
Οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες δεν προσλαμβάνουν όπως παλιά, εκτός αν πείτε τις μαγικές λέξεις
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μεταμορφώνει την αγορά εργασίας στην τεχνολογία: Ευκαιρίες και προκλήσεις
Η αγορά εργασίας στον τομέα της τεχνολογίας βρίσκεται σε μια φάση ριζικών αλλαγών, με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) να αποτελεί τον κύριο καταλύτη. Ενώ οι μαζικές απολύσεις στις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες ξεκίνησαν στα τέλη του 2022 ως διόρθωση στην υπερβολική πρόσληψη της πανδημίας, τρία χρόνια μετά, οι περικοπές συνεχίζονται. Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ομοιόμορφη: η AI δημιουργεί νέες ευκαιρίες, αλλά ταυτόχρονα απειλεί παραδοσιακούς ρόλους.
Η στροφή από την υπερπρόσληψη στην «επίθεση» της AI
Κατά την κορύφωση της πανδημίας, εταιρείες όπως η Apple, η Amazon, η Meta, η Microsoft και η Alphabet προσέθεσαν συλλογικά πάνω από 960.000 θέσεις εργασίας. Ωστόσο, η αύξηση των επιτοκίων, οι πιέσεις στα περιθώρια κέρδους και η συνειδητοποίηση της υπερβολικής πρόσληψης οδήγησαν σε μια εστίαση στην “αποδοτικότητα”. Ο Mark Zuckerberg χαρακτήρισε το 2023 ως το “έτος της αποδοτικότητας” για τη Meta.
Σήμερα, όμως, ένας νέος παράγοντας αναδιαμορφώνει την αγορά εργασίας: το “πολύ ισχυρό φαινόμενο ChatGPT”. Ενώ οι αγγελίες εργασίας για ρόλους ανάπτυξης λογισμικού στις ΗΠΑ έχουν μειωθεί σχεδόν 40% από τον Φεβρουάριο του 2020, και οι ρόλοι υποστήριξης IT έχουν πέσει πάνω από 30%, οι θέσεις εργασίας που σχετίζονται με την AI έχουν εκτοξευθεί. Από το τέλος του 2022 έως το 2024, οι αγγελίες για θέσεις εργασίας στον τομέα της πληροφορικής μειώθηκαν κατά 27%, ενώ οι θέσεις σχετικές με την AI αυξήθηκαν κατά 68%. Τον Απρίλιο, υπήρχαν 24 νέες αγγελίες εργασίας AI για κάθε 100 νέες αγγελίες εργασίας IT, τριπλάσιο ποσοστό από τις αρχές του 2023.
Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν;
Αυτή η απόκλιση αποτελεί σαφή ένδειξη της αυξανόμενης επιρροής του ChatGPT, καθώς και άλλων ανταγωνιστικών chatbots όπως τα DeepSeek, Claude και Perplexity. Οι εταιρείες αναθεωρούν τον τρόπο με τον οποίο δομούν και στελεχώνουν τις τεχνολογικές τους ομάδες, ξεκινώντας από τις πιο απλές εργασίες που μπορούν να αναλάβουν οι μηχανές.
Οι εταιρείες σχεδιασμού τσιπ και ημιαγωγών, όπως η Nvidia και η Broadcom, αποτελούν αξιοσημείωτες εξαιρέσεις στην επιβράδυνση της ανάπτυξης προσωπικού, καθώς τροφοδοτούν την επανάσταση της AI. Εσωτερικά στις τεχνολογικές εταιρείες, όσοι βρίσκονται κοντά στη δράση της AI βλέπουν τις μετοχές τους να ανεβαίνουν, ενώ όσοι βρίσκονται σε λειτουργικούς, διοικητικούς ρόλους ή ακόμα και σε τομείς μηχανικής λογισμικού που είναι πιο εκτεθειμένοι στην AI, ενδέχεται να μην αισθάνονται τόσο ασφαλείς.
Η περίπτωση της Klarna: Ένας προάγγελος του μέλλοντος;
Η Klarna, μια σουηδική εταιρεία “buy now, pay later”, έχει υιοθετήσει σε μεγάλο βαθμό την AI. Μάλιστα, ένα υπερρεαλιστικό avatar του CEO της, Sebastian Siemiatkowski, παρουσίασε τα τριμηνιαία κέρδη της εταιρείας. Η Klarna ανακοίνωσε αύξηση 154% στα έσοδα ανά εργαζόμενο τα τελευταία δύο χρόνια, φτάνοντας τα εντυπωσιακά $877.000. Παράλληλα, μείωσε το εργατικό δυναμικό της κατά περίπου 40% σε μόλις δύο χρόνια.
