
Εμπορικό έλλειμμα αυξημένο κατά 80,4%
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το πρώτο τρίμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας…
Με τον επικοινωνιακό τίτλο «τα «ισχυρά χαρτιά» των ελληνικών εξαγωγών» και εισαγωγικό κείμενο που υπερτονίζει ως προϊόντα «πρωταγωνιστές» τα προϊόντα πετρελαίου, οι υπεύθυνοι του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) επιχειρούν μια διθυραμβική καταγραφή για εσωτερική κατανάλωση. Εντύπωση επίσης προκαλεί το γεγονός των εισαγωγών της χώρας μας, από Λιβύη (243,5%) και Μεξικό (134,8%).
Η Πρόεδρος του ΠΣΕ, Χριστίνα Σακελλαρίδη σε δήλωση της αρκείται για πολλοστή φορά σε μια συνήθη, απλή διαπίστωση για την εκτόξευση των πρώτων υλών και το κόστος παραγωγής, χωρίς να πιέζει και να διεκδικεί για περισσότερες, άμεσες λύσεις από την κυβέρνηση.
Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2022 αυξήθηκαν κατά 6,40 δισ. ευρώ ή κατά 48,6%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 19,57 δισ. ευρώ έναντι 13,17 δισ. ευρώ κατά το τρίμηνο 2021. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 3,63 δισ. ευρώ, ή κατά 80,4% και άγγιξε την εξεταζόμενη περίοδο τα -8,14 δισ. ευρώ από -4,51 δισ. ευρώ.
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το πρώτο τρίμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 55,5% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021. Στη 2η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, τα οποία κατέγραψαν μείωση της τάξεως του -18%, στην 3η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου με αύξηση 37,8%, ενώ στην 4η θέση «σκαρφάλωσαν» οι εξαγωγές μηχανών αυτόματης επεξεργασίας πληροφοριών με εντυπωσιακή άνοδο 373,1% (το τρίμηνο του 2021 ήταν στη 24η θέση στη σχετική κατάταξη). Στην 5η θέση παραμένουν οι σωλήνες κάθε είδους, ενώ στην 6η, με υποχώρηση τριών θέσεων από το τρίμηνο του 2022, βρίσκονται οι εξαγωγές βαμβακιού.
Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι εξαγωγές ράβδων από αργίλιο και ιχθυηρών, βελτιώνοντας τη σειρά κατάταξής τους κατά τρεις και μία θέση, αντίστοιχα, ενώ στην 9η (με υποχώρηση 2 θέσεων) οι εξαγωγές άλλων τυριών. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές άλλων λαχανικών που κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ήταν στην 8η θέση της σχετικής λίστας.
-Εισαγωγές από Λιβύη (243,5%) και Μεξικό (134,8%)…
Προτάσσουν ως πρωταγωνιστή των ελληνικών εξαγωγών τα προϊόντα πετρελαίου χωρίς να γνωρίζουμε ποια είναι τα παράγωγα του και τι προστιθέμενη αξία έχει στο μείγμα διαφοροποίησης και ενίσχυσης της χώρας στον διεθνή ανταγωνισμό.
Επίσης δεν αναφέρουν ποια προϊόντα αφορά η «πολύ μεγάλη άνοδος των εισαγωγών (που) παρατηρείται από τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (75,3%), που οφείλεται στο διπλασιασμό και τετραπλασιασμό, αντίστοιχα, των εισαγωγών από τους δύο μεγαλύτερους προμηθευτές της χώρας μας από την εν λόγω περιοχή: το Ιράκ (97,1%) και τη Λιβύη (243,5%). Αυξημένες είναι οι εισαγωγές και από όλες τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής με μόνες εξαιρέσεις την Τυνησία (-41,3%), το Μαρόκο (-1,4%), το Κατάρ (-26,5%) και τις πολύ μικρές σε αξία εισαγωγές από την Ιορδανία (-1,3%), τη Συρία (-43,8%) και την Υεμένη (-84,5%).
Διπλασιασμός των εισαγωγών καταγράφεται από τις χώρες της Β. Αμερικής λόγω της γιγάντιας αύξησης (+161,6%) των εισαγωγών από τις ΗΠΑ αλλά και τον υπερδιπλασιασμό των εισαγωγών από το Μεξικό (134,8%).
-Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος, Βουλγαρία και Τουρκία συνθέτουν την κορυφαία πεντάδα των αγορών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα – καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα οδηγούν το κάρο της ανάπτυξης
Με κύριο χαρακτηριστικό τη μεγάλη αύξηση στις παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης, συνεχίζεται η ανοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2022 παρ’ όλες τις αντιξοότητες και τα προβλήματα που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2022, αυξήθηκαν συνολικά κατά 32% και ανήλθαν σε 11,43 δισ. ευρώ. Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 48,6%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 19,57 δισ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 80,4% και άγγιξε το πρώτο τρίμηνο του 2021 τα -8,14 δισ. ευρώ.
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση παραμένει η Γερμανία, όπως και το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ακολουθεί η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 3η από την 4η θέση που κατείχε και μετά η Βουλγαρία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 45,1%) το τρίμηνο του 2022 οδήγησε στο να ανέλθει στην 4η από την 6η θέση. Ακολουθεί η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην ίδια θέση με το 2021, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 έως 7, για τη μεν Ισπανία 5 θέσεις πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο 3 θέσεις πιο ψηλά από το αντίστοιχο περσινό διάστημα λόγω του διπλασιασμού των εξαγωγών προς τις δύο αυτές χώρες. Στην 8η θέση βρίσκονται οι Η.Π.Α. (από 7η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+38,5%) και έπεται η Γαλλία, προς την οποία σημειώθηκε μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -18,7%), με αποτέλεσμα να πέσει από την 3η στην 9η θέση κατάταξης για το α’ τρίμηνο του 2022. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το α΄τρίμηνο 2022, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη της Εσθονίας (54η θέση από 80η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και η πτώση της Σιγκαπούρης (53η θέση από 27η).
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 35,9% προς την Ε.Ε.
Όσον αφορά στις κατηγορίες προϊόντων, καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα βρίσκονται στην αιχμή και αποτελούν τους απόλυτους «πρωταγωνιστές» στον αγώνα της Εξωστρέφειας.
Η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη σχολιάζοντας τα παραπάνω έκανε την εξής δήλωση:
«Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος, Βουλγαρία και Τουρκία συνθέτουν την κορυφαία πεντάδα των αγορών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, εν μέσω έντονης αβεβαιότητας για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τις τρίτες χώρες, -με εξαίρεση κάποιες ομάδες κρατών όπως οι BRICS-, όπου φαίνεται να διαμορφώνεται ένα θετικό μομέντουμ για τους Έλληνες εξαγωγείς.
Πρόκειται, δεδομένων των συνθηκών, για ένα πραγματικό επίτευγμα που δείχνει τις δυνατότητες που έχει ο κλάδος και τι μπορεί να καταφέρει στο μέλλον.
Ωστόσο, οι προκλήσεις που αναδύονται είναι εξαιρετικά πολύπλοκες και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Η πολεμική σύγκρουση έχει προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, αλλάζοντας άρδην τα δεδομένα και τις ισορροπίες και πυροδοτώντας μια πρωτοφανή ενεργειακή κρίση, η οποία απειλεί την ανάκαμψη του παγκόσμιου ΑΕΠ μετά την πανδημία.
Η εκτόξευση των πρώτων υλών επιβαρύνει υπέρογκα το κόστος παραγωγής και υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό σε μια κρίσιμη συγκυρία.»
info -Αναλυτικά η μελέτη: 3-mino2022Text_C