Endeavor Greece: Επιχειρηματικές και επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα σήμερα
✏ «Παρότι συντελούνται σημαντικές αλλαγές, δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί στην Ελλάδα επιχειρηματική στροφή μεγάλης κλίμακας.Ούτε έχει σχηματιστεί ένα πλήρες επιχειρηματικό ‘οικοσύστημα’. Βρισκόμαστε ακόμη στην πρώτη φάση της νέας ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής. Με αυξανόμενα αλλά όχι πολλά επιτυχημένα παραδείγματα επιχειρηματιών, με πολλούς φορείς που συχνά ανακυκλώνουν το ίδιο κοινό και αρχίζουν σταδιακά να συνεργάζονται για να παράσχουν πιο ολοκληρωμένη υποστήριξη»
Ευκαιρίες επιχειρηματικής δραστηριοποίησης, ελκυστικής σε επενδύσεις αναδεικνύει η μελέτη της Endeavor Greece, που παρουσιάστηκε σήμερα με την αφορμή της συμπλήρωσης ενός έτους λειτουργίας του γραφείου στην Ελλάδα.
Με την επιχειρηματικότητα να αποτελεί βασικό μοχλό δημιουργίας θέσεων εργασίας και κυρίαρχο θέμα στην πολιτική και κοινωνική ατζέντα, η μελέτη της Endeavor επιχειρεί να σκιαγραφήσει το προφίλ του αναδυόμενου νέου επιχειρηματία και τις διαφορές του με το παραδοσιακό μοντέλο του παρελθόντος.
Παράλληλα, αναδεικνύει συγκεκριμένα παραδείγματα ευκαιριών και παρέχει πρακτικές συμβουλές σε επιχειρηματίες και επενδυτές καταγράφοντας τη μελλοντική προοπτική της χώρας μας στον κρίσιμο τομέα της επιχειρηματικότητας.
Η μελέτη ξεκινά με την καταγραφή της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Ελλάδα και των αλλαγών που έχει υποστεί από την έναρξη της κρίσης.
Εντοπίζει ότι παρότι οι περισσότερες νέες επιχειρήσεις επιμένουν να εστιάζουν σε μη παραγωγικούς τομείς, αυξάνεται κατά 40% ετησίως ο αριθμός των εταιριών που αξιοποιούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας.
Από τις εταιρίες αυτές, 1 στις 100, δηλαδή περίπου 40 εταιρίες κάθε χρόνο, είναι αυτές που μπορούν πραγματικά να αναμορφώσουν τους κλάδους στους οποίους ανήκουν και να απορροφήσουν μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού τα επόμενα χρόνια.
Στο ίδιο πλαίσιο, καταγράφονται συγκεκριμένες ευκαιρίες που είναι σημαντικό να αξιοποιηθούν στους επόμενους 12-24 μήνες κατά τους οποίους αναμένεται να υπάρχει έντονο διεθνές ενδιαφέρον για την Ελλάδα.
Τέλος, σκιαγραφείται ο νέος Έλληνας επιχειρηματίας και καταγράφονται οι βασικές του ανάγκες πέρα από τη συνηθισμένη αναφορά στη γραφειοκρατία και τη διαφθορά.
Συμπερασματικά, γίνεται σαφές ότι έχουν γίνει πολλά βήματα προς τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου επιχειρηματικού οικοσυστήματος με περισσότερους από 50 οργανισμούς στήριξης επιχειρηματιών και σημαντικά ποσά διαθέσιμα για επενδύσεις.
Είναι αναγκαίο, όμως, να γίνουν συστηματικότερες και συλλογικότερες προσπάθειες, και να υποστηριχθούν στην πράξη οι εταιρίες που έχουν τις προϋποθέσεις να μεγεθυνθούν σημαντικά.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Endeavor Greece, κ. Χάρης Μαρυνιώτης σχολιάζει: «Σε μια κρίσιμη χρονική στιγμή για την Ελλάδα, με υψηλή ανεργία και παρατεταμένα μέτρα λιτότητας, είναι σαφές ότι μόνο μια συστηματική στροφή στην επιχειρηματικότητα μπορεί να οδηγήσει σε νέες θέσεις εργασίας και ταχύτερη ανάπτυξη.
