Χ. Σακελλαρίδη: Η ελληνική γη κρύβει μέσα της θησαυρούς

• Ποια είναι τα προϊόντα-πρωταθλητές στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης, τα εξαγωγικά περίεργα και τα στατιστικά στοιχεία – οδηγός για τις διεθνείς αγορές

 

«Στην ελληνική γεωργία αντιστοιχεί το 29% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών). Σχεδόν 1/3 από τα κορυφαία 100 εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα συνδέονται άμεσα με την αγροτική, με την πρωτογενή παραγωγής της χώρας» ανέφερε σε χαιρετισμό της η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων κα Χριστίνα Σακελλαρίδη, με αφορμή εκδήλωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Η εξωστρέφεια των αγροτικών προϊόντων ως στρατηγική επιλογή».

 

Αναλυτικά η κα Σακελλαρίδη τόνισε: «Μεταξύ των 15 κυριότερων εξαγωγικών προϊόντων συγκαταλέγονται τα ιχθυηρά, τα λαχανικά, τα φρούτα, τα τυριά, το βαμβάκι, το παρθένο λάδι και τα γουνοδέρματα.

 

Η Ελλάδα αποδεικνύεται βασικός προμηθευτής αγροτικών προϊόντων στις χώρες του ΟΟΣΑ και παγκόσμια δύναμη στην ιχθυοκαλλιέργεια, τα οπωροκηπευτικά, την ελιά και το ελαιόλαδο, το βαμβάκι, ενώ διαθέτει περισσότερα από 100 προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Γεωγραφικής Ένδειξης, όπως πρόσφατα επισημοποιήθηκε και από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

 

Ο αγροτοδιατροφικός τομέας της χώρας κερδίζει διαρκώς μερίδια στις διεθνείς αγοράς και σύμφωνα με έρευνα του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, σχεδόν το 30% των νέων επιχειρήσεων που αποκτούν σήμερα εξαγωγικό προσανατολισμό, αφορά τα προϊόντα διατροφής της ελληνικής γης.

 

Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων λαμβάνει τα εύσημα ακόμη και Διεθνών Οργανισμών για την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα των μεταρρυθμίσεων που προωθεί στη διευκόλυνση των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων.

 

Ο εγκεκριμένος Έμπορος Οπωροκηπευτικών, το εξελιγμένο σύστημα ανάλυσης κινδύνου για τους ελέγχους των φορτίων και η επικείμενη διασύνδεση με το ICISnet, όντως αποτελούν σημαντικά βήμα προς τη νέα εποχή του εξωτερικού εμπορίου της χώρας, συνολικά.

 

Με άλλα λόγια, στην ελληνική γη έχει πέσει ο σπόρος και η προοπτική της ανάκαμψης της, μέσα από την εξωστρέφεια και την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα.

 

Ωστόσο, όπως έλεγε και ο Γκαίτε «η σπορά είναι ευκολότερη του θερισμού».

 

Είναι αναμφισβήτητο το ενδιαφέρον για αξιοποίηση των ελληνικών αγροτικών προϊόντων.

 

Είναι αδιαμφισβήτητο το συγκριτικό πλεονέκτημα της ποιότητάς της, είναι επιβεβαιωμένη η δυναμική τους θέση στην παγκόσμια αγορά.

 

Αυτό που απαιτείται είναι η συντονισμένη και καλά σχεδιασμένη πολιτική περαιτέρω ενίσχυσης της παραγωγικής βάσης και προώθησης-προβολής των ελληνικών προϊόντων, για να θερίσουμε θετικά αποτελέσματα στο μέλλον.

 

Ο μικρός κλήρος, η ανεπάρκεια συνεργασιών για την απόκτηση κρίσιμου μεγέθους εξαγώγιμης παραγωγής και για τη μείωση του κόστους, ο κατακερματισμός μονάδων τυποποίησης και συσκευασίας, η έλλειψη εξαγωγικής τεχνογνωσίας, αλλά και ρευστότητας για νέες επενδύσεις, αποτελούν σημαντικά εμπόδια για τη διεθνοποίηση των προϊόντων της ελληνικής γεωργίας.

 

Το αποτέλεσμα είναι ανταγωνιστικές χώρες και εταιρείες να οικειοποιούνται ελληνικά προϊόντα, που έχουν υψηλή διεθνή ζήτηση, όπως η φέτα ή το γιαούρτι, ή ακόμη και να χρησιμοποιούν ως βάση ελληνικά προϊόντα για να προσθέτουν υπεραξίες στα δικά τους είδη, όπως συμβαίνει ακόμα με το ελαιόλαδο.

 

Την ίδια ώρα επιτήδειοι εκμεταλλεύονται άπειρους ακόμη Έλληνες εξαγωγείς και τους προσθέτουν βάρη απλήρωτων εξαγωγών και οφειλών.

 

Σήμερα, είναι υποχρέωση όλων μας να σταθούμε δίπλα στους Έλληνες αγρότες και όσους σκέφτονται να δουλέψουν την ελληνική γη.

 

Ήδη το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης προωθεί έγκαιρα την ενεργοποίηση του νέου Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.

 

Η υποστήριξη των Νέων Αγροτών, τα Σχέδια Βελτίωσης Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων και κυρίως τα Μέτρα Προώθησης-Προβολής αγροτικών προϊόντων στο εξωτερικό θα πρέπει να είναι για μία ακόμη φορά στην πρώτη γραμμή.

 

Παράλληλα, όμως, θα πρέπει να επικεντρώσουμε ακόμη περισσότερο σε δράσεις που συνδέουν την παραγωγή με τις διεθνείς αγορές. Ως Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων προτείνουμε:

 

1.Τη δημιουργία Clusters Παραγωγών για προϊόντα υψηλής ποιότητας.

2.Τη δημιουργία Κέντρων Διανομής ελληνικών προϊόντων σε κρίσιμες αγορές-στόχους.

3.Την εκπαίδευση των Ελλήνων Αγροτών σε θέματα εξαγωγών και marketing προϊόντων.

 

Πριν γίνουν όλα αυτά, απαιτείται η σαφής χαρτογράφηση των αγορών στις οποίες θα στοχεύσουμε τις πωλήσεις μας.

 

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων διατηρεί μία βάση δεδομένων διεθνούς εμπορίου της Ελλάδας από το 1955.

 

Τα στοιχεία αυτά είναι σημαντικό εφόδιο για τη χάραξη επιθετικής πολιτικής προώθησής του, με τρόπο αποτελεσματικό και προσαρμοσμένο στις συνθήκες κάθε αγοράς.

 

Για το λόγο αυτό, προτείνω Κύριε Υπουργέ, σήμερα κιόλας από αυτή εδώ την αίθουσα να ξεκινήσουμε μία συνεργασία ανάδειξης των δυναμικότερων κλάδων της αγροτικής οικονομίας, την προβολή των πρωταγωνιστών της εξωστρέφειας και την επισήμανση των ανατελλόντων αστέρων της ελληνικής γεωργίας.

 

Εμείς δεσμευόμαστε να σταθούμε στο πλευρό σας και να σας παράσχουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία, σε συνεργασία με τους άξιους συνεργάτες σας στο Υπουργείο.

 

Κυρίες και Κύριοι, Για να είναι επιτυχημένη μία συγκομιδή, θα πρέπει να προηγηθεί κατάλληλη προετοιμασία του εδάφους, σωστή σπορά, προστασία έναντι εχθρών και απειλών και ο έγκαιρος θερισμός, σε όρους χρονικής συγκυρίας και κόστους-αξίας προϊόντος.

 

Η ελληνική γη κρύβει μέσα της θησαυρούς.

 

Ας τους ανακαλύψουμε και ας τους αναδείξουμε, διεθνώς, με πυρήνα την ποιότητα, την ασφάλεια και την καινοτομία των ελληνικών προϊόντων.

 

Άλλωστε, όπως έλεγε ο Βρετανός συγγραφέας Σάμουελ Τζάκσον «η γεωργία δε δίνει μόνο πλούτη σε ένα έθνος, αλλά του παρέχει τα μόνα πλούτη που πραγματικά μπορεί να θεωρεί δικά του».

 

• Τα προϊόντα χρυσάφι στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης, τα εξαγωγικά περίεργα και τα στατιστικά στοιχεία – οδηγός για τις διεθνείς αγορές

 

• Γνωρίζετε ότι η Ελλάδα είναι:

√ Νο1 παγκοσμίως στις εξαγωγές ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας, όπως οι τσιπούρες και τα λαβράκια.

 

√ Νο3 παγκοσμίως στην παραγωγή ελιάς, ελαιολάδου, ακτινιδίων και κρόκου (σαφράν).

 

√ Νο 5 στις εξαγωγές σπαραγγιών και 15η στις εξαγωγές τυροκομικών προϊόντων.

 

√ Στο TOP 10 των χωρών με παραγωγή και εξαγωγές βαμβακιού, παρά τη σημαντική μείωση της παραγωγής τα τελευταία χρόνια.

 

√ Η χώρα παραγωγής για πάνω από 100 προϊόντα που έχουν ελληνική ΠΟΠ-Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης ή Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη  καθιστώντας τα μοναδικά σε όλο τον κόσμο, όπως η μαστίχα και η φέτα.

 

• Εξαγωγικά περίεργα

Ελληνικό μέλι γίνεται γαμήλιο δώρο στην Ιαπωνία, ενώ πεπόνια δωρίζονται σε συσκευασίες κοσμημάτων στην Ασία.

 

Ελληνικά ψάρια εμπλουτίζουν το μενού γκουρμέ εστιατορίων στις πιο αναπτυγμένες οικονομίες του κόσμου, την ώρα που το ελληνικό ελαιόλαδο πωλείται σε διπλανά ράφια  μαζί με ακριβά καλλυντικά.

 

• Στατιστικά στοιχεία

√ Η Ελλάδα αποτελεί βασικό προμηθευτή αγροτικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές με σημαντική παρουσία στις περισσότερες αγορές των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ο.Ο.Σ.Α.

 

Η χώρα μας περιλαμβάνεται στους πέντε πρώτους προμηθευτές αγροτικών προϊόντων σε 25 χώρες με ποσοστά συμμετοχής στις εισαγωγές τους που ξεπερνούν το 80%. Συγκεκριμένα, η Ελλάς είναι ο πρώτος προμηθευτής 43 αγροτικών προϊόντων σε 12 χώρες, ο δεύτερος προμηθευτής 19 προϊόντων σε 15 χώρες, ο τρίτος προμηθευτής 23 προϊόντων σε 15 χώρες, ο τέταρτος προμηθευτής 22 προϊόντων σε 14 χώρες και ο πέμπτος προμηθευτής 19 προϊόντων επίσης σε 14 χώρες.

 

√ Η μεγαλύτερη κατηγορία αγροτικών προϊόντων είναι τα φρούτα & λαχανικά (37,1% του συνόλου των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων). Ακολουθούν τα ψάρια & οστρακοειδή (14,7%), καπνός & προϊόντα καπνού (9,1%), γαλακτοκομικά προϊόντα (7,9%), δημητριακά (7,6%), λάδια & λίπη φυτικής προέλευσης (6,8%), ποτά (4,8%), διάφορα προϊόντα διατροφής (4,6%) και παρασκευάσματα από ζάχαρη και μέλι (2,8%).

 

√ Όλες οι κατηγορίες αγροτικών προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση των εξαγωγικών τους επιδόσεων σε σχέση με το 1988. Το μεγαλύτερο μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής εμφανίζουν τα προϊόντα: διάφορα προϊόντα διατροφής (+13,1%), ψάρια, οστρακοειδή και μαλάκια (+10,9%), γαλακτοκομικά προϊόντα (+9%) και ζάχαρη και παρασκευάσματα από ζάχαρη & μέλι (+8,8%). Οι λοιπές κύριες κατηγορίες σημείωσαν μέσο ρυθμό μεταβολής που κυμαίνεται από +0,7% (δημητριακά & παρασκευάσματα δημητριακών) έως +3,3% (ποτά).

 

√ Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο κύριος προορισμός των ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Όμως, το ποσοστό συμμετοχής των χωρών αυτών συνεχώς μειώνεται και από 79% το 1988 περιορίζεται πλέον κάτω του 64%. Αυξητική τάση παρατηρείται στις εξαγωγές προς τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (πρώην σοσιαλιστικές χώρες) με αποτέλεσμα οι χώρες αυτές να αποτελούν τον δεύτερο τόπο προορισμού των εξαγωγών με συνολικό ποσοστό συμμετοχής 20,4% (από 2,3% το 1988). Η Βόρειος Αμερική και οι χώρες της Βόρειας Αφρικής & Μέσης Ανατολής είναι ο τρίτος και τέταρτος προορισμός των εξαγωγών των αγροτικών προϊόντων με ποσοστά συμμετοχής 4,7% και 3,7%, αντίστοιχα.

 

√ Βασικοί ανταγωνιστές της Ελλάδος στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων προς τις χώρες – μέλη της Ε.Ε. και του Ο.Ο.Σ.Α., είναι η Ισπανία και η Ιταλία που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτον (31,2%) του συνολικού ανταγωνισμού που αντιμετωπίζει η χώρα μας, ενώ και η Τουρκία αναδεικνύεται σε έναν από τους βασικότερους ανταγωνιστές της Ελλάδος στα αγροτικά προϊόντα. Η γειτονική χώρα καταλαμβάνει την έκτη θέση αντιπροσωπεύοντας το 3,4%, του συνολικού ανταγωνισμού.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

ΠΙΝΑΚΑΣ 3

ΠΙΝΑΚΑΣ 4

ΠΙΝΑΚΑΣ 5

ΠΙΝΑΚΑΣ 6

 

Σχετικά Άρθρα