Alpha Bank: Η υψηλή ποιότητα και βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων θα αναδειχθεί με την μεγαλύτερη, και πιο αποτελεσματική, δραστηριοποίηση της αναμφισβήτητα ικανής ελληνικής επιχειρηματικότητας

•Ο καυγάς γίνεται για την βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους. Μια διαμάχη που δυστυχώς αντανακλά την χαμηλή αξιοπιστία που έχει η χώρα μας όταν υπόσχεται και, ακόμη χειρότερο, όταν συμφωνεί σε ένα πλαίσιο, και δεν φέρνει σε πέρας το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα

 

•Και το ΔΝΤ αλλά και οι σκληροί της Ευρωζώνης, που επέβαλαν μία πολιτική καμένης γης μήπως και ξανα-φυτρώσει χορτάρι, θυμίζουν την απορία του βοσκού που αναλογίζεται «Με τον ήλιο τα βγάζω, με τον ήλιο τα βάζω, τι έχουν τα έρμα και ψοφάν;» όταν είναι γνωστό ότι τα πρόβατα αποφεύγουν τον ήλιο όταν τρώνε και, συνεπώς, ο βοσκός της παροιμίας στην ουσία τα άφηνε νηστικά και ψοφούσαν

 

•Με τις μεταρρυθμίσεις επιδιώκεται η ταχύτερη ανάκαμψη της οικονομίας και όχι η ουσιαστική στασιμότητα που προβλέπει η Τρόικα έως το 2030 που αποτελεί μηχανισμό αποτροπής της ανάκαμψης και της εισροής επενδύσεων στην Ελλάδα

 

•Η αναπτυξιακή πορεία επιταχύνεται, με στήριγμα τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα, τα οποία έχουμε ελάχιστα εκμεταλλευτεί έως σήμερα, και επίσης με στήριγμα στη διεθνή ανταγωνιστικότητα των εγχωρίως παραγομένων προϊόντων

 

 

 

 

Η διαμάχη  αντανακλά την χαμηλή αξιοπιστία που έχει η χώρα μας όταν υπόσχεται και, ακόμη χειρότερο, όταν συμφωνεί σε ένα πλαίσιο, και δεν φέρνει σε πέρας το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα

«Συνεχίζεται η εκκρεμότητα, με ευθύνη του ΔΝΤ και των εταίρων μας στην Ευρωζώνη, σχετικά με την εκταμίευση των χρημάτων της χρηματοδοτικής βοήθειας.

 

Η δόση των € 31,5 δις και, επομένως, η ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών μετά το PSI Plus και η άρση της παγίδας ρευστότητας (που φαλκιδεύει κάθε προσπάθεια ομαλής συνέχισης της οικονομικής δραστηριότητας – ακόμη και των εξαγωγών) στην ελληνική οικονομία, καθυστερούν αδικαιολόγητα από τον Ιούνιο του 2012.

 

Αυτά συμβαίνουν όταν η Ελλάδα έχει εκτελέσει μέχρι κεραίας τα συμφωνηθέντα στο Μνημόνιο και όταν η οικονομία έχει αρχίσει να εμφανίζει σημαντικά σημάδια βελτίωσης, με το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης και το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών να μηδενίζονται γρηγορότερα του αναμενομένου.

 

Η χώρα βρίσκεται πλέον σε απόσταση αναπνοής από την είσοδό της στην χορεία των οικονομιών που διαθέτουν ελεύθερες ανταγωνιστικές αγορές και είναι προσανατολισμένες στην ανάπτυξη με βάση τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.

 

Η Ελλάδα απελευθερώνεται έτσι από τα δεσμά του δανεισμού από το εξωτερικό για την χρηματοδότηση υπέρμετρα υψηλών και αυξανόμενων δημοσιονομικών ελλειμμάτων.

 

Δανεισμού και ελλειμμάτων που συντηρούσαν με τεχνητό τρόπο την εγχώρια ζήτηση και μια παραγωγική μηχανή υψηλού κόστους και μάλλον χαμηλής προστιθέμενης αξίας και τεχνολογικής υποδομής, σε μεγάλο βαθμό προστατευμένης από τον ανταγωνισμό από το εξωτερικό, και όπου η διαφθορά, η προσοδοθηρία και η φοροδιαφυγή είχαν αναδειχθεί σε βασικούς μηχανισμούς επιβίωσης και ανόδου.

