
ΣΕΒ: Πώς να βελτιώσουμε το επιχειρηματικό περιβάλλον στην πράξη
Ο ΣΕΒ Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανιών, μέσω του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος, συμβάλλει συστηματικά τα τελευταία χρόνια στη διατύπωση συγκεκριμένων προτάσεων για την αντιμετώπιση των αδυναμιών του θεσμικού περιβάλλοντος της Ελλάδα.
Σε συνεργασία με την δημόσια διοίκηση επιδιώκεται η προώθηση πρακτικών και άμεσα εφαρμόσιμων λύσεων που να διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και των επιχειρήσεων, καθώς αυτές δημιουργούν αξία, θέσεις εργασίας και ανάπτυξη.
Ο ΣΕΒ πιστεύει ότι η πρακτική της ουσιαστικής και στοχευμένης διαβούλευσης μεταξύ των άμεσα εμπλεκόμενων μερών, στη βάση ισχυρής τεκμηρίωσης (ενδεικτικά, μελέτες καταγραφής, εκθέσεις επιπτώσεων) αποτελεί τον πλέον πρακτικό και εποικοδομητικό τρόπο να προχωρήσουμε από κοινού και πέρα από την στείρα καταγραφή αδυναμιών στη διατύπωση χρήσιμων προτάσεων.
Ο ΣΕΒ έχει επιλέξει στα πλαίσια της σημερινής ημερίδας διαβούλευσης «Ελλάδα Φιλική στις Επενδύσεις: Κρίσιμες Παρεμβάσεις στο Επιχειρηματικό Περιβάλλον» – θεματικά πεδία που έχουν άμεση σημασία για την καθημερινότητα των επιχειρήσεων και την ανάκαμψη της «Ελλάδας που παράγει»:
- Δημόσιες προμήθειες.
- Έλεγχος και εποπτείας προϊόντων με σήμανση CE.
- Έλεγχος και εποπτεία τροφίμων.
- Impact assessment Επιχειρηματικά Πάρκα.
- Impact assessment Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνα-Αττική.
- Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ως μέσο περιορισμού της φοροδιαφυγής και εκλογίκευσης των φόρων.
Σε δυο από τις περιπτώσεις αυτές ο διάλογος λαμβάνει χώρα επί των ευρημάτων αξιολόγησης των επιπτώσεων συγκεκριμένων ρυθμίσεων με επίπτωση στην επιχειρηματικότητα (impact assessment) σύμφωνα με τον σχετικό πρότυπο οδηγό που έχει εκπονηθεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκθέσεις επιπτώσεων αποτελούν μια σύγχρονη πρακτική καλής διακυβέρνησης που είναι κρίσιμο να ενδυναμωθεί περισσότερο στη χώρα μας.
Τα θέματα που έχουν επιλεγεί είναι από μόνα τους εξαιρετικά σημαντικά για το επιχειρηματικό περιβάλλον. Ενδεικτικά, οι δυσλειτουργίες του συστήματος δημοσίων προμηθειών δεν στερούν μόνο από το δημόσιο τη δυνατότητα να εξοικονομήσει σημαντικούς πόρους, αλλά επιπλέον δυσκολεύουν πολλές επιχειρήσεις να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς του δημοσίου. Οι δυσλειτουργίες του συστήματος ελέγχου της αγοράς έχουν ως αποτέλεσμα να υπάρχει πληθώρα φορέων με αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων που δημιουργούν προβλήματα συντονισμού ειδικά στο βαθμό που οι διάφοροι φορείς έχουν διαφορετικά ποινολόγια για παρεμφερείς παραβάσεις τις οποίες μάλιστα αξιολογούν με διαφορετικές νομοθεσίες ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν σημαντικά κενά στη πραγματοποίηση των ελέγχων (Πίνακας 7). Ενδεικτικά, σε ό,τι αφορά ελέγχους αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας το 2013, οι συνολικοί έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν σε βιομηχανικά προϊόντα με σήμανση CE (εκατοντάδες χιλιάδες κωδικοί προϊόντων) ανήλθαν σε 256 και για τον κλάδο των δομικών υλικών μόλις σε 45 επιθεωρήσεις (από 125 το 2011). Μάλιστα, ενώ στις τελευταίες το 96,5% των ελέγχων κατέληξε σε διαπίστωση μη συμμόρφωσης μόνο σε μία περίπτωση μη συμμόρφωσης επιβλήθηκαν κυρώσεις είτε ποινές!
Οι προσπάθειες του ΣΕΒ όμως κινούνται πέραν του περιεχομένου αυτών των θεματικών συζητήσεων ή όσων αντίστοιχων διαβουλεύσεων έχει υλοποιήσει στο παρελθόν.
Το ζητούμενο είναι η συνεργασία δημόσιας διοίκησης και ιδιωτικού τομέα να εδραιωθεί ως καθημερινή πρακτική με βάσει την ισχυρή τεκμηρίωση και προς αναζήτηση λύσεων που είναι τελικά προς όφελος της χώρας.
INFO
Η Έρευνα του Παρατηρητηρίου για το Επιχειρηματικό Περιβάλλον στην Ελλάδα:erevna_paratiritirio2015