και τη διακριτική μεταχείριση.

 

Με τον τελευταίο νόμο 4093/12 για την Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013−2016 − Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013−2016 προβλέπεται η αντικατάσταση του ΚΒΣ από τον νέο Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών.

 

2)  Άμεση επιστροφή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων σε δικαιούχους εξαγωγείς.

 

Σήμερα η συγκεκριμένη διαδικασία, που ισχύει πλέον μόνο για εξαγωγές και όχι ενδοκοινοτικές παραδόσεις, είναι πολύ γραφειοκρατική, καθυστερεί σημαντικά, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα ρευστότητας.

 

Για την επίλυση του προβλήματος προτείνουμε: 1) τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση, τυποποίηση και συντόμευση της όλης διαδικασίας, 2) επαναφορά της δυνατότητας προκαταβολικής επιστροφής, 3) καθιέρωση δεσμευτικού χρόνου επιστροφής.

 

3) Βελτίωση και αναδιοργάνωση μηχανισμών φορολογικού, ελεγκτικού και εισπρακτικού μηχανισμού για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής – Κατάργηση επανελέγχων – Προαιρετικός χαρακτήρας του Ετήσιου Φορολογικού Πιστοποιητικού και αναπροσαρμογή του κόστους για την έκδοσή του

 

4) Σαφής αναφορά και η αναθεώρηση από το Υπουργείο Οικονομικών του καταλόγου εκπιπτόμενων δαπανών επιχειρήσεων, ο οποίος σήμερα είναι αυστηρός και δε συνάδει με την επιχειρηματική πραγματικότητα.

 

5) Ιδιαίτερα κίνητρα για την απασχόληση και τις δαπάνες για την εκπαίδευση του προσωπικού.

 

Επίσης να υπάρχει ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση σε επιχειρήσεις που δείχνουν κοινωνικό πρόσωπο, προωθούν την απασχόληση και στηρίζουν τις επενδύσεις.

 

Ο ΣΕΒΕ έχει καταθέσει πρόταση επιδότησης κατά 30% των εργοδοτικών εισφορών των επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα από τα αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ ώστε να μην διακινδυνεύσει η βιωσιμότητα των ασφαλιστικών ταμείων.

 

6) Mείωση του ποσοστού προβεβαίωσης στο 25% του αμφισβητούμενου κύριου φόρου, πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών, για την άσκηση προσφυγής στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές.

 

7) Αύξηση ποσοστού επισφαλειών στο 3% από 0,5% που είναι σήμερα για τον υπολογισμό  των προβλέψεων και για  όσο χρόνο διαρκεί η οικονομική κρίση και τα προβλήματα ρευστότητας της ελληνικής  οικονομίας. – Μείωση αποδεικτικών στοιχείων για τον χαρακτηρισμό μιας απαίτησης ως οριστικά ανεπίδεκτης είσπραξης.

 

8 ) Κατάργηση της ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων ή τουλάχιστον εκχώρηση δυνατότητας διεκπεραίωσης διαδικασιών που απαιτούν φυσική παρουσία συναλλασσομένων και ελέγχων σε κεντρικές ΔΟΥ της χώρας ανά νομό.

 

Η δημιουργία της ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων με έδρα την Αθήνα, αν και ξεκίνησε για συγκεκριμένους λόγους, μόνο προβλήματα δημιούργησε στις μεγάλες επιχειρήσεις της περιφέρειας, καθώς υπάρχουν πλήθος περιπτώσεων όπου η φυσική παρουσία των συναλλασσομένων είναι αναγκαία.

 

Επιπρόσθετα, λόγω κόστους μετάβασης ελεγκτών στην περιφέρεια από την εν λόγω ΔΟΥ, έχουν διακοπεί πλήρως οι φορολογικοί έλεγχοι, με αποτέλεσμα να έχουν «παγώσει» ακόμη και οι συμψηφισμοί πιστωτικού ΦΠΑ  (μικρότερου των €300.000) με οφειλές φόρου εισοδήματος.

 

Ο ΣΕΒΕ προτείνει είτε την κατάργηση της ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων είτε, εναλλακτικά, την εκχώρηση από αυτή της δυνατότητας διεκπεραίωσης διαδικασιών που απαιτούν φυσική παρουσία συναλλασσομένων και ελέγχων σε κεντρικές ΔΟΥ της χώρας ανά νομό.

 

9) Νέος Ειδικός Φόρος Ακινήτων – Απαλλαγή για επιχειρήσεις.

 

Θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως κλάδου και ειδικά τις βιομηχανικές, βιοτεχνικές, μεταλλευτικές, κ.λπ που θα πρέπει να απαλλαγούν από τη φορολογία ακινήτων για πάσης φύσεως ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούν.

 

Χαρακτηριστική μάλιστα είναι η περίπτωση των επιχειρήσεων με κτίρια μεγάλης επιφάνειας και σχετικά μικρής αξίας (πχ κτίρια μαζικής διαλογής, συσκευασίας ή μεταποίησης αγροτικών ή κτηνοτροφικών προϊόντων, σφαγεία και λοιπές κτηνοτροφικές μονάδες, αποθήκες αγροτικών προϊόντων, εργαστήρια κατασκευής ή επισκευής αγροτικών μηχανημάτων, χώροι ψύξης αποθηκευμένων προϊόντων, κ.λ.π.).