 

Τα θέματα που φαίνεται να απασχολούν το EUROGRΟUP και το ΔΝΤ είναι οι αποφάσεις για λύσεις που θα εξασφαλίζουν τη «βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους» και «τη χρηματοδότηση της Ελλάδος έως το 2016».

 

Ωστόσο, αυτά τα ζητήματα προκύπτουν σε μεγάλο βαθμό ως απόρροια των εξαιρετικά απαισιόδοξων εκτιμήσεων που υιοθετούνται για την πορεία της δημοσιονομικής προσαρμογής και της ανάπτυξης της οικονομίας, ενόψει των δραστικών μέτρων προσαρμογής που έχουν ήδη ληφθεί και εφαρμόζονται.

 

Συγκεκριμένα, τα επιπλέον μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής ύψους € 13,5 δις για το 2013-2014 που επιβλήθηκαν από την Τρόικα, τα οποία εφαρμόζονται ήδη κατά γράμμα από την Ελλάδα, εκτιμάται από την Τρόικα ότι δεν έχουν παρά ελάχιστη επίπτωση στη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, αφού στο πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης θα διαμορφωθεί πλεόνασμα όχι μεγαλύτερο του 0,4% του ΑΕΠ το 2013, ενώ, και το 2014 το πρωτογενές πλεόνασμα δεν πρόκειται να αυξηθεί παρά ελάχιστα.

 

Και αυτό συμβαίνει παρά το ότι ήδη, η χώρα βρίσκεται σε πρωτογενές πλεόνασμα από φέτος, όπως δείχνουν τα στοιχεία εκτέλεσης του Π2012 στο 10μηνο του 2012 και παρά το ότι το 2013 θα εφαρμοστούν πρόσθετα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής ύψους € 10,6 δις.

 

Από την άλλη πλευρά γίνεται η υπόθεση ότι αυτά τα μέτρα, ύψους € 10,6 δις θα συμβάλλουν στη νέα πτώση του ονομαστικού ΑΕΠ στη χώρα κατά -5,6%, ή κατά περίπου € 11 δις το 2013.

 

Επιπλέον, νέα πτώση του ονομαστικού ΑΕΠ κατά -0,4% εκτιμάται και για το 2014.

 

Μάλιστα, για να επικυρωθεί η εκτίμηση για την ανωτέρω πτώση του ΑΕΠ της χώρας το 2013 και το 2014, γίνεται η υπόθεση ότι η παραγωγικότητα της εργασίας στην Ελλάδα, η οποία αυξήθηκε κατά 2,0% το 2012, θα σημειώσει εκ νέου πτώση κατά -2,2% το 2013 και κατά -0,8% το 2014, ενώ η αύξησή της από το 2015 και έως το 2020 δεν θα υπερβεί το 0,5% ετησίως, έναντι της αύξησής της κατά 2,4% ετησίως στην περίοδο 1998-2007.

 

Αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι οι τεράστιες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που εφαρμόζονται στην Ελλάδα από το 2010, και η πρόσφατη επιτάχυνση της υλοποίησης αυτών των μεταρρυθμίσεων, γίνονται επί ματαίω, και δεν πρόκειται να οδηγήσουν παρά σε πενιχρή αύξηση της παραγωγικότητας στην Ελλάδα μέχρι το 2020.

 

Με αυτές τις υποθέσεις, δυστυχώς, δημιουργούνται τα ανωτέρω ελλείμματα χρηματοδότησης το 2014-2016, ύψους € 32 δισ. και δεν επιτυγχάνεται η μείωση του ελληνικού χρέους στο 120% του ΑΕΠ το 2020.

 

Ο καυγάς γίνεται για την βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους.

 

Μια διαμάχη που δυστυχώς αντανακλά την χαμηλή αξιοπιστία που έχει η χώρα μας όταν υπόσχεται και, ακόμη χειρότερο, όταν συμφωνεί σε ένα πλαίσιο, και δεν φέρνει σε πέρας το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

 

 

 

Οι συμβουλές πολιτικής είχαν κάποιο πρόβλημα…

Πέραν, όμως, τούτου η Τρόικα προσπαθεί απεγνωσμένα να διαφυλάξει την ακεραιότητα της ακολουθούμενης πολιτικής στην περίπτωση της Ελλάδος.

