Χτίζοντας το μέλλον: Γιατί η ηγεσία και η καινοτομία των νέων είναι κρίσιμη

Σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει διαρκώς κλιματικές, υγειονομικές, οικονομικές και πολιτικές κρίσεις, η οικοδόμηση μιας ισχυρής “δεξαμενής” πολιτών ηγετών και καινοτόμων με ενεργό κοινωνική συνείδηση καθίσταται πιο κρίσιμη από ποτέ. Οι νέοι, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και παγκοσμίως, επιδεικνύουν συχνότερα από τις παλαιότερες γενιές επιχειρηματικό δυναμικό, συμμετέχουν ενεργά σε δημιουργικές και καινοτόμες δραστηριότητες και επιδεικνύουν έντονο ενδιαφέρον για την κοινωνική και πολιτική συμμετοχή, εφόσον τους δοθούν οι ευκαιρίες. Επιπλέον, οι νέοι τείνουν να είναι πιο αισιόδοξοι για το μέλλον, μια πολύτιμη ποιότητα ενόψει των σημερινών προκλήσεων.

Παρά την έμφυτη δυναμική και τον ενθουσιασμό τους, η εκπροσώπηση των νέων σε επίσημες θέσεις ευθύνης παραμένει σημαντικά περιορισμένη. Η υφιστάμενη γενεακή ανισορροπία σε εθνικά και διεθνή όργανα λήψης αποφάσεων είναι εμφανής, με τους μεγαλύτερους σε ηλικία να κυριαρχούν. Αυτό το χάσμα υπογραμμίζει την επιτακτική ανάγκη για τη δημιουργία δομημένων και αποτελεσματικών μηχανισμών που θα επιτρέψουν στους νέους να αναπτύξουν τις ηγετικές τους ικανότητες και να συμβάλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση του παρόντος και του μέλλοντος.

Ένας από τους σημαντικότερους αγωγούς για την ανάπτυξη της ηγεσίας των νέων σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο είναι η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα πανεπιστήμια και τα κοινοτικά κολέγια αποτελούν ιδανικά περιβάλλοντα για την καλλιέργεια της κοινωνικής συνείδησης, της πολιτικής συμμετοχής, της διαπολιτισμικής κατανόησης, των ηγετικών και κοινωνικών δεξιοτήτων. Έρευνες καταδεικνύουν ότι οι νέοι που ολοκληρώνουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι πιο πιθανό να ενθαρρυνθούν να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους. Η ενσωμάτωση της αγωγής του πολίτη σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα που θα επιτρέψουν στους νέους να ανθίσουν σε ηγετικές θέσεις και να εξασφαλίσουν ότι οι κοινότητες και οι χώρες θα έχουν ηγέτες με ανεπτυγμένη την αίσθηση του καθήκοντος προς το κοινό καλό. Όταν οι νέοι έχουν περισσότερες ευκαιρίες για ηγεσία εντός των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και αναγνωρίζονται ως ειδικοί με δικαίωμα συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων, ανταποκρίνονται δυναμικά στην πρόκληση.

 
Οι νέοι ως ηγέτες και λήπτες αποφάσεων

Πολλά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις ΗΠΑ προσφέρουν ευκαιρίες στους φοιτητές να συμμετέχουν σε σημαντικές αποφάσεις πολιτικής, από την ηγεσία φοιτητικών συμβουλίων έως τη συμμετοχή σε συμβουλευτικές ομάδες, επιτροπές και διοικητικά συμβούλια. Αυτές οι δομές συμβάλλουν στον καλύτερο συντονισμό της συμμετοχής των νέων στην ηγεσία, αυξάνουν τη διαφάνεια των αποφάσεων και παρέχουν πλατφόρμες στους νέους για να εκφράσουν τις απόψεις τους σε θέματα που επηρεάζουν τις κοινότητές τους.

Ωστόσο, δεν είναι όλες οι ευκαιρίες ηγεσίας μετασχηματιστικές για τους φοιτητές ή τα ίδια τα ιδρύματα. Συχνά, οι φοιτητές απουσιάζουν από τα όργανα λήψης αποφάσεων ή διαδραματίζουν έναν καθαρά συμβολικό ρόλο χωρίς επίσημες αρμοδιότητες ή δικαίωμα ψήφου. Παρ’ όλα αυτά, ορισμένα πανεπιστήμια έχουν λάβει συνειδητές αποφάσεις να διασφαλίσουν την ισότιμη συμμετοχή των φοιτητών στα διοικητικά τους συμβούλια, αναγνωρίζοντας την αξία της φωνής τους.

Αντίστοιχα, εθνικοί και παγκόσμιοι φορείς δημιουργούν όλο και περισσότερο συμβουλευτικές ομάδες νέων για τη δημιουργία μιας δεξαμενής ηγετών και τη διασφάλιση ενός χώρου όπου οι νέοι μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις τους. Παραδείγματα όπως το Πρόγραμμα Νέων Αντιπροσώπων στον ΟΗΕ επιτρέπουν σε νέους να συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, παρέχοντας πληροφορίες για τις προτεραιότητες πολιτικής των χωρών τους και συμμετέχοντας σε διαπραγματεύσεις και διακρατικούς διαλόγους.

Παρά τις αξιοσημείωτες θεσμικές προσπάθειες για την αύξηση της συμμετοχής των νέων στην πολιτική ζωή και τη λήψη αποφάσεων, απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου οι νέοι μπορούν να αξιοποιήσουν την αισιοδοξία, την καινοτομία και την κοινωνική τους συνείδηση προς όφελος μιας ισχυρότερης και πιο σχετικής ηγεσίας και πολιτικής. Ακολουθούν τέσσερις βασικές συστάσεις, εμπνευσμένες από την εμπειρία νέων που έχουν αναλάβει τέτοιους ρόλους:

Αφήστε τους νέους να επιλέξουν τους εκπροσώπους τους: Είναι καίριο οι φοιτητές να έχουν πρωταρχικό ρόλο στην επιλογή των νέων που τους εκπροσωπούν, αντί αυτοί να διορίζονται από ενήλικες ηγέτες. Η μεταβίβαση της εξουσίας εκπροσώπησης στους νέους διασφαλίζει ότι εκλέγονται άτομα που μπορούν να εκφράσουν άμεσα τις ανάγκες του φοιτητικού σώματος.

Ανασχεδιάστε τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων για ουσιαστική συμμετοχή των νέων: Η απλή ύπαρξη μιας “θέσης” για τους νέους σε ένα όργανο λήψης αποφάσεων δεν εγγυάται την ουσιαστική τους συμμετοχή. Οι δομές πρέπει να σχεδιάζονται έτσι ώστε να ενθαρρύνουν την ενεργό συνεισφορά τους, παρέχοντας σαφείς ρόλους και δικαιώματα ψήφου. Παραδείγματα χωρών όπως η Ιρλανδία, με την πολιτική τους πλαίσιο “Young Ireland” και το Εθνικό Κοινοβούλιο Νέων, δείχνουν πώς οι νέοι μπορούν να ενσωματωθούν ουσιαστικά στη διαμόρφωση πολιτικής.

Ανταμείψτε τους νέους ηγέτες και αντιπροσώπους για τον χρόνο και την τεχνογνωσία τους: Η αναγνώριση της αξίας της εμπειρίας και των απόψεων των νέων πρέπει να συνοδεύεται από την υλική επιβράβευση. Η αποζημίωση διασφαλίζει ότι οι νέοι, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, μπορούν να συμμετέχουν και να αισθάνονται ότι ο χρόνος και η συμβολή τους εκτιμώνται. Παράδειγμα αποτελεί το Συμβουλευτικό Συμβούλιο Νέων στην πόλη Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια, το οποίο παρέχει αποζημίωση στα μέλη του.

Υποστηρίξτε την καινοτομία των νέων και αναγνωρίστε την συνεισφορά τους: Οι ιδέες των νέων τροφοδοτούν την καινοτομία σε διάφορους τομείς, ωστόσο συχνά δεν λαμβάνουν την αναγνώριση που τους αξίζει. Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα μπορούν να ενθαρρύνουν την καινοτομία μέσω διαγωνισμών, παρέχοντας οικονομικούς πόρους και καθοδήγηση. Η σύζευξη καθοδήγησης και χρηματοδότησης καταλύει όχι μόνο την καινοτομία, αλλά και μια κουλτούρα συνεργασίας μεταξύ των γενεών.

 
Η οικοδόμηση μιας δεξαμενής ηγεσίας για το μέλλον

Οι νέοι πρόκειται να κληρονομήσουν ένα μέλλον που δεν διαμόρφωσαν οι ίδιοι, ένα μέλλον γεμάτο με παγκόσμιες προκλήσεις και κρίσεις. Χρειάζονται μια αξιόπιστη και στοχευμένη διαδικασία για την ανάπτυξη και την ανάληψη ηγετικών ρόλων. Η απλή παραχώρηση μιας θέσης δεν αρκεί. Τα ιδρύματα πρέπει να σχεδιάσουν συνειδητά τις δομές τους ώστε οι νέοι να μην καταλαμβάνουν απλώς μια θέση, αλλά να αναλάβουν τον χώρο που τους αξίζει.

Όπως εύστοχα επεσήμανε η Ida Hansson, πρόεδρος της Σουηδικής Ένωσης Νέων με Προβλήματα Ακοής, σε μια σύνοδο κορυφής: “Καλώ τις κυβερνήσεις να αναγνωρίσουν τη γνώση, την εμπειρία και την ορμή των νέων… Δεν χτίζετε μόνο το μέλλον μας, χτίζετε το παρόν μας.” Και όπως απάντησε η Anne Herman, κυβερνητικός ηγέτης από τα Νησιά Κουκ: “Νέοι, πάρτε τη θέση σας. Ηγέτες, δημιουργήστε τον χώρο για τους νέους”. Αυτό είναι ένα κρίσιμο μήνυμα για την εποχή μας. Η επένδυση στην ηγεσία και την καινοτομία των νέων δεν είναι απλώς μια επιλογή, αλλά μια αναγκαιότητα για την αντιμετώπιση των προκλήσεων του σήμερα και τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου και ευημερούντος μέλλοντος για όλους.

Πηγή: brookings.edu

 
mywaypress.gr

Σχετικά Άρθρα