WSJ: «Φουσκώνει η παλίρροια για την ελληνική ναυτιλία»

«Οι Έλληνες πλοιοκτήτες πληρώνουν τον υψηλότερο φόρο τονάζ στην Ευρώπη»

 
Καθώς οι Έλληνες συζητούν τα νέα μέτρα λιτότητας για το τρίτο πακέτο διάσωσης, η πρώτη παγκοσμίως εθνική δύναμη στη ναυτιλία δέχεται αυξανόμενες πιέσεις να σηκώσει μεγαλύτερα βάρη, γράφει η Wall Street Journal σε θέμα της με τίτλο: «Φουσκώνει η παλίρροια για την ελληνική ναυτιλία».

Η κυβέρνηση Τσίπρα ακολουθώντας τις επιταγές των δανειστών συμφώνησε να αυξήσει τη φορολογία σε έναν κλάδο προστατευμένο επί δεκαετίες -τμήμα της ελληνικής κουλτούρας σε τέτοιο βαθμό ώστε οι φοροαπαλλαγές να ενσωματώνονται στα συνταγματικά κείμενα της χώρας.

Όπως γράφει η WSJ, πρόκειται ουσιαστικά για ένα κλάδο που κυριαρχείται από ένα στενό κύκλο οικογενειακών επιχειρήσεων που ελέγχει το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – διαχρονικά, μία πηγή εθνικής υπερηφάνειας για τους Ελληνες.

Ο νέος υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας τον Ιανουάριο είχε πει στους πλοιοκτήτες ότι θα πρέπει να ετοιμαστούν να σηκώσουν μεγάλα βάρη για να βοηθήσουν τη χώρα να βγει από την οικονομική κρίση.

Αλλά στελέχη του κλάδου σημειώνουν ότι η αύξηση φόρων απειλεί να διώξει έναν κλάδο που απασχολεί πάνω από 200.000 άτομα και εισφέρει το 7,5% του ΑΕΠ, όταν ο τουρισμός εισφέρει 9% αλλά σε 600.000 άτομα.

Βασικό σημείο διαπραγμάτευσης Ελλάδας – δανειστών ήταν η φορολογία του τονάζ των πλοίων, ένας οριζόντιος ετήσιος φόρος που βασίζεται στο μέγεθος των πλοίων και σήμερα είναι σχετικά εναρμονισμένος σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Παράλληλα, η Ελλάδα θα πρέπει να ακυρώσει σταδιακά φοροαπαλλαγές που είναι σε ισχύ σε άλλα κράτη μέλη. Αν και δεν υπάρχουν ακόμη σαφείς πληροφορίες, οι πλοιοκτήτες σημειώνουν ότι εάν εφαρμοστούν τα παραπάνω η Ελλάδα θα γίνει από τις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες σε επίπεδο φορολογίας για την ιδιοκτησία πλοίων. Κάτι τέτοιο θα κάνει πολλούς να «σηκώσουν άγκυρα».

«εάν υπάρξει αλλαγή στη φορολογία και το νομικό πλαίσιο … σίγουρα θα περίμενα μαζική έξοδο πλοιοκτητών. Εγώ αυτό θα κάνω», σημειώνει ο Μιχαήλ Μποδούρογλου, που ελέγχει στόχο 25 πλοίων χύδην φορτίου και μεταφοράς κοντέινερ μέσω δύο εισηγμένων στη Wall Street εταιρειών, των Box Ships και Paragon Shipping.

Η συγκυρία είναι κακή για την παγκόσμια ναυτιλία, με χαμηλά ναύλα, σκληρό ανταγωνισμό και περίσσεια πλοίων στις θάλασσες. Ακόμη κι έτσι όμως, η ναυτιλία είναι από τους ελάχιστους κλάδους στην Ελλάδα που ακόμη προσλαμβάνει εργαζόμενους με καλές αποδοχές, σε μία χώρα με ανεργία άνω του 25%. Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ο ετήσιος τζίρος του κλάδου φτάνει τα 13 δισ. ευρώ, την στιγμή μάλιστα που πολλές ναυτιλιακές είναι αποκλειστικά ιδιωτικές και δεν ανακοινώνουν αποτελέσματα.

Την τελευταία τριετία η ναυτιλία πλήρωσε στο ελληνικό κράτος φόρο τονάζ άνω των 100 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ από το 2013 πληρώνει άλλα τόσα, σε μία οικειοθελή συμφωνία τετραετούς διάρκειας. Συνολικά, ως το 2017 εκτιμάται ότι θα καταβληθούν επιπλέον 420 εκατ. ευρώ. Συνυπολογίζοντας τα παραπάνω, «οι Έλληνες πλοιοκτήτες πληρώνουν τον υψηλότερο φόρο τονάζ στην Ευρώπη», υποστηρίζει ο Βασίλης Καρατζάς, σύμβουλος ναυτιλιακών με έδρα στη Νέα Υόρκη.

Για τους δανειστές της χώρας, ωστόσο, η ελληνική ναυτιλία μοιάζει από τους λίγους κλάδους που είναι άμεσα διαθέσιμοι για να αυξηθούν τα κρατικά έσοδα. Όπως αναφέρει αξιωματούχος της ΕΕ «είναι πολύ πετυχημένη και θα έπρεπε να εισφέρει περισσότερα στα κρατικά ταμεία». Πρόκειται για παρανόηση, «απαντά» ο Γιώργος Ξυδάκης, σύμβουλος ναυτιλιακών στην Αθήνα. «Αυτό που βλέπουν είναι ότι ενώ η Ελλάδα είναι σε άθλια κατάσταση, οι πλοιοκτήτες επενδύουν κάθε χρόνο δισεκατομμύρια σε νέα πλοία. Έτσι ενστικτωδώς λένε: αυτοί οι άνθρωποι βγάζουν πολλά χρήματα και πρέπει να εισφέρουν παραπάνω».

Η WSJ κάνει λόγο και για πρόσφατα σκάνδαλα που έπληξαν την εικόνα της ναυτιλίας, αλλά και στην παλαιότερη χλιδή κροίσων όπως ο Αριστοτέλης Ωνάσης, που δεν βοηθούν σήμερα τους πλοιοκτήτες.

Αν και ο Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, δεν σχολίασε τα παραπάνω στον συνεργάτη της WSJ, ο κ.Μποδούρογλου παραδέχθηκε ότι ο κλάδος είναι σε δύσκολη θέση: «Αντιμετωπίζουμε χρόνια δυσπιστίας των Ελλήνων, τα οποία έχουν προσωποποιηθεί στη νέα κυβέρνηση», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.

Σχετικά Άρθρα