«Η Ελλάδα που παράγει»

Η αναπτυξιακή ώθηση που μπορεί να δοθεί στην οικονομία μέσω των κατάλληλων ιδιωτικοποιήσεων

 
Οι πλέον πρόσφατες προτάσεις των δανειστών προ της Ελληνικής χρεοκοπίας και σε ότι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις, σε σχέση με τις κυβερνητικές αντιπροτάσεις, διαφέρουν επί της ουσίας στο γεγονός ότι οι θεσμοί ρητά αναφέρουν τη μεταβίβαση του 6% των μετοχών του ΟΤΕ που κατέχει το δημόσιο στο ταμείο αποκρατικοποιήσεων, σε μια επιπλέον ρητή αναφορά στην ολοκλήρωση της μεταβίβασης των περιφερειακών αεροδρομίων στον υφιστάμενο πλειοδότη και στη ρητή αναφορά για μη αλλαγή ουσιαστικών όρων στις ιδιωτικοποιήσεις που ρητά αναφέρονται.

Οι προτάσεις της κυβέρνησης περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων από την ίδια για τη μεταβίβαση των αεροδρομίων, όπως και των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Εγνατία και το Ελληνικό.

Είναι σίγουρα κατανοητή η επιθυμία των θεσμών (κυρίως) για την εισπρακτική απόδοση των ιδιωτικοποιήσεων, η οποία αποτυπώνεται στις προτάσεις της Ελληνικής κυβέρνησης τον Μάιο 2015 (Πίνακας 2) αλλά μεγαλύτερη σημασία έχει η αναπτυξιακή στόχευση τους.

Η επίπτωση των ιδιωτικοποιήσεων που πρέπει κυρίως να μας ενδιαφέρει είναι η συνεπαγόμενη βελτίωση της ποιότητας και της αξιοπιστίας των υπηρεσιών που λαμβάνει η «Η Ελλάδα που παράγει».

Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο οι ιδιωτικοποιήσεις υποδομών όπως είναι τα λιμάνια και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να συμβάλλουν ουσιαστικά στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας και μάλιστα χωρίς αυτή η αύξηση να βασίζεται σε μειώσεις μισθών.

Μια στρατηγική ιδιωτικοποιήσεων θα έπρεπε να έχει ξεκάθαρη στόχευση σε ότι αφορά τις υποδομές και υπηρεσίες που πρέπει να ιδιωτικοποιηθούν, με κριτήριο επιλογής την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομία σαν αποτέλεσμα της καλύτερης διαχείρισης από τους ιδιώτες.

Θα έπρεπε επίσης, κατά περίπτωση, να εξετάζει το βαθμό στον οποίο χρειάζεται πώληση ή παραχώρηση ώστε να διασφαλίζεται με τον καλύτερο τρόπο διαχρονικά το δημόσιο συμφέρον.

Σε αντίθεση για παράδειγμα με τα μέτρα αύξησης εσόδων, όπου η ανάλυση των μέτρων είναι υπερ-εξαντλητική, η σχετική φτώχεια των αναφορών σε ότι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, δυστυχώς, αντανακλά τη συγκριτικά μικρή έμφαση που λαμβάνει διαχρονικά στις διαπραγματεύσεις η ενίσχυση της μη μισθολογικής ανταγωνιστικότητας της χώρας.

Η περίπτωση του ΟΛΠ καταγράφει με σαφήνεια το θετικό αποτύπωμα που μπορεί να έχουν οι ιδιωτικοποιήσεις στην οικονομία, περιλαμβανομένης της δαπάνης μισθοδοσίας και των φορολογικών εσόδων του κράτους.

Σε συνέχεια της παραχώρησης της Προβλήτας ΙΙ στην Cosco η κίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά εκτινάχτηκε, υπερκαλύπτοντας την υποχώρηση που είχαν προκαλέσει οι αλλεπάλληλες απεργιακές κινητοποιήσεις της περιόδου 2007-2009 (Διάγραμμα 11).

Πιο σημαντικός δείκτης της επίπτωσης της ιδιωτικής διαχείρισης της Προβλήτας ΙΙ όμως είναι το Διάγραμμα 12.

Για κάθε μέτρο μήκους προβλήτας, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων υπερδιπλασιάστηκε στην Προβλήτα 2 (Piraeus PCT) σε σχέση με τις επιδόσεις που είχε το λιμάνι ενδεικτικά το 2006 (πριν αρχίσουν οι απεργιακές κινητοποιήσεις). Μάλιστα, η εμπλοκή ιδιώτη στην Προβλήτα ΙΙ φαίνεται να ώθησε και την Προβλήτα Ι να βελτιώσει τις επιδόσεις της το 2013 σε σχέση με το 2006 (Piraeus ΟΛΠ στο Διάγραμμα 12) . Πλέον η Προβλήτα ΙΙ έχει πλησιάσει σε αποδοτικότητα το λιμάνι του Algeciras (Ισπανία), που κατατάσσεται ανάμεσα στα πιο παραγωγικά λιμάνια του κόσμου και της Ευρώπης, ενώ οι νέες σχεδιαζόμενες επενδύσεις της Cosco μαζί με την επένδυση στην Προβλήτα ΙΙΙ στοχεύουν να αυξήσουν ακόμα περισσότερο την αποδοτικότητα με τρόπο που θα κατατάξει το λιμάνι ανάμεσα στα κορυφαία παγκοσμίως σε ότι αφορά την παραγωγικότητα.

Έχει σημασία να τονίσουμε ότι η ιδιωτική διαχείριση μέρους του λιμανιού του ΟΛΠ ταυτίζεται χρονικά τόσο με μια σταδιακή αύξηση των κατά κεφαλή μικτών αποδοχών των εργαζομένων (Διάγραμμα 13) καθώς και, μετά την απορρόφηση των επιπτώσεων των απεργιακών κινητοποιήσεων στην κίνηση του λιμανιού συνολικά και την έναρξη της πλήρους λειτουργίας της Προβλήτας ΙΙ, τη σταθεροποίηση και στη συνέχεια αύξηση του ποσού που καταβάλλουν αθροιστικά ο ΟΛΠ όσο και η Piraeus Container Terminal S.A. σε μισθούς, ασφαλιστικές εισφορές και φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων (Διάγραμμα 14).

Πέρα από αυτές τις επιπτώσεις, σημαντική είναι και η υποστήριξη ειδικά των εξαγωγικών επιχειρήσεων από τη μείωση του χρόνου διεκπεραίωσης στο λιμάνι σε ότι αφορά τις εξαγωγές και εισαγωγές εισροών και, κυρίως, σε ότι αφορά την προβλεψιμότητα των χρόνων. Καθώς οι ελλείψεις σε υποδομές αναδεικνύονται σταθερά σε εμπόδια τόσο σε ότι αφορά την κρουαζιέρα (λιμάνια) όσο και την άφιξη τουριστών (περιφερειακά αεροδρόμια), υπογραμμίζεται η αναπτυξιακή ώθηση που μπορεί να δοθεί στην οικονομία μέσω των κατάλληλων ιδιωτικοποιήσεων.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ 11

Πηγή:  Εβδομαδιαίο δελτίο για την Ελληνική οικονομία του ΣΕΒ

Σχετικά Άρθρα