Οι μεγαλύτερες εξοικονομήσεις κόστους το πρώτο τρίμηνο προήλθαν από την εξυπηρέτηση πελατών, όπου η Klarna αντικατέστησε ανθρώπινους πράκτορες με το εσωτερικό της chatbot AI, μειώνοντας το κόστος εξυπηρέτησης κατά 40% από το 2023. Το chatbot της Klarna αναλαμβάνει πλέον το έργο 700 ατόμων. Ωστόσο, μετά από παράπονα για “χαμηλότερη ποιότητα”, η Klarna δήλωσε πρόσφατα ότι θα επαναφέρει ανθρώπους, αν και δεν είναι σαφές πόσα bots (και ανθρώπους) θα διατηρήσει τελικά η εταιρεία. Παρά τη μείωση του προσωπικού, η καθαρή ζημία της Klarna υπερδιπλασιάστηκε το πρώτο τρίμηνο, φτάνοντας τα περίπου 99 εκατομμύρια δολάρια.
Η AI εισχωρεί και σε πιο περίπλοκες εργασίες
Η επίδραση της AI δεν περιορίζεται πλέον μόνο στα τηλεφωνικά κέντρα. Εισχωρεί και σε εταιρικές θέσεις εργασίας που κάποτε θεωρούνταν απρόσιτες για την αυτοματοποίηση. Η Microsoft πρόσφατα έκοψε περίπου 2.000 θέσεις εργασίας στην πολιτεία της Ουάσιγκτον, με τους μηχανικούς λογισμικού να επωμίζονται το μεγαλύτερο βάρος, αντιπροσωπεύοντας το 40% των περικοπών. Ο CEO Satya Nadella αποκάλυψε ότι η AI γράφει πλέον έως και το 30% του κώδικα της εταιρείας σε ορισμένα έργα. Στην Google, ο επικεφαλής επιστήμονας Jeff Dean δήλωσε τον Μάρτιο ότι η AI θα μπορούσε σύντομα να φτάσει την απόδοση των junior μηχανικών.
Η αλλαγή στις προτεραιότητες προσλήψεων
Παρά τους φόβους, οι 2,2 εκατομμύρια προγραμματιστές λογισμικού στις ΗΠΑ δεν έχουν παραγκωνιστεί εντελώς, αν και η AI αναδιαμορφώνει τους κανόνες πρόσληψης. Σύμφωνα με μια νέα έκθεση της SignalFire, οι προσλήψεις μηχανικών λογισμικού στις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες εξακολουθούν να αυξάνονται κατά περίπου 3% σε ετήσια βάση πέρυσι. Ωστόσο, υπήρξε μια αύξηση 27% στις προσλήψεις AI, ενώ οι λιγότερο τεχνικές λειτουργίες, όπως το μάρκετινγκ και οι πωλήσεις, μειώθηκαν κατά διψήφιο ποσοστό.
Οι εργαζόμενοι σε αρχικά στάδια καριέρας πλήττονται περισσότερο, καθώς οι προσλήψεις νέων πτυχιούχων στις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες μειώθηκαν κατά 25% πέρυσι και βρίσκονται πλέον πάνω από 50% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα. Αντίθετα, οι προσλήψεις μεσαίου και ανώτερου επιπέδου αυξάνονται ραγδαία: 27% σε ετήσια βάση για όσους έχουν δύο έως πέντε χρόνια εμπειρίας, και 34% για όσους έχουν πέντε έως δέκα χρόνια. Οι εταιρείες επιλέγουν έμπειρους μηχανικούς που μπορούν να ανταποκριθούν άμεσα, αντί να εκπαιδεύουν juniors όταν η AI μπορεί να χειριστεί τα βασικά.
Στρατηγική ενσωμάτωση της AI
Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι απλώς μια νέα τεχνολογία· είναι μια δύναμη που αναδιαμορφώνει την ίδια τη δομή της αγοράς εργασίας. Για τους επαγγελματίες της τεχνολογίας, αυτό σημαίνει ότι η προσαρμογή είναι κρίσιμη. Η επένδυση σε δεξιότητες AI και η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η AI μπορεί να συμπληρώσει ή να αντικαταστήσει υπάρχουσες εργασίες είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της απασχολησιμότητας.
Για τις εταιρείες, η πρόκληση είναι να βρουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ της αυτοματοποίησης και της διατήρησης του ανθρώπινου δυναμικού. Ενώ η AI μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της παραγωγικότητας και μείωση του κόστους, όπως έδειξε η περίπτωση της Klarna, η πλήρης αντικατάσταση των ανθρώπινων υπαλλήλων μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα ποιότητας. Η στρατηγική ενσωμάτωση της AI, με έμφαση στην ενίσχυση των ανθρώπινων δυνατοτήτων αντί στην πλήρη αντικατάστασή τους, είναι πιθανώς ο πιο βιώσιμος δρόμος προς τα εμπρός.
Συνολικά, η αγορά εργασίας στην τεχνολογία γίνεται πιο εξειδικευμένη και απαιτητική. Η AI δεν καταργεί απαραίτητα θέσεις εργασίας, αλλά τις μετασχηματίζει, απαιτώντας νέες δεξιότητες και προσαρμοστικότητα από όλους τους εμπλεκόμενους. Η “μαγική λέξη” για την επιτυχία στο μέλλον της τεχνολογίας φαίνεται να είναι, αναμφίβολα, η “Τεχνητή Νοημοσύνη”.
mywaypress.gr – Για προσεκτικούς αναγνώστες
Πηγή: sherwood.news