 

Και το ΔΝΤ αλλά και οι σκληροί της Ευρωζώνης, που επέβαλαν μία πολιτική καμένης γης μήπως και ξανα-φυτρώσει χορτάρι, θυμίζουν την απορία του βοσκού που αναλογίζεται «Με τον ήλιο τα βγάζω, με τον ήλιο τα βάζω, τι έχουν τα έρμα και ψοφάν;» όταν είναι γνωστό ότι τα πρόβατα αποφεύγουν τον ήλιο όταν τρώνε και, συνεπώς, ο βοσκός της παροιμίας στην ουσία τα άφηνε νηστικά και ψοφούσαν.

 

Με άλλα λόγια, πως είναι δυνατόν να απέχουμε ακόμη οκτώ χρόνια πριν ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ φθάσει στο σημείο που βρισκόμασταν πριν από τρία χρόνια, όταν ήδη σήμερα το πρωτογενές έλλειμμα έχει μειωθεί κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ και έχει πρακτικά μηδενισθεί;

 

Μάλλον, οι συμβουλές πολιτικής είχαν κάποιο πρόβλημα.

 

Το ΔΝΤ εξακολουθεί να πιστεύει ότι θα έρθει ανάκαμψη μόνο με διορθωτικές αλλαγές και την αγορά να έχει στεγνώσει από ρευστότητα.

 

Οι εταίροι μας στην Ευρωζώνη προσπάθησαν να τιμωρήσουν τις Ευρωπαϊκές τράπεζες που επένδυσαν χωρίς την δέουσα επιμέλεια σε ελληνικά ομόλογα, καταστρέφοντας όλη την κεφαλαιακή βάση των ελληνικών τραπεζών μόνο και μόνο για να τις ανα-κεφαλαιοποιήσουν στη συνέχεια, ωθώντας στα ύψη το χρέος, λες και θα χαθούν τα λεφτά της ανα-κεφαλαιοποίησης όταν το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, και κατ΄ επέκταση το EFSF, θα πάρει πίσω τα λεφτά που θα επενδύσει, πουλώντας τις κοινές μετοχές στην αγορά όταν αποκατασταθούν συνθήκες ομαλότητας.

 

 

 

Η όποια περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους είναι καλοδεχούμενη στο βαθμό που θα εξασφαλίσει πρόσθετους πόρους για την έγκαιρη ανάκαμψη και επαναλειτουργία της ελληνικής οικονομίας

Το πιθανότερο, βέβαια, είναι ότι οι αναγκαίες αποφάσεις θα ληφθούν τη Δευτέρα 26η Νοεμβρίου 2012 και ότι θα περιέχουν πράγματι και μια νέα αξιοσημείωτη ελάφρυνση του ελληνικού δημοσίου χρέους με συμμετοχή αυτή τη φορά και των επίσημων δανειστών της χώρας.

 

Θεωρούμε ότι η τελική λήψη των αποφάσεων και η εκταμίευση των δόσεων της χρηματοδοτικής βοήθειας είναι απολύτως αναγκαία για τη χώρα, έστω και με κάποια αργοπορία.

 

Επίσης, η όποια περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους είναι καλοδεχούμενη στο βαθμό που θα εξασφαλίσει πρόσθετους πόρους για την έγκαιρη ανάκαμψη και επαναλειτουργία της ελληνικής οικονομίας.

 

Για παράδειγμα, η μείωση του χρέους δεν θα είχε κανένα πρακτικό αποτέλεσμα αν δεν συμβάλλει στο δραστικό περιορισμό της ύφεσης στην οικονομία το 2013 και στη δυναμική ανάκαμψη από το 2014.

 

 

 

Με τις μεταρρυθμίσεις επιδιώκεται η ταχύτερη ανάκαμψη της οικονομίας και όχι η ουσιαστική στασιμότητα που προβλέπει η Τρόικα έως το 2030 που αποτελεί μηχανισμό αποτροπής της ανάκαμψης και της εισροής επενδύσεων στην Ελλάδα

Επίσης, η εφαρμογή του προγράμματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα έχει έννοια αν με αυτό επιδιώκουμε την επίτευξη σημαντικών ρυθμών ανόδου της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και την προσέλκυση επενδύσεων εγχώριων και ξένων.

 

 Με τις μεταρρυθμίσεις επιδιώκεται η ταχύτερη ανάκαμψη της οικονομίας και όχι η ουσιαστική στασιμότητα που προβλέπει η Τρόικα έως το 2030 που αποτελεί μηχανισμό αποτροπής της ανάκαμψης και της εισροής επενδύσεων στην Ελλάδα.