Υπάρχει ήδη μια ισχυρή τάση την οποία θέλουμε να επιταχύνουμε εντοπίζοντας συγκεκριμένες ευκαιρίες επιχειρηματικής και επενδυτικής δραστηριότητας και τονίζοντας την ευρύτερη υποστήριξη που χρειάζονται από όλους μας οι νέοι επιχειρηματίες».
Για το πλήρες αντίγραφο της μελέτης πατήστε εδώ.
Επιχειρηματικές και επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα σήμερα
Μετά από έξι χρόνια ύφεσης, απώλεια ενός εκατομμυρίου θέσεων εργασίας και 25% απώλεια στο ΑΕΠ, έγινε πλέον σαφές ότι η επιστροφή στην ανάπτυξη εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από τη δυνατότητα της ελληνικής οικονομίας να δημιουργεί βιώσιμη απασχόληση σε τομείς που διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα.
Σε ένα περιβάλλον απουσίας παραδοσιακών επαγγελματικών επιλογών, η επιχειρηματικότητα αναδείχθηκε σε κυρίαρχο θέμα στην κοινωνική και πολιτική ατζέντα, ενώ ξεκίνησε μια εκτενής συζήτηση για επιχειρηματικές ευκαιρίες και συγκριτικά πλεονεκτήματα, που περιγράφονται σε μελέτες και αναλύσεις.
Ταυτόχρονα, δημιουργήθηκαν περισσότεροι από 55 οργανισμοί και σχήματα για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, 95% αυτών τα τελευταία τρία χρόνια. Ενεργοποιήθηκαν νέα εγχώρια και διεθνή επενδυτικά σχήματα και μια νέα γενιά επιχειρηματιών, κυρίως στους τομείς της τεχνολογίας και των τροφίμων, βρέθηκε στο προσκήνιο.
Ωστόσο, μέχρι τώρα, δεν είχε υπάρξει μια συνολική καταγραφή ως προς:
α. το βαθμό που έχει όντως συντελεστεί στροφή στο οικονομικό μοντέλο της χώρας
β. συγκεκριμένες επενδυτικές και επιχειρηματικές ευκαιρίες ή παραδείγματα νέων επιχειρηματιών, αλλά και
γ. τις ανάγκες των νέων επιχειρηματιών, πέρα από τις συνηθισμένες αναφορές στη γραφειοκρατία, τη ρευστότητα και το κράτος.
Αυτό το κενό επιχειρεί να καλύψει η παρούσα μελέτη της Endeavor Greece.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι παραδοσιακά η Ελλάδα έχει επιδείξει ισχυρή τάση προς την επιχειρηματικότητα.
Με ~75 επιχειρήσεις ανά χίλιους κατοίκους και περισσότερες από 55 χιλιάδες νέες εταιρίες κάθε χρόνο, η Ελλάδα προ κρίσης παρουσίαζε διπλάσια μεγέθη σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Η μεγάλη πλειοψηφία αυτών των εταιριών (97%) χαρακτηρίζονταν ως πολύ μικρές (<9 εργαζόμενοι), ενώ συχνά εστίαζαν σε μη παραγωγικούς τομείς, χωρίς εξωστρέφεια και με χαμηλή χρήση εργαλείων τεχνολογίας.
Ταυτόχρονα, η επιχειρηματική δραστηριότητα συναντούσε ισχυρά γραφειοκρατικά εμπόδια και συνδεόταν συχνά με τη διαφθορά.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η επιχειρηματικότητα δεν αποτελούσε την πρώτη επαγγελματική επιλογή για τα καλύτερα ‘μυαλά’ της χώρας, που προτιμούσαν παραδοσιακότερες επιλογές καριέρας.
Από την έναρξη της κρίσης, ο αριθμός των νέων επιχειρήσεων μειώθηκε κατά 45%, ενώ ταυτόχρονα η αντίληψη για την επιχειρηματικότητα άρχισε σταδιακά να αλλάζει.
Η ανάγκη για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας έγινε δραματική, ευκαιρίες εντοπίστηκαν και καταγράφηκαν σε πολλούς τομείς, και ελλείψει εναλλακτικών, η επιχειρηματικότητα αναδείχθηκε σε επαγγελματική επιλογή για πολλούς. Πολλοί νέοι φορείς δημιουργήθηκαν και η επιχειρηματικότητα εξελίχθηκε σε δημοφιλές θέμα συζήτησης.
