ΣΕΒ: Η φορολόγηση των επιχειρήσεων δεν φορολογεί τον πλούτο αλλά την εργασία

If there is a will, there is a way

 

  • Οι διαπραγματεύσεις για συμφωνία με τους εταίρους έχουν εισέλθει σε κρίσιμο στάδιο, με τις διαφορές των δύο πλευρών να παραμένουν ακόμη μεγάλες. Παρόλα αυτά, η διαπραγματευτική θέση της Ελλάδος ενισχύθηκε σημαντικά τις τελευταίες ημέρες με προτάσεις μέτρων που είναι μετρήσιμα και επιτεύξιμα. Η ελπίδα είναι ότι στο Συμβούλιο Κορυφής την Πέμπτη 24 Ιουνίου 2015 θα ληφθούν αποφάσεις που θα εδραιώσουν την θέση της χώρας μας στην Ευρωζώνη, με διαμόρφωση συνθηκών ομαλής χρηματοδότησης της οικονομίας σε ορίζοντα τουλάχιστον 12μήνου.
  • Αν δεν υπάρξει ρήξη, οι διαβουλεύσεις κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχισθούν και την επόμενη εβδομάδα με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να συνεχίζει να παρέχει ρευστότητα προς το τραπεζικό σύστημα και να διασφαλίζει την αποπληρωμή των €1.6 δις προς το Δ.Ν.Τ στις 30 Ιουνίου 2015, επιτρέποντας την έκδοση εντόκων γραμματίων από την Ελληνική Δημοκρατία και την απορρόφηση τους από τις τράπεζες.
  • Η υπερφορολόγηση επιχειρήσεων και νοικοκυριών αναμένεται να βλάψει σημαντικά την οικονομική δραστηριότητα τους επόμενους μήνες. Η ελαχιστοποίηση των δυσμενών συνεπειών προϋποθέτει ότι θα έχει προσωρινό χαρακτήρα και θα αποσυρθεί μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, με την επιτυχή πάταξη της φοροδιαφυγής και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις να δημιουργούν το περιθώριο για την μείωση της φορολογίας σε μόνιμη βάση. Σε κάθε περίπτωση, η φορολογία των επιχειρήσεων δεν φορολογεί τον πλούτο αλλά αντίθετα την δημιουργία του, και ουσιαστικά φορολογεί την εργασία, καθώς αποθαρρύνει την επενδυτική δραστηριότητα και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
  • Σε δημοσιονομικό επίπεδο συνεχίζεται η μερική στάση πληρωμών προς την αγορά σε όλα τα επίπεδα για να αντληθεί ρευστότητα και για να αντισταθμιστεί η υποχώρηση των εσόδων. Από την άλλη πλευρά, ορισμένα έκτακτα έσοδα και η ρύθμιση των 100 δόσεων στηρίζουν τα έσοδα και η τελευταία συγκρατεί την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογούμενων.
  • Μέρος της οικονομίας συνεχίζει να αντιστέκεται, όπως δείχνει η εξέλιξη του κύκλου εργασιών στη βιομηχανική παραγωγή και η εξέλιξη των μεγεθών του τουρισμού έως και τον Απρίλιο. Παραμένει όμως η πρόκληση της διαχείρισης της κληρονομιάς της κρίσης των τελευταίων ετών, όπως αποτυπώνεται από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

 
Η φορολόγηση των επιχειρήσεων δεν φορολογεί τον πλούτο αλλά την εργασία

Οι διαπραγματεύσεις για συμφωνία με τους εταίρους έχουν εισέλθει σε κρίσιμο στάδιο, με τις διαφορές των δύο πλευρών να παραμένουν ακόμη μεγάλες, σημειώνει ανάλυση του εβδομαδιαίου δελτίου για την ελληνική οικονομία του ΣΕΒ.

Παρόλα αυτά, η διαπραγματευτική θέση της Ελλάδος ενισχύθηκε σημαντικά τις τελευταίες ημέρες με προτάσεις μέτρων που είναι μετρήσιμα και επιτεύξιμα. Η ελπίδα είναι ότι στο Συμβούλιο Κορυφής την Πέμπτη 24 Ιουνίου 2015 θα ληφθούν αποφάσεις που θα εδραιώσουν την θέση της χώρας μας στην Ευρωζώνη, με διαμόρφωση συνθηκών ομαλής χρηματοδότησης της οικονομίας σε ορίζοντα τουλάχιστον 12μήνου. Τίποτα, όμως, δεν έχει κριθεί. Από τις Βρυξέλες που λαμβάνουν χώρα οι διαπραγματεύσεις έγινε γνωστό (24/6/15) ότι οι διαφορές μεταξύ των δυο πλευρών παραμένουν μεγάλες (Πίνακας 1 και 2) και θέτουν σε αμφιβολία την επίτευξη έγκαιρης συμφωνίας στο Συμβούλιο Κορυφής (25/6/15).

Οι τελευταίες ελληνικές προτάσεις προβλέπουν μέτρα για το 2015 και 2016 αντιστοίχως, ύψους 1,51% του ΑΕΠ (1,1% του ΑΕΠ προηγουμένως) και 2,87% του ΑΕΠ (1,9% του ΑΕΠ προηγουμένως). Τα ανωτέρω είναι τα μέτρα που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας.

