
Eurobank: Παραμένει το χρηματοδοτικό κενό για την περίοδο 2015-16
Η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του 2014 ανοίγει τον δρόμο για τη συνέχιση της χρηματοδότησης από το ΔΝΤ για φέτος, παραμένει το χρηματοδοτικό κενό για την περίοδο 2015-16. Ενθαρρυντικό στοιχείο από την συμφωνία της προηγούμενης εβδομάδας, είναι το γεγονός ότι – σύμφωνα με την μέχρι τώρα πληροφόρηση – οι εκπρόσωποι των δανειστών δεν επέμειναν τελικά στον σαφή προσδιορισμό των μέτρων που είναι απαραίτητα για το κλείσιμο του δημοσιονομικού / χρηματοδοτικού κενού για την περίοδο 2015-16 σημειώνουν οι αναλυτές της Eurobank στην σημερινή έκδοση του 7ΗΜΕΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ.
Όπως αναφέρουν «τα συγκεκριμένα μέτρα / δράσεις θα προσδιορισθούν κατά τη διαδικασία κατάρτισης του Προϋπολογισμού 2014.
Η κυβέρνηση συνεπώς πέτυχε να αποφύγει την ανακοίνωση νέων μέτρων για τη συγκεκριμένη περίοδο και αναμένει ότι το δημοσιονομικό κενό μπορεί να καλυφθεί α) από μια υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014, β) από τις καλύτερες επιδόσεις της οικονομίας αναφορικά με την ανάπτυξη, γ) από μια νέα έξοδο στις αγορές, δ) από περαιτέρω βελτίωση του κενού μέσω της εφαρμογής των αναμενόμενων μέτρων για τη μείωση του χρέους σύμφωνα με τις αποφάσεις του Νοεμβρίου 2012, ε) από τη χρήση των πλεοναζόντων κεφαλαίων του Ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ) ή και από ένα συνδυασμό των παραπάνω επιλογών. Άλλωστε, ο πρόεδρος του Eurogroup J. Dijsselbloem δήλωσε ότι οι προοπτικές νέας δανειακής βοήθειας μέσω π.χ. ενός 3ου Προγράμματος Σταθεροποίησης για την περίοδο μετά το τέλος του 2014 είναι πολύ νωρίς ακόμη για να συζητηθούν.
Η χρήση των διαθέσιμων κεφαλαίων του ΕΤΧΣ προϋποθέτει σωρευτικά: α. την ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας των δύο συστημικών τραπεζών ΕΤΕ και Eurobank χωρίς τη συμμετοχή του ΕΤΧΣ και β. την απουσία επιπλέον κεφαλαιακών αναγκών μετά την ολοκλήρωση της αντίστοιχης αξιολόγησης των Ευρωπαϊκών Τραπεζών το φθινόπωρο του 2014.
Μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί μια επίσημη λίστα με τις προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις.
Σύμφωνα όμως με όσα περιέχονται στην ανακοίνωση του Eurogroup και με βάση την καταγραφή των μεταρρυθμίσεων στην προηγούμενη αξιολόγηση του 2ΠΣΕΟ (Ιούλιος 2013) μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις θα περιλαμβάνουν:
- Την περαιτέρω μείωση των περιθωρίων κέρδους των φαρμακείων.
- Την ενσωμάτωση των επικουρικών ταμείων του δημοσίου στο ενιαίο επικουρικό ταμείο του ιδιωτικού τομέα
- Την συνέχιση της προσπάθειας κατάργησης των φόρων υπέρ τρίτων.
- Την συνέχιση της προσπάθειας για αναδιοργάνωση του δημοσίου τομέα τόσο με την χρήση των εργαλείων της διαθεσιμότητας και της κινητικότητας όσο και με την ουσιαστική αναδιάρθρωση των επιμέρους δομών μέσω της κατάργησης και άλλων ανενεργών οργανισμών των επαναπροσδιορισμό των οργανογραμμάτων, κτλ.
- Την συνέχιση των παρεμβάσεων στο χωροταξικό σχέδιο ανάπτυξης της χώρας
- Την ενίσχυση της διαδικασίας αδειοδότησης των επιχειρήσεων.
- Την συνέχιση της απελευθέρωσης της αγοράς προϊόντων με την εφαρμογή μέτρων για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στο χονδρεμπόριο κτλ.
- Την ολοκλήρωση των αλλαγών στο δασικό νόμο.
- Την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναδιάρθρωσης της αγοράς ενέργειας μέσω της διάσπασης της ΔΕΗ πριν από την διαδικασία ιδιωτικοποίησης της.
- Την επιτάχυνση της εφαρμογής του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει αναλυτική πληροφόρηση σχετικά με τις λεπτομέρειες των προαπαιτούμενων ή τον χρονισμό τους.
Το σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται για αμελητέες αλλαγές.
Τόσο η διάσπαση όσο και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ ή η ενίσχυση του ανταγωνισμού στο χονδρεμπόριο ή η περαιτέρω αναδιάρθρωση του δημοσίου για να αναφέρουμε μόνο μερικές από τις μεταρρυθμίσεις – δεν θα ολοκληρωθούν χωρίς την σημαντική ανάληψη προσπάθειας και κόστους από την κυβέρνηση. Δεν απομένει όμως άλλος δρόμος.
Η επιστροφή σε διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση τις μεταρρυθμίσεις.
Η εφαρμογή των τελευταίων καθυστέρησε σημαντικά στα πρώτα στάδια εφαρμογής του προγράμματος και είναι από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν τόσο στην μεγαλύτερη της αναμενομένης ύφεση για τα πρώτα χρόνια της εφαρμογής του μνημονίου όσο και στην χρονική παράταση της ύφεσης.
Στο παρελθόν έχουμε επισημάνει επανειλημμένως ότι η κυβέρνηση (ή τουλάχιστον μέρος της) δεν δεχόταν να αναλάβει την ιδιοκτησία του προγράμματος, να αναλάβει δηλαδή την ευθύνη υλοποίησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων όχι γιατί αυτές επιβάλλονται εξωγενώς από τους εκπροσώπους των δανειστών υπό την πίεση του δανειακού προγράμματος και των αναγκών αναχρηματοδότησης της χώρας αλλά γιατί είναι απαραίτητες για την επιστροφή της χώρας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Μετά από 6 έτη με αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης (σωρευτική ύφεση 26,2% του ΑΕΠ μεταξύ του τέλους του 2007 και του 2013) η διαπραγμάτευση που ολοκληρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα καθώς και η ψήφιση του νομοσχεδίου έδειξαν πως η κυβέρνηση βελτιώνει τις επιδόσεις αναφορικά με την ανάληψη της ιδιοκτησίας του προγράμματος. Κρίνουμε ότι πρέπει να συνεχίσει εντατικότερα την συγκεκριμένη προσπάθεια.»