 

Επιπλέον, η ειδική αυτή μέριμνα πρέπει να καλύψει ως προς τα αγροτεμάχια και τις αγροτικές επιχειρήσεις με μικτή δραστηριότητα.

 

10) Μείωση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βιομηχανία για τη μείωση του ενεργειακού κόστους

 

11) Μονιμοποίηση της φορολογικής έκπτωσης για δαπάνες έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης και διεύρυνση αυτών

 

12) Κατάργηση της εισφοράς 0,6% του ν.128/75 για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις

 

 

 

Ανάγκη για δραστική απλοποίηση και διαφάνεια του φορολογικού μας συστήματος που θα συμβάλλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας

Τα θέματα είναι πολλά και περίπλοκα και στην σημερινή μου ομιλία σας ανέφερα τα πιο κρίσιμα θέματα που αφορούν την ελληνική εξαγωγική κοινότητα.

 

Είναι θεμιτό ότι κάθε επιχειρηματική ή κοινωνική ομάδα, καθώς βέβαια και το κράτος, αντιλαμβάνεται την επικείμενη φορολογική μεταρρύθμιση από την δική του σκοπιά και τα δικά του συμφέροντα.

 

Εκεί όμως που πιστεύω ότι όλοι συμφωνούμε, είναι η ανάγκη για δραστική απλοποίηση και διαφάνεια του φορολογικού μας συστήματος που θα συμβάλλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας.

 

Και βέβαια ο φορολογικός νόμος θα πρέπει να ενταχθεί σε μία γενικότερη επιλογή της Κυβέρνησης για συνολική αντιμετώπιση και ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας (π.χ. έργα υποδομών, αδειοδοτήσεις, ΕΣΠΑ, επενδυτικός νόμος, μεταφορές, διεθνές εμπόριο και διανομή) όπως και κατάργηση των κάθε είδους μη ανταποδοτικών τελών και λοιπών επιβαρύνσεων υπέρ τρίτων που μειώνουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων.

 

Ενδεικτικά αναφέρουμε:

 

√ ΔΕΤΕ και ανταποδοτικά τέλη για ποιοτικούς και φυτοϋγειονομικούς ελέγχους

 

√ Χαρτοσήμανση στα δάνεια που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις, είτε από τους μετόχους τους, είτε από συνδεδεμένες επιχειρήσεις, όταν πρόκειται για ομίλους επιχειρήσεων

 

√ Τέλος υπέρ ΕΡΤ που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ σύμφωνα με το άρθρο 21 του Ν. 2644/1998

 

√ Tέλη εισόδου σε Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης και ΟΛΘ

 

√ Δημοτικά τέλη, λιμενικά τέλη, μισθώματα μεταλλείων: τα τελευταία αντί να μειωθούν εναρμονιζόμενα με τα αντίστοιχα μισθώματα ανταγωνιστριών χωρών, διπλασιάστηκαν τον προηγούμενο χρόνο με επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου

 

√ Πλήθος άλλων χαρτοσήμων και τελών

 

 

 

Oι θυσίες όλων μας να βρουν πρόσφορο, γόνιμο και αναπτυξιακό έδαφος

Κλείνοντας συνοψίζω τα βασικά συμπεράσματα:

 

Παρά τις θετικά σημαντικές του αλλαγές ο νέος νόμος θα μπορούσε να είναι λιγότερο γραφειοκρατικός και περισσότερο τολμηρός για ριζοσπαστικές λύσεις οι οποίες θα διασφαλίσουν τη σταθερότητα του συστήματος μακροπρόθεσμα

 

Δεν εξαλείφεται η  γραφειοκρατία ως ένα από τα βασικότερα «αγκάθια» για τη δυσλειτουργία του κρατικού μηχανισμού η οποία οδηγεί στη φοροδιαφυγή, την παραοικονομία καθώς και στην αδυναμία συνεργασίας του κρατικού μηχανισμού με τον ιδιωτικό τομέα

 

– Καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, με καθολικό πόθεν έσχες. Αυτό που λέμε περιουσιολόγιο. Μία καταγραφή όλης της περιουσίας του πολίτη, ο οποίος μέσα από τις φορολογικές του δηλώσεις να μπορεί επαρκώς να δικαιολογήσει τον πλούτο του. Αν δεν μπορεί να τιμωρείται παραδειγματικά.

 

Ως επιχειρηματικοί φορείς θα υποστηρίξουμε και χαιρετίσουμε οτιδήποτε έχει να κάνει προς την κατεύθυνση της φορολογικής δικαιοσύνης, έτσι ώστε οι θυσίες όλων μας να βρουν πρόσφορο, γόνιμο και αναπτυξιακό έδαφος»

 

INFO Photo: O κ. Παναγιώτης Χασάπης, Μέλος Διοικητικής Επιτροπής του ΣΕΒΕ

 

 

 

 

 

 

 

Σχετικά Άρθρα