 

Σε κάθε περίπτωση, η συνεχιζόμενη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας συμβάλλει πλέον καθοριστικά στην αποκλιμάκωση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (ΙΤΣ) και σηματοδοτεί την επιτάχυνση της αναδιάρθρωσης της ελληνικής οικονομίας υπέρ των κλάδων που παράγουν διεθνώς εμπορεύσιμα ανταγωνιστικά αγαθά.

 

 Η καταγραφή πλεονάσματος ύψους € 3,5 δισ. στο τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2012 επιβεβαιώνει την εκτίμησή μας ότι το έλλειμμα του ΙΤΣ το 2012 δεν θα υπερβεί το 3,5% του ΑΕΠ, έναντι 10,3% του ΑΕΠ το 2009.

 

Ανοίγει έτσι ο δρόμος, για πρώτη φορά μετά από πολλές δεκαετίες, για τον μηδενισμό του ελλείμματος το 2013 και τη δημιουργία πλεονασματικού ισοζυγίου από το 2014, ένα έτος ενωρίτερα απ’ ότι εκτιμάτο έως τώρα.

 

Στην ταχεία μείωση των ελλειμμάτων του ΙΤΣ συμβάλλει και η δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος στο ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης (ΓΚ) το 2012, καθώς και η μεγάλη μείωση κατά € 4,4 δις των πληρωμών κυρίως τόκων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους μετά το PSI.

 

Η τεράστια αυτή μείωση των δαπανών της χώρας για τόκους στο εξωτερικό, αναμένεται να λάβει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις το 2013 καθώς αναμένεται να μειωθεί ακόμη περισσότερο το μέσο επιτόκιο εξυπηρέτησης του ελληνικού δημοσίου χρέους, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην σταθεροποίηση και ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.

 

 

 

Οι σημαντικές εξελίξεις που συμβάλλουν στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας

Ιδιαίτερα, στη μείωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου εκτός καυσίμων και πλοίων στα € 6,66 δις στο 9μηνο.’2012, από € 12,5 δις στο 9μηνο.’2010 και στην αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου των υπηρεσιών στα € 12,62 δις στο 9μηνο.’2012, από € 11,27 δις στο 9μηνο.’2010, συμβάλλει η συνεχιζόμενη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, όπως προκύπτει και από τις ακόλουθες σημαντικές εξελίξεις:

 

α) Από την υποτίμηση της πραγματικής σταθμισμένης συναλλαγματικής ισοτιμίας του Ευρώ για την Ελλάδα, με βάση το σχετικό κόστος παραγωγής, που διαμορφώνεται στο 17% στο 4ο 3μηνο.’12 έναντι του 4ου 3μήνου του 2009.

 

β) Από την σημαντική βελτίωση της θέσης της χώρας στην κατάταξη της έκθεση Doing Business που καταρτίζεται από την Παγκόσμια Τράπεζα και την International Finance Corporation (IFC).

 

Στην κατάταξη αυτή, η Ελλάδα κέρδισε 27 θέσεις σε δύο έτη.

 

Είναι, δηλαδή,  μεταξύ των 10 πρώτων χωρών που σημείωσαν τη μεγαλύτερη πρόοδο όσον αφορά την απλοποίηση και βελτίωση των ρυθμιστικών κανόνων και των διαδικασιών που επηρεάζουν την ανάληψη επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα.

 

Έτσι η ανταγωνιστική της θέση βελτιώθηκε εντυπωσιακά, αφού τώρα κατατάσσεται στην 78η θέση, από άνω της 100ης θέσης που κατατάσσονταν στα προηγούμενα έτη.

 

γ) Από την ανακοίνωση της συμφωνίας της CoscoTRAINOSEHewlett Packard για την μεταφορά των προϊόντων της τελευταίας μέσω του Λιμένος του Πειραιά και μέσω της TRAINOSE και γενικότερα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, που αποτελεί προπομπό της επιδίωξης και άλλων αντίστοιχων συμφωνιών με άλλες πολυεθνικές παγκοσμίου εμβέλειας που επιδιώκουν την αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη οδό μεταφοράς των προϊόντων τους στην Δυτική και στην Ανατολική Ευρώπη.

 

δ) Από την ανακοίνωση της απόφασης της εταιρίας Unilever να μεταφέρει στην Ελλάδα την παραγωγή 110 προϊόντων της τα οποία έως σήμερα εισάγει και πωλεί στην Ελλάδα από άλλες χώρες.