Δυστυχώς, σε ένα μεγάλο βαθμό, η εκτενής συζήτηση περί επιχειρηματικότητας δεν έχει μεταφραστεί σε πραγματική στροφή μεγάλης κλίμακας. Το 90% των νέων εταιριών που ιδρύθηκαν στην Ελλάδα μέσα στην κρίση, εξακολουθούν να αναπαράγουν το εσωστρεφές και μη παραγωγικό επιχειρηματικό μοντέλο του παρελθόντος.
Ενδεικτικά, πάνω από μία στις τέσσερις νέες επιχειρήσεις εξακολουθούν να προσανατολίζονται στο χώρο της εστίασης και στη λιανική ρούχων και παπουτσιών.
Τα καλά νέα είναι ότι ο αριθμός των εταιριών που εστιάζουν σε τομείς με σημαντική δυναμική ανάπτυξης (π.χ., τουρισμός, τρόφιμα, τεχνολογία), παρότι αποτελεί ακόμη ισχνή μειοψηφία, αυξήθηκε κατά 40% τα τελευταία χρόνια.
Από αυτές τις εταιρίες, 1% περίπου είναι αυτές που μπορούν πραγματικά να μεταμορφώσουν τους τομείς στους οποίους δραστηριοποιούνται, να μεγεθυνθούν σημαντικά και να εξασφαλίσουν απασχόληση σε εκατοντάδες εργαζομένων η καθεμιά.
Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε 40 περίπου νέες εταιρίες κάθε χρόνο που μπορούν να κάνουν πραγματική διαφορά στην οικονομία και την απασχόληση.
Αυτού του τύπου οι εταιρίες αξιοποιούν δομικά πλεονεκτήματα της χώρας (π.χ., στον τουρισμό και τα τρόφιμα), ευκαιρίες που έχουν προκύψει λόγω κρίσης (π.χ., στην ενέργεια ή το χρηματοπιστωτικό τομέα), αλλά και διεθνείς ευκαιρίες στην ευρύτερη περιοχή η σε παγκόσμιο επίπεδο (π.χ., στον τομέα της τεχνολογίας, βιοτεχνολογίας, νανοτεχνολογίας).
Είναι πλέον σαφές ότι τέτοιες ευκαιρίες και πλεονεκτήματα υπάρχουν πολλά και παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητα, παρότι η Ελλάδα διαθέτει την απαιτούμενη ‘πρώτη ύλη’ και ένα εξαιρετικά ποιοτικό ανθρώπινο δυναμικό.
Οι επιχειρηματίες που τα αξιοποιούν αποτελούν ήδη ελκυστικές επενδυτικές επιλογές τόσο για εγχώριους όσο και διεθνείς επενδυτές. Εκτιμούμε ότι θα υπάρχει ένα ‘παράθυρο ευκαιρίας’ 12-24 μηνών, κατά το οποίο επιχειρηματίες και επενδυτές καλούνται να δράσουν.
Το προφίλ του αναδυόμενου Έλληνα επιχειρηματία, όπως σκιαγραφείται στη μελέτη δεν είναι αποκλειστικά το στερεότυπο του 20χρονου επιχειρηματία της Silicon Valley.
Οι περισσότεροι επιτυχημένοι νέοι Έλληνες επιχειρηματίες είναι μεταξύ 25 και 45 ετών, διαθέτουν ουσιαστική επαγγελματική εμπειρία και δίκτυο, τα οποία αξιοποιούν για την επιτυχία της επιχείρησής τους.
Στρέφονται προς την επιχειρηματικότητα από επιλογή και προς αξιοποίηση συγκεκριμένων ευκαιριών, και πολύ σπανιότερα από έλλειψη άλλων προοπτικών.
Δεν έχουν εργαστεί ποτέ για το Δημόσιο, έχουν διεθνείς παραστάσεις και αντιλαμβάνονται την αξία της δικτύωσης, του mentoring και της αναζήτησης έξυπνων τρόπων χρηματοδότησης.
Βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης, και αναζητούν νέο προσωπικό, κυρίως στους τομείς των πωλήσεων και της πληροφορικής.
Αυτοί οι υποσχόμενοι νέοι επιχειρηματίες ζητούν υποστήριξη.
Πέρα από την ανάγκη πάταξης της γραφειοκρατίας και την έλλειψη ρευστότητας, χρειάζονται πρόσβαση στους κατάλληλους συνεργάτες στις διεθνείς αγορές και ζητούν καθοδήγηση για να κατανοήσουν το πώς λειτουργούν οι αγορές αυτές.
