Η επιτυχία του M-pesa δείχνει τη σημασία του ανταγωνισμού στις πληρωμές
Οι τράπεζες πρέπει να ξεπεράσουν την κατανοητή απροθυμία για αναταραχή του κλάδου
Πολλές κεντρικές τράπεζες θέλουν να εισαγάγουν ψηφιακά νομίσματα κεντρικής τράπεζας για να ταράξουν τον κλάδο πληρωμών, διαταράσσοντας την καθιερωμένη τάξη και επιτρέποντας στους νεοεισερχόμενους να ανταγωνίζονται για τις επιχειρήσεις πληρωμών. Ορισμένοι στην τραπεζική κοινότητα θα ασκήσουν πιέσεις κατά των CBDC σε μια προσπάθεια να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους, αλλά οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα ήταν καλό να πιέσουν.
Φυσικά, οι κεντρικές τράπεζες εκτιμούν τη σημασία του τραπεζικού τομέα για την οικονομία και δεν σκοπεύουν να υπονομεύσουν πλήρως το επιχειρηματικό του μοντέλο. Είναι έτοιμοι να ακολουθήσουν μια συλλογική προσέγγιση. Στην έρευνα του OMFIF για το μέλλον των πληρωμών για το 2023 , το 82% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι σκοπεύει να συνεργαστεί με εμπορικές τράπεζες και παρόχους υπηρεσιών πληρωμών για ψηφιακά νομίσματα.
Ωστόσο, οι κεντρικές τράπεζες δείχνουν όλο και περισσότερο να πιστεύουν ότι η διαταραχή και ο ανταγωνισμός στις πληρωμές θα ήταν μια υγιής εξέλιξη. Η εισαγωγή μιας πλατφόρμας για τη συμμετοχή νέων παικτών θα βελτιώσει τον ανταγωνισμό, προωθώντας την καινοτομία και παρέχοντας στους καταναλωτές περισσότερες επιλογές σε χαμηλότερες τιμές. Αυτό αξίζει να γίνει, ακόμα κι αν οι τράπεζες διαμαρτύρονται.
Μαθήματα από το m-pesa της Κένυας
Το m-pesa της Κεντρικής Τράπεζας της Κένυας ξεχωρίζει ως ιστορία επιτυχίας στις πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου. Είναι μια υπηρεσία χρημάτων μέσω SMS που επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν κατάθεση, ανάληψη και αποστολή χρημάτων. Από το λανσάρισμά της το 2007, η χρηματοοικονομική ένταξη στην Κένυα αυξήθηκε στο 84% το 2021 από μόλις 26% το 2006, περιλαμβάνοντας 25 εκατομμύρια χρήστες χρημάτων από κινητά. Κανένας χρήστης δεν απέχει περισσότερο από 3 χιλιόμετρα από έναν πράκτορα χρημάτων m-pesa, καθιστώντας τον πολύ προσιτό.
Η επιτυχία του μπορεί εν μέρει να αποδοθεί στη συνεργασία μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών και της κεντρικής τράπεζας καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, καθορίζοντας τις χρεώσεις χρήσης στην αρχή και στη συνέχεια συνεχίζοντας την επανάληψη με νέα νομοθεσία που έχει σχεδιαστεί για τον μετριασμό των κινδύνων χωρίς να βλάπτει τη λειτουργικότητα. Αυτή η προσαρμοστικότητα επέτρεψε στο m-pesa να συμβαδίζει με τις ανάγκες των καταναλωτών κατά τη διάρκεια ζωής των 17 ετών.
Ο ανταγωνισμός ήταν αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας του m-pesa. Η παροχή στους παρόχους τηλεπικοινωνιών της ευκαιρίας να ανταγωνιστούν τις εμπορικές τράπεζες στην προσφορά παρόμοιων προϊόντων εξασφάλισε ταχεία ανάπτυξη. Η ενσωμάτωση με το έθιμο των τηλεπικοινωνιών της εμπορίας προπληρωμένου χρόνου ομιλίας κινητών τηλεφώνων ήταν μέρος της πρότασης από την αρχή. Η λειτουργικότητα του m-pesa επεκτάθηκε σταδιακά για να συμπεριλάβει παραδοσιακές τραπεζικές υπηρεσίες, όπως η παροχή υπηρεσιών πληρωμών και τιμολόγησης για επιχειρήσεις, η προσφορά μικροπίστωσης και η επέκταση σε υπηρεσίες εμβασμάτων.
