ΙΟΒΕ-Google: «Το διαδίκτυο και η ανάπτυξη ηλεκτρονικών υπηρεσιών μπορούν να προσφέρουν πρόσθετες ευκαιρίες σε όλους τους παίκτες σε μια οικονομία»
• Το διαδίκτυο αποτελεί αρωγό των καινοτόμων επιχειρήσεων
Πραγματοποιήθηκε σήμερα εκδήλωση του ΙΟΒΕ και της Google Ελλάδος στην οποία παρουσιάστηκαν συμπεράσματα της έρευνας με τίτλο «Το Διαδίκτυο στην Ελλάδα: Εμπόδια και Προοπτικές» με συγγραφείς τους κ.κ. Άγγελο Τσακανίκα, Διευθυντή Έρευνας ΙΟΒΕ και Κώστα Τρούλου και Ηλία Ντεμιάν.
Η συνοπτική επισκόπηση περιλαμβάνει τα εξής:
«Το διαδίκτυο και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες αποτελούν σήμερα μέσο διασύνδεσης εκατομμυρίων χρηστών παγκοσμίως.
Πλήθος συναλλαγών μεταξύ πολιτών, επιχειρήσεων και του δημοσίου απέχουν μόνο μερικά «κλικ» από τη διεκπεραίωσή τους, εξοικονομώντας, χρόνο, κόστος, ακόμα και ενεργειακούς πόρους.
Η χρήση του διαδικτύου στην Ελλάδα αυξάνεται, με ρυθμό βραδύτερο από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο
Στην Ελλάδα ωστόσο το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιεί και αξιοποιεί τις ευκαιρίες που παρέχει το διαδίκτυο σήμερα – παρά τη βελτίωση των τελευταίων ετών – παραμένει χαμηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου, όπως τουλάχιστον γίνεται εμφανές από διάφορους επίσημους δείκτες.
Στους πολίτες, ο ρυθμός σύνδεσης στο διαδίκτυο τα τελευταία 8 έτη έχει τριπλασιαστεί, ωστόσο υστερεί σημαντικά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Το 2011 μόλις οι μισοί Έλληνες ιδιώτες εμφανίζονται συνδεδεμένοι σε ευρυζωνικά δίκτυα, ενώ το υπόλοιπο μέρος του πληθυσμού, φαίνεται διστακτικό έως αρνητικό στο να συνδεθεί.
Αντίθετα, πιο ικανοποιητική είναι η εικόνα στο ποσοστό των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σε καθημερινή βάση, με αποτέλεσμα να υπολείπονται ελάχιστα σε σχέση με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Τέλος, παρά τις σημαντικές προσπάθειες για την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του κράτους, τα επίπεδα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα, υστερούν επίσης σημαντικά από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Παράγοντες που περιορίζουν τη διάδοση του διαδικτύου στην Ελλάδα
Οι βασικοί παράγοντες που εξηγούν την βραδύτερη διείσδυση του διαδικτύου, αλλά και της χρήσης σχετικών υπηρεσιών στη χώρα είναι κατά σειρά σημαντικότητας οι εξής:
(i) ασφάλεια συναλλαγών και επιχειρηματική / εμπορική εμπιστοσύνη
(ii) κοινωνικοί παράγοντες (γλώσσα, κουλτούρα, έλλειψη σχετικών δεξιοτήτων, κτλ)
(iii) χαμηλή ποιότητα ηλεκτρονικών υπηρεσιών
(iv) θέματα που σχετίζονται με πνευματικά δικαιώματα και δικαιώματα χρήσης και
(v) σύνθετες/χρονοβόρες διαδικασίες.
Μέσα από συνεντεύξεις με διάφορους φορείς, αλλά και την αξιολόγηση της σχετικής βιβλιογραφίας επισημαίνονται οι βασικές αιτίες / ειδικά χαρακτηριστικά που ως ένα βαθμό ερμηνεύουν την παρουσία των παραπάνω παραγόντων:
• Ασφάλεια συναλλαγών και επιχειρηματική / εμπορική εμπιστοσύνη
Χαμηλή εμπιστοσύνη προς τις online επιχειρηματικές πρακτικές.
Οι χρήστες ανησυχούν για την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων κατά τις διαδικτυακές τους αγορές, ενώ δείχνουν να επηρεάζονται σημαντικά από αρνητικά δημοσιεύματα του τύπου.
• Κοινωνικοί παράγοντες (γλώσσα, κουλτούρα, έλλειψη σχετικών δεξιοτήτων, κτλ)
H χρήση του διαδικτύου περιορίζεται σημαντικά από την απουσία γνώσης ξένων γλωσσών, ιδιαίτερα ανάμεσα στους χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας.
Γενικότερα, η χρήση των ηλεκτρονικών μέσων για τη διεκπεραίωση συναλλαγών απουσιάζει από την ευρύτερη ελληνική κουλτούρα.
