Η αυτοοδηγούμενη ουτοπία του Elon Musk

 Μια κριτική ματιά στην «Πλήρη Αυτόνομη Οδήγηση» της Tesla, από τον Jonathan V. Last (thebulwark.com)

 
Επί χρόνια, ο Elon Musk υπόσχεται την επανάσταση στην αυτοκίνηση με την «Πλήρη Αυτόνομη Οδήγηση» (FSD) της Tesla, ένα σύστημα που θα επιτρέψει στα οχήματα να λειτουργούν χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Παρά τις επανειλημμένες προβλέψεις και τις συνεχείς αναβολές, η πραγματικότητα δείχνει ότι η Tesla βρίσκεται πολύ πίσω από τους ανταγωνιστές της, ενώ η προσέγγιση του Musk σε αυτή την τεχνολογία εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια και την αξιοπιστία.

 
Οι επαναλαμβανόμενες υποσχέσεις και η σκληρή πραγματικότητα

Από το 2015, ο Musk έχει επανειλημμένα υποσχεθεί την πλήρη αυτονομία σε διάστημα δύο περίπου ετών. Το 2016, υποστήριξε ότι η αυτόνομη οδήγηση ήταν «βασικά ένα λυμένο πρόβλημα», ενώ το 2017 δήλωσε ότι η Tesla θα επιδείκνυε μια πλήρως αυτόνομη διαδρομή από το Λος Άντζελες στην Times Square χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση. Αυτές οι υποσχέσεις συνεχίστηκαν αμείωτες, με την FSD να είναι πάντα «μόλις λίγους μήνες ή εβδομάδες μακριά».

Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Η Tesla, αντιμετωπίζοντας πτώση στις πωλήσεις καταναλωτών, βασίζει την αποτίμησή της στην ιδέα ότι θα μετασχηματίσει την αυτοκινητοβιομηχανία. Παρόλα αυτά, τα επερχόμενα «Robotaxis» της Tesla στο Ώστιν, τα οποία ο Musk χαρακτηρίζει ως το μέλλον της εταιρείας, αναμένεται να είναι τροποποιημένα Model Y και να είναι μόνο 10 έως 20 οχήματα. Επιπλέον, η Tesla δεν έχει ακόμη ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές του Ώστιν για το πώς θα λειτουργούν τα Robotaxis ή πώς θα πρέπει να τα αντιμετωπίζουν οι αρχές και οι πρώτοι ανταποκριτές.

 
Η εσφαλμένη προσέγγιση του Musk στην τεχνολογία

Σε αντίθεση με τη Tesla, υπάρχει ήδη πλήρως αυτόνομη τεχνολογία οδήγησης: η Waymo της Google. Η Waymo λειτουργεί μια υπηρεσία ταξί χωρίς οδηγό σε έναν αυξανόμενο αριθμό πόλεων στην Αμερική, έχοντας διανύσει 40 εκατομμύρια πραγματικά χιλιόμετρα. Η προσέγγιση της Waymo βασίζεται σε έναν συνδυασμό καμερών, λεπτομερών χαρτών και προηγμένων ενεργών αισθητήρων, όπως το ραντάρ και το lidar.

Αντίθετα, ο Elon Musk έχει στραφεί εναντίον του lidar, μιας τεχνολογίας που χρησιμοποιεί λέιζερ για τη μέτρηση αποστάσεων και είναι ζωτικής σημασίας για τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας στα αυτοκίνητα. Ο Musk έχει χαρακτηρίσει το lidar «ανόητη προσπάθεια» και «αναγκαίο και ακριβό». Η εμμονή του με τη μείωση του κόστους τον οδήγησε να αφαιρέσει το ραντάρ από τα νέα οχήματα της Tesla το 2021 και να απενεργοποιήσει τις μονάδες ραντάρ στα ήδη υπάρχοντα αυτοκίνητα.

Αυτή η απόφαση προκάλεσε την αντίδραση μηχανικών της Tesla, οι οποίοι εξέφρασαν ανησυχίες ότι χωρίς ραντάρ, τα οχήματα θα ήταν ευάλωτα σε λάθη αντίληψης, ειδικά σε συνθήκες όπου οι κάμερες ήταν θολές από βροχή ή έντονο ηλιακό φως, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ατυχήματα. Παρά τις προειδοποιήσεις, ο Musk επέμεινε στην προσέγγισή του «μόνο με όραση», βασιζόμενος αποκλειστικά σε κάμερες και την υπολογιστική ισχύ του οχήματος. Αυτή η ιδεολογία, που ευθυγραμμίζεται με τις φιλοδοξίες του Musk να καταστήσει τα δεδομένα το σημαντικότερο αγαθό της Tesla, αποδεικνύεται προβληματική.

 
Οι επιπτώσεις και το μέλλον των Robotaxis

Οι συνέπειες της προσέγγισης του Musk ήταν άμεσες. Σύμφωνα με πρώην υπαλλήλους και ειδικούς ασφαλείας, η απενεργοποίηση του ραντάρ οδήγησε σε αύξηση των ατυχημάτων, των οριακών καταστάσεων και άλλων λαθών από τα οχήματα της Tesla.

Επιπλέον, τα επερχόμενα Robotaxis της Tesla στο Ώστιν δεν θα είναι πλήρως αυτόνομα. Θα είναι αυστηρά γεωγραφικά περιορισμένα και θα απαιτούν «τηλεχειριστές» – δηλαδή επιβλέποντες που παρακολουθούν τα Robotaxis από απόσταση και μπορούν να αναλάβουν τον έλεγχο των οχημάτων εξ αποστάσεως, όταν χρειάζεται. Αυτό επαναφέρει το όραμα των τηλεκατευθυνόμενων οχημάτων, μια ιδέα που είχε προταθεί στην Παγκόσμια Έκθεση του 1939.

Συνοψίζοντας, ο Elon Musk έχει:

  • Υποσχεθεί την FSD κάθε χρόνο επί μια δεκαετία.
  • Λάβει κακές μηχανολογικές αποφάσεις που έχουν καθυστερήσει την πρόοδο της εταιρείας του.
  • Δημιουργήσει ένα προϊόν «αυτόνομης οδήγησης» «μόνο με όραση» που είναι κατά πολύ κατώτερο από την υβριδική προσέγγιση αιχμής.
  • Προσεχώς θα παραδώσει ένα όχημα FSD που είναι ουσιαστικά ένα τηλεκατευθυνόμενο αυτοκίνητο.

Αυτή η κατάσταση αναδεικνύει ένα ευρύτερο πρόβλημα: την παράδοση μεγάλων τμημάτων της αμερικανικής οικονομίας σε «υπερβολικά πλούσιους ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα τι κάνουν». Η περίπτωση της Tesla και της FSD αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτου που γράφει σε άρθρο του ο Εντ Ζίτρον που θέτει το καλύτερο δυνατό επιχείρημα σε αυτή την τρέλα: «Ζούμε στην εποχή του συμβολικού στελέχους, όπου το «να είσαι καλός σε κάτι» έχει πολύ λιγότερη σημασία από την εμφάνιση του να κάνεις κάτι, όπου το «τι είναι χρήσιμο» δεν υπαγορεύεται από τα αποτελέσματα ή τις μετρήσεις που μπορεί κανείς να μετρήσει, αλλά μάλλον από την ατμόσφαιρα που μεταδίδεται μεταξύ διευθυντών και στελεχών που έχουν εργαστεί ολόκληρη την καριέρα τους για να ξεφύγουν από τον κόσμο της εργασίας, με αποτέλεσμα οι τεχνολογικές εταιρείες να διευθύνονται από ανθρώπους που δεν βιώνουν τα προβλήματα που ισχυρίζονται ότι λύνουν για τους πελάτες τους. (Βλέπε και mywaypress.gr και Διαβάστε ολόκληρο. )

Η υπόσχεση της πλήρους αυτόνομης οδήγησης παραμένει άπιαστο όνειρο για την Tesla, ενώ η πραγματικότητα των ήδη λειτουργικών συστημάτων, όπως η Waymo, υπογραμμίζει τις διαφορές στην προσέγγιση και την αποτελεσματικότητα. Η αξία της Tesla, σύμφωνα με αναλυτές, εξαρτάται από την επιτυχία του αυτόνομου οράματός της. Ωστόσο, με τις τρέχουσες εξελίξεις, είναι εύλογο να αναρωτηθούμε αν η «πλήρης αυτόνομη οδήγηση» της Tesla θα είναι ποτέ κάτι περισσότερο από μια συνεχής, επαναλαμβανόμενη υπόσχεση.

 
mywaypress.gr – Για προσεκτικούς αναγνώστες

Σχετικά Άρθρα