Η συμμετοχή της εταιρείας τηλεπικοινωνιών σήμαινε υγιή ανταγωνισμό – καθώς το m-pesa μεγάλωνε, περισσότερες εμπορικές τράπεζες διαπραγματεύτηκαν με τη Safaricom για να συνδέσουν τις υπηρεσίες τους με το CBDC προσφέροντας λογαριασμούς ταμιευτηρίου με ελκυστικά επιτόκια καταθέσεων. Με τη σειρά τους, άλλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών άρχισαν να δημιουργούν τις δικές τους εκδόσεις του m-pesa.
Ο ανταγωνισμός είναι το κλειδί της επιτυχίας
Το PIX της Βραζιλίας είναι ένα άλλο παράδειγμα ενός νέου συστήματος πληρωμών όπου ο ανταγωνισμός ήταν το κλειδί για την επιτυχία του. Συνδέοντας σχεδόν 800 τράπεζες και παρόχους χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, η PIX βοήθησε να εξισωθούν οι όροι ανταγωνισμού, ενισχύοντας την πελατειακή βάση των τοπικών τραπεζών. Αυτό οδήγησε σε ισχυρότερο ανταγωνισμό στον τομέα των πληρωμών και βοήθησε στη δημιουργία ενός συστήματος που ξεπέρασε τις προσδοκίες χρήσης και αυξήθηκε η χρηματοοικονομική ένταξη στη χώρα.
Στην Ινδία, η Ενοποιημένη Διεπαφή Πληρωμών είναι ένα σύστημα πληρωμών σε πραγματικό χρόνο και ένα διατραπεζικό σύστημα ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων που ρυθμίζεται από την Αποθεματική Τράπεζα της Ινδίας. Όπως το PIX, το UPI δημιούργησε ίσους όρους ανταγωνισμού, επεκτείνοντας το σύμπαν των εταιρειών που προσφέρουν πληρωμές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Αυτό έχει αναδιαμορφώσει το τοπίο πληρωμών στην Ινδία, με τουλάχιστον 300 εκατομμύρια ενεργούς μηνιαίους χρήστες, ωθώντας την οικονομική ένταξη χάρη στην προσβασιμότητα, τη διαλειτουργικότητα και την ασφάλειά της.
Οι τραπεζικοί τομείς σε όλες αυτές τις χώρες όχι απλώς επέζησαν αυτού του πρόσθετου ανταγωνισμού, αλλά ευδοκίμησαν σε αυτόν. Η καινοτομία που προέκυψε από αυτόν τον ανταγωνισμό έχει αυξήσει την πελατειακή βάση των τραπεζικών τομέων με τρόπο που διαφορετικά θα χρειαζόταν πολύ περισσότερος χρόνος για να επιτευχθεί. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών τηλεπικοινωνιών και των εμπορικών τραπεζών στην Κένυα οδήγησε σε αύξηση 71% στους τραπεζικούς λογαριασμούς καταθέσεων από το 2015 έως το 2019, οδηγώντας σε καλύτερες οικονομικές επιδόσεις για τις εμπορικές τράπεζες. Βελτιώσεις στη χρηματοοικονομική ένταξη υπήρξαν και στη Βραζιλία, όπου η πρόσβαση σε επίσημο χρηματοοικονομικό λογαριασμό αυξήθηκε στο 84% το 2021 από 70% το 2017.
Η επιτυχία των m-pesa, PIX και UPI υπογραμμίζει την περίπτωση της απροθυμίας των εμπορικών τραπεζών για νέα συστήματα πληρωμών: η συνεργασία με το οικοσύστημα, η καινοτομία και η προσαρμογή στην εφαρμογή του νέου συστήματος πληρωμών δεν είναι κάτι που πρέπει να αποφύγουμε.
Όπως δήλωσε o Sheila M’Mbijjewe, πρώην υποδιοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κένυας, σε στρογγυλή τράπεζα του OMFIF: «Το να φοβάσαι ότι θα διακοπεί το επιχειρηματικό σου μοντέλο δεν είναι ο σωστός τρόπος, πρέπει να συνεχίσουμε να εξελισσόμαστε. Αν είχαμε διατηρήσει τα πάντα εντός της υπάρχουσας τραπεζικής δομής, οι τράπεζες μπορεί να είχαν διστάσει να καινοτομήσουν και ίσως να είχαν διατηρήσει τις τιμές υψηλές. Θα πρέπει να είστε έτοιμοι για αλλαγή και δεν μπορείτε να παραμείνετε κολλημένοι ».
Η Katerina Liu είναι Ερευνητική Αναλύτρια, Ψηφιακό Νομισματικό Ινστιτούτο, OMFIF.