Οι κρατικές πολιτικές υστερούν ακόμα στην παροχή κατάλληλων ηλεκτρονικών δεξιοτήτων τόσο προς τους ιδιώτες όσο και τις επιχειρήσεις.
Τα έργα και οι πρωτοβουλίες των δημοσίων υπηρεσιών για την προώθηση μιας υγιούς διαδικτυακής κουλτούρας είναι κατακερματισμένες και πολλές φορές δεν έχουν θεσμικό χαρακτήρα.
• Χαμηλή ποιότητα ηλεκτρονικών υπηρεσιών
Τα κόστη για τη συντήρηση υψηλής ποιότητας διαδικτυακού περιεχομένου και υπηρεσιών μακροπρόθεσμα είναι υψηλά, αποθαρρύνοντας τους επιχειρηματίες.
Οι οικονομίες κλίμακας είναι σημαντικές για την υποστήριξη βιώσιμων μακροχρόνιων λειτουργιών αλλά εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθούν στην αγορά ειδικά κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης.
Η περιορισμένη πρόσβαση σε γρήγορα ευρυζωνικά δίκτυα αποτρέπει την περαιτέρω ανάπτυξη υπηρεσιών ήχου και εικόνας υψηλής ποιότητας.
Η παράδοση κατ’ οίκον των αγαθών που έχουν αγοραστεί ηλεκτρονικά δεν ακολουθεί πάντα συγκεκριμένα πρότυπα.
Η εταιρική ηλεκτρονική κουλτούρα είναι σε ορισμένες περιπτώσεις ανώριμη επηρεάζοντας αρνητικά την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και φυσικά την εμπειρία του χρήστη.
Οι δημόσιες υπηρεσίες δεν είναι λεπτομερώς σχεδιασμένες, ενώ συχνά παρουσιάζονται σημαντικά λειτουργικά κενά.
Οι δημόσιες πολιτικές υστερούν στην προώθηση επενδύσεων που θα τονώσουν τη ζήτηση.
• Σύνθετες / χρονοβόρες διαδικασίες
Απουσία προτυποποιημένων διαδικασιών
Αργές και μη αξιόπιστες συνδέσεις
• Θέματα που σχετίζονται με πνευματικά δικαιώματα και δικαιώματα χρήσης.
Οι επιχειρηματίες ανησυχούν για την προστασία των πνευματικών τους δικαιωμάτων u945 από διάφορες μορφές κακόβουλων επιθέσεων.
Συνεπώς:
Απουσιάζει από τις επιχειρήσεις η εταιρική κουλτούρα αλλά και η παραγωγική/ λειτουργική δομή που στοχεύει στην παραγωγή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών μακροπρόθεσμα.
Οι καταναλωτές δείχνουν χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης προς τις εγχώριες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο και ανησυχούν για την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων.
Άλλο εμπόδιο που περιορίζει σημαντικά τη χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου και γενικότερα τη διάδοση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών είναι και η ξένη γλώσσα.
Οι πρωτοβουλίες του κράτους για την ενίσχυση της παροχής και ζήτησης υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης έχει αποδειχθεί σε αρκετές περιπτώσεις κατακερματισμένη και ανεπαρκής.
Η διάχυση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών δημιουργεί οφέλη σε τρεις άξονες
Το διαδίκτυο και η ανάπτυξη ηλεκτρονικών υπηρεσιών μπορούν να προσφέρουν πρόσθετες ευκαιρίες σε όλους τους παίκτες σε μια οικονομία.
Η άρση, η έστω η σταδιακή άμβλυνση των υφιστάμενων εμποδίων για τη διάδοση του διαδικτύου και των υπηρεσιών που βασίζονται σε αυτό θα μπορούσε να συνεισφέρει με απτά οφέλη σε τρεις τουλάχιστον διαστάσεις, που αφορούν εξίσου το Δημόσιο, τους πολίτες και τις επιχειρήσεις: Διαφάνεια, απλοποίηση διαδικασιών και προσβασιμότητα.
• Διαφάνεια
Μέσα από τη χρήση του Διαδικτύου οι πολίτες μπορούν να συγκεντρώσουν ένα πολύ μεγαλύτερο όγκο πληροφορίας σχετικά με τις αγορές τους και τα προϊόντα / υπηρεσίες που επιθυμούν να καταναλώσουν, ενώ οι σχέσεις συναλλαγής τυποποιούνται και γίνονται πιο διαφανείς.
Παράλληλα, στο επίπεδο της σχέσης με το Κράτος, μπορεί να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς μέσω της ανοικτότητας των διαδικασιών και της συμμετοχής σε σχετικές διαβουλεύσεις.
Σε επιχειρηματικούς όρους τέλος το διαδίκτυο και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες αποτελούν πρώτης τάξεως εργαλείο προώθησης (marketing tool), καθώς η διαφάνεια αποκτά κεντρικό ρόλο στις Β2Β και Β2C συναλλαγές.
• Απλοποίηση Διαδικασιών
Η είσοδος στον κόσμο του διαδικτύου συνεπάγεται την πρόσβαση σε σειρά ηλεκτρονικών εργαλείων που μπορούν – εκτός των άλλων- να βελτιώσουν σημαντικά την αποδοτικότητα των διαδικασιών.
Τα αποτελέσματα είναι άμεσα ορατά τόσο στην πλευρά της προσφοράς (επιχειρήσεις και Δημόσιο) όσο και στην πλευρά της ζήτησης (ιδιώτες).
Ένα σχετικό παράδειγμα είναι οι υπηρεσίες ηλεκτρονικών προμηθειών, μέσα από τις οποίες τόσο οι επιχειρήσεις όσο και το κράτος μπορεί να εξοικονομήσει άμεσα πόρους, διασφαλίζοντας παράλληλα ένα ικανοποιητικό επίπεδο ποιότητας αγαθών ή και υπηρεσιών.
Παράλληλα διευκολύνονται οι ηλεκτρονικές συναλλαγές του κοινού με δημόσιους οργανισμούς , καθώς απαιτείται μόνο ένας συνδεδεμένος υπολογιστής, απλοποιώντας διαδικασίες που μέχρι πρόσφατα ήταν χρονοβόρες και συχνά αναποτελεσματικές.
• Προσβασιμότητα
Η σύνδεση στο Διαδίκτυο βελτιώνει την πρόσβαση στην πληροφορία.
Για παράδειγμα η ανάπτυξη του cloud computing τα τελευταία χρόνια δημιούργησε ένα νέο παράθυρο «ηλεκτρονικής ευκινησίας» σε παγκόσμια κλίμακα.
Για παράδειγμα πλέον η ιδέα της τηλε-εργασίας ή της εργασίας από το σπίτι υλοποιείται χωρίς να υπάρχουν περιορισμοί.
Εξάλλου, ο κάθε πολίτης μπορεί να δημιουργήσει πολυμεσικό περιεχόμενο, χρήσιμο ενδεχομένως σε άλλους χρήστες, μπορεί να ενημερώσει για μια σειρά από ζητήματα την υπόλοιπη παγκόσμια κοινωνία και βέβαια μπορεί να επικοινωνήσει την επιχειρηματική του ιδέα.
Σημαντικές προοπτικές εμφανίζονται για παράδειγμα στην εξασφάλιση πόρων που στηρίζουν καινοτόμες ιδέες και επιχειρηματικά σχέδια (πχ. Crowdfunding), αλλά και την πρόσβαση σε νέες αγορές.
Προτάσεις
Για την άρση των εμποδίων στην περαιτέρω διάδοση του διαδικτύου πρέπει να επικοινωνηθούν με κάθε δυνατό τρόπο τα ακόλουθα:
Στον επιχειρηματικό τομέα η χρήση του διαδικτύου δεν μπορεί να είναι αποσπασματική ή περιφερειακή.
Αντίθετα, ειδικά σε ορισμένους κλάδους πρέπει να είναι καθημερινή πρακτική η οποία θα πλαισιώνει την επιχειρηματική τους στρατηγική.
Αυτό μπορεί να σημαίνει εγγραφή των επιχειρήσεων σε δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, χρήση απλών εφαρμογών cloud computing και γενικότερες δράσεις που θα βελτιώσουν την παρουσία τους στον ιστό.
Το διαδίκτυο αποτελεί αρωγό των καινοτόμων επιχειρήσεων καθώς βοηθά στην επίτευξη οικονομιών κλίμακας συντομότερα με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να διαφοροποιούνται μέσα σε ένα διαρκώς απαιτητικό περιβάλλον.
Οι πολίτες μπορούν να ωφεληθούν από το Διαδίκτυο, σε όρους κόστους και χρόνου, ενώ η ηλεκτρονική τους παρουσία μπορεί να τους ωφελήσει επαγγελματικά και κοινωνικά, καθώς εύκολα μπορούν να δημιουργηθούν νέες οικονομικές ευκαιρίες.
Όμως, πρέπει να εξηγηθούν και οι μέθοδοι προστασίας τους από κακόβουλες διαδικτυακές ενέργειες.
Τέλος ο δημόσιος τομέας πρέπει να υιοθετήσει ένα u960 πιο ενεργό ρόλο στο οικοσύστημα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα από υπηρεσίες, καλλιεργείται και αυξάνεται και η σχετική ζήτηση με αποτέλεσμα τη γοργή μετάβαση στην κοινωνία της πληροφορίας.
Σε επίπεδο πολιτικής, το κράτος πρέπει να λάβει τον ενεργό ρόλο του, βοηθώντας –με κάθε δυνατό τρόπο τον ψηφιακό/ηλεκτρονικό μετασχηματισμό, με ταυτόχρονη παροχή σχετικών κινήτρων τα οποία θα αναθερμάνουν το ενδιαφέρον τόσο των επιχειρήσεων όσο και των ιδιωτών.»
www.mywaypress.gr