 

Η παραγωγή θα ανατεθεί σε εγχώριες βιομηχανίες του κλάδου, οι οποίες με τη σημαντική μείωση του κόστους παραγωγής τους τα τελευταία δύο έτη (μέσω της μείωσης των μισθών των εργαζόμενων και της σημαντικής αύξησης της παραγωγικότητας από την καλύτερη διαχείριση του εργατικού τους δυναμικού) μπορεί τώρα να ανταγωνιστούν με επιτυχία το κόστος παραγωγής των συγκεκριμένων προϊόντων σε άλλες ανταγωνίστριες χώρες.

 

 

 

Η αναπτυξιακή πορεία επιταχύνεται, με στήριγμα τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα, τα οποία έχουμε ελάχιστα εκμεταλλευτεί έως σήμερα, και επίσης με στήριγμα στη διεθνή ανταγωνιστικότητα των εγχωρίως παραγομένων προϊόντων

Βρισκόμαστε ακόμη στα αρχικά στάδια της αναδιάρθρωσης της Ελληνικής οικονομίας υπέρ των εξαγωγών και της ανταγωνιστικής υποκατάστασης εισαγωγών.

 

Τα στοιχεία του Ισοζυγίου Πληρωμών δείχνουν ότι η αναπτυξιακή πορεία επιταχύνεται, με στήριγμα τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα, τα οποία έχουμε ελάχιστα εκμεταλλευτεί έως σήμερα, και επίσης με στήριγμα στη διεθνή ανταγωνιστικότητα των εγχωρίως παραγομένων προϊόντων.

 

Η υψηλή ποιότητα και βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων αναμένεται να αναδειχθεί στα επόμενα έτη με την μεγαλύτερη, και πιο αποτελεσματική από εδώ και πέρα, δραστηριοποίηση της επίσης αναμφισβήτητα ικανής ελληνικής επιχειρηματικότητας.

 

 

 

Ελληνικές επιχειρήσεις σε όλους τους κλάδους αυξάνουν την εξωστρέφειά τους και πραγματοποιούν εξαγωγικά ανοίγματα με μεγάλη αύξηση των εξαγωγών τους, ιδίως στις χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Στον τομέα των εξαγωγών υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις σε όλους τους κλάδους που αυξάνουν την εξωστρέφειά τους και πραγματοποιούν εξαγωγικά ανοίγματα με μεγάλη αύξηση των εξαγωγών τους, ιδίως στις χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Ιδιαίτερα εντυπωσιακή εν προκειμένω είναι η μεγάλη αύξηση των εξαγωγών αγαθών στο 10,9% του ΑΕΠ το 2012, από 6,6% του ΑΕΠ το 2009, ενώ περαιτέρω αύξηση αναμένεται το 2013 στο 11,9% του ΑΕΠ.

 

Είναι αξιοσημείωτο ότι η αύξηση των εξαγωγών αγαθών σημειώνεται παρά τη μεγάλη μείωση των εισαγωγών αγαθών, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις οφείλεται και σε αδυναμία εξαγωγικών επιχειρήσεων να εισάγουν τις αναγκαίες πρώτες ύλες και ημικατεργασμένα προϊόντα από το εξωτερικό, λόγω εμποδίων που υπεισέρχονται στην τρέχουσα περίοδο στη χρηματοδότηση των εξαγωγών και των εξαγωγικών επιχειρήσεων.

 

Παρόλα αυτά, όπως φαίνεται στον Πίνακα 1, οι εξαγωγές αγαθών χρηματοδότησαν το 34,2% των συνολικών πληρωμών σε εισαγωγές και εισοδήματα στο εξωτερικό το 2012, έναντι μόνο 20,4% το 2008.

 

Μάλιστα η συμβολή των εξαγωγών αγαθών αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω στο 37,5% το 2013, όπου θα έχουν ανέλθει και στο 11,9% του ΑΕΠ, όπως φαίνεται στον Πίνακα 2.

 

Επίσης, σημειώνεται η αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών στο 25,2% του ΑΕΠ το 2012, από 18,3% το 2009, ενώ περαιτέρω αύξηση αναμένεται το 2013 στο 27,9% του ΑΕΠ.

 

 

 

Σαφείς ενδείξεις υποκατάστασης εισαγωγών με εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, ιδιαίτερα στον αγροτικό τομέα

Υπάρχουν, επίσης, σαφείς ενδείξεις υποκατάστασης εισαγωγών με εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, ιδιαίτερα στον αγροτικό τομέα.

 

Επιπλέον, το παράδειγμα της Unilever που προαναφέρθηκε είναι χαρακτηριστικό και ενδεικτικό μιας ευρείας σειράς άλλων προϊόντων που θα αρχίσουν να παράγονται εγχωρίως αντί να εισάγονται από άλλες χώρες.

 

Θα μπορούσε επίσης να σημειωθεί και το παράδειγμα των σημαντικών κινήσεων που γίνονται τελευταία για υποκατάσταση του πετρελαίου θέρμανσης με εγχωρίως παραγόμενα θερμαντικά μέσα και, το κυριότερο, με επενδύσεις και συστηματική προσπάθεια στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας (σε 88,4 χιλ. ανέρχονται οι αιτήσεις στις τράπεζες για ένταξη στο πρόγραμμα «εξοικονόμηση κατ’ οίκον»).

 

 

 

Θα πρέπει να επιταχυνθούν οι ήδη ταχέως αυξανόμενες επενδύσεις σε παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ

Προφανώς θα πρέπει να επιταχυνθούν οι ήδη ταχέως αυξανόμενες επενδύσεις σε παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ (τώρα που το κόστος των σχετικών επενδύσεων έχει μειωθεί δραστικά) και ακόμη και να επανεξεταστούν σοβαρά και τα σενάρια που ανακοινώθηκαν τα προηγούμενα έτη για σταδιακή εγκατάλειψη του εγχώριου λιγνίτη στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

 

Είναι εξαιρετικά οδυνηρό το γεγονός ότι η Ελλάδα μετά από τέσσερα έτη κατακόρυφης πτώσης της εγχώριας παραγωγικής της δραστηριότητας και του ΑΕΠ της, θα έχει και πάλι έλλειμμα στο εξωτερικό ισοζύγιο των καυσίμων της ύψους € 10,5 δις έναντι ελλείμματος μόνο € 7,6 δις το 2009.

 

Πρόκειται για μια τεράστια εκροή πόρων στο εξωτερικό σε ετήσια βάση, η οποία θα πρέπει τώρα να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με την εντατικοποίηση της χρήσης των εγχώριων ενεργειακών πόρων και εξοικονόμηση ενέργειας όπου αυτό είναι δυνατό.

 

Γενικά, σημειώνεται η πτώση των εισαγωγών αγαθών χωρίς καύσιμα και πλοία στο 11,7% του ΑΕΠ το 2012, από 13,5% του ΑΕΠ το 2009.

 

Σημειώνεται επίσης σημαντική πτώση των πληρωμών για εισαγωγές υπηρεσιών, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση την πτώση των πληρωμών για ταξίδια εγχώριων κατοίκων στο εξωτερικό κατά -17,6% στο 9μηνο Ιαν.-Σεπτ.’2012.

 

Από τα στοιχεία του Πίνακα 1 γίνεται εμφανής, τέλος, η εκ βάθρων αναδιάρθρωση του ελληνικού ισοζυγίου πληρωμών τα τελευταία τρία χρόνια.

 

Το 2008 και το 2009 το 32% των συνολικών πληρωμών της χώρας στο εξωτερικό χρηματοδοτείτο από το πλεόνασμα του Λογαριασμού Κεφαλαίων (ΛΚ), δηλαδή με εισροή χρηματοδοτικών πόρων (ουσιαστικά με δανεισμό) από το εξωτερικό.

 

Το 2012 μόνο το 9,0% των συνολικών πληρωμών στο εξωτερικό χρηματοδοτήθηκε από το σημαντικά μειωμένο πλεόνασμα του ΛΚ, ενώ το 2013 η συμβολή του ΛΚ αναμένεται να μηδενιστεί, με τον μηδενισμό και του ελλείμματος του ΙΤΣ.

 

Αντίθετα, η συμβολή των συνολικών εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών στη χρηματοδότηση των συνολικών πληρωμών για εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών και για πληρωμές εισοδημάτων στο εξωτερικό αυξήθηκε εντυπωσιακά από 55,5% το 2008 στο 78,7% το 2012 και αναμένεται να ανέλθει στο 86,9% το 2013.

 

 

Ένα πρόσθετο ποσοστό χρηματοδότησης, της τάξης του 10%-11,0% παρέχεται από τις εισπράξεις εισοδημάτων από το εξωτερικό και από το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών και κεφαλαιακών μεταβιβάσεων.

 

 

 

Πηγή: Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank

Σχετικά Άρθρα