
Tαχεία ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου
• Σημειώνεται μεγάλη άνοδος της μεταφορικής του ικανότητας και σταθεροποίησή του στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης
Νέα αύξηση σημείωσε, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η χωρητικότητα των υπό ελληνική σημαία εμπορικών πλοίων (άνω των 100 τόνων), καθώς αυξήθηκε σε 44.217 χιλ. τόνους τον Νοέμ.2013 από 36.649 χιλ. τον Νοέμ.2012, έναντι 27.328 χιλ. τον Δεκέμβριο του 2000.
Παράλληλα, η μέση χωρητικότητα των πλοίων με ελληνική σημαία αυξήθηκε σημαντικά σε 23.248 χιλ. τόνους τον Νοέμ.2014 από 22.602 χιλ. τον Νοέμ.2012 και 13.893 χιλ τόνους τον Δεκ.2000.
Αναφορικά με τον στόλο υπό ελληνική ιδιοκτησία επισημαίνεται η ταχεία ανάπτυξή του (Review of Maritime Transport).
Σημειώνεται μεγάλη άνοδος της μεταφορικής του ικανότητας και η σταθεροποίησή του στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Σημειώνεται αύξηση του αριθμού των πλοίων και η μείωση της μέσης ηλικίας των υπό ελληνική διαχείριση σκαφών.
Συγκεκριμένα, το 2013 η μεταφορική ικανότητα της ελληνικής ναυσιπλοΐας ανήλθε στους 244,9 εκατ. τόνους (ακολουθεί η Ιαπωνία με 223,8 χιλ.) από 224,0 χιλ. το 2012 και 189,1 χιλ. το 2010, με αποτέλεσα οι έλληνες πλοιοκτήτες να ελέγχουν το 15,2% (Ιαπωνία: 13,9%) των παγκόσμιων θαλασσίων μεταφορών.
Τονίζεται ότι η μεταφορική ικανότητα του ελληνόκτητου στόλου αυξήθηκε τα τελευταία 12 έτη κατά 70%.
Αυξήθηκε επίσης και ο αριθμός των πλοίων (1.000 τόνων και άνω) σε 3.695 το 2013, έναντι 3.321 το 2012 και 3.150 το 2010, με αποτέλεσμα η μέση χωρητικότητα του μέσου όρου των πλοίων να φθάσει τους 66.265 τόνους το 2013, έναντι 60.030 το 2010.
Επιπρόσθετα η μέση ηλικία του υπό ελληνική διαχείριση στόλου μειώνεται συνεχώς, αφού το 2013 υποχώρησε στα 14 έτη, έναντι 14,7 το 2012, 15,9 το 2011 από 17,6 έτη το 2009 (Petrofin Research into Greek Shipping).
Η μείωση της μέσης ηλικίας οφείλεται στην απόσυρση πλοίων ηλικίας άνω των 30 ετών, τα οποία μειώθηκαν σε μόλις 158 το 2013 από 250 το 2009, και στην ένταξη στον στόλο νεότευκτων σκαφών.
Αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών που κατέχουν πλοία ηλικίας μέχρι 9 έτη, καθώς ο αριθμός τους αυξήθηκε σημαντικά σε 161 το 2013 από 144 το 2012,έναντι 108 το 2009 και μόλις 34 το 2000, ενώ στις σχάρες των ανά τον κόσμο ναυπηγείων κατασκευάζονται 372 νέα ποντοπόρα κυρίως πλοία.
Είναι επίσης ενδεικτικό ότι σύμφωνα με την Allied Ship-broking, οι έλληνες εφοπλιστές ανεδείχθησαν πρωταγωνιστές στις αγοραπωλησίες πλοίων το 2013 όπως και το 2012, αγοράζοντας στη δευτερογενή αγοράζοντας 70 πλοία τον Ιαν.2014 προστιθέμενα στα 372 που αγοράσθηκαν το 2013.
Οι ναύλοι ξηρού φορτίου, παρουσίασαν αισθητή μείωση από το τέλος του 2013, που συνεχίζεται τους πρώτους μήνες 2014, λόγω της πολιτικής μείωσης των αποθεμάτων άνθρακα και των εισαγωγών ακατέργαστου σιδήρου της Κίνας, όπως και λόγω της δραστικής μείωσης των εξαγωγών άνθρακα από την Κολομβία (το 70% των οποίων κατευθύνεται στην ΕΕ) εξαιτίας της αναστολής λειτουργίας για περιβαλλοντολογικούς λόγους του δεύτερου σε μέγεθος ανθρακωρυχείου της χώρας (Baltic Dry Index, βλ. Διάγραμμα. Βλέπε επίσης Financial Times (10.1.2014) “Baltic index slips 11.4% after Colombia tightens coal rules”).
Πηγή: Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha