
Συνταγή φτώχειας και σταθερότητας! Απλήρωτα χρέη στην εφορία- κατασχέσεις-πρόσθετα μέτρα €5,1 δισ.
• Μέχρι και τον Απρίλιο του 2018 έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης σε 1.117.530 οφειλέτες
• ΝΔ: Ο Πρωθυπουργός των φόρων μεταλλάσσεται σε Πρωθυπουργό των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών
• Πρόσθετα μέτρα 5,1 δισ. ευρώ την περίοδο 2018 – 2022 προβλέπει το ΜεσοπρόθεσμοΠλαίσιο
• Πολυνομοσχέδιο υποσχέσεων στα καυτά θέματα
Πάνω από μισό δισ. ευρώ αυξήθηκαν σε έναν μήνα τα απλήρωτα χρέη στην εφορία. Τα στοιχεία εισπράξεων για τον μήνα Απρίλιο που δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ δείχνουν ότι τα «φρέσκα» ληξιπρόθεσμα χρέη πολιτών και επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 599 εκατ. ευρώ. Συνολικά από την αρχή του έτους, πριν καν αρχίσει η πληρωμή των νέων εκκαθαριστικών του φόρου εισοδήματος, τα ληξιπρόθεσμα χρέη ιδιωτών στην εφορία είχαν φτάσει -ως τον Απρίλιο- στα 3,665 δισ. ευρώ, έναντι 3,309 δισ. τον Μάρτιο.
Συνολικά, μαζί με τα παλαιά χρέη πριν το 2018, ανέρχονται στα 105,738 δισ. ευρώ έναντι 105,196 δισ. ευρώ στο τέλος Μαρτίου. Δηλαδή αυξήθηκαν κατά 542 εκατ. ευρώ συνολικά.
Μέχρι και τον Απρίλιο του 2018 έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης σε 1.117.530 οφειλέτες, από το σύνολο των 1.717.563 οφειλετών που έχουν χρέη άνω των 500 ευρώ και εις βάρος των οποίων μπορούν να επιβληθούν κατασχέσεις.
Μόνον τον μήνα Απρίλιο ασκήθηκαν μέτρα σε 7.559 άτομα, δηλαδή επιβάλλονται 300 κατασχέσεις κατά μέσο όρο κάθε εργάσιμη ημέρα του μήνα. Ο αριθμός των ατόμων με οφειλές έως και 500 ευρώ μειώθηκαν τον Απρίλιο κατά 3.127 άτομα (από τα 1.720.690 άτομα τον Μάρτιο στα 1.717.563 άτομα τον Απρίλιο) ενώ ο συνολικός αριθμός των οφειλετών του δημοσίου μειώθηκε κατά 41.965 άτομα (από τα 3.907.847 άτομα τον Μάρτιο στα 3.865.882 άτομα τον Απρίλιο).
ΝΔ: Ο Πρωθυπουργός των φόρων μεταλλάσσεται σε Πρωθυπουργό των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών
O Αναπληρωτής Τομεάρχης Οικονομικών της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Ημαθίας, κ. Απόστολος Βεσυρόπουλος, αναφερόμενος στα στοιχεία που έδωσε η ΑΑΔΕ για την πορεία των δημοσίων εσόδων το πρώτο τετράμηνο του 2018, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Η πολιτική της υπερφορολόγησης του κ. Τσίπρα έχει συνέπειες που τις πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες και η χώρα. Μόνο τους πρώτους 4 μήνες του 2018 οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών προς την Εφορία αυξήθηκαν κατά 4,1 δις ευρώ».
«Η πολιτική της υπερφορολόγησης του κ. Τσίπρα έχει συνέπειες που τις πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες και η χώρα. Μόνο τους πρώτους 4 μήνες του 2018 οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών προς την Εφορία αυξήθηκαν κατά 4,1 δις ευρώ.
Με δεδομένο ότι ξεκινά η καταβολή του φόρου εισοδήματος και του ΕΝΦΙΑ, είναι βέβαιο ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών προς την Εφορία θα παρουσιάσουν αυξητική τάση.
Η “καθαρή έξοδος” του κ. Τσίπρα μεταφράζεται σε 3.865.882 πολίτες με οφειλές προς την Εφορία, που τους επόμενους μήνες θα αυξηθούν. Η απάντηση του κ. Τσίπρα είναι οι κατασχέσεις και οι πλειστηριασμοί ακινήτων. Μόνο τον Απρίλιο, ασκήθηκαν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης σε 7.559 ακόμα πολίτες ενώ 1,7 εκ πολίτες βρίσκονται στον κλοιό των κατασχέσεων.
Ο Πρωθυπουργός των φόρων μεταλλάσσεται σε Πρωθυπουργό των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών. Είναι το μόνο που ξέρει να κάνει για να κρατήσει, όσο μπορεί ακόμα, την καρέκλα της εξουσίας».
Κατατέθηκε το πολυνομοσχέδιο
Κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης, μαζί με τον Πολυετή προϋπολογισμό 2019-2022 που φέρνει υπερπλεονάσματα που ξεπερνούν και το 5% του ΑΕΠ. Περιλαμβάνει φορολογικές διατάξεις, τον εξωδικαστικό μηχανισμό και τον Ν. Κατσέλη, το Υπερταμείο, το εργασιακό και τις υπόλοιπες παρεμβάσεις που συμφωνήθηκαν με τους θεσμούς.
Ο εφαρμοστικός νόμος περιέχει παρεμβάσεις στον ενιαίο λογαριασμό θησαυροφυλακίου αλλά και στις διατάξεις που διέπουν τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων γενικής Κυβέρνησης. Περιλαμβάνει επίσης διατάξεις για την αλλαγή της δανειακής σύμβασης ούτως ώστε αυτή να περιέχει και το “Υπερταμείο”.
Ακόμη περιλαμβάνει ρυθμίσεις για το καθεστώς ΦΠΑ και τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος, αλλά και για την ίδρυση Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου για τη διαχείριση του Μητροπολιτικού Πάρκου Ελληνικού Αγίου Κοσμά.
Περιέχεται σειρά διατάξεων του Υπουργείου Εργασίας για τις παρεμβάσεις στη διαιτησία, στον ΟΜΕΔ, αλλά και στις προνοιακές παροχές, καθώς και τις παρεμβάσεις στο κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης.
Περιλαμβάνονται επίσης μεταξύ άλλων τροποποιήσεις στον πτωχευτικό κώδικα, στις δαπάνες του Υπουργείου Υγείας, ρυθμίσεις για την ενιαία τιμή βιβλίου, διατάξεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη ρύθμιση θεμάτων του ειδικού λογαριασμού AΠΕ και για τις δημοπρασίες ενέργειας, καθώς και διατάξεις του υπουργείου Τουρισμού και Ναυτιλίας.
Σε σχέση με τα ενεργειακά το πολυνομοσχέδιο προβλέπει τη σταδιακή μείωση και κατάργηση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, μέχρι την εφαρμογή του νέου μοντέλου της αγοράς. Επίσης, στις ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου περιλαμβάνεται η μείωση της λεγόμενης χρέωσης προμηθευτή, που θα καταργηθεί σε ορίζοντα διετίας. Τέλος, ορίζονται τα ποσά που θα διατεθούν από τον προϋπολογισμό για τις χρεώσεις ΥΚΩ, για φέτος και το 2019.
Το νομοσχέδιο έλαβε χθες τη “Βούλα” του EWG που συνεδρίασε στο Παρίσι. Η κυβέρνηση δεσμεύθηκε για τη ψήφισή του στις 14 Ιουνίου προκειμένου από την επόμενη ημέρα να αρχίσει η μετάφραση/αποτίμηση από την Κομισιόν και τους υπόλοιπους θεσμούς. Παράλληλα θα πρέπει να “τρέξουν” και οι παρεμβάσεις που δεν απαιτούν νομοθετική ρύθμιση με στόχο να καταστεί η πολιτική συμφωνία για την ομαλή ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου.
Το νομοσχέδιο έρχεται με τη μορφή του επείγοντος με στόχο να εισαχθεί για συζήτηση σε τέσσερις συναρμόδιες Επιτροπές της Βουλής τη Δευτέρα στις 12 το μεσημέρι. Στην ολομέλεια θα εισαχθεί την Τετάρτη το πρωί και η ψήφισή του από την Ολομέλεια προγραμματίζεται την προσεχή Πέμπτη το μεσημέρι.
Όπως έκανε γνωστό ο Πρόεδρος της Βουλής μετά τη Διάσκεψη των Προέδρων, το νομοσχέδιο-μαμούθ θα πρέπει να έχει ψηφιστεί και να έχει γίνει ΦΕΚ με ημερομηνία 14 Ιουνίου ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου. Αναμένεται να ψηφιστεί με ονομαστική ηλεκτρονική ψηφοφορία.
Το Μεσοπρόθεσμο
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και τον Μεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό 2019-2022, ο οποίος, βασίζεται σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο σε μέσο ρυθμό ανάπτυξης 2,16% για την περίοδο 2018-2022. Αναθεωρεί τον στόχο του ΑΕΠ για το 2018 από το 2,3% (εκτίμηση Μαρτίου) στο 2% και προβλέπει επιτάχυνση αρχικά της ανάπτυξης στο 2,4% το 2019, αλλά και σταδιακή επιβράδυνση στη συνέχεια, προς άνοδο μόλις κατά 1,8% το 2022.
Εκτιμά ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα θα ξεπεράσουν κατά πολύ τον μνημονιακό στόχο του 3,5% του ΑΕΠ, φτάνοντας έως το 5,19% του ΑΕΠ το 2022. Προβλέπει ότι η ανεργία θα επιβραδυνθεί στο 14,3%, από 19,9% το 2018.
Προβλέπει, επίσης, έσοδα 86,8 δισ. ευρώ φέτος, 86,16 δισ. ευρώ το 2019 και 91,63 δισ. ευρώ το 2022 (δηλαδή θα αυξηθούν κατά 5,5 δισ. ευρώ την 4ετία 2019-2022).
Αναμένεται μέση άνοδος των εισπράξεων άμεσων φόρων της τάξης του 3,9% μεταξύ 2018 και 2022 και μεταβολή των εισπράξεων έμμεσων φόρων με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 1,3%. Η μεγαλύτερη άνοδος στους άμεσους φόρους συνδέεται με τη μείωση του αφορολόγητου ορίου.
Πρόσθετα μέτρα 5,1 δισ. ευρώ την περίοδο 2018 – 2022 προβλέπει το ΜεσοπρόθεσμοΠλαίσιο
Πρόσθετα μέτρα 5,1 δισ. ευρώ την περίοδο 2018 – 2022 προβλέπει το ΜεσοπρόθεσμοΠλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, δηλαδή ο πολυετής προϋπολογισμός που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή. Από τα μέτρα αυτά, τα 2 δισ. ευρώ προέρχονται από το σκέλος των εσόδων και συνδέονται με τη μείωση του αφορολόγητου η οποία προβλέπεται να εφαρμοστεί από το 2020 αυξάνοντας σημαντικά την αναλογία των άμεσων φόρων στο σύνολο των “βαρών”. Οι υπόλοιπες παρεμβάσεις αφορούν κυρίως στην περικοπή των συντάξεων από το 2019 αλλά και σε παρεμβάσεις σε κοινωνικές εισφορές και κοινωνικά επιδόματα.
Επιπλέον έσοδα 254 εκατομμύρια ευρώ έως το 2022 προβλέπονται από τα παιγνιομηχανήματα του ΟΠΑΠ και ακόμη 12 εκατ. ευρώ από το περιβαλλοντικό τέλος πλαστικής σακούλας, ενώ μικρή απώλεια 22 εκατ. ευρώ προβλέπεται από τη μείωση του φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων και 5 εκατ ευρώ από τη μείωση του ΦΠΑ για την παροχή υπηρεσιών από οίκους ευγηρίας.
Η συνολική αξία των αντιμέτρων είναι χαμηλότερη κατά 1 δισ. ευρώ.
Υπολογίζεται στα 4,059 δισ. ευρώ έως το 2022. Η μερίδα του λέοντος για τον επόμενο χρόνο αφορά σε μέτρα κοινωνικής προστασίας, ενώ μείωση φόρων προβλέπεται από το 2020 και συνολικά αναμένεται να φτάσει έως το 2022 στα 2,089 δισ. ευρώ. Ουσιαστικά επαναλαμβάνονται τα μέτρα και τα αντίμετρα που θεσπίστηκαν το 2017, αλλά επαναϋπολογίζεται η απόδοσή τους.
Αναφορικά με τα έσοδα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων υπολογίζεται ότι φέτος θα εισπραχθούν 2 δισ. ευρώ, 1,2 δισ. ευρώ το 2019, 238 εκατ. ευρώ το 2020, 212 εκατ. ευρώ το 2021 και 270 εκατ. ευρώ το 2022. Το χρέος γενικής κυβέρνησης αναμένεται από τα 335 δισ. ευρώ φέτος να υποχωρήσει στα 323,3 δισ. ευρώ το 2019 και στα 318,7 δισ. ευρώ το 2022.
Ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί φέτος στο 2%, να επιταχυνθεί το 2019 στο 2,4% και στη συνέχεια να ακολουθήσει μία πιο αργή πορεία ανόδου με την επίδοση του 2022 να είναι στο 1,8%. Κατά μέσο όρο θα κυμανθεί στο 2,1%.
Πολυνομοσχέδιο υποσχέσεων στα καυτά θέματα
Δέκα παρεμβάσεις φορολογικού χαρακτήρα για το κλείσιμο των παραθύρων φοροαποφυγής στον ΦΠΑ και το πόθεν έσχες περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή. Παράλληλα, στο σκέλος του μεσοπρόθεσμου προγράμματος αναφέρεται ότι συνολικός δημοσιονομικός χώρος πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ θα διατεθεί για μείωση των φορολογικών βαρών χωρίς ιδιαίτερη εξειδίκευση, πέραν της διατύπωσης ότι θα στοχεύουν στην αύξηση “του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων”.
Πρόκειται βέβαια για “υποσχέσεις” που για να επαληθευτούν θα πρέπει να υλοποιηθούν και όλες οι άλλες προϋποθέσεις όπως είναι οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης και γενικά η πορεία των δημοσιονομικών πραγμάτων χωρίς αναταράξεις.
Σημειώνεται πως αν και υπήρχε σε προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου, έχει αφαιρεθεί διάταξη για την κατάργηση του φόρου υπεραξίας ακινήτων.
Πηγές: protothema.gr, capital.gr