Υπενθυμίζεται ότι το σύνολο των μέτρων περιλαμβάνει, για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού όπως το εκτιμούν οι θεσμοί, συνολικά έσοδα €3,6 δισ. (3,1% του ΑΕΠ) το 2015 και €5,9 δισ. (3,6% του ΑΕΠ) το 2016. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση είχε υποβάλλει λίστα μέτρων για να καλυφθούν οι υψηλότεροι στόχοι των θεσμών, όπως μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, ελέγχους σε τραπεζικούς λογαριασμούς, την αντιμετώπιση της απάτης σε ΦΠΑ, e-gaming, την συμμόρφωση με ευρωπαϊκούς κανονισμούς σε περιβάλλον και γεωργία, ενδοομιλικές συναλλαγές, τέλη και άδειες από τηλεοπτικούς σταθμούς, και ρύθμιση 100 δόσεων για ληξιπρόθεσμες οφειλές, συνολικού ύψους €1,6 δισ. το 2015 και €2,4 δισ. το 2016. Αν συμπεριληφθούν και τα μέτρα αυτά, τότε ο τελικός υπολογισμός από €7,9 δισ. το 2015-16 ανέρχεται σε €11,9 δισ., εκ των οποίων €4,3 δισ. αφορούν στο 2015.

Προφανώς τα περισσότερα από τα πρόσθετα αυτά μέτρα εκρίθησαν μη επιτεύξιμα στον σχετικό χρονικό ορίζοντα, εξ ου και οι νέες προτάσεις της κυβέρνησης που υπολείπονται, όμως, των στόχων για το δημοσιονομικό κενό όπως εκτιμάται από την άλλη πλευρά.

Συνεπώς, είναι βέβαιο ότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχίζονται μέχρι την τελευταία στιγμή ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα. Επιπροσθέτως φαίνεται ότι υπάρχουν σημαντικές αντιρρήσεις για μία προσαρμογή, όπως προτείνεται από την ελληνική κυβέρνηση, που έχει έντονα υφεσιακά χαρακτηριστικά λόγω της μονόπλευρης εξάρτησης από φορολογικά μέτρα.

Οι ελληνικές προτάσεις είναι όντως εστιασμένες στην υπέρμετρη αύξηση των φορολογικών βαρών, και για τις επιχειρήσεις και για τα νοικοκυριά. Η συνολική επιβάρυνση ανέρχεται σε €2,7 δισ. το 2015 και €5,2 δισ. το 2016. Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται άμεσα με φόρους €1,3 δισ. το 2015 και €1,5 δισ. το 2016 (δες Πίνακα 1) και έμμεσα με πρόσθετους φόρους αναλόγως του ποσοστού των αυξήσεων των συντελεστών ΦΠΑ που δεν θα μπορέσουν να μεταφέρουν στον καταναλωτή ή στους εργαζόμενους (λόγω της αύξησης των εργοδοτικών εισφορών), καθώς και με φόρους που αφορούν στις τηλεοπτικές διαφημίσεις, άδειες κινητής τηλεφωνίας, φορολογία στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, κ.ο.κ. Αντιστοίχως, τα νοικοκυριά επιβαρύνονται άμεσα με €1,3 δισ. το 2015 και περίπου €2,8 δισ. το 2016 (δες Πίνακα 1), και ενδεχομένως με πρόσθετους φόρους αναλόγως της συνολικής μετακύλισης φόρων που θα σημειωθεί. Αυτό γίνεται σε μία προσπάθεια να ελαχιστοποιηθεί, μέχρι σχεδόν μηδενισμού, η περικοπή δαπανών και να επικεντρωθεί η φορολογική επιβάρυνση στους έχοντες και κατέχοντες, και κυρίως στις επιχειρήσεις, και, τα νοικοκυριά κατά κανόνα υψηλότερου εισοδήματος, αν και περιλαμβάνονται και μέτρα προσπορισμού εσόδων που πλήττουν τους συνταξιούχους (δες Πίνακα 1).

Συνολικά στη διετία, το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 3% περίπου, με το μεγαλύτερο βάρος να επωμίζονται οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, και όχι ιδιαίτερα τα υψηλότερα εισοδήματα μεταξύ τους. Η έμφαση στην αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των επιχειρήσεων είναι ατελέσφορη και εντελώς παρακινδυνευμένη εάν δεν ανατραπεί σύντομα. Στο πλαίσιο αυτό, πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης πρέπει να είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής και οι διαρθρωτικές αλλαγές εν γένει, ώστε να αυξηθούν οι δημοσιονομικοί πόροι για να μειωθεί έτσι σε δεύτερη φάση η φορολογία σε καθεστώς δημοσιονομικής ισορροπίας. Για λόγους επικοινωνιακούς καλλιεργείται σύγχυση μεταξύ επιχειρήσεων και πλουσίων. Οι διαφορές, όμως, είναι πλήρως διακριτές. Δεν είναι θεμιτό να συγχέεται η φορολόγηση των πλουσίων με την φορολόγηση των επιχειρήσεων, που κάνουν επενδύσεις και προσφέρουν απασχόληση στους εργαζομένους. Είναι ηλίου φαεινότερον πως αν οι επιχειρήσεις φορολογηθούν υπέρμετρα, αυτό θα οδηγήσει σε μειωμένη επενδυτική δραστηριότητα και αύξηση της ανεργίας.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕΤΡΩΝ

Σχετικά Άρθρα