Καταγράφουν την ανάγκη για πιο ουσιαστική δικτύωση σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο και ζητούν πρόσβαση σε mentors είτε εντός Ελλάδας (κυρίως σε παραδοσιακούς τομείς), είτε στο εξωτερικό (πχ., στον τομέα της τεχνολογίας). Τέλος, επιθυμούν ευκολότερη πρόσβαση σε επενδυτικά σχήματα και έξυπνους τρόπους χρηματοδότησης.
Οι επενδυτές και οι φορείς που στηρίζουν την επιχειρηματικότητα τείνουν να συμφωνούν ως προς τις ανάγκες των επιχειρηματιών.
Αναγνωρίζουν την καινοτομία πολλών από τις νέες επιχειρήσεις και το ισχυρό ακαδημαϊκό προφίλ των νέων επιχειρηματιών.
Ωστόσο, δεν είναι ευχαριστημένοι με τη συνολική ποιότητα των προτάσεων που λαμβάνουν.
Θέλουν να δουν πιο σαφή business plan και ξεκάθαρους μηχανισμούς δημιουργίας εσόδων.
Επικροτούν την επαγγελματική εμπειρία και αναζητούν επιχειρηματίες με σαφή ικανότητα υλοποίησης και περισσότερο ανοικτούς σε σχόλια και παρατηρήσεις.
Συμπερασματικά, γίνεται σαφές ότι, παρότι συντελούνται σημαντικές αλλαγές, δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί στην Ελλάδα επιχειρηματική στροφή μεγάλης κλίμακας.
Ούτε έχει σχηματιστεί ένα πλήρες επιχειρηματικό ‘οικοσύστημα’.
Βρισκόμαστε ακόμη στην πρώτη φάση της νέας ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής.
Με αυξανόμενα αλλά όχι πολλά επιτυχημένα παραδείγματα επιχειρηματιών, με πολλούς φορείς που συχνά ανακυκλώνουν το ίδιο κοινό και αρχίζουν σταδιακά να συνεργάζονται για να παράσχουν πιο ολοκληρωμένη υποστήριξη.
Βρισκόμαστε πολύ κοντά στην επόμενη φάση, με ευρύτερη υποστήριξη σε περισσότερους κλάδους, περισσότερα επιτυχημένα παραδείγματα, αλλά και ουσιαστικότερη συνεργασία. Εντός 12-18 μηνών, θα έχει διαμορφωθεί αυτό το νέο τοπίο, το οποίο μπορεί να αποτελέσει τη βάση του νέου επιχειρηματικού μοντέλου της χώρας.
INFO
→ Σχετικά με την Endeavor (www.endeavor.org.gr)
Η Endeavor βοηθά επιλεγμένους νέους επιχειρηματίες να ξεπεράσουν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να αναπτυχθούν.
Ο αρθρογράφος των New York Times, Thomas Friedman αποκαλεί το σύστημα της Endeavor «το καλύτερο πρόγραμμα κατά της φτώχειας».
Η Endeavor εντοπίζει νέους επιχειρηματίες που ηγούνται καινοτόμων επιχειρήσεων με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης και τους προσφέρει στρατηγικές συμβουλές, πρόσβαση σε σημαντικά δίκτυα και άλλα εργαλεία που τους οδηγούν στην επιτυχία.
Με την καθοδήγηση της Endeavor συμβάλλουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας, ενισχύουν τους κύκλους εργασιών τους και γίνονται πηγή έμπνευσης για τη νέα γενιά.
Ενώ συχνά περνούν απαρατήρητοι, αυτοί οι νέοι επιχειρηματίες γίνονται τώρα η βάση της ανάπτυξης στις χώρες τους.
Από το 1997, έχουν επιλεγεί περισσότεροι από 800 επιχειρηματίες από την Endeavor σε Λατινική Αμερική, Νότιο Αφρική, Τουρκία, Αίγυπτο και Ιορδανία, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει περισσότερες από 225,000 θέσεις εργασίας και κατέγραψαν έσοδα πάνω από $6 δισ. το 2012.
Το Σεπτέμβριο 2012, η Endeavor ίδρυσε το πρώτο της ευρωπαϊκό γραφείο στην Αθήνα.
www. My Way Press.gr
31/10/2013