Customer engagement και υπηρεσίες Διαχείρισης ζήτησης στα επερχόμενα Ευφυή Δίκτυα
Του κ.Βασιλείου Γ. Νικολόπουλου,
CEO & co-founder, Intelen
Smart Grids
« Τα ευφυή δίκτυα (Smart Grids) αποτελούν ουσιαστικά το μέλλον των ηλεκτρικών δικτύων όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, με την χρήση καινοτόμων μεθόδων ΙΤ και ειδικών διαδικασιών για τον ευφυή έλεγχο της προσφοράς και της ζήτησης σε πραγματικό χρόνο.
Ο στόχος ενός ηλεκτρικού δικτύου είναι φυσικά η σύνδεση όλων των ενεργειακών πελατών, ανεξαρτήτως τόπου και χρόνου, με τις πηγές ενέργειας.
Για να γίνει αυτό με το βέλτιστο τρόπο χρειάζεται η δημιουργία ενός εξελιγμένου δικτύου με χρήση της σύγχρονης ΙΤ τεχνολογίας για τον έλεγχο και τη διαχείριση της ενεργειακής ροής και αρκετών ενεργειακών και λοιπών παραμέτρων σε πραγματικό χρόνο.
Για το λόγο αυτό έχει προβλεφθεί και οργανωθεί η δημιουργία ενός έξυπνου δικτύου (smart grid) το οποίο στη βέλτιστη λειτουργία του πρέπει να ικανοποιεί τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Δυνατότητα αυτόματης επαναφοράς από ενεργειακές διαταραχές
• Άμεση συμμετοχή των καταναλωτών στη διαχείριση ζήτησης
• Αυξημένη αντοχή σε βλάβες υποδομών και επικοινωνιών
• Πλήρες αυτόνομο σύστημα παραγωγής και αποθήκευσης
• Δυνατότητα συνεχούς εισαγωγής νέων ψηφιακών υπηρεσιών
Το ευφυές δίκτυο μπορούμε να πούμε ότι χωρίζεται σε 2 μεγάλες κατηγορίες, όσον αφορά τις υπηρεσίες που ενσωματώνει:
1. Υπηρεσίες που αφορούν το Δίκτυο (Grid Management)
2. Υπηρεσίες που αφορούν τους Καταναλωτές του Δικτύου (End-user Management)
Στην πρώτη κατηγορία, υπάρχουν διάφορες υπηρεσίες που έχουν να κάνουν με την Παραγωγή Ενέργειας (εργοστάσια, ΑΠΕ, κλπ), Μεταφορά και Διανομή και λοιπές διαχειριστικές υπηρεσίες (διαχείριση φορτίου, έξυπνη συντήρηση, κλπ).
Στην δεύτερη κατηγορία, υπάρχουν οι πιο σημαντικές υπηρεσίες, αυτές που αφορούν τους τελικούς χρήστες, ενσωματώνοντας προχωρημένες τεχνολογίες και φιλοσοφίες, όπως έξυπνοι μετρητές (smart meters), ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έξυπνα κτίρια, αποθήκευση ενέργειας, κατανεμημένη παραγωγή, διαχείριση ζήτησης, κλπ.
Μία από τις πιο σημαντικές έννοιες για την υποστήριξη και παροχή υπηρεσιών σε ένα ευφυές δίκτυο, είναι η έννοια της Ενεργειακής Πληροφορικής και τα Ενεργειακά Πληροφοριακά Συστήματα (Energy ICT), καθώς παρέχει όλα τα θεωρητικά και πρακτικά εργαλεία για την ανάλυση των δεδομένων και την παροχή προηγμένων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.
Ενεργειακή Συμπεριφορά (Energy Behavioral Dynamics – EBD)
Το σημείο κλειδί σε ένα Smart grid application για τον τελικό πελάτη είναι η δυναμική ενεργειακή του συμπεριφορά και ο τρόπος ο οποίος ανταποκρίνεται στις εκάστοτε υπηρεσίες και αποτελέσματα του smart metering και smart profiling, δηλ. της ανάλυσης της ενεργειακής του καμπύλης.
To λεγόμενο Ενεργειακό Κοινωνικό Δίκτυο (SEN – Social Energy Network) είναι μία ακόμα εφαρμογή των ψηφιακών κοινωνικών σχέσεων.
Αυτή την φορά όμως ο στόχος δεν είναι απλά η ψυχαγωγία αλλά η ανταλλαγή απόψεων επάνω στις ενεργειακές υπηρεσίες, στα ενεργειακά δεδομένα και τους τρόπους μέσω των οποίων θα επιτευχθεί η αλλαγή της λεγόμενης Ενεργειακής Συμπεριφοράς (Energy Behaviour).
Αυτό για να γίνει, χρειάζονται τα δεδομένα της ηλεκτρικής ενεργειακής κατανάλωσης σε πραγματικό χρόνο, πράγμα που σημαίνει χρήση έξυπνων ψηφιακών μετρητών (smart metering) αλλά και μεθόδων διαχείρισης και έξυπνη ανάλυσης των ψηφιακών ενεργειακών δεδομένων (MDM – Meter Data Management).
Big Data
Μία άλλη σημαντική παράμετρος που θέτει νέα ζητήματα ασφαλείας είναι το εύρος και ο όγκος των ενεργειακών δεδομένων (energy data volume).
Εργαλεία data / stream mining & knowledge discovery μπορούν εύκολα να αξιοποιήσουν αυτά τα δεδομένα για πολλούς σκοπούς.
Συνεπώς, χρειάζονται, όπως προ-αναφέρθηκε, ικανοποιητικές διαδικασίες ασφάλειας δεδομένων (privacy, integrity) για να θεωρούνται τα δεδομένα ασφαλή.
Επίσης, υπάρχουν και άλλες διαδικασίες κωδικοποίησης (scrambling) όπου τα διάφορα ενεργειακά δεδομένα γίνονται ανώνυμα για να μην μπορεί ο κάθε χρήστης να τα εκμεταλλευτεί προσωποποιημένα.
Με την χρήση λοιπών καινοτόμων ψηφιακών μεθόδων και ενεργειακών κοινωνικών δικτύων, μπορούμε να μετράμε σε πραγματικό χρόνο την ενεργειακή κατανάλωση και να ενημερώνουμε τον καταναλωτή για τα επίπεδα της κατανάλωσης του με ηλεκτρονικό τρόπο.
Συγχρόνως, μπορούμε και να του προτείνουμε συγκεκριμένα ενεργειακά προφίλ και χρήσεις ενέργειας (μείωση κατανάλωσης, επιλογή ηλεκτρικών συσκευών, επιλογή χρόνου χρήσης συσκευών, κλπ), ανάλογα με την εκάστοτε τιμή της ή με την εκάστοτε παραγωγή πράσινης ενέργειας από ΑΠΕ.
Αυτό ονομάζεται διαχείριση ζήτησης (demand management) και χρειάζεται η πλήρης και συνεχή συμμετοχή του καταναλωτή για να θεωρηθεί επιτυχημένη.
Στόχος της είναι ο εξορθολογισμός της κατανάλωσης και η αποτελεσματική εξισορρόπηση της ζήτησης με την προσφορά ηλεκτρικής ενέργειας, συναρτήσει του χρόνου αλλά και του τόπου/τρόπου κατανάλωσης.
Αυτό ονομάζεται customer engagement και εξηγεί πως μία ελαστική ενεργειακή συμπεριφορά ενός ή ομάδας καταναλωτών μπορεί να αλλάξει, συνεισφέροντας στον ορθολογικό τρόπο κατανάλωσης και εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και ρύπων.
Σε αυτό τον τομέα υπάρχουν πολύ σημαντικές, Ελληνικές καινοτόμες εφαρμογές & υπηρεσίες (Intelen-http://www.intelen.com) οι οποίες και σύντομα θα παρουσιαστούν με πολύ σημαντικά αποτελέσματα στον τομέα των ηλεκτρονικών ενεργειακών